ישראל במגעים עם צ'אד ורואנדה לקליטת רבבות פלסטינים מעזה

פרסום ראשון גורמים במוסד ובמשרד החוץ מנהלים מו"מ עם רואנדה וצ'אד לקליטת פלסטינים שיבחרו להגר מעזה לאחת ממדינות אלה ● ישראל מציעה למדינות חבילה לפיה כל פלסטיני שיחליט להגר לשם יקבל מישראל מענק כספי נדיב, יחד עם סיוע נרחב למדינה הקולטת, בכלל זה סיוע צבאי ● גורמים מדיניים בכירים מסרו לזמן ישראל כי שתי המדינות הביעו הסכמה בסיסית להמשך הדיון

ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא צ'אד מהמט דבי בטקס פתיחת שגרירות צ'אד, 2 בפברואר 2023 (צילום: חיים צח/לע"מ)
חיים צח/לע"מ
ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא צ'אד מהמט דבי בטקס פתיחת שגרירות צ'אד, 2 בפברואר 2023

ישראל במגעים עם רואנדה וצ'אד על קליטת עשרות אלפי מהגרים פלסטינים מעזה. שתי המדינות הביעו הסכמה בסיסית להמשך הדיון, בניגוד למדינות אחרות שסירבו עקרונית ולא נעשתה אליהן פנייה נוספת. כך מסר גורם מדיני בכיר מאוד לזמן ישראל.

לפי אותו גורם, המשא ומתן מתנהל במוסד ובמשרד החוץ בימים אלה. "העסק מאד מורכב", אמר הגורם אתמול לזמן ישראל. "אנחנו חייבים לקדם את האפיק הזה, אבל להיזהר מאוד מהתגובות בעולם וגם מהחשש שזה יתפרש כמו טרנספר ולא הגירה מרצון. לכן אנחנו עובדים עם ייעוץ משפטי צמוד".

לדברי הגורם הבכיר, בישראל גובש מנגנון שעל פיו עובד המשא ומתן עם שתי המדינות. העיקרון הוא לתת מענק כספי נדיב לכל פלסטיני שיביע רצון להגר מעזה, יחד עם סיוע נרחב למדינה הקולטת, בכלל זה סיוע צבאי.

לדברי הגורם הבכיר, בישראל גובש מנגנון שעל פיו עובד המשא ומתן עם שתי המדינות. העיקרון הוא לתת מענק כספי נדיב לכל פלסטיני שיביע רצון להגר מעזה, יחד עם סיוע נרחב למדינה הקולטת, בכלל זה סיוע צבאי

בינתיים כל התבטאות פומבית בעד הגירה כזו זוכה למתקפות חריפות מהקהילה הבינלאומית. אתמול פורסם בערוץ 12 כי ראש הממשלה נדרש בידי האמריקאים להודיע בשמו כי אין לישראל כל כוונה לעודד "הגליה" של פלסטינים למדינות בעולם.

ביום רביעי פרסמנו כאן כי ישראל פנתה לרפובליקה הדמוקרטית של קונגו, אך שם מהססים אם לקבל את ההצעה. רואנדה וצ'אד הרבה יותר פתוחות לרעיון.

ראש הממשלה בנימין נתניהו מודע למהלכים הללו ולא עוצר אותם. לפני שבוע וחצי העלה ח"כ דני דנון את נושא ההגירה מרצון בישיבת סיעת הליכוד בכנסת. נתניהו אמר שהוא תומך ברעיון, אבל צריך למצוא מדינות שיקלטו את הפלסטינים. "אנחנו עובדים על זה", אמר נתניהו, והפנייה למדינות האפריקאיות מלמדת שעובדים על זה במרץ, גם בערוצים חשאיים.

לפני שבוע וחצי העלה דני דנון את נושא ההגירה מרצון בישיבת סיעת הליכוד. נתניהו אמר שהוא תומך ברעיון, אבל צריך למצוא מדינות שיקלטו את הפלסטינים. "אנחנו עובדים על זה", אמר נתניהו

יחד עם זאת, גורם מדיני טען ביום רביעי בשיחה עם כתבים מדיניים, אחרי הפרסום בזמן ישראל, כי "ישראל לא מנהלת משא ומתן עם אף מדינה על הגירה מרצון. אנחנו לא בלופ ולא שמענו על זה. אף מדינה לא תקלוט עזתים. לא מיליון ולא חמשת אלפים".

סביר להניח כי הדברים נאמרו כדי להרגיע את התגובה הבינלאומית הקשה, בעיקר לפני הדיון הצפוי בבית המשפט הבינלאומי בהאג בתלונת דרום אפריקה, המאשימה את ישראל בביצוע פשעי מלחמה בעזה.

דני דנון בירושלים, 13 בספטמבר 2023 (צילום: נעם ריבקין פנטון/פלאש 90)
דני דנון בירושלים, 13 בספטמבר 2023 (צילום: נעם ריבקין פנטון/פלאש 90)

אתמול תקף דנון את הדברים. "כל הסיפור של נבחרי ציבור שמסתתרים מאחורי הכותרת 'גורם מדיני' מתחיל להיות מביך. אם למי ממנהיגי המדינה יש דעה, מוטב שיביע אותה בקול ולא יתחבא. לגופו של עניין: קרוב לאלף עזתים כבר קיבלו אישור לצאת למדינה קולטת, מכאן שהדבר בהחלט אפשרי אם רק רוצים".

דנון מתכוון בדבריו לקנדה, שמוכנה להעניק אלף אשרות הגירה לפלסטינים שיש להם קרובי משפחה במדינה. דנון פעיל מאד במו"מ מול הקנדים סביב ההגירה של פלסטינים לשם.

רואנדה וצ'אד עצמן מקיימות קשרים טובים עם ישראל. נשיא רואנדה פול קגאמה – איש שנוי במחלוקת, ששמו נקשר בפשעי רצח עם במדינה – ביקר בישראל בעבר ונפגש עם נתניהו. רואנדה היא מדינה קטנה בשטח ובאוכלוסייה (13.5 מיליון תושבים) אך יש בה תנופת בנייה אדירה ומחסור בידיים עובדות.

בגיליון מיוחד של "האקונומיסט" לקראת 2024 מוגדר קגאמה כמנהיג שהכי מומלץ לעקוב אחריו, בעקבות הצלחותיו לקדם את רואנדה מאז עלה לשלטון בשנת 2000.

בגיליון מיוחד של "האקונומיסט" לקראת 2024 מוגדר קגאמה כמנהיג שהכי מומלץ לעקוב אחריו, בעקבות הצלחותיו לקדם את רואנדה מאז עלה לשלטון בשנת 2000

צ'אד היא מדינה ענקית, החמישית בגודלה באפריקה. 60% מהאוכלוסייה שם היא מוסלמית-סונית. נתניהו ביקר בצ'אד בינואר 2019, וכונן יחסים דיפלומטיים עם המדינה. לפני שנה, בפברואר 2023, ביקר בישראל שליט צ'אד מהמט דבי ונפגש עם נתניהו. גם שר החוץ היוצא אלי כהן ביקר בצ'אד בשנה שעברה.

שרים בליכוד, בעיקר השרה גילה גמליאל, תומכים ומקדמים את פרויקט "ההגירה מרצון" ואיתם גם כל השרים וחברי הכנסת של הציונות הדתית ועוצמה יהודית.

הנושא אמור היה לעלות גם בישיבת הקבינט המדיני-בטחוני שדנה אמש על "היום שאחרי" אבל את עיקר הדיון תפסה המריבה בין שרי הימין והרמטכ"ל הרצי הלוי סביב הוועדה שהקים כדי שתבדוק את התנהלות הצבא ב-7 באוקטובר.

גורם בקבינט אמר לזמן ישראל כי "אחרי שיבחנו את כל האופציות, יבינו שאין שום פתרון לתושבי עזה חוץ מהגירה. אין להם היום לאן לחזור. עזה הרוסה ואין לה עתיד כי היא תהיה סגורה מכל הכיוונים, וישראל כבר לא תסייע לה לעולם".

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
6
1. למה לא להציע לאריתריאה וסודן חילופי אוכלוסיה? ממילא אריתראים וסודנים מגיעים לארץ, אז שיקלטו בתמורה את העזתים. 2. למה רק רוואנדה וצ'אד? יש מדינות נחשלות נוספות כמו ניג'ר או מלי ויש ג... המשך קריאה

1. למה לא להציע לאריתריאה וסודן חילופי אוכלוסיה? ממילא אריתראים וסודנים מגיעים לארץ, אז שיקלטו בתמורה את העזתים. 2. למה רק רוואנדה וצ'אד? יש מדינות נחשלות נוספות כמו ניג'ר או מלי ויש גם מדינות ערביות כמו מאוריטניה – איתם ינהל את המו"מ בועז ביסמוט או לוב. אם לא היה עצוב- היה יכול להיות מצחיק.

אם זה רק עשרות אלפים ולא מליון לפחות - זה נראה לי בזבוז כסף וזמן כי מי ילך ? רוב המיעוט של אנשים הטובים בעזה -הם אליה שיעדיפו לברוח משם רוב הזבל האנושי שם - אולי חלקו גם ילך אבל חלקם הג... המשך קריאה

אם זה רק עשרות אלפים ולא מליון לפחות – זה נראה לי בזבוז כסף וזמן
כי מי ילך ? רוב המיעוט של אנשים הטובים בעזה -הם אליה שיעדיפו לברוח משם
רוב הזבל האנושי שם – אולי חלקו גם ילך אבל חלקם הגדול ישאר בעזה
אבל אני יודע מאיזה חלק לא ישאר אפילו לא אחד – מההאנשים הטובים בעזה

נגיד ומה שהממשלה אומרת זה נכון ושהם לא מסתירים בעיות אדירות לעניין... ואני בספק בכך. אבל נגיד והמהלך יצליח איכשהו. איך הממשלה תדע אם כל "המהגרים מרצון" הם לא רק "מהגרי עבודה מרצון" שיח... המשך קריאה

נגיד ומה שהממשלה אומרת זה נכון ושהם לא מסתירים בעיות אדירות לעניין… ואני בספק בכך. אבל נגיד והמהלך יצליח איכשהו.
איך הממשלה תדע אם כל "המהגרים מרצון" הם לא רק "מהגרי עבודה מרצון" שיחזרו לעזה אחרי כמה שנים? ואחרי שקיבלו את כל ההטבות (והן יהיו יקרות מאוד) שישראל תספק להם?
איך נדע כל מה שאנחנו עושים זה למעשה רק מארגנים לתושבי עזה ג'וב לכמה שנים באפריקה רק כדי שיחזרו מאוחר יותר?

עוד 667 מילים ו-6 תגובות
סגירה