אילוסטרציה: האתר שבו קרס המנוף ביבנה, 19 במאי 2019 (צילום: פלאש90)
פלאש90

מספר ההרוגים בתאונות עבודה בשיא – וראש מנהל הבטיחות מותקף בקמפיין אנונימי

השנה החולפת הייתה קטלנית במיוחד לעובדים בישראל, ש־83 מהם נהרגו בתאונות, בעיקר באתרי בנייה ● בארגונים החברתיים קוראים להחליף את ראש מנהל הבטיחות חזי שוורצמן, ובמקביל מתנהל נגדו קמפיין הכפשה אנונימי ● יאיר גולן כינה אותו "פחדן" בשיחה עם קבלן פיגומים, ובתצהיר לביהמ"ש טען שהוא לא מספק פתרונות ● ראש המנהל התעמת לאחרונה עם חברות העגורנים: "לא אירתע מאיומים"

"הנני להודיעכם כי פרקליטות מחוז תל אביב החליטה לגנוז את תיק המשטרה שבנדון בעילה של 'חוסר ראיות מספיקות'. על החלטה זו ניתן לערור לפני בית המשפט תוך 30 יום. אנו משתתפים בצער המשפחה על אובדן יקירם".

המכתב הלקוני הזה נשלח על ידי הפרקליטות למשפחתו של יהודה ישרזדה בן ה־22, שנהרג באתר בנייה פרטי בהרצליה בקיץ שעבר. כמה שבועות לפני התאונה, מנהל הבטיחות הוציא צו להפסקת העבודה עקב סכנת התמוטטות. הצו לא נאכף – ובסופו של דבר הקיר קרס והעובד ממושב ישעי נהרג.

אם הצו היה נאכף, ייתכן שהאסון היה נמנע. לאחר שהסיכון התממש, החקירה נשארה בידיים הלא מיומנות של משטרת הרצליה במקום להגיע ליחידת פלס בלהב 433, שם חוקרים רק מה שמוגדר על ידם כתאונות עם השלכות רוחביות.

"אם אתם סוגרים את התיק זה אומר שהחקירה הייתה על הפנים. לא מונה פרקליט מלווה, לא עשיתם את התפקיד המוטל עליכם ומי שחקר לא הבין מה צריך לחקור"

בתשובה לסגירת התיק כתב ישראל אסל, עורך הדין של משפחת המנוח, את הדברים הבאים לפרקליטות: "אם אתם סוגרים את התיק מחוסר ראיות זה אומר שהחקירה הייתה על הפנים ושלא הייתם על התיק בזמן אמת ולא מונה פרקליט מלווה, לא עשיתם את התפקיד המוטל עליכם ומי שחקר לא הבין מה צריך לחקור ואיך החקירה מתאימה לתקנות הבטיחות ולדין הפלילי".

4 עובדים נהרגו בעת פירוק המנוף ביבנה. מכון התקנים קבע שזו טעות אנוש (צילום: פלאש 90)
ארבעה עובדים נהרגו בעת פירוק מנוף ביבנה. מכון התקנים קבע שמדובר בטעות אנוש (צילום: פלאש90)

ביחס למנהל הבטיחות, הוסיף עורך הדין אסל, "אתם נתתם צו ולא אכפתם אותו ונפל הקיר – והרג את יהודה, וכל זה כשאין ראיות מספיקות". הוא הזהיר מכשלים נוספים שנמשכים בימים אלה. אולם, אף שהדברים ידועים למנהל, העבודות לא נפסקות ועל כך בהמשך.

83 עובדים נהרגו השנה

זו רק דוגמה אחת לכשל המבני המאפשר את המשך הקטל של עשרות עובדי הבנייה, התעשייה והחקלאות בכל שנה. כשל במניעה, באכיפה, בחקירות ובהרתעה. לא ידוע כמה כתבי אישום הוגשו בשנה החולפת בגין תאונות קטלניות על ידי הפרקליטות ובגין הפרות בטיחות על ידי התובעת של משרד העבודה, אך מדובר במספרים קטנים מדי.

בשורה התחתונה, השנה החולפת הייתה אחת הקטלניות לעובדים בישראל, ש־83 מהם איבדו את חייהם בתאונות עבודה, רובם בענף הבנייה. לפי "קו לעובד", אלה המספרים הגבוהים ביותר בחמש השנים האחרונות

בשורה התחתונה, השנה החולפת הייתה אחת הקטלניות לעובדים בישראל, ש־83 מהם איבדו את חייהם בתאונות עבודה, רובם בענף הבנייה. לפי "קו לעובד", אלה המספרים הגבוהים ביותר בחמש השנים האחרונות, בהן הם מנטרים את התאונות.

גם במנהל הבטיחות הציגו מספר הרוגים שעלה באופן דרמטי, אם כי הוא נמוך יותר ולא כולל מה שהם מגדירים כנפגעי תאונות דרכים ועובדים מהגדה המערבית.

ההתדרדרות במצב דרמטית עוד יותר, אם להתחשב בצמצום היקפי הפעילות בבנייה, בתעשייה ובחקלאות עם פרוץ המלחמה. שיעור ההרוגים ביחס למספר המועסקים גבוה פי 2.5 מאשר הממוצע באיחוד האירופי, ומספר צווי הבטיחות שהמנהל הוציא השנה ירד ב־22%, לא רק בגלל המלחמה.

"דווקא בשעתנו הקשה ביותר, בטיחותם של עובדים בישראל מעולם לא הופקרה יותר […] אקלים הבטיחות במדינת ישראל, וספציפית בענף הבנייה, נמצא בשפל חסר תקדים. חייהם של עובדים נזנחו והם הופקרו לגורלם […] המצב מחפיר", נכתב בדוח של "קו לעובד".

אילוסטרציה: קריסת מנוף באתר בנייה בתל אביב, 29 באוקטובר 2019 (צילום: Avshalom Shoshani/Flash90)
אילוסטרציה: קריסת מנוף באתר בנייה בתל אביב, 29 באוקטובר 2019 (צילום: אבשלום ששוני/פלאש90)

את המצב הקשה הזה הם מייחסים להיעדר הרתעה, מיעוט סנקציות ולמדיניות מנהל הבטיחות, שמאפשרת לקבלני הבנייה בעיקר לפעול בלי לחשוש מההשלכות של הורדת רף הבטיחות. זו תעודת עניות למנהל בטיחות, בראשו עומד חזי שוורצמן, ולא פחות מכך למשרד העבודה בראשות השר יואב בן צור מש"ס.

אחת ההחלטות המשמעותיות שכן התקבלו בימים האחרונים על ידי הממשלה היא סגירת המוסד לבטיחות וגיהות (מוס"ל). הכוונה היא להעביר חלק מעובדיו למנהל הבטיחות. ניתוח של תקציב המוס"ל שפורסם בחודש מאי באתר זה, הראה כי עשרות מיליוני השקלים שהארגון מקבל בכל שנה מהמוסד לביטוח לאומי, מנותבים בעיקר למשכורות לעובדים.

במשרד האוצר חשבו שעדיף לסגור את המוס"ל ולהכפיף אותו למנהל הבטיחות, אך ב"קו לעובד" ממליצים לשמר את שתי הפעילויות באופן עצמאי כחלק מרשות לאומית

במשרד האוצר חשבו שהתועלת לא מצדיקה את העלות ואת הנכסים שהמוס"ל צבר במשך השנים, אך ב"קו לעובד" חושבים שכדאי לשמר את הפעילות הזו באופן עצמאי במקביל למנהל הבטיחות, וששניהם צריכים להיות חלק מרשות לאומית לבטיחות ובריאות תעסוקתית. מהלך להקמת הרשות קודם בממשלה הקודמת על ידי סגן השר לשעבר יאיר גולן, אך נבלם עם נפילתה.

"כשל מתמשך וחמור"

ביקורת קשה על מנהל הבטיחות נמתחה גם בדוח של "הקבוצה למאבק בתאונות בניין ותעשייה" בראשות ד"ר הדס תגרי, שעוקבת אחר נתוני התאונות בעצמה. גם הם ציינו שההתדרדרות בבטיחות העובדים היא ברקע הירידה בפעילות האכיפה ומספר הצווים שהוטלו בינואר–ספטמבר.

קריסת מנוף באתר בנייה בתל אביב. אוקטובר 2019 (צילום: Avshalom Shoshani/Flash90)
קריסת מנוף באתר בנייה בתל אביב. אוקטובר 2019 (צילום: אבשלום ששוני/פלאש90)

בין השאר, הם הדגישו את החוסר בנתונים משמעותיים בדוח המנהל, כגון מספר כתבי האישום שהוגשו על ידי משרד העבודה, וציינו שטיוטות התקנות לא הבשילו לחקיקה, בראשה הרפורמה הנחוצה בהרחבת האחריות באתרי בנייה. "מכלול נתונים אלה ואחרים מצביעים לדעתנו על כשל מתמשך וחמור בהתנהלות מנהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית ומחייב שידוד מערכות יסודי", כתבו.

נוכח הביקורת הקשה, "הקבוצה למאבק בתאונות עבודה" ו"קו לעובד" פנו לשר העבודה יואב בן צור בדרישה שלא להאריך את כהונתו של ראש מנהל הבטיחות חזי שוורצמן ולהקים ועדת איתור למחליף. אלא שבנובמבר כהונתו הוארכה בארבע שנים נוספות.

שתי העמותות פנו לשר העבודה בדרישה שלא להאריך את כהונתו של ראש מנהל הבטיחות ולהקים ועדת איתור למחליף, אלא שכהונתו הוארכה בנובמבר בארבע שנים נוספות

בהמשך הם פנו גם ליועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב־מיארה, בטענה למניעה חוקית להעסקתו של ראש המנהל, שכן בנו מועסק בשנתיים וחצי האחרונות על ידי הקרן לעידוד הבנייה המנוהלת על ידי התאחדות הקבלנים וההסתדרות.

הסדר ניגוד עניינים של ראש מינהל הבטיחות חזי שוורצמן (צילום: ללא)
הסדר ניגוד עניינים של ראש מנהל הבטיחות חזי שוורצמן

קמפיין השחרה אנונימי

בתשובה לפניית זמן ישראל, משרד העבודה העביר את הסדר ניגוד העניינים שעליו חתם שוורצמן, ושבו התחייב לא לעסוק בנושאים הקשורים במישרין לקרן, אם כי הדבר לא ימנע ממנו לעסוק בנושאים כלליים שישפיעו עליה, אלא אם כן תהיה "השפעה מהותית", ולשם כך הוא יבקש את אישור הייעוץ המשפטי.

אפשר לתהות האם זה בכלל אפשרי, כאשר הוא מקבל החלטות הנוגעות לאותן חברות בנייה ועובדים בענף, וכאמור, לשאלה הזו תידרש עכשיו היועצת המשפטית לממשלה.

בצד הביקורת העניינית מצד הארגונים המשקיפים על פעילותו, ראש מנהל הבטיחות נתון להתקפה אישית בוטה מגורם אנונימי שמפיץ חומרים המשחירים את פעילותו

בצד הביקורת העניינית פחות או יותר מצד הארגונים המשקיפים על פעילותו, ראש מנהל הבטיחות נתון בתקופה האחרונה גם להתקפה אישית בוטה מצד גורם אנונימי שמפיץ סרטונים וחומרים שמשחירים את פעילותו.

בסרטון שהופץ, קריין לא מזוהה מתאר את כהונת מפקח העבודה הראשי כ"קדנציית דמים" של ההתדרדרות בבטיחות העובדים, שואל "למה המנכ"ל והשר מגנים עליו למרות הכישלונות" וקורא להדיח אותו מפאת "פיקוח נפש".

חוסר גיבוי מיאיר גולן

בימים האחרונים הופצה הודעה נוספת, שבראשה מתנוססות אמירות לעומתיות של יאיר גולן, סגן שרת הכלכלה לשעבר, כלפי שוורצמן. התצהיר שמתוכו נלקחו האמירות האלה הוגש במסגרת תביעה של סגנו של שוורצמן, אריק שמילוביץ, שתבע אותו על התעמרות בעבודה וכן את משרד העבודה, אך בימים האחרונים בית המשפט מחק את ראש מנהל הבטיחות מהתביעה.

באותו תצהיר, גולן משבח את שמילוביץ וכן את מנכ"ל המוסד לבטיחות וגיהות מיקי וינקלר, ואילו על שוורצמן, אמר כך:

"אדם שלא יודע ולא רוצה ליטול אחריות או לייצר פתרונות ישימים בטווחי זמן סבירים, שישפרו את מצב הבטיחות בישראל. כל דבר שיכולנו לפתור באופן פשוט, הוא ידע לשים רגליים. לרוב לא מתוך התנגדות עקרונית, אלא מתוך חוסר רצון לשאת באחריות, וכן של עצלות, למה לו לעבוד קשה?"

גולן מוסיף שם, כי הדברים באו לידי ביטוי במשבר הפיגומים, כאשר הוחלט לאמץ תקן בינלאומי חדש מבלי שכביכול הייתה לכך תוכנית מסודרת. "כשנכנסתי לתפקיד ביולי 2021, היה איום על הקבלנים, שאוטוטו דורשים מהם דרישות שהם לא יכולים לעמוד בהם.

חבר הכנסת יאיר גולן בכנסת, 28 ביוני 2021 (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
יאיר גולן בכנסת, 28 ביוני 2021 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

"אין ספור ויכוחים ודיונים איך יוצאים מהנושא הזה, החל מחזי, שמעולם לא ידע לספק לי פתרון, דרך", אמר גולן והוסיף ששוורצמן "שיתק את העבודה בשל העובדה שלא ידע לספק פתרונות מקצועיים".

באותו קיץ שלפני שנתיים וחצי, נערכו הפגנות מול ביתם של סגן השר וראש מנהל הבטיחות מצד קבלני פיגומים ועובדים בענף. שוורצמן הגיש תלונה למשטרה נגד אחד הקבלנים שהפעיל עליו לחץ שלא לאשר את התקן החדש. אותו קבלן התריע בפני גולן, שהוא מתקשה לעצור את המפגינים שעומדים לצבוא על ביתו.

מסרון ליאיר גולן מקבלן פיגומים (צילום: ללא)
מסרון ליאיר גולן מקבלן פיגומים

בתשובה לכך, סגן השר היוצא השיב לו שהוא כבר לא בתפקיד והסיט את האש לעבר ראש המנהל: "אני לא מטפל בזה יותר, אם יש טענות – חזי ותאיר הם הכתובת. שיתמודדו עם ההשלכות של הפחדנות של חזי".

גולן אישר שהוא עומד מאחורי התצהיר אך לא התייחס למסרון ולא לשאלה מדוע בצד הביקורת שיש לו על מפקח העבודה הראשי, הוא הציג אותו כ"פחדן" בפני גורם מהמגזר העסקי שהפעיל עליו לחץ.

בסופו של דבר, מדובר כאן בעימות בין פוליטיקאי לאיש מקצוע הכפוף אליו ולא באמת יכול להתכתש איתו פומבית ברמה האישית.

שוורצמן התלונן במשטרה על הסרטון שהופץ בעניינו ומשרד העבודה בוחן האם לסווג אותו כאישיות מאוימת. הניסיונות להלך אימים הגיעו לאחרונה גם למנכ"ל המשרד ישראל אוזן

נושא הפיגומים נפתר בסופו של דבר בהסכמה בין המנהל לקבלנים, אך העימות עם סגן השר והיעדר הגיבוי ממנו העיב על היכולת של המנהל להדוף לחצים מבחוץ. כפי שציין בתגובה שמסר לכתבה זו, שוורצמן הגיש לאחרונה תלונה במשטרה על הסרטון שהופץ בעניינו וקצין הביטחון של משרד העבודה בוחן עכשיו האם לסווג אותו כאישיות מאוימת.

הניסיונות להלך אימים הגיעו גם למנכ"ל משרד העבודה ישראל אוזן, כאשר מספר אנשים הגיעו סמוך למקום מגוריו מבלי להזדהות וטענו שהגיעו "בעניין חזי". טרם התקבלה תגובתו של אוזן ומשרד העבודה בנושא הזה.

תצהיר של יאיר גולן (צילום: ללא)
התצהיר של יאיר גולן

עימות עם חברות העגורנים

ראש מנהל הבטיחות הוא תפקיד מורכב שמצריך חיבור והיכרות מעמיקה עם העבודה בשטח וחשיפה לעימותים וביקורת ציבורית הדוקה. הוא נדרש להציב דרישות לגורמים מהמגזר הפרטי, בעיקר בענף הבנייה, כאשר הבטיחות היא הרכיב שהכי קל לחסוך בו בדרך להגדלת הרווחיות.

כמו כן, בתקופה האחרונה מפקחי המנהל, שיש רק כ־80 מהם, נדרשים לעמוד בפני עוינות הולכת וגוברת באתרים השונים. ראש המנהל אמור לנסוך בהם מנהיגות ומוטיבציה להמשיך בעבודה הסיזיפית הזו.

למרות הביקורת על ריבוי התאונות ותפקוד מנהל הבטיחות, אפשר להיווכח שהעומד בראשו לא נרתע מעימות עם שחקנים בענף הבנייה, המגובים בהתאחדות הקבלנים

שוורצמן מגיע מהמגזר הציבורי. בעברו היה סגן ניצב במשטרה וניהל אגפים בעיריות ירושלים ותל אביב, אך מעולם לא נחשף לרמה כזו של התקפות ברמה האישית ולחצים שהגיעו לרמה הפוליטית. למרות הביקורת על ריבוי התאונות ותפקוד המנהל, אפשר להיווכח שהעומד בראשו לא נרתע מעימות עם שחקנים בענף הבנייה, המגובים בהתאחדות הקבלנים.

אחד הענפים שהוא התביית עליהם ביתר שאת בחודשים האחרונים הוא חברות העגורנים. מבט חטוף במרחב הציבורי מראה שלל מנופים המציפים את אתרי הבנייה, ולמרבה הצער גורמים לא אחת לתאונות המסכנות את העובדים והציבור.

הפגנת עובדי פיגומים מול ביתו של חזי שוורצמן. 16 ביולי 2022 (צילום: ללא)
הפגנת עובדי פיגומים מול ביתו של חזי שוורצמן. 16 ביולי 2022

ההתנגשות הראשונה הייתה לפני כמה שנים, כאשר אחת החברות הדומיננטיות בענף, "סקייליין", ביקשה לייבא עגורן מאיטליה, אך כזה שאינו עומד בתקינה האירופית – ומנהל בטיחות סירב לאשר את הייבוא גם משום שאין לדגם הזה ניסיון באתרי בנייה בעולם. החברה ניסתה לעתור לבג"ץ, אך העתירה נמחקה וניסיון הייבוא נבלם.

בהמשך לכך, אותה חברה וגורמים נוספים ביקשו לאשר הפעלת עגורנים מהקרקע, כך שבמקום לטפס למעלה, אדם אחד יוכל לשבת למטה ולהפעיל כמה מנופים בו זמנית ולחסוך בכוח אדם. שוב המנהל סירב, בטענה שהמנופאי צריך לעלות למעלה גם כדי לבדוק שאין תקלות במנוף.

עו"ד ישראל אסל הציף את הכשל הזה בדיון בכנסת, ובתגובה תקף אותו בעלי "סקייליין" אביב כרמל. מנהל הבטיחות הוציא הנחיה האוסרת על ייצוב המנופים בעזרת המשקולות

המקרה השלישי נחשף בקיץ האחרון באתר זה. בעקבות קריסת מנוף באתר בנייה בהרצליה, התברר כי חברת סקייליין, נוהגת לייצב את המנופים בעזרת משקולות כשהם לא בשימוש. המטרה של הנוהג הזה היא להציב את המנופים בזווית חדה ולצופף כמה שיותר מהם באותו אתר.

עו"ד ישראל אסל מ"הפורום למניעת תאונות עבודה", הציף את הכשל הזה בדיון בכנסת, ובתגובה לכך בעלי סקייליין אביב כרמל תקף אותו ("מה שאתה אומר לא מחובר למציאות"). אלא שמהר מאוד מנהל הבטיחות הוציא הנחיה האוסרת על ייצוב המנופים בעזרת המשקולות כשהם לא בשימוש.

עגורן של חברת סקייליין שקרס באתר של תדהר ברחוב בר כוכבא בהרצליה. יוני 2023 (צילום: ללא)
עגורן של חברת "סקייליין", שקרס באתר של תדהר ברחוב בר כוכבא בהרצליה. יוני 2023

עם זאת, בימים האחרונים המנהל נתן הארכה של שנה לפירוק המשקולות מעשרות המנופים המוצבים ברחבי הארץ. לא ברור מדוע נדרש פרק זמן כל כך ארוך להסרת גורם הסיכון – וגם על זה התקבלו במנהל הערות הציבור.

במקביל לחשיפת כשל המשקולות, התברר שסקייליין וחברות נוספות נוהגות להציג עגורנים מטפסים על מבנים ללא בסיס בקרקע. גם כאן מדובר בנוהג שנועד לצופף יותר מנופים באתרי בנייה – ומנהל הבטיחות בוחן עכשיו האם לאסור את הנוהג הזה.

"רמת האיומים עולה ככול שאני מקפיד יותר על הבטיחות"

מראש מנהל בטיחות חזי שוורצמן נמסר בתגובה: "מאז כניסתי לתפקיד כמפקח עבודה ראשי למנהל שהיה נתון בבעיות כוח אדם והתנהלות, טיפלתי ביד רמה בהפרות בטיחות קשות בכל תחומי הבטיחות בעבודה, ובעיקר בתחום עגורני הצריח. זהו תחום שאירעו בו אין ספור תאונות קטלניות, עובדים נהרגו ועוברי אורח תמימים נפצעו.

"טופלו הפרות בטיחות חמורות שקודמיי בתפקיד נמנעו מלטפל בהן. מאז שהוצאו מספר הנחיות חדשות וייחודיות בתחום זה אני מוצא את עצמי תחת מתקפה אישית בלתי פוסקת, בעיקר מאז קריסת העגורן בהרצליה.

חזי שוורצמן, ראש מנהל בטיחות. אין שוט שמחייב ארגונים לדווח על תאונות
חזי שוורצמן, ראש מנהל בטיחות (צילום: באדיבות המצולם)

"רמת האיומים עולה ככול שאני מקפיד יותר על תחום הבטיחות בענף זה והגשתי תלונה במשטרה על פרסום הסרטון. ההתקפות [מגיעות] על רקע פעילותי חסרת הפשרות בתחומי עשייה רבים בתחום בטיחות בעבודה ושמירה על שלום הציבור.

"לא אירתע מאיומים אלו ואמשיך לשרת נאמנה ללא מורא ומשוא פנים את הציבור ואשמור עליו מפני אלו אשר אינם מקפידים על הבטיחות ויוצרים סיכונים לעובדים ולציבור התמים. לא חוויתי רמת איומים והשמצות כאלו אפילו בתקופתי כסגן ניצב במשטרת ישראל ובשלל תפקידי ציבור בכירים. גם משפחתי מאוימת – ואיומים על עובד ציבור [הם] לא דבר שניתן לקבלו".

עוד 1,995 מילים
סגירה