דגל של תנועת "חוזרים לעזה" בירושלים, 19 באוקטובר 2023 (צילום: שלום ירושלמי)
שלום ירושלמי

בהעדר אסטרטגיה ליום שאחרי, יש מי שכבר פועל לחזור לגוש קטיף

היום שאחרי לא מעסיק כרגע את הממשלה ומטריד הרבה יותר את ראשי המדינות שביקרו כאן ● הם מביעים תמיכה בישראל, אבל גם רוצים לדעת מהי אסטרטגיית היציאה ● האופציה שהם מעלים היא העברת השליטה בעזה לרשות הפלסטינית, אבל בימין מתנגדים לכך בתוקף - ויש מי שכבר מתארגן כדי להקים מחדש את גוש קטיף ● פרשנות

אתמול נתלו לאורך שדרת המוזאונים, בדרך לכנסת, שלטים שקוראים לחזור לחבל עזה. "חוזרים הביתה", הצהירו השלטים באדום, "העם דורש לחזור לחבל עזה". יש כבר לוגו וסמל, ומספר טלפון לפרטים ולתרומות.

18 שנים אחרי שיצאנו מגוש קטיף ומשאר היישובים ברצועה, יש כבר מי שרוצה להתנחל שם מחדש בחסות המלחמה הנוראה שנכפתה עלינו.

אנחנו יודעים איך הפרקטיקה הזו עובדת. בהתחלה  זה השלטים, אחר כך קמה עמותה, יש תרומות, מתחיל קמפיין עם יחסי ציבור, הפגנות שקוראות לתקן את העוול ולכפר על "חטא הגירוש".

אנחנו יודעים איך הפרקטיקה הזו עובדת. בהתחלה  זה השלטים, אחר כך קמה עמותה, יש תרומות, מתחיל קמפיין עם יחסי ציבור, הפגנות שקוראות לתקן את העוול ולכפר על "חטא הגירוש"

יש גם דוברים ולוביסטים, ויש גם אוזן קשבת בהנהגת המדינה ובקרב מי שיושב על ברזי התקציב. קצת מאמץ, והחלום הישן של בצלאל סמוטריץ' ודניאלה וייס לחזור לנצרים וכפר דרום קורם עור וגידים.

יצאנו לשטח!לתמיכה-https://payboxapp.page.link/AwG26RrR3PALwUYCA#אין_ניצחון_בלי_התיישבות!

Posted by ‎המטה להתיישבות- חבל עזה‎ on Tuesday, October 17, 2023

דיברתי אתמול עם אחד הפעילים מאחורי היוזמה, אדם בשם משה מאריאל. הוא סיפר לי על היענות רצינית ועל שיחות עם חברי כנסת מהימין לטובת העתיד ברצועה. בעיקר הוא דיבר על מסר לממשלה, שלא תלך עכשיו למוטט את חמאס וזהו.

"אנחנו משדרים לנתניהו ולשרים שינחיתו מכה עוצמתית, כדי שיכינו לנו את השטח להתיישבות שאותה עזבנו. אנחנו רוצים לחזור הביתה", אמר הפעיל.

עניין היום שאחרי לא מעסיק כל כך את שרי הממשלה. נדמה לי שהוא מטריד הרבה יותר את נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן ואת ראשי המדינות האחרים שמבקרים כאן. כולם מביעים תמיכה בישראל, כולם תומכים בפעילות קרקעית בעזה במתחם החוק הבינלאומי, אבל הם גם רוצים לדעת אם יש לישראל אסטרטגיית יציאה.

כולם מביעים תמיכה בישראל, כולם תומכים בפעילות קרקעית בעזה במתחם החוק הבינלאומי, אבל הם גם רוצים לדעת אם יש לישראל אסטרטגיית יציאה

ביידן הפציר בבני השיח שלו לחשוב ולתכנן היטב כל מהלך של כניסה, אבל גם של היום שאחרי, כדי שלא לעמוד בבוא היום בפני שוקת שבורה. ארצות הברית, אמר ביידן, למדה זאת היטב אחרי שהחליטה להיכנס לעיראק.

ראש המטה לביטחון לאומי צחי הנגבי, השר לעניינים אסטרטגיים רון דרמר, השר בני גנץ, שר הביטחון יואב גלנט, ראש הממשלה בנימין נתניהו, נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן, שר החוץ של ארצות הברית אנתוני בלינקן, היועץ לביטחון לאומי ג'ייק סאליבן וממלאת מקום שגרירת ארצות הברית בישראל סטפני האלט במלון קמפינסקי בתל אביב, 18 באוקטובר 2023 (צילום: חיים צח / לע"מ)
ראש המטה לביטחון לאומי צחי הנגבי, השר לעניינים אסטרטגיים רון דרמר, השר בני גנץ, שר הביטחון יואב גלנט, ראש הממשלה בנימין נתניהו, נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן, שר החוץ של ארצות הברית אנתוני בלינקן, היועץ לביטחון לאומי ג'ייק סאליבן וממלאת מקום שגרירת ארצות הברית בישראל סטפני האלט במלון קמפינסקי בתל אביב, 18 באוקטובר 2023 (צילום: חיים צח / לע"מ)

דיברתי אתמול עם שני שרים בקבינט. שניהם אמרו שזה מוקדם, עדיין לא מתקיים דיון והם לא יודעים מה יהיה בעזה אחרי המלחמה שהם עסוקים בה היום. האופציה המדוברת ביותר היא להעביר את הרצועה לרשות הפלסטינית. האורחים מחו"ל דיברו על זה וגם שרים, ולא רק הם.

ח"כ מנסור עבאס מרע"ם אמר לזמן ישראל: "הרשות הפלסטינית תצטרך לנהל את עזה. זה הפתרון הכי טבעי. לאבו מאזן לא תהיה ברירה. זה העם שלו".

אבל האפשרות הזו כבר מעוררת התנגדות. "אנחנו לא הולכים למלחמת דמים קשה, אחרי כל הטבח שעברנו, כדי להעביר את עזה מטרוריסטים שפלים לרשות טרוריסטית אחרת", אמר חבר כנסת בימין.

ישראל הולכת לכיבוש עזה, לפחות על פי כל ההצהרות האחרונות של ראשי המדינה והצבא. "זה כיבוש, זה לא פוטו פרג', זנבג וגמרנו", כפי שאומר שר בקבינט.

ישראל הולכת לכיבוש עזה, לפחות על פי כל ההצהרות האחרונות של ראשי המדינה והצבא. "זה כיבוש, זה לא פוטו פרג', זנבג וגמרנו", כפי שאומר שר בקבינט

אוהלים במרכז של סוכנות הפליטים אונר"א בחאן יונס בדרום רצועת עזה, 19 באוקטובר 2023 (צילום: MAHMUD HAMS / AFP)
אוהלים במרכז של סוכנות הפליטים אונר"א בחאן יונס בדרום רצועת עזה, 19 באוקטובר 2023 (צילום: MAHMUD HAMS / AFP)

הכיבוש הזה יחייב את ישראל לשהות ברצועה זמן רב, עד שיימצא פתרון מניח את הדעת ורק אחרי ריסוק חמאס, שיאפשר אולי לשקם את יישובי הנגב המערבי ועוטף עזה.

תסריט נוסף מדבר על התנתקות מוחלטת מעזה, מדינית וכלכלית, כפי שמציע השר ישראל כ"ץ לאורך השנים. מדובר על גבול מדיני לכל דבר בין ישראל והרצועה, עם שטח הפקר נרחב, כמו בין ישראל וסוריה, בלי אספקת חשמל, מים או מעבר פועלים.

תסריט נוסף מדבר על התנתקות מוחלטת מעזה, מדינית וכלכלית, כפי שמציע השר ישראל כ"ץ לאורך השנים. מדובר על גבול מדיני לכל דבר בין ישראל והרצועה, עם שטח הפקר נרחב, כמו בין ישראל וסוריה

כ"ץ, שייכנס בעוד שלושה חודשים לתפקיד שר החוץ, הציע בשעתו להקים אי מלאכותי גדול מול חופי עזה, במימון בינלאומי, שיספק לתושבי הרצועה מגורים ותעסוקה. כ"ץ אפילו תלה בלשכתו מפה גדולה ותרשים האי המתוכנן. התוכנית זכתה להתעניינות בינלאומית ולתגובות חיוביות, אך לא יותר מזה.

על רקע הטרור הגובר משטחי יהודה ושומרון ואוזלת ידה של הרשות הפלשתינית, שגם נוטלת חלק בהסתה, ואי היכולת לקדם פתרון מדיני,…

Posted by ‎ישראל כ"ץ – Israel Katz‎ on Wednesday, January 20, 2016

גורם מדיני דיבר אתמול על אפשרות של כוח בינלאומי שיקבל עליו את השליטה על הרצועה, אבל לא נראה שיהיו הרבה קופצים על המציאה הזו בסוף הדרך.

"ברור לנו דבר אחד", אמר הבכיר לזמן ישראל, "אם לא נחסל אלפי טרוריסטים של חמאס, ואם השם חמאס יישאר רלוונטי אחרי המלחמה, הפסדנו את עוטף עזה. על חזרה לגוש קטיף אני לא רוצה בכלל לדבר".

"אם לא נחסל אלפי טרוריסטים של חמאס, ואם השם חמאס יישאר רלוונטי אחרי המלחמה, הפסדנו את עוטף עזה. על חזרה לגוש קטיף אני לא רוצה בכלל לדבר"

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
תכנית השר ישראל כץ =-=-=-=-=-=-=-= מאת: ד"ר אברהם בן-עזרא עיקרון התוכנית של ישראל כץ הוא - היפרדות מרצועת עזה. ההיפרדות עלולה ליצור אוטונומיה והתנהלות חופשית של תושבי הרצועה, מבלי י... המשך קריאה

תכנית השר ישראל כץ
=-=-=-=-=-=-=-=

מאת: ד"ר אברהם בן-עזרא

עיקרון התוכנית של ישראל כץ הוא – היפרדות מרצועת עזה.
ההיפרדות עלולה ליצור אוטונומיה והתנהלות חופשית של תושבי הרצועה, מבלי יכולת להתקיים מבחינה כלכלית כי אמצעי הייצור המקומי ברצועה דלים ומוגבלים. מדינת ישראל תופתע במהרה להיווכח כי החולשה הזו של מדינת הרצועה תהווה גורם ממריץ לכנופיות הטרור למלא את החלל, והחלל הזה לא יתמלא בלימודי בלט או בהכנת "עמק סיליקון" והשקעות בהייטק, אלא, בטרור רצחני – לימודו ותרגולו מגיל הגן, ויישומו ע"י מפגעי טרור במדינת ישראל.
אין כוח בעולם שיוכל למנוע את הצטברות אמצעי הלחימה ברצועה, להזכיר, אפילו בקרב ערביי ישראל ישנו מצבור של אמל"ח – קל וחומר כך יהיה ברשות מופרדת ומובדלת על ידי גבול.
הטרור הזה יהיה מכוון נגד מדינת ישראל ובכל סיבוב לכשיגיע לממדים המתאימים להפעלה – הוא יופעל, וזה יקרה מדי כמה שנים, ויגבה מחיר דמים מאזרחי ישראל.
לא לשם כך נערכה המלחמה למיגור החמס בעזה.

לכנופיות הטרור יש זמן.

הן ישקיעו ב"לימודים", המורות לחשבון יספרו חיילים ישראלים מתים כחלק מהתרגילים בחיבור וחיסור, המורים לגיאוגרפיה יציגו רק מפות בלי מדינת ישראל, המורות המחנכות יטיפו שנאה וכוהני הדת – עוד יותר…

כך יגדל דור, ב"מדינה" או כל ישות אחרת שתוקם שם, שלא יהיה מסוגל לכונן שלום עם ישראל, בדומה למצב בהווה בו העמדות של החמאס והחיזבאללה, הג'יהאד האיסלמי וגדודי אל אקצה – לא מאפשרות למנהיגים להניח את שיטות הטרור ולעבור לצד הנורמטיבי של האנושות.

הישות הזו תחזיק מעמד בזכות תרומות מגורמים שונאי ישראל שלא חסרים כמותם בתבל, החל ממדינות ערביות וכלה במדינות אירופאיות וביחידים.

עד שמדינת ישראל וצה"ל, בעקבות אירוע דמים שגרתי מבחינת הייעוד של הכנופיות, ייאלצו לכבוש שוב.

האלטרנטיבה של שלטון אבו מאזן ברצועה מהווה מעבר מן הפח אל הפחת, שכן אבו מאזן הוא תומך טרור אידיאולוגי, ואנטישמי מוצהר [כשלמונח זה תוסף כוכבית, כי אנטישמי = שנאת יהודים].

האלטרנטיבה הכי סבירה היא שילוב של משנת כהנא בדבר תמיכה בהגירה שלילית מהרצועה [מדובר בתמיכה כספית נאותה] בצד החזון של מגורשי גוש קטיף להחיות את הגיש ולחדשו כדי שיפרח וישגשג, כמו שמדינת ישראל יודעת לעשות, בדרכי הסכמה ושלום בלבד.
———————-
המחבר הוא מהנדס מבנים בעל משרד לתכנון וייעוץ בחיפה, תואר ראשון בהנדסת בניין, תואר שני במדיניות ציבורית, לימודי תעודה בתכנון עירוני, תואר שלישי בהנדסת בניין, מחברם של ספרי הדרכה וספרים מקצועיים בתחום המשפט והנדסה אזרחית וספרים אחרים. avram@benezra.co.il

עוד 671 מילים ו-2 תגובות
סגירה