חניית טעינה למכוניות חשמליות בבית שמש (צילום: נתי שוחט/פלאש90)
נתי שוחט/פלאש90

אל מול קונצנזוס פוליטי נדיר, האוצר מתעקש להעלות את מס הרכישה לרכב חשמלי

על אף התנגדות גורפת של הח"כים, המס על רכישת מכוניות חשמליות כמעט יוכפל בתחילת 2024 ● משרדי האנרגיה והגנת הסביבה חוששים מבלימת החדירה של המכוניות החשמליות ומהגברת זיהום האוויר, אבל באוצר מסרבים לוותר על הכנסות של מיליארד שקל בשנה ● מעניין שבשביל למנוע התייקרות של הבנזין ולהקפיא את המיסוי על השתייה הממותקת, שר האוצר דווקא מוכן להפסיד מליארדים

קונצנזוס כזה, כמו שנרשם בדיון שנערך השבוע (שלישי) בוועדת הכספים, לא נראה מזמן בפוליטיקה הישראלית. מיוראי להב-הרצנו מיש עתיד ועד יו"ר הוועדה משה גפני מיהדות התורה, מהשרה לשעבר אורית פרקש מהמחנה הממלכתי ועד אלי דלאל מהליכוד, כולם בלי יוצא מהכלל הפגינו חזית אחידה נגד משרד האוצר בשל כוונתו להעלות את מס הקנייה על המכוניות החשמליות.

וזה לא נגמר בח"כים: שלושה משרדי ממשלה שמוחזקים בידי הליכוד – הגנת הסביבה, התחבורה והאנרגיה – פרסמו הודעה משותפת שבה הם קוראים לשר האוצר בצלאל סמוטריץ' לבטל את המהלך. "לדחוס כל כך הרבה אגו לתוך הודעה אחת זה לא מובן מאליו", ציין גורם שעוסק בנושא.

אבל ספק אם כל זה יעזור. אם לא יקרה משהו יוצא דופן ברגע האחרון, בתחילת 2024 יזנק מס הקנייה על מכוניות חשמליות בישראל מ-20% ל-35%. מדובר בעליית מדרגה שהיא חלק ממתווה שאושר ונחתם בעבר ואינה עומדת שוב להצבעה. הח"כים והשרים יכולים לנבוח, אבל אם השיירה של האוצר תתעקש, היא תוכל לעבור – והמס יחד איתה.

מבחינת משרד האנרגיה מדובר באירוע מתסכל. במשרד סימנו את חדירת הרכבים החשמליים לישראל כיעד אסטרטגי, ולפני מספר חודשים הציגו תוכנית עם יעדים שאפתניים להעברת ענף התחבורה הישראלי מבנזין לחשמל.

כיום נוסעות על כבישי ישראל כ-70 אלף מכוניות חשמליות. לפי המודלים של משרד האנרגיה, המספר הזה אמור לשלש את עצמו ל-210 אלף בעוד כשנתיים וב-2030 להגיע כבר ל-1.3 מיליון.

מכוניות חשמליות של Car2Go בעמדות טעינה בחיפה (צילום: iStock)
מכוניות חשמליות של Car2Go בעמדות טעינה בחיפה (צילום: iStock)

עד עכשיו ההתקדמות הייתה מהירה, אבל במשרד האנרגיה חוששים שהשילוב בין הגדלת המיסוי, השפעות המלחמה ומשבר התובלה הימית באדיבות החות'ים יעצור את המהפכה.

"העלאת מס הקנייה תפגע משמעותית בכדאיות רכישת רכב חשמלי ועלולה לחבל במומנטום של מהפכת המכוניות החשמליות בישראל", אמר בוועדת הכספים קובי בליטשטיין, מנכ"ל משרד האנרגיה. "בניגוד למגמה בעולם, המהפכה עלולה להיעצר או להתעכב לשנים ארוכות בגלל העלאת המס, שתהפוך את המכוניות החשמליות לרכב לעשירים בלבד".

"העלאת מס הקנייה תפגע משמעותית בכדאיות רכישת רכב חשמלי. בניגוד למגמה בעולם, המהפכה עלולה להיעצר או להתעכב לשנים ארוכות בגלל העלאת המס, שתהפוך את החשמליות לרכב לעשירים בלבד"

בליטשטיין סבור שיש לדחות את העלאת המס עד שתיווצר מסה קריטית של רכבים חשמליים בישראל, לפחות 10% מהשוק, ולפי התחזיות של משרד האנרגיה זה יקרה רק בעוד שלוש שנים.

גיא סמט, מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה, אומר לזמן ישראל שבעולם יש שתי דרכים לעודד רכישת מכוניות לא מזהמות – וישראל בחרה לוותר על שתיהן: "אפשר לפעול באמצעות רגולציה או מיסוי. באירופה מקובל לקבוע ליבואני הרכב רף ממוצע של פליטות שממנו הם לא יכולים לחרוג, ולכן הם נאלצים להביא תמהיל רכבים ולהביא את הדגמים המתקדמים ביותר והכי פחות מזהמים.

"בארץ היבואנים לא מחויבים בזה. ניסינו לקדם את המנגנון הזה, באגף התקציבים הסכימו אבל ברשות המיסים התנגדו. נשארנו עם מס הרכישה, ועכשיו גם אותו מעלים".

מנכ"ל משרד להגנת הסביבה גיא סמט (צילום: המשרד להגנת הסביבה)
מנכ"ל משרד להגנת הסביבה גיא סמט (צילום: המשרד להגנת הסביבה)

אתה באמת חושב שההעלאה הזו תעצור את ההייפ סביב הרכבים החשמליים?
"יש שכבה מאוד גדולה שקנתה רכבים חשמליים כי יש להם בית פרטי, נוח להם והם אוהבים טכנולוגיות. זו השכבה הקלה. השכבה הבאה שאליה צריך לחדור זה אנשים שגרים בבתים משותפים שצריכים לארגן לעצמם עמדת טעינה, לפעמים משלשלים כבל חשמל מהחלון. אם הם לא ירוויחו, הם לא יעשו את זה. למה שבנאדם כזה יתעקש לקנות את הרכבים האלה?

"אנחנו רואים שיש חדירה יפה של המכוניות החשמליות בארץ, אבל לא נראה את ההמשך של זה. עכשיו גם יש קושי בהובלה מהמזרח אז אני רואה דעיכה של כל השוק הזה שהתחיל להתפתח".

"אנחנו רואים שיש חדירה יפה של החשמליות בארץ, אבל לא נראה את ההמשך של זה. עכשיו גם יש קושי בהובלה מהמזרח אז אני רואה דעיכה של כל השוק הזה שהתחיל להתפתח"

באוצר מן הסתם יודעים את כל זה. איך הם מסבירים לך את ההתעקשות?
"ברשות המיסים ובאוצר אומרים 'תשמע, עם כל הכבוד, בתקציב 2023 אנחנו צריכים כסף'. זה מקור טוב ומאוד משמעותי להכנסות לקופת המדינה. אבל צריך לזכור ש-40% מזיהום האוויר בישראל מגיע מפליטות של תחבורה, ושהנזק הכספי העקיף שהן גורמות עומד על 7 מיליארד שקל".

בדיון בוועדת הכספים הדגישה ספיר איפרגן, רכזת התחבורה באוצר, שבעוד המס על המכוניות החשמליות יעמוד אחרי ההעלאה על 35%, זה עדיין הרבה פחות מ-83% – שיעור המס על מכוניות בנזין, כך שאי אפשר לומר שהמדינה לא מתמרצת רכישת רכבים חשמליים.

איפרגן גם הזכירה כי בסופו של דבר רכב פרטי הוא רכב פרטי, שתורם לפקקים, לתאונות דרכים ולעלויות שליליות למשק, ולכן המדינה צריכה לעודד מעבר לתחבורה ציבורית ובזה עליה לרכז את עיקר המאמצים.

אלה לא דברים מבוטלים, אבל כל עוד התחבורה הציבורית לא מספקת, וכל עוד היא מושבתת בסופי שבוע, הישראלים ימשיכו לקנות מכוניות. ובהחלט כדאי שהמכוניות הללו ייסעו על חשמל ולא על בנזין.

תחנת הטענה לאוטובוסים חשמליים של אגד (צילום: אגד)
תחנת הטענה לאוטובוסים חשמליים של אגד (צילום: אגד)

נציגת רשות המיסים נטלי מירנצ'וב אמרה בדיון: "אם לא נשנה את רמת המיסוי בשנה הבאה, מדובר בהפסד הכנסות למדינה בגובה של למעלה ממיליארד שקל לשנה, סכום שהמדינה זקוקה לו".

נציגת רשות המיסים נטלי מירנצ'וב אמרה בדיון: "אם לא נשנה את רמת המיסוי בשנה הבאה, מדובר בהפסד הכנסות למדינה בגובה של למעלה ממיליארד שקל לשנה, סכום שהמדינה זקוקה לו"

קופת המדינה אכן משוועת כרגע לכל שקל, אבל מדובר באותו אוצר ובאותה רשות מיסים, שבלי למצמץ ממשיכים מדי חודש לדמם סכומי עתק כדי לרסן את עליית מחירי הבנזין, מדיניות שבמצטבר כבר עלתה לקופת המדינה מיליארדי שקלים.

ומדובר באותו שר אוצר שאחרי שבוע של תפניות מביכות החליט בסופו של דבר דווקא להאריך את הקפאת המס על המשקאות הממותקים, שהיה אמור להכניס לקופת המדינה כ-800 מיליון שקל בשנה.

"כשאתה מסתכל על התוצאה, אנחנו מסבסדים דלק פוסילי ומייקרים את המעבר לאנרגיה אלטרנטיבית", אומר גיא סמט.

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' במשרד האוצר בירושלים, 19 באוקטובר 2023 (צילום: נעם ריבקין פנטון / פלאש 90)
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' במשרד האוצר בירושלים, 19 באוקטובר 2023 (צילום: נעם ריבקין פנטון / פלאש 90)

באוצר אומרים שמדובר במכוניות לעשירים ושאין סיבה שהמדינה תתחשב בקונים שלהן.
"אם באוצר היו מציעים להעלות את המס רק על רכבי היוקרה – מזהמים וחשמליים – אני לא מתנגד. יש עלייה ברכישת רכבי היוקרה בישראל, אתה רואה על הכביש אאודי ו-BMW ומרצדס בכמויות. אבל היום יש כבר מכוניות חשמליות שנכנסות מסין שמוכרות דגמים גם ב-120 אלף שקל. זה כבר מחירים שמתחרים עם רכבי בנזין חדשים.

"רוצים למסות את הגדולים? תמסו את הגדולים, חשמלי או לא, אבל תשאירו את הרכבים הפשוטים לעם שרוצה לחסוך ולנסוע על רכב נקי".

"בסוף נוציא את כל הכסף על טיפול באנשים כי איפה שיש זיהום אוויר יש מחלות", הטיח בדיון בוועדת הכספים ח"כ ינון אזולאי מש"ס. להב-הרצנו הזכיר שהממשל האמריקאי תקצב 12 מיליארד דולר לעידוד החדרת הרכבים החשמליים, ואילו יצחק קרויזר מעוצמה יהודית סבר שהפגיעה העיקרית תהיה דווקא בפריפריה.

"הגעת רכבים חשמליים הייתה בשורה גדולה לפריפריה", אמר קרויזר. "מי שגר בפריפריה מחזיק שני כלי רכב באופן אוטומטי, וההחזקה של רכב בנזין מאוד יקרה כי ההוצאה על בנזין של תושבי הפריפריה הרבה יותר גבוהה משל תושבי המרכז. אז אם אתם יוצאים בגזרות כלכליות על אנשי הפריפריה פשוט תגידו".

"מי שגר בפריפריה מחזיק שני כלי רכב באופן אוטומטי, וההוצאה על בנזין של תושבי הפריפריה הרבה יותר גבוהה משל תושבי המרכז. אז אם אתם יוצאים בגזרות כלכליות על אנשי הפריפריה פשוט תגידו"

משה גפני, יו"ר הוועדה, נוכח לדעת שהפקידים לא יביאו את הישועה, והחליט לסכם את הדיון מעל לראשם: "העמדה שלנו היא שמכל הסיבות שבעולם אנחנו מבקשים לדחות את העלאת המס הזו.

יו"ר ועדת הכספים משה גפני, 23 באוקטובר 2023 (צילום: Oren Ben Hakoon/Flash90)
יו"ר ועדת הכספים משה גפני, 23 באוקטובר 2023 (צילום: Oren Ben Hakoon/Flash90)

"מכיוון שלא אקבל סעד מכם, אפנה לשר האוצר ולמנכ"ל האוצר את הפנייה של כל חברי הכנסת, ואם התשובה תהיה שלילית נצטרך להיכנס לעניין ולראות מה כוחה של ועדת הכספים כשהיא מחליטה ככה פה אחד".

עם האיום המרומז הזה של גפני הדיון נחתם, אבל לא כולם התרשמו. "באוצר כבר סגרו את זה, יש להם צווים מאושרים, זה חלק מתחשיב ההכנסות ל-2024", אומר גורם שהשתתף בדיון, "אמנם כולם פה אחד התנגדו להעלאת המס, אבל זה היה בסך הכול דיון של פרלמנט – מלשון פרלה, מדברים".

עוד 1,143 מילים
סגירה