גורם מדיני בכיר: בצפון הרתעה, בדרום הכרעה

בצמרת המדינית-ביטחונית מתנגדים נחרצות להפסקה בתקיפה ברצועת עזה, למרות המסרים של הנשיא ביידן ● באשר לחטופים, ההערכה בישראל היא שכל החטופים בחיים ● גורמים מדיניים מתקשים כרגע לשרטט את הכוונות המדיניות ליום שאחרי המלחמה - אבל דבר אחד ברור להם: צה"ל יהיה חייב להתרחב, לרבות גיוס חרדים ● פרשנות

חיילי חי"ר של צה"ל בפעילות בעזה. 4 בנובמבר 2023 (צילום: דובר צה״ל)
דובר צה״ל
חיילי חי״ר של צה״ל בפעילות בעזה. 4 בנובמבר 2023

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר היום (ראשון) לכתבים מדיניים שמנהיג חמאס יחיא סנוואר "מתנהג כמו היטלר קטן בבונקר" ושלא אכפת לו מהעם שלו. גורם מדיני ציין כי העובדה שסנוואר אדיש לגבי הסבל של העם הפלסטיני בעזה, מחייבת התייחסות שונה למצב ברצועה, בהשוואה לארגוני טרור אחרים בעולם.

בעבר, יחסי המו"מ העקיפים בין נתניהו לסנוואר – השליט דה פקטו בעזה – הגיעו לרמות מוזרות של קשרים, עד כדי כך שב-2018 סנוואר כתב לנתניהו פתק בכתב ידו עם המילים בעברית וערבית "סיכון מחושב", ביחס לאחד מאותם סיכומים על שקט והרגעה בגבול הדרום.

כאשר מנסים לפענח באיזה שלב בשנים האחרונות עברה התודעה של נתניהו ממצב של מו"מ עקיף עם הטרוריסט האכזר ביותר שקם נגד הישראלים למצב של הכרה בצורך לחסל את סנוואר ואת כל ארגון החמאס – קשה לקבל תשובה ישירה. בימים אלה נתניהו הולך סחור סחור בנוגע למה ידע ומתי ידע באשר לארגון הטרור.

למרות הערפול שנתניהו משדר באשר לאחריות והידיעה האישית שלו, הגורם המדיני ציין שראש הממשלה הזהיר מפני הוויכוח הפנימי בישראל בשנה האחרונה וטען כי נתניהו ניסה להגיע להבנות בנושא הרפורמה המשפטית וחשב שהסרבנות – כפי שכינה אותה הגורם – מסוכנת.

הגורם המדיני ציין שראש הממשלה הזהיר מפני הוויכוח הפנימי בישראל בשנה האחרונה וטען כי נתניהו ניסה להגיע להבנות בנושא הרפורמה המשפטית וחשב שהסרבנות – כפי שכינה אותה הגורם – מסוכנת

באשר לעתיד עזה, הגורם המדיני הסביר כי גם אחרי סיום המלחמה (כאשר לא ידוע מתי זה יהיה) ישראל תהיה חייבת להישאר עם אחריות ביטחונית עליונה בעזה. הדברים הללו מתכתבים עם אמירותיו של שר האוצר בצלאל סמוטריץ' אתמול בראיון בערוץ 12.

ראש הממשלה בנימין נתניהו בבסיס חיל האוויר רמון, 5 בנובמבר 2023 (צילום: קובי גדעון / לע"מ)
ראש הממשלה בנימין נתניהו בבסיס חיל האוויר רמון, 5 בנובמבר 2023 (צילום: קובי גדעון / לע"מ)

באשר למצב בצפון הארץ, הגישה בצמרת המדינית-ביטחונית היא של "הרתעה בצפון, הכרעה בדרום", כאשר קיימת התנגדות מאסיבית בכל הפורומים הישראלים למצב של הפוגה בתקיפה הישראלית. זאת, בניגוד למסריו של הנשיא האמריקאי ג'ו ביידן, שאמר אתמול בוושינגטון לכתבים כי ישראל צריכה לעשות הפוגה הומניטרית.

בישראל מרחיקים היום לכת ומכנים את ההפוגה "פאוז (pause) שמוז" – כלומר, למרות הדרישה האמריקאית, בישראל לא מתכוונים ללכת לכיוון הזה בשום צורה.

ההערכה בקרב הצמרת הבטחונית והמדינית היא שעד כה כ-800 אלף עזתים ברחו מצפון הרצועה לדרומה. ישראל ממשיכה להחזיק את נתיב הבריחה פתוח לכמה שעות מדי יום כדי לאפשר לעוד תושבים להימלט.

ההערכה בקרב הצמרת הבטחונית והמדינית היא שעד כה כ-800 אלף עזתים ברחו מצפון הרצועה לדרומה. ישראל ממשיכה להחזיק את נתיב הבריחה פתוח לכמה שעות מדי יום כדי לאפשר לעוד תושבים להימלט

באשר לסוגיית הטיפול בחטופים והנעדרים, גורם מדיני ניסה לעשות היום סדר וטען בתוקף שגל הירש הוא היחיד שמטפל בנושא הזה מטעם משרד ראש הממשלה. אתמול התראיין ראש המוסד לשעבר יוסי כהן בערוץ 12 וסיפור שגם הוא יצא לקטאר לדון בשחרור החטופים – מטעם ראש הממשלה.

היום אומר גורם מדיני שכהן לא מונה לשליח מטעם ראש הממשלה. כהן פנה לנתניהו בתחילת המלחמה כשהוא מביא עמו מסר ממנהיג ערבי. ראש הממשלה קיבל את המסר, והנחה את כהן לעבוד תחת ראש המוסד הנוכחי דוד ברנע.

ראש המוסד לשעבר יוסי כהן (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
ראש המוסד לשעבר יוסי כהן (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

מאוחר יותר, לשכת ראש הממשלה הוציאה הבהרה בנושא: "למען הדיוק – יוסי כהן יזם מפגש עם מנהיג ערבי באישור ראש הממשלה. בנוסף קיים מספר מפגשים בעניין מדיני ועמד בקשר בנושא עם ראש המל"ל".

הגורם מדיני הסביר שצירים מקבילים עשויים לסבך את המצב וכי המגעים עם הקטארים מנוהלים על ידי ראש המוסד המכהן יחד עם מטה מודיעין של ניצן אלון וראש שב"כ.

ההערכות לפיהן פועלים בישראל הן שכל החטופים המוחזקים בתוך עזה בחיים. בשלב הזה עדיין לא מציינים אם פעולות התקיפה הקרקעית יצרו את הלחץ הרצוי על חמאס. יחד עם זאת, מציינים שישנה איזושהי תזוזה בקרב חמאס. "אנחנו רואים משהו, זה עדיין לא הבשיל. לפני כן לא ראינו כלום", אמר הגורם המדיני ביחס לתגובות של חמאס לפעילות ההתקפית על הרצועה.

ההערכות לפיהן פועלים בישראל הן שכל החטופים המוחזקים בתוך עזה בחיים. בשלב הזה עדיין לא מציינים אם פעולות התקיפה הקרקעית יצרו את הלחץ הרצוי על חמאס

באשר לתגובות הסעודיות המתונות ביחס לישראל מיום פרוץ המלחמה, הגורם המדיני ציין שבסעודיה יושבים אנשים נבונים. לדבריו, הפעילות שהחלה בישראל לפני המלחמה תוכל להימשך אחרי המלחמה ובתנאי ישראל תנצח.

הגורם המדיני אף התייחס לעתידו הפוליטי של נתניהו. לדבריו, נתניהו מודע לכך שהציבור עסוק בזה רבות אך הוא עצמו ממוקד בניהול המלחמה.

אגב, כששואלים את נתניהו באופן ישיר מתי בכוונתו להתפטר – אחרי שהוא עצמו תקף בעבר את אולמרט על הובלת ישראל אחרי מלחמת לבנון השנייה – נתניהו מעדיף להתעלם ולא לענות לשאלה.

כזכור, אחרי מלחמת לבנון השנייה נתניהו, שישב באופוזיציה, אמר אז לאולמרט: "כשהכישלון במלחמה הוא כל כך רחב, כל כך יסודי, כשחלקים של הארץ נתונים יום יום באש טילים, הצעד ההכרחי המתבקש הוא החלפתו של ראש הממשלה שכשל".

* * *

בצמרת המדינית עובדים היום גם על מענה לחדירה המונית פוטנציאלית של אלפי מחבלים בבת אחת ליישובים ביו"ש ו/או בתוך ישראל. הלקח המיידי של המערכת מהשבעה באוקטובר, הוא להתכונן לאפשרות שהאירוע הזה עשוי לחזור על עצמו באזורים אחרים במרחב.

יחד עם זאת, התובנה היא שכרגע הרשות הפלסטינית מתפקדת כמו מכסה על סיר לחץ ולא מאפשרת לאלימות לפרוץ. בישראל אין אהבה יתרה לעומד בראש הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס (אבו מאזן) וסולדים מהכחשת השואה של האיש, אך יחד עם זאת מכירים בכך שנכון לעת הזו, הוא מצליח לשתף פעולה עם ישראל ולהשתלט יחסית על הנעשה בתחומו.

בישראל אין אהבה יתרה לאבו מאזן וסולדים מהכחשת השואה שלו, אך יחד עם זאת מכירים בכך שהוא מצליח לשתף פעולה עם ישראל ולהשתלט יחסית על הנעשה בתחומו

בצמרת הישראלית גם מתקשים כרגע לשרטט את הכוונות המדיניות ליום שאחרי המלחמה (למעט ההחלטה שצה"ל ישלוט ביטחונית על הרצועה).

שר החוץ האמריקאי אנתוני בלינקן נפגש עם ראש הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס (אבו מאזן) ברמאללה, 5 בנובמבר 2023 (צילום: Jonathan Ernst/Pool photo via AP)
שר החוץ האמריקאי אנתוני בלינקן נפגש עם ראש הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס (אבו מאזן) ברמאללה, 5 בנובמבר 2023 (צילום: Jonathan Ernst/Pool photo via AP)

דבר אחד יודעים לציין והוא שישראל תצטרך להרחיב מאוד את סדר הכוחות הצבאיים שלה, להתחמש ולהצטייד בסכומי כסף גדולים ואף להגדיל את מחזורי הגיוס לצבא, לרבות אפשרות של קריאה ברורה יותר לחרדים להתגייס לצה"ל ולסייע בהיבטים מגוונים של השירות הצבאי.

היום הודיעה הרשות הפלסטינית שלא לקבל את סכומי גביית המיסים מישראל, כיוון שבירושלים הוחלט שלא להעביר לרשות הפלסטינית את הכסף היחסי של עזה. בישראל חושבים שאין להתכופף לדרישה הפלסטינית ומתייחסים לזה כך: "לא ירצו – לא יקבלו".

עוד 918 מילים
סגירה