פארסת ועדת החקירה לצוללות היא הקדימון לחקירת מחדל אוקטובר

מעקב זמן ישראל ועדת גרוניס מציינת שנתיים וממשיכה לעשות עוד מאותו הדבר – לפעול בחשאיות בלי לתת לציבור הישראלי מידע על פעילותה ו/או האם אי פעם היא תסיים את העבודה ● אם ההתנהלות הזאת מתרחשת בוועדה המיועדת לבחינת רכש צבאי, מה יקרה באירוע העצום שנקרא 7 באוקטובר, שאף אחד לא ממהר לחקור? ● פרשנות

אילוסטרציה: צוללת של חיל הים (צילום: תומר נויברג/פלאש90)
תומר נויברג/פלאש90
אילוסטרציה: צוללת של חיל הים

השבוע ימלאו שנתיים להקמת ועדת החקירה הממלכתית לעניין כלי השיט ("ועדת הצוללות"). הוועדה – בראשות נשיא בית המשפט העליון בדימוס השופט אשר גרוניס, וחבריה, השופט בדימוס צבי זילברטל; הנגידה לשעבר קרנית פלוג; ראש הוועדה לאנרגיה אטומית לשעבר גדעון פרנק; ותא"ל במילואים הפרופסור יעקב בורטמן – לא מכנסת מסיבה או אירוע מרגש לציון האירוע.

הם, למעשה, ממשיכים לעשות את מה שעשו עד עכשיו – לפעול בחשאיות בלי לתת לציבור הישראלי מידע על פעילותם, על קצב החקירה, ועל האם אי פעם הם יסיימו את עבודתם ו/או יאפשרו לתקשורת לחזות בנס הפעולה שלהם. ועדת החקירה האיטית ביותר.

גם ועדת החקירה לאסון מירון לא סיימה את עבודתה, אבל לפחות שם פורסם דוח ביניים כדי לאפשר את האירועים במירון. אצלם גם נוצר אילוץ אמיתי – יו"ר הוועדה, השופטת מרים נאור, נפטרה והוחלפה בשופטת דבורה ברלינר.

מה קורה עם ועדת גרוניס? אין לדעת. שמענו מהוועדה לאחרונה ב־14 בספטמבר. אז הם חשפו רשימה של עדים, כולל שני ראשי ממשלה בהווה ובעבר – בנימין נתניהו ואהוד ברק; שר ביטחון לשעבר – משה יעלון; ראשי זרועות ביטחון לשעבר – גבי אשכנזי, יוסי כהן, יעקב עמידרור, יעקב נגל, עוזי ארד, עמוס גלעד, אודי שני, איל גבאי, אחז בן ארי, אליעזר מרום, דן הראל, ניר בן משה; השגריר לשעבר יורם בן־זאב; השליח המדיני של נתניהו לשעבר יצחק מלכו ועוד.

נשיא בית המשפט העליון בדימוס, אשר גרוניס (צילום: יואב ארי דודקביץ/, פלאש 90)
נשיא בית המשפט העליון בדימוס אשר גרוניס (צילום: יואב ארי דודקביץ/פלאש90)

רשימת האנשים שהופיעו בפני הוועדה כ"מרואיינים" פורסמה אף היא, והיא ארוכה יותר – ראובן ריבלין, שייקה ברקת, רוני נומה, אביחי מנדלבליט, איל זמיר, אליעזר טולדנו, אמיר אשל, גיורא איילנד, דן מרידור, יוחנן לוקר ועוד.

חוץ מזה – זהו. הציבור לא יודע שום דבר מעבר לכך על התקדמות עבודת הוועדה. בניגוד להנחיות שהוועדה קיבלה מוועדת חוץ וביטחון בכנסת כמה חודשים אחרי שהוקמה – ובניגוד להחלטת הממשלה – דיוני הועדה לא נפתחו לתקשורת וראשי הוועדה לא מאפשרים לתקשורת לשבת בדיונים ו/או לשמוע פרטים על העדויות ואוסף הראיונות שהם קיימו.

הוועדה מתנהלת בחשאיות מוחלטת, באופן שאינו יאה למדינה דמוקרטית. יחד עם החשאיות גם אין שום קושי למרוח את עבודת הוועדה, כמעט לנצח

הוועדה מתנהלת בחשאיות מוחלטת, באופן שאינו יאה למדינה דמוקרטית. יחד עם החשאיות גם אין שום קושי למרוח את עבודת הוועדה, כמעט לנצח. אחרי 7 באוקטובר ממילא החיים הציבוריים הקודמים נראים עקרים, מוזרים.

ועדת חקירה לבחינת התהליכים הקשורים לרכש ועסקאות כלי שיט? מה זה מיליארדים של דולרים ברכש – ועשרות מיליונים של גזירת קופונים (לפי החשדות) – לעומת 1,200 קורבנות טבח ביום אחד, 240 אזרחים חטופים ומלחמה שלא רואים את הסוף שלה?

הפגנה נגד בנימין נתניהו בגין פרשת הצוללות בתל אביב, 22 בינואר 2021 (צילום: Tomer Neuberg/Flash90)
ארכיון: הפגנה נגד בנימין נתניהו בגין פרשת הצוללות בתל אביב, 22 בינואר 2021 (צילום: Tomer Neuberg/Flash90)

אין כמעט מידע, כאמור, על אופן עבודת הוועדה. ניסינו בעבר לברר עם מנהלי ועדת החקירה כמה פעמים בשבוע הוועדה מתכנסת, האם כל חבריה יושבים בכל הראיונות/עדויות, או שיש חלוקת עבודה פנימית. לא קיבלנו כל מענה.

בשנה הראשונה הוועדה עסקה בעיקר בהכנת צוותים ועורכי דין שיכולים להיות שותפי סוד (כלומר, עברו בידוק ביטחוני). אחר כך, במשך חודשים ארוכים, הוועדה עסקה בשלב המקדים של למידת החומר באמצעות מומחים ושיחות עם מרואיינים, שחלקם הפכו לעדים בשלבים הבאים.

בינואר 2023, בדיוק לפני שנה, הוועדה עברה מהשלב המקדים לשלב שמיעת העדויות. כעבור תשעה חודשים, בספטמבר 2023, נמסרה רשימת עדים ארוכה יחסית. מאז לא נמסרו עדכונים נוספים

בינואר 2023, בדיוק לפני שנה, הוועדה עברה מהשלב המקדים לשלב שמיעת העדויות. כעבור תשעה חודשים, בספטמבר 2023, נמסרה רשימת עדים ארוכה יחסית. מאז לא נמסרו עדכונים נוספים – והינה חלפו להן שנתיים שלמות.

בנוגע לנושא סודיות דיוני הוועדה, הינה תזכורת: הוועדה הוקמה בינואר 2022, אך כמה חודשים לאחר מכן, ועדת חוץ וביטחון קבעה תיקון להחלטת הקמת הוועדה – ובמאי 2022 החליטה "ממשלת השינוי" בראשות נפתלי בנט כי הכלל המרכזי של דיוני הוועדה יהיה פומביות הדיון, אלא אם הוועדה תקבע שהם דנים בנושאים מסווגים הקשורים לביטחון המדינה ויחסי חוץ.

ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת סיעת הליכוד בכנסת, 8 בינואר 2024 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת סיעת הליכוד בכנסת, 8 בינואר 2024 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

מאז ועד היום הכול מתנהל הרחק מעין הציבור, ללא מידע וללא פיקוח. אופן ההתנהלות של ועדת גרוניס מעלה תהיות בנוגע לאפקטיביות של ועדות חקירה באופן כללי. אם החקירה נמשכת כל כך הרבה שנים – והכל בחשאי – האם אי פעם תהיה לוועדות חקירה בישראל משמעות כלשהי?

אם ההתנהלות הזאת מתרחשת בוועדה המיועדת לבחינת רכש צבאי, מה יקרה באירוע העצום שנקרא 7 באוקטובר? הינה חלפו כבר יותר משלושה חודשים מאז הטבח – ואף אחד לא ממהר בכלל לבדוק ולחקור את המחדל המודיעיני, הצבאי והמדיני שהוביל למלחמה הקשה ביותר מאז קום המדינה.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
5
וועדת גרוניס מיותרת לחלוטין. כשרואים את רשימת העדים, ברור שההחלטה אמורה להיות פוליטית, ולשרת מטרה פוליטית. כשרואים ש"זמן ישראל" דוחף לזרוז עבודת הוועדה, ברורה גם התוצאה המצופה ומקווה: ... המשך קריאה

וועדת גרוניס מיותרת לחלוטין. כשרואים את רשימת העדים, ברור שההחלטה אמורה להיות פוליטית, ולשרת מטרה פוליטית.
כשרואים ש"זמן ישראל" דוחף לזרוז עבודת הוועדה, ברורה גם התוצאה המצופה ומקווה: הטלת איזו שהיא הכפשה על נתניהו. אחרי זה אפשר יהיה למנף את ההכפשה לתועלת ארועי ה 7.10….
וכן, וועדת חקירה לארועי ה 7.10 תארך שנים.
מצד אחד היא מיותרת: כשל צבאי מובהק, מודיעני ומבצעי, מחייב סילוק המפקדים האחראים; ראש אמ"ן, הרמטכ"ל וכמה אלופים.
אבל, אם רוצים להבין לעומק, אז צריך ללכת אחורה עשרים שנה ויותר, ואת זה כבר לא יעשו, ובוודאי שלא בזמן סביר.
אז צר לי זמן ישראל. תצטרכו לייצר את ההכפשות שלכם בכוחות עצמכם.

מדויק. (היו תגובות מהוועדה? וועדות כנסת? עדים? לשעברים? משרד ראש הממשלה? אחר? עתירה?…). חשוב להוסיף לחקירות גם את פרשת הכסף מקטאר לפוליטיקאי/ם ישראלי/ם לכאורה, כפי שמגלה יגאל כרמ... המשך קריאה

מדויק.
(היו תגובות מהוועדה? וועדות כנסת? עדים? לשעברים? משרד ראש הממשלה? אחר?
עתירה?…).
חשוב להוסיף לחקירות
גם את פרשת הכסף מקטאר
לפוליטיקאי/ם ישראלי/ם לכאורה,
כפי שמגלה יגאל כרמון.
ואז להוסיף ולחקור:
1. מי פגש סוכנים זרים הונגרים ופולנים למטרות הפיכה?
2. מי מאפשר פורום חתרני במימון זר?
3. מי מתזמר את נוער הפוגרומים ולא מגיש כתבי אישום?
4. לאן בדיוק הולכים המליארדים למשתמטים ולמשיחיים?
5. למה בדיוק הלכו שרי הליקוק אצל העבריינים?
איך לא מפרקים את משפחות הפשע המאורגן הידועות?
6. מי הרוויח ממטוס שלא טס שעלה מאות מיליונים?
7. מה קורה עם הדירה של הציבור בניו יורק?
8. מי מאפשר את הפעלת מכונת שנאת חינם?
9. למה יש אישה שלא נבחרה שבוחשת בניהול המדינה? ולמה ילדז הוגלה- לפי איזה חוק הוסדר?
10. אה, ומה לגבי משפט הצדק של לא היה כלום?
זה קשור לבג"צ 11:0?
דמוקרטיה? בישראל?!

עוד 649 מילים ו-5 תגובות
סגירה