חיילים בתוך המנהרה הגדולה ביותר שאותרה ברצועת עזה, 17 בדצמבר 2023 (צילום: דובר צה"ל)
דובר צה"ל
חיילים בתוך המנהרה הגדולה ביותר שאותרה ברצועת עזה, 17 בדצמבר 2023

"אם בצבא סופרים מנהרות – מצבנו לא טוב"

ריאיון המהנדס יהודה כפיר, מומחה ללוחמת תת־קרקע, מסביר בריאיון לזמן ישראל כי המנהרה העצומה שנחשפה השבוע באזור מעבר ארז מתוחכמת יותר ומושקעת יותר ממה שהכרנו בעבר ● לדבריו, השימוש בפלדה היקרה מוכיח שאין לחמאס בעיה של כסף וכי אי אפשר להמשיך בשיטה הקיימת של הרס מוחלט לאיתור מנהרות: "צריך לחפור מהצד שלנו אליהם"

השבוע פרסם דובר צה"ל תיעוד משמעותי של אחת ממנהרות הטרור הגדולות ביותר שנבנו בהובלת מוחמד סנוואר – אחיו של מנהיג חמאס – בצפון עזה, סמוך למעבר ארז.

צה"ל לא הסביר מה היה השימוש שנעשה במנהרה ב־7 באוקטובר, אך אפשר לשער שניתן היה לדהור לאורכה במשך כארבעה קילומטרים, מהחלק הצפוני של מחנה הפליטים ג'באליה (למשל) ועד לכ־300 מטר מהגבול.

משם יכלו להגיח בבת אחת כתריסר אופנועים או טרקטורונים. בשל הקבוצה הגדולה והסמיכות לגדר, גם עמדות התצפית או חיילי הסיור לא יספיקו כדי למנוע את ההסתערות.

תוואי תת־הקרקע הזה – שכמוהו יש עוד רבים ברחבי עזה – היה ידוע לישראל בשנים האחרונות, אך ברוב המקרים ישראל לא נקטה בפעולות יזומות חוצות גדר כדי להרוס את המנהרות הללו, בין השאר במסגרת מדיניות הכלת חמאס – וגם משום שכניסה לתוך עזה במסגרת מבצע חייבה מהלך צבאי מקיף יותר, כולל סיכון חיי חיילים. הדרג המדיני נמנע מכך בכל מחיר.

המנהרה שנחשפה השבוע מכונה בעגה "גזע". צה"ל לא פרסם את "הענפים" היוצאים מ"הגזע", אך יש כאלה. מדובר במנהרה ראשית, המגיעה עד לעומק של 50 מטר, כש"הענפים" עשויים להתפשט לצדדים עם יציאות דרך פירים בבתי ספר או מבנים אחרים באזור.

ה"גזעים" אף עשויים להיבנות בצורת "קומות", עם פיצול עליון. בתיעוד שפרסם צה"ל, ניתן לראות במדרגות העולות כלפי מעלה. נכון ל־3 בדצמבר, אותרו כ־800 מנהרות ו־500 פירים בגדלים ואורכים שונים, ששימשו למטרות שונות. רוב החשיפות הן בחלק הצפוני של הרצועה. מנהרות עצומות להברחת סחורות עוברות מתחת לגבול עזה–מצרים – ונמצאות בדרום הרצועה.

נכון ל־3 בדצמבר, אותרו כ־800 מנהרות ו־500 פירים בגדלים ואורכים שונים, ששימשו למטרות שונות. רוב החשיפות הן בחלק הצפוני של הרצועה

חשיפת מנהרות

העניין הוא לא רק מספר המנהרות ו/או אורכן, כפי שמסביר לזמן ישראל המהנדס יהודה כפיר, מומחה ללוחמת תת־קרקע. כפיר, רב־סרן במילואים, ריכז את תחום לוחמת תת־הקרקע באגף טכנולוגיה ולוגיסטיקה בעבר – והמשיך לעסוק ולחקור את הנושא אחרי שחרורו מצה"ל.

בעשור האחרון הוא ייסד קבוצת פייסבוק תחת השם "לוחמה תת קרקעית", משם המשיך להעלות את הנושא למודעות ציבורית – ואף דחף לקיום ועדות בכנסת.

אחיו של סנוואר נוסע ברכב בתוך מנהרת הטרור הגדולה שנחשפה ברצועה

"במחקר היסטורי של תחום לוחמת תת־הקרקע, אפשר לדעת שכשגנרלים מדברים על מספרים ומידות, אז יש בעיה. אם סופרים גופות של חללי אויב, או קילומטרים של תאי שטח, או מספר הפגזים – סימן שמצבנו לא טוב.

"במלחמה מה שחשוב זה לא ההיקף או מספר הקילומטרים או כמה טונות של פצצות, אלא מה היכולת של הצבא לשבור את האויב. לצערי, עד היום, למרות איתור מנהרות רבות, אנחנו לא רואים שבירה של האויב, אז זה אומר שמטרות המלחמה עוד לא קרובות.

"יש קושי לדעת עד כמה והיכן הם נשברו – וכמה זמן עוד יוכלו להחזיק שם מעמד. במלחמת העולם השנייה יצא חייל יפני ממנהרה שנים אחרי שהמלחמה הסתיימה. יכולת השרידות במנהרות היא ממושכת"

"צריך להבין שבעולם התת־קרקעי עוד יותר קשה להעריך את מצב האויב, כי אין לנו יכולת לנתח את מה שמתרחש מתחת לאדמה. בהיסטוריה הצבאית, הצבאות תמיד התקשו לדעת מה קורה אצל הצד השני מתחת לפני הקרקע.

"יש קושי לדעת עד כמה והיכן הם נשברו – וכמה זמן עוד יוכלו להחזיק שם מעמד. במלחמת העולם השנייה יצא חייל יפני ממנהרה שנים אחרי שהמלחמה הסתיימה. יכולת השרידות במנהרות היא ממושכת".

תיעוד ממצלמות ארגון הטרור חמאס של בניית המנהרה הגדולה

במערכת הביטחון, וגם מחוצה לה, ידעו על קיומה של המנהרה שהגיעה עד לאזור מחסום ארז, אבל בחבילת המידע של דובר צה"ל היו סרטונים נוספים, בעיקר של העבודה ההנדסית. מה למדנו מהמידע שהתפרסם? 
"רואים בסרטון פיתוח כלי חפירה חדשים. אלתור של מכונה הדומה ל־TBM, איתה חופרים את הרכבת התחתית בתל אביב.

"כמובן, בהתאמה לצורה העגולה של המנהרה, ורואים גם אלמנטים רבים מפלדה, שזה דבר יחסית חדש. כלומר, עצם השימוש בפלדה ולא בבטון כפי שהכרנו ב"צוק איתן". המנהרות שרואים בווידאו הן מתוחכמות יותר, מושקעות יותר".

"פלדה היא חומר איכותי יותר, נוח לעבוד – ויקר יותר. זה מעיד על העובדה שכסף לא מהווה בעיה עבור חמאס. הם השיגו הרבה יותר כסף משהיה להם ב־2014"

איפה הפלדה משתלבת? היא מיובאת?
"פלדה היא חומר איכותי יותר, נוח לעבוד – ויקר יותר. זה מעיד על העובדה שכסף לא מהווה בעיה עבור חמאס. הם השיגו הרבה יותר כסף משהיה להם ב־2014. מבחינת השימוש בפלדה, רואים את זה בדלתות הכבדות המשוריינות, רואים שהן מעל לסטנדרט.

"את הפלדה צריך להוביל, לייצר במסגרייה רצינית בתוך הרצועה, לחבר. כנראה שיש ייבוא של לוחות פלדה מחוץ לרצועה. הפלדה משמשת גם למשגרים ולייצור רקטות. דלתות הפלדה חוזרות על עצמן במספר [תיעודים של] מנהרות שכבר פורסמו, אז יש להניח שאם ראינו כמה מהן, במציאות, בשאר המנהרות, יש מסות של דלתות פלדה – וברור שאין לחמאס שום בעיה להשיג חומרים כבדים.

חיילים בתוך המנהרה הגדולה ביותר שאותרה ברצועת עזה, 17 בדצמבר 2023 (צילום: דובר צה"ל)
חיילים בתוך המנהרה הגדולה ביותר שאותרה ברצועת עזה, 17 בדצמבר 2023 (צילום: דובר צה"ל)

"הייתה טענה בעבר שמנהרות ההברחה המגיעות ממצרים נפגעו, אבל אחרי שרואים את כל החומרים הללו, ברור שההברחה מאזור סיני עבדה עבורם היטב".

מה עוד אתה למד מהמנהרה הזו?
"אנחנו יודעים שרוב הידע של החופרים וההנדסאים הגיע מאזור חאן יונס. כלומר, מבחינת אבולוציה של מנהרות, אם זה מה שאנחנו רואים בצפון, אז סביר להניח שבדרום המנהרות הן עוד יותר גדולות, מאובזרות ומתוחכמות.

"למדתי דברים חדשים על המכשור ועל יכולת הפיתוח של חמאס. כולל מקדחה ידנית סיבובית, המוחזקת על ידי שני אנשים. זה פיתוח של כלי חפירה שלמיטב ידיעתי לא קיים בשוק האזרחי"

"כמו כן, למדתי דברים חדשים על המכשור ועל יכולת הפיתוח של חמאס. כולל מקדחה ידנית סיבובית, המוחזקת על ידי שני אנשים. זה פיתוח של כלי חפירה שלמיטב ידיעתי לא קיים בשוק האזרחי. זה נראה כמו אלתור מקומי של מכשיר קידוח פשוט וזה מלמד אותנו שיש להם 'מחלקת פיתוח' שעובדת. הם לא יושבים ונחים, אלא משקיעים בשיפור יכולות החפירה".

צה"ל חשף שהמנהרה ירדה עד לעומק של 50 מטרים. למה הם זקוקים למנהרות כה עמוקות?
"התפיסה הצה"לית הקודמת הייתה שחמאס בונים את המנהרות עד לעומק של 30 מטרים, כיוון שזה עומק הימצאות מי התהום. ביום ראשון למדנו על מנהרה בעומק של 50 מטר, כלומר מתחת למי התהום.

"עצם העובדה שזה עומק החפירה מעידה על כך שחמאס התגברו על עוד מכשול טכנולוגי, כיוון שבנייה מתחת לעומק מי התהום היא נושא מאוד משמעותי ומורכב במהלך חפירה. מבחינה הנדסית, בהליך החפירה, כשיש מים מסביב יש לחץ כל הזמן – ומי שבונה וחופר מתחת למי התהום עשוי לטבוע אלא אם יהיה לו ציוד ספציפי של משאבות לסילוק מים ומניעת הצפה.

"מדובר בטכנולוגיה שהיא מעל לרמה הרגילה. כלומר, בהשוואה למה שהיה ידוע על היכולות שלהם עד ל'צוק איתן', מדובר בקפיצת מדרגה.

"ככל שאתה נמצא במקום עמוק יותר, אתה יותר מוגן. הצורך שלהם לחפור למרחבים עמוקים יותר נובע מכך שצה"ל פיתח יכולת הפצצה עמוקה החל מ־2017"

"נוסף על כך, ככל שאתה נמצא במקום עמוק יותר, אתה יותר מוגן. הצורך שלהם לחפור למרחבים עמוקים יותר נובע מכך שצה"ל פיתח יכולת הפצצה עמוקה החל מ־2017. היה אירוע שבו מספר רב של אנשי ג'יהאד נקברו במנהרה חוצת גדר. לכן חמאס עשו הפקת לקחים והבינו שכדי לשרוד הם צריכים לחפור עמוק יותר".

מה לגבי "הקומות" של המנהרות? 

"רואים מהסרטונים שבחלק מהמנהרות יש עיר תת־קרקעית, עם מפלסים שונים של מנהרות ומעברים ביניהם. כלומר, יש מעין רחוב תת־קרקעי ויש אליו כניסה מקומות אחרות. האדריכלות הפנימית מלמדת על השימוש והאסטרטגיה.

מכשיר הקידוח הידני ולצד מכונת הקידוח הדומה למכונת ה־TBM (צילום: דובר צה"ל)
מכשיר הקידוח הידני לצד מכונת הקידוח הדומה למכונת ה־TBM (צילום: דובר צה"ל)

"במנהרות הגדולות יש 'שטחי כינוס' לפני תקיפה. כמובן שמבנה הפיר נועד לייצר יכולות תקיפה מהירות. הגודל של הציר המרכזי, "הגזע", מלמד שמדובר במנהרת תובלה, כלומר, שמסיעים בה ציוד או כלי רכב".

דובר צה"ל לא חשף בסרטונים את רשת התקשורת הפנימית, אבל כן הראה קופסת חשמל או קופסת תקשורת במנהרה.
"מאז 7 באוקטובר מדברים על כך שיחיא סנוואר השתמש ברשת המנהרות גם כרשת תקשורת. כלומר, מדובר ככל הנראה במערכת קווית, כשסנוואר מתכונן לכך שקווים הנמצאים בעומק האדמה יהיו חסינים מהאזנות.

"למעשה, החיווט בתוך המנהרות חסין מפני מודיעין. זה גם מה שחסר כיום לצה"ל – מודיעין לגבי תת־הקרקע, איפה נמצאים הכוחות שלהם, כמה כוחות נותרו, מה מהלכי הקרב הבאים"

"במערכת הסלולרית או הקווית שמעל לקרקע הוא אמר דברים אחרים, שהוא רצה שאנחנו נשמע – והשתמש במערכת התת־קרקעית למסרים הסודיים. למעשה, החיווט בתוך המנהרות חסין מפני מודיעין. זה גם מה שחסר כיום לצה"ל – מודיעין לגבי תת־הקרקע, איפה נמצאים הכוחות שלהם, כמה כוחות נותרו, מה מהלכי הקרב הבאים…"

האם צה"ל יכול לפתח מודיעין על תת־הקרקע?
"אם מפתחים את המודיעין הזה, אז אפשר. עובדתית, כשישראל החליטה לחסום מנהרות חוצות גדר, אז לקח זמן – אבל מצאו את הפתרון הטכנולוגי. ולכן גם כדי להתכונן למלחמה תת־קרקעית צריך לפתח יותר חישה (מודיעין) תת־קרקע.

חיילים בתוך המנהרה הגדולה ביותר שאותרה ברצועת עזה, 17 בדצמבר 2023 (צילום: דובר צה"ל)
פתח המנהרה הגדולה ביותר שאותרה ברצועת עזה, 17 בדצמבר 2023 (צילום: דובר צה"ל)

איך ימשיכו לחשוף מנהרות, במיוחד בדרום? 
"השיטה של צה"ל עד עתה בחשיפת המנהרות היא מתסכלת וגם לא משהו שניתן יהיה להמשיך בו, כי מדובר בהרס תשתיות של מבנים מעל הקרקע כדי להגיע למה שנמצא בתת־הקרקע. עד עכשיו, בשלב הראשון, היה לצה"ל מנדט רחב לעשות הרס טוטאלי, דבר שלא נותנים לאף צבא אחר בעולם לעשות.

"ברור שאי אפשר יהיה לחשוף מנהרות בשיטה הזו בחאן יונס וברפיח ולכן פענוח תת־הקרקע יהיה חייב להיות בשיטות אחרות, לחשוף את תת־הקרקע ללא הריסת מבנים ותשתיות מעל.

"ברור שאי אפשר יהיה לחשוף מנהרות בשיטה הזו בחאן יונס וברפיח ולכן פענוח תת־הקרקע יהיה חייב להיות בשיטות אחרות, לחשוף את תת־הקרקע ללא הריסת מבנים ותשתיות"

"השיטה לדעתי לעשות את זה היא באמצעות חפירה מהצד שלנו אליהם, תוך החדרת כלים חכמים פנימה – חיישנים, מיקרופונים, רובוטים, כל דבר שיחדור פנימה ויביא לנו מודיעין על מיקום המנהרות שלהם.

"מדברים על טורפדו תת־קרקעי, משגור של מכונת חפירה עם מטען והפעלה בתזמון נכון. רואים גם עיניות שנכנסות, אולי אף חנק של טרוריסטים בתוך הצד שלהם. צריך לשנות גישה לתקיפת מנהרות מבפנים".

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
17
היה מעניין עד שהוא אמר לאף צבא בעולם לא היו נותנים לעשות... ממש בסוריה ואוקראינה עושים יותר גרוע והעולם שותק הזוי! אף מדינה בעולם לא היתה מאפשרת למחבלים נתעבים לאנוס ולשחוט גברים נשים ו... המשך קריאה

היה מעניין עד שהוא אמר לאף צבא בעולם לא היו נותנים לעשות… ממש בסוריה ואוקראינה עושים יותר גרוע והעולם שותק הזוי! אף מדינה בעולם לא היתה מאפשרת למחבלים נתעבים לאנוס ולשחוט גברים נשים וטף. אין לאף מדינה כולל ארה"ב מנדט להכתיב לנו כיצד להתגונן! להפציץ מבנים ועוד איך! הם ממלכדים אותם אז לשיטתך פשוט לחכות שיתפוצצו על החיילים??? כל אחד פה פרשן ומומחה מרוב דובים לא רואים את היער

יש בערוץ ההיסטוריה , תוכנית - אוצר האי המקולל , וגם תכנית ארכיאולוגיה. ישנה חברה אמריקאית אשר יכולה לחדור לעומקים גדולים מאוד וע"י תהודה להבין מה המבנה והיכן ממוקם . חוץ מזה כתבה מעניי... המשך קריאה

יש בערוץ ההיסטוריה , תוכנית – אוצר האי המקולל , וגם תכנית ארכיאולוגיה. ישנה חברה אמריקאית אשר יכולה לחדור לעומקים גדולים מאוד וע"י תהודה להבין מה המבנה והיכן ממוקם .
חוץ מזה כתבה מעניינת אך מאוד מבאסת . הלחצתם יותר וכאילו אין פתרון .

שנים הם בנו מנהרות איפה כל המודיעין לדורותיו והממשלות איך נתנו יד לזה כדי שירצחו אותנו זה בלתי נסבל לדעת שיש אלפי מנהרות וכולם שתקו איפה אנשי השב"כ מה הם עשו כל השנים הלכו להשתזף בים הו... המשך קריאה

שנים הם בנו מנהרות איפה כל המודיעין לדורותיו והממשלות איך נתנו יד לזה כדי שירצחו אותנו זה בלתי נסבל לדעת שיש אלפי מנהרות וכולם שתקו איפה אנשי השב"כ מה הם עשו כל השנים הלכו להשתזף בים הוי כמה צר אנו חווים שאלוקים יעזור לנו!!!

אפרופו חייל יפני שהגיח ממנהרה מספר שנים לאחר תום המלחמה.... אהרון ברק עזב את בית המשפט ב 2006. את תסכולך על כי דיבורים לחוד ומעשים לחוד אל לך להפנות לבית המשפט. עליך להפנות אותו אל המדב... המשך קריאה

אפרופו חייל יפני שהגיח ממנהרה מספר שנים לאחר תום המלחמה…. אהרון ברק עזב את בית המשפט ב 2006.
את תסכולך על כי דיבורים לחוד ומעשים לחוד אל לך להפנות לבית המשפט. עליך להפנות אותו אל המדברים ואל העושים, או שמא 'לא עושים' ורק מדברים, דברי הבל ואחיזת עיניים …מסתבר.

והיה אם יתפסו את יחיא סינוואר , עדיף שיחסלו אותו בעזה ולא יביאו אותו לישראל. אם יובא כאן למשפט, הרועצת המשפטית עלולה כדרכה בקודש לפסוק לו שבועיים או שלושה של עבודות שירות ולשלוח אותו הב... המשך קריאה

והיה אם יתפסו את יחיא סינוואר , עדיף שיחסלו אותו בעזה ולא יביאו אותו לישראל. אם יובא כאן למשפט, הרועצת המשפטית עלולה כדרכה בקודש לפסוק לו שבועיים או שלושה של עבודות שירות ולשלוח אותו הביתה. זאת היא דרכה של בת-הרב מיה-רע. מערכת המשפח גם לא תיתן להוציאו להורג. אהרון ברק יטען שהעונש לא מידתי, לא עומד בתחום הסבירות ועוד ביטויים כאילו מן ההפטרה. אם אהרון ברק ירשה להוציא את סינוואר להורג, אני מתחייב בקטיעת שתי ידי.

מהנדסים חושבים ב’קונספציה’ הנדסית (לחפור מולם) לחמאס (מפקדת נחל עוז) היו רימונים עם חומרי בעירה עצימים ורעילים. אפשר להניח שגם בתחום הכימי ישראל היא דור לפני החמאס גז רעיל מתפשט לכל הכי... המשך קריאה

מהנדסים חושבים ב'קונספציה' הנדסית (לחפור מולם)
לחמאס (מפקדת נחל עוז) היו רימונים עם חומרי בעירה עצימים ורעילים. אפשר להניח שגם בתחום הכימי ישראל היא דור לפני החמאס
גז רעיל מתפשט לכל הכיוונים בלי קשר למפלסים
יש את שיקול החטופים שמסבך פתרונות כאלה, ובשביל זה יש לנו המון שבויי חמאס ומידע על מיקום החטופים
מי תהום? מי התהום העמוקים בעזה מזמן כבר מליחים, אז שיהיו גם רעילים
בישראל 90% מהמים הם מהתפלה, ואפילו בעזה יש מתקן התפלה, ועתיד הרצועה הוא התפלה
וזה רק רעיון אחד, ואין לי ספק שלא היחיד

סומך על צה'ל ועל המדענים הבטחוניים שלנו יותר משאני סומך על מנהדס אחד בדימוס
נבואות זעם הן פופולריות בימים אלה, ומקבלות הדהוד/דכדוך מוגזם
דוגמא? כבר לפני חודשיים הכריז שר החוץ הליצן שארהב נותנת לנו עוד שבועיים

גילוי נאות – לפני 30 שנה הייתי מנהל פרוייקט תוכנה במערך הגרעיני של ארהב. שזה אמנם תחום אחר, אבל אני יכיל להעיד שיחידות מחקר מדעי במערכת הבטחון הם ממש לא טמבלים

עוד 1,434 מילים ו-17 תגובות
סגירה