לאה גולדין (צילום: הדס פרוש/פלאש90)
הדס פרוש/פלאש90
לאה גולדין

אף אחד לא מתאמץ להחזיר את החטופים. תשאלו את לאה גולדין

ריאיון לפני יותר מתשע שנים, במהלך מבצע "צוק איתן", נחטף החייל הדר גולדין ע"י חמאס ● על אף המאמצים הכבירים שעשתה משפחתו – גופתו לא הושבה לארץ ● בריאיון לזמן ישראל, לאה גולדין מיואשת מההתנהלות האפתית של הממשלה ("הם מחקו את הנושא של הדר ואורון"), זועמת על ההתעלמות מבקשות המשפחה ("במשך שנים נאבקנו שיכירו בכך שהוא נעדר") ודורשת לא להפסיק את האש עד שכל, אבל כל, החטופים יוחזרו

תשע שנים, שלושה חודשים ו־13 ימים חלפו מאותו יום נורא. ארגון הטרור חמאס הפר הפסקת אש הומניטרית בינלאומית, הרג את מפקד סיירת גבעתי רב־סרן בניה שראל את הקשר סמ"ר ליאל גדעוני – וחטף את סגן הדר גולדין.

מאז, במשך כל השנים, גולדין מוחזק שם, ככל הנראה בבית חולים באזור רפיח. במשך שנים מספרת אימו לאה גולדין שמדינת ישראל בכלל לא דורשת מארגון המרצחים את השבת בנה.

בכל סבב לחימה חדש בעקבות ירי רקטי של חמאס על ישראל, מבקשת גולדין שהמדינה תציב, לכל הפחות, את הדרישה לסיום הסבב בהחזרת ארבעת הישראלים המצויים בשבי: החיילים הדר גולדין ואורון שאול, והאזרחים אברה מנגיסטו והישאם א־סייד. השניים האחרונים אמורים להיות בין החיים. הדרישה אפילו לא הועלתה מהצד הישראלי.

מנהיגים, קצינים ורמטכ"לים שונים הבטיחו מאז לגולדין דברים שונים. למשל, שלא יוכנסו לעזה חיסונים תוך כדי הקורונה, אלא תמורת השבתם – אך דבר לא קרה. במבצע "שומר חומות" נודע למשפחת גולדין שנושא השבת החיילים והאזרחים בכלל לא נכלל בתוכניות המבצע ואף לא באקורד הסיום.

לאה גולדין מחזיקה תמונה של הדר גולדין, שנחטף ע"י חמאס לעזה, 2018 (צילום: JACK GUEZ / AFP)
לאה גולדין מציגה תמונה של הדר גולדין, שנחטף ע"י חמאס לעזה, 2018 (צילום: JACK GUEZ / AFP)

ב־7 באוקטובר העולם של משפחת גולדין היטלטל פעם נוספת. במוצאי השבת הארורה הם מצאו את עצמם בבור היגון לצד מאות משפחות ישראליות נוספות. בין המשפחות האלה נמצאים חברים רבים של משפחת גולדין מאזור יישובי הנגב המערבי. אנשים שבשנים האחרונות יצאו בתוקף נגד אסטרטגיית טיפוח חמאס של בנימין נתניהו ושאר הצמרת הישראלית.

רבים מהם ניסו לעזור, להתייצב באנדרטת "חץ שחור", להשתתף בצעדות, להיאבק כתף אל כתף עם המשפחה להשבת הדר, שנחטף באותו בוקר נורא ב־1 באוגוסט 2014.

למעט תמיכת אנשי העוטף וחברים, משפחת גולדין הרגישה במשך השנים שהם לבד במאבק, בטענות, בדרישות, בתחינות שלהם להסביר שעניינו של הדר הוא עניין הומניטרי

למעט תמיכת אנשי העוטף וחברים, משפחת גולדין הרגישה במשך השנים שהם לבד במאבק, בטענות, בדרישות, בתחינות שלהם להסביר שעניינו של הדר גולדין הוא עניין הומניטרי; שהחזרת חייל חלל בתמורה להפסקת אש ובתמורה לעצירת לחימה הוא עניין בסיסי בדיני מלחמה. באוקטובר 2023 נוספו משפחות רבות למצבם הנוראי.

דבר אחד אמור להיות ברור לכולם: חטיפת חלל הינה התעללות בחייל ובמשפחתו. זה פשע הומניטרי ויש חובה להשיב לישראל את כולם – חיילים, אזרחים, חיים או מתים.

מוחזקים בידי חמאס: אברה מנגיסטו, הישאם א-סייד, הדר גולדין ז"ל ואורון שאול ז"ל
מוחזקים בידי חמאס: אברה מנגיסטו, הישאם א־סייד, הדר גולדין ז"ל ואורון שאול ז"ל

לאה, מישהו יודע באיזה מקום בעזה מוחזק הדר?
"כשמסרו לנו את התחקיר הצה"לי כחצי שנה אחרי האירוע, אמרו בהתחלה שהם לא יודעים מה קרה. אבל בהמשך מונה אלוף־משנה משה טל, קצין מודיעין שביצע תחקיר עומק והצליב מידע רב שהראה שהדר נמצא בבית חולים ברפיח.

"אנחנו יודעים שבמשך כמה שנים הוא הוחזק שם. לצערי, גם טל עזב את צה"ל אחרי שהגיע למסקנה שלא מגבים אותו במאמצים שלו לפעול להחזרת הדר".

"כמעט כל מי שהיה אחראי להחלטות הצבאיות מאז 'צוק איתן' נמצא כיום בשלטון או בתפקידים צבאיים בכירים או יושב באולפנים. הדר נחטף במהלך הפסקת אש, כשנתניהו היה ראש ממשלה"

איך עוברים עליכם הימים הנוכחיים?
"הבת שלי איילת אמרה מייד, 'אם לא מחזירים את כולם הביתה – אין הביתה'. אנחנו מרגישים שמדובר בשבר חברתי עצום על כל המשתמע מכך".

במשפחת גולדין הרחבה יש מי שסבור שמנהיגי המדינה לא רצו מספיק בהחזרת גולדין ושאול. ההתנהלות לאורך השנים הוכיחה זאת, בין אם באמצעות ההתעלמות מהנושא בצמתים החשובים (כמו מבצעים צבאיים) ובין אם בניסיונות להצר את המאמצים של משפחת גולדין.

לאה ושמחה גולדין, 2018 (צילום: JACK GUEZ / AFP)
לאה ושמחה גולדין, 2018 (צילום: JACK GUEZ / AFP)

גולדין: "כמעט כל מי שהיה אחראי להחלטות הצבאיות מאז 'צוק איתן' נמצא כיום בשלטון או בתפקידים צבאיים בכירים או יושב באולפנים. הדר נחטף במהלך הפסקת אש, כשנתניהו היה ראש ממשלה, משה (בוגי) יעלון היה שר הביטחון, בני גנץ היה רמטכ"ל, אביב כוכבי היה ראש אמ"ן.

"בסיום 'צוק איתן' הם מחקו את הנושא של הדר ואורון. הכריזו עליו מיידית חלל, שכנעו אותנו לבצע קבורה – ומה קברו בעצם? את הראיות לכך שהוא נחטף. במשך השנתיים הראשונות אנחנו היינו תחת ההגדרה הצה"לית של חלל צה"ל, אבל עבורנו זו הגדרה לא נכונה. הוא חטוף".

"אבל בכירים בצבא – אז והיום – אמרו לי שאין הגדרה אחרת וכי מדובר רק בשני חיילים. במשך שנים ניהלנו מאבק 'פרוצדורלי' שבתיוק הפנימי של צה"ל הדר לא יסווג כ'חלל' אלא ייכתב שהוא נעדר"

הסטטוס של החטופים בעזה לא כלול כיום בסיווגים של צה"ל? 
"במשך שנים אני מתווכחת עם אתר 'יזכור' ועם צה"ל ומנסה להסביר – 'מדוע אתם מקטלגים את הדר תחת המונח 'חלל'. תכתבו בבקשה שהוא חטוף, תכניסו שתי הגדרות במקביל – ולא הגדרה של 'חלל' בלבד'.

"אבל בכירים בצבא – אז והיום – אמרו לי שאין הגדרה אחרת וכי מדובר רק בשני חיילים. במשך שנים ניהלנו מאבק 'פרוצדורלי' שבתיוק הפנימי של צה"ל הדר לא יסווג כ'חלל' אלא ייכתב שהוא נעדר. לקח שנים ובסוף הכירו בכך שהוא 'חלל במעמד של שו"ן' (שבויים ונעדרים).

העמוד של הדר גולדין באתר "יזכור"
העמוד של הדר גולדין באתר "יזכור"

"לצערי הכבד, אחרי 7 באוקטובר, מי יודע כמה עוד חללים־נעדרים בסיווג המורכב הזה יהיו לנו. ועדיין, עד לרגע הזה באתר האינטרנט 'יזכור' – שהוא אתר מטעם צה"ל – כתוב שהדר הוא 'חלל שנטמן בכפר סבא'. גם בניהול האתר הזה ישנה אטימות גדולה".

גולדין מספרת כי במשך השנים התעלמו מהמקרה שלהם. למשל, בדוח מבקר המדינה על "צוק איתן" לא התייחסו לנושא גולדין ושאול. "פתחנו את הדוח ולא האמנו. דובר שם על המחדל, על התאילנדים שנהרגו, על הריגתו של הילד דניאל טרגרמן בן ה־4 – ולא הוזכרו שני חיילים, הדר גולדין ואורון שאול שנחטפו בידי החמאס.

"הרגשנו משבר עצום של העלמה, של מחדל קשה ושיש מישהו שכל הזמן שואף לטייח את המקרה, שלא רוצים לפתוח את תיבת הפנדורה הזו"

"הרגשנו משבר עצום של העלמה, של מחדל קשה ושיש מישהו שכל הזמן שואף לטייח את המקרה, שלא רוצים לפתוח את תיבת הפנדורה הזו".

ומה קורה עם סיווג גולדין ושאול כיום?
"שלחנו מכתב משפטי וביקשנו להשוות את מעמדם של ארבעת הישראלים, כולל הדר ואורון, למעמד של החטופים היום. פנינו לראש אכ"א יניב עשור ושאלנו, 'איך אתם מגדירים כרגע את האנשים שנחטפו מהקיבוצים ומהמסיבה?' הוא השיב לי, 'לא הגדרנו אף אחד מהם חלל'. אז אני מבקשת, גם הדר הוא 'חטוף'.

"לפני מספר שבועות, בתחילת המלחמה, תת־אלוף הגרי נתן תדרוך ביום שישי בערב ומנה את מספר החטופים והנעדרים. אחד מהנוכחים פנה אליו בשאלה ואמר לו, 'האם אתה סופר גם את גולדין, שאול, מנגיסטו וא־סייד?' ומאותו רגע הגרי תיקן את עצמו. מאז המספר שהוא מדווח לציבור כולל גם את ארבעתם".

שמחה ולאה גולדין בצעדת מאה לשחרור הישראלים החטופים בעזה, 5 באוגוסט 2022 (צילום: תומר נויברג/פלאש90)
שמחה ולאה גולדין בצעדת מחאה לשחרור הישראלים החטופים בעזה, 5 באוגוסט 2022 (צילום: תומר נויברג/פלאש90)

אם כן, מה המהלך המשפטי שלכם עתה?
"פנינו באמצעות צוות משפטי לצה"ל ולפרקליטה הצבאית הראשית, בדרישה למחוק את התיאור 'חלל' מהדר ולהשוות אותו למעמד החטופים החיילים שנמצאים בעזה.

"הטענה שלנו היא שבאותה ההלוויה שנעשתה קברו את ההוכחות לחטיפתו – אבל הוא לא שם. אנחנו לא יודעים כיום כמה מהנעדרים של צה"ל הם בעצם במעמד של 'חללים חטופים'".

"היינו משפחה לבד מול כל העולם. מאז 7 באוקטובר הקמנו מטה שהציע עזרה לכל משפחה של חטופים ונעדרים, שלא תהיה לבד. טיפלנו במאות משפחות"

בואי נדבר על מה שקורה איתך מאז 7 באוקטובר.
"צור, אחיו התאום של הדר, אמר לי באותה השבת שיש לנו משימה, שאף משפחה לא תרגיש לבד כפי שאנחנו הרגשנו. היינו משפחה לבד מול כל העולם. מאז 7 באוקטובר הקמנו מטה שהציע עזרה לכל משפחה של חטופים ונעדרים, שלא תהיה לבד. טיפלנו במאות משפחות.

"לצערי הרב, כולם צריכים לנגב את הדמעות ולהיות יותר תקיפים. הדמעות מסייעות לרייטינג של הערוצים, אבל הפעולה פה צריכה להיות ממוקדת להחזרת האנשים. המשפחות של החטופים לא צריכות לשבת בפאנלים באולפן ולשמוע מפאנליסטים כל מיני אבחנות, כמו, למשל, ש'מוותרים על החיילים כדי להחזיר נשים וילדים'. זה לא מקובל, הם לא צריכים להתמודד עם סוגי הטיעונים. הם צריכים להתראיין בנפרד".

משפחות החטופים הגיעו לדיון ועדת החוקה בכנסת. 13 בנובמבר 2023 (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
משפחות החטופים בדיון ועדת החוקה בכנסת. 13 בנובמבר 2023 (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

להפוך את החטופים מנכס לנטל עבור החמאס

את נפגשת במהלך השנים עם המון אנשי מודיעין, קציני צבא, רמטכ"לים, חברי קבינט. פיתחת למעשה מומחיות אסטרטגית. מה הגישה האסטרטגית צריכה להיות?
"כיום מבחינת חמאס החטופים הם נכס. כל עוד הם נכס עבורם, הם לא יחזירו אותם. אני אומרת שברגע שהחטופים יפסיקו להיות נכס לחמאס ויתחילו להיות נטל – המשוואה תשתנה.

"עוד דבר שצריך להבין – מלחמת עזה מחקה את ההבדל בין חיילים לאזרחים. אנשים משווים למלחמת יום כיפור, אבל זו הייתה מלחמה של חיילים ו־2023 היא מלחמה של אזרחים. האזרחים נחטפו, האזרחים הצילו, האזרחים מנהלים עכשיו את המדינה ורק האזרחים יצילו את החטופים. 

"מבחינת חמאס החטופים הם נכס. כל עוד הם נכס עבורם, הם לא יחזירו אותם. אני אומרת שברגע שהחטופים יפסיקו להיות נכס לחמאס ויתחילו להיות נטל – המשוואה תשתנה"

"מה שחייב לקרות היום זו ברית של מדינות מערביות כמו ארה"ב, גרמניה, צרפת, בריטניה ואחרות, שחייבות להבין שמה שנעשה לאזרחים שלנו, יכול לקרות ברחבי העולם המערבי. אלא אם כולם ישלבו פעולה בהובלת האמריקאים ויקימו גוף משימה רציני, שמחליט שעד שאחרון החטופים והחללים לא מוחזרים – לא תתקבל הפסקת אש ולא יוענקו תנאים הומניטריים לצד השני.

"להתמיד עד שיבת אחרון החטופים. זה כלל הומניטרי בסיסי, שאנחנו זועקים אותו כל השנים. כשאני אומרת שיש להפוך את החטופים מנכס לנטל, אני מתכוונת שזה צריך להיות נטל בינלאומי. שזה יהיה נטל כבד על קטאר ועל ערב הסעודית ועל טורקיה.

משפחות החטופים המוחזקים בעזה על ידי חמאס הכינו שולחן עם מעל מאתיים מקומות ישיבה ריקים במרכז רחבת מוזאון תל אביב, 20 באוקטובר 2023 (צילום: אבשלום ששוני/פלאש90)
משפחות החטופים המוחזקים בעזה על ידי חמאס הכינו שולחן עם מעל מאתיים מקומות ישיבה ריקים במרכז רחבת מוזאון תל אביב, 20 באוקטובר 2023 (צילום: אבשלום ששוני/פלאש90)

"ובאשר לסעודיה, לא יהיה הסכם שלום עימם לפני שאחרון החטופים יוחזר. השאלה המרחפת פה מעל לכל זה היא 'מי רוצה להחזיר את החטופים?' כי לדעתי כל מי שהיה לו יד ורגל ביצירת הבעיה, מנהל כיום את הכישלון – ולא את הניצחון".

"השאלה המרחפת פה מעל לכל זה היא 'מי רוצה להחזיר את החטופים?' כי לדעתי כל מי שהיה לו יד ורגל ביצירת הבעיה, מנהל כיום את הכישלון – ולא את הניצחון"

עוד 1,398 מילים
סגירה