סינדרום אדריאנוס

מערות המסתור של בר כוכבא בתל גודר (צילום: תמר הירדני, ויקיפדיה)
תמר הירדני, ויקיפדיה
מערות המסתור של בר כוכבא בתל גודר

בהיסטוריה של העולם, הקיסר האהוב אדריאנוס נזכר כאחד מהשליטים היותר טובים שידעה האימפריה הרומית. הקיסר הפילוסוף הזה בילה את ימיו במסעות ברחבי האימפריה הרומית, כשהוא מקפיד להאזין לתושבים, לשפר את חייהם ולתקן את האימפריה. אהוב על כולם, אבל לא עלינו היהודים.

אצלנו אדריאנוס הוא "אדריאנוס שחיק עצמות". ביטוי דו משמעי, לפיו מצד אחד אנחנו מאחלים לו שישחקו עצמותיו, ומהצד השני זו מטאפורה למה שפחות או יותר הוא עשה לנו. אדריאנוס זה, הוא הקיסר שחיסל את מרד בר-כוכבא, ובכך הוא חיסל את חלום תקומת ישראל לקרוב לאלפיים השנים הבאות.

ישי גבריאלי הוא כלכלן בהכשרתו. בין היתר שימש כמרצה במכללה החברתית כלכלית וכתב את הספר "התיאומוניטריזם" על היבטים דתיים בתורת הכלכלה. בעברו הרחוק יותר היה כתב וחבר מערכת בשבועון "כספים" וכן כתב טור בגלובס וקצת בידיעות אחרונות. נהנה לכתוב על מגוון נושאים רחב וכיום מחזיק בלוג בשם "צוקרלך גשפטן" https://zuckerlechgescheft.wordpress.com/ בו הוא כותב מדי םעם על נושאים שמעניינים אותו.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
6
לאמיר אלמוג הפתיחה שלך מעידה עליך - השוואה מטופשת אתה קורא לה - ובכן מיש שמחשיב את עצמו עד כדי להרשות לעצמו לכנות דעה אחרת מטופשת ראוי למעט מאוד כבוד. אתיחס לטיעונים שלך "שהרי אדריאנוס ... המשך קריאה

לאמיר אלמוג
הפתיחה שלך מעידה עליך – השוואה מטופשת אתה קורא לה – ובכן מיש שמחשיב את עצמו עד כדי להרשות לעצמו לכנות דעה אחרת מטופשת ראוי למעט מאוד כבוד. אתיחס לטיעונים שלך "שהרי אדריאנוס הוציא לעצמו את החשק להילחם לאלפיים השנים הבאות. מסתבר שכוח והרבה כוח, עוזר גם עוזר. את העזתים יש ללמד את השיעור של אדריאנוס ולגרש ולפזר בעולם. הם בניגוד אלינו לא ישובו לכאן עוד לעולם. ואם אכן ישובו בעוד 2000 שנה הרי גם זה הישג נפלא של השימוש בכוח" ראשית נראה שיש כאן טעות כתיב – אדריאנוס הוציא לעמנו – לא לעצמו את החשק להילחם. אדריאנוס המשיך להילחם בחשק גדול. בוא נבחן את הטענה שכוח והרבה כוח עוזר – אכן הרבה כוח עוזר למי שיש את הכוח לעוד כוח. למי שאין את הכוח לעוד כוח – זה לא יעזור. לאמריקאים שהיה להם עוד כוח להרבה כוח עזר נגד הגרמנים והיפנים, לגרמנים וליפנים זה לא עזר. עכשיו לשאלה – האם אנחנו במעמד האימפריה הרומית אל מול הפלסטינים או לא? האם עוד כוח ועוד כוח שלנו יגרום להם להתפזר בעולם עד כדי 2000 שנות גלות. אז כאן כמובן אם אתה מאמין שאלוהים עובד רק בשבילנו והוא הקובע את הכל בעולם אז יש לך איזה יסוד לחשוב שיש לך מספיק כוח לעוד כוח. אם לשפוט על פי ההתנהלות של אלוהים ביחס לרגעים קריטיים בחיי העם – האמונה שיש על מי לסמוך די רעועה. ודווקא מרד בר כוזיבא מוכיח את הטענה. מצב העם היהודי בפרוץ המרד היה הטהור ביותר, שמירת מצוות בשיאה הגדול ביותר בכל ההיסטוריה של העם, לימוד תורה "והגית בה יומם ולילה" בכל שדרות העם כמעט, הישיבות הכי מפוארות וגדולות אושא, ציפורי, טבריה, בית שערים, לוד, יבנה, ברור חיל ועוד בשיא כוחן וגדולתן, תנאים דור שני בשיא גדולתם, הנה רשימה קצרה – גמליאל דיבנה, יוחנן בן זכאי, טרפון (מההגדה של פסח), יהושוע בן חנניה, נחום איש גמזו, בן זומא (גם הוא מההגדה של פסח) חנינא בן אנטיגנוס, חנינא בן תרדיון, יהודה הנחתום, יוסי הגלילי, ישמעאל בן אלישע, וכמובן רשב"י ורבי עקיבא. בתקופה הזאת, כשאין מתיוונים, אין שחיתות וטומאה בפוליטיקה סביב בית המקדש, דווקא בתקופה הזאת – אלוהים זונח את עמו, כמתואר בתלמוד חורבן ביתר – הדם של הנרצחים זרם ברחובות והגיע לנחירי הסוסים של הרומאים. והמשיח שהכתיר רבי עקיבא מתגלה כסתם פורע חוק שהצליח לרגע קט לשטות ברומאים שהיו עסוקים בזירות אחרות והחזיקו חיל לא גדול במיוחד כאן. אז אם את סומך על אותו אלוהים שבמצב שבו בעולם יגידו – נמאסתם עלינו עם השחצנות והיהירות והכוחנות שלכם, איננו חייבים לכם דבר – רוצים להמשיך להשתמש בכוח – ספקו לעצמכם בעצמכם את האמצעים לכוח – את הטילים ואת חלקי החילוף של המנועים והמטוסים ואת הפגזים ואם יש לכם כסף לכבישים בכל גבעה ביו"ש אז שלמו מכספכם על המטוסים והמנועים שלהם שאנחנו מספקים לכם. כאשר יטילו סנקציות – נראה את אלוהים עושה משהו בנדון. מה הוא יעשה – יכה את וושינגטון במכות דבר, ערוב, צפרדעים, שחין, מכת בכורות? יכה את בייג'ין ברעידת אדמה עצומה? יקפיא את מוסקבה בגל קור של מינוס 100 וישרוף את פריז בלהבות או יכסה את רומא באפר מהר געש כמו שקרה בפומפיי? באמת נראה לך שזה מה שיקרה? אז חסוך מאיתנו את דברי הרהב שכוח ועוד כוח זה מה שיביא את הפלסטינים להתפזר בעולם ל 2,000 שנה. מאיפה אתם מביאים את ההזיות האלו?

נהניתי לקרוא את המאמר, אין לי ספק שהאנלוגיה אכן תואמת את המציאות שנכפתה עלינו אבל בהבדל אחד: הרומאים התגרו ביהודים החיים תחת עול הכיבוש וגזרו עליהם גזרות קשות נגד דתם, אנו היהודים לא שמ... המשך קריאה

נהניתי לקרוא את המאמר, אין לי ספק שהאנלוגיה אכן תואמת את המציאות שנכפתה עלינו אבל בהבדל אחד: הרומאים התגרו ביהודים החיים תחת עול הכיבוש וגזרו עליהם גזרות קשות נגד דתם, אנו היהודים לא שמנו לנו כמטרה למחוק את האסלאם ממשפחת הדתות.

ישי שלום. קראתי בעניין את הניתוח שלך לסינדרום אדריאנוס. רוב הנקודות שהעלית נכונות ומתארות נכונה את ה"רומן" של היהודים עם האימפריה הרומית. השאלה שאני שואל היא מה המניע של העם היהודי לפעו... המשך קריאה

ישי שלום. קראתי בעניין את הניתוח שלך לסינדרום אדריאנוס. רוב הנקודות שהעלית נכונות ומתארות נכונה את ה"רומן" של היהודים עם האימפריה הרומית. השאלה שאני שואל היא מה המניע של העם היהודי לפעול בדרך שהביאה לחורבן הנורא ביותר בעת העתיקה? להבנתי המניע נעוץ בשלב מוקדם מאוד של יצירת הנרטיב של העם. המניע בעיניי הוא כבר בשלב מוקדם. אלוהים מבטיח הבטחה לאברהם. עד לאותו רגע אלוהים הוא "אבא" אוניברסלי. ברא את העולם, פיקשש פה ושם, העולם התחרבש וסטה מהתכנית של אלוהים. ואז נוצר הנרטיב שלנו – אלוהים מחליט שזהו, נמאס לו מכל בני האדם והוא בוחר לו עם שיהיה שלו וילך בהתאם לתכנית האלוהית. בזה שניכס לו עם אחד יצר לו בעצם עם שמנכס לעצמו את אלוהים כרכושו ב 100 אחוז. זה מקור האמונה שאלוהים שלנו וממנה נובע כל השאר. רק עם שבטוח שהאלוהים שברא את העולם הכל יכול הוא שלו מתנגש פעם אחר פעם עם עולם חזק, גדול ומפסיד בהתנגשויות האלו הפסדים כואבים ועדיין בטוח שהאלוהים הזה 100 אחוז שלו. כך חורבן בית ראשון, בית שני ואם כל זה לא הספיק ואפילו שחכמים רבים כבר הבינו שיש גבולות ל 100 אחוז הזה והתנגדו למרד בר כוזיבא העם הלך אחרי האמונה והתנגש התנגשות אכזרית עם האימפריה הרומית. לא לשווא הלקח נלמד על ידי היהדות החרדית. עדיין לא ברורות לי הסיבות מדוע רבי עקיבא זכה לכבוד עד היום למרות שהוא היה מחולל האסון ואילו בר כוזיבא נחשב לאסון. רק החילונים שבאו לארץ והיו זקוקים לגיבורים הוציאו אותו מהנפטלין. החילונים שהוציאו אותו השתמשו בו אבל הפנימו את הלקח המדיני מההרפתקה הנוראית ודבקו בדרך של מניעת התנגשות עם העולם. עכשיו בא העם הזה שבטוח שאלוהים שלו ב 100 אחוז ורוצה לחזור להתנגשות עם העולם תוך שהוא שוכח את הלקח שאי אפשר לסמוך שאלוהים מסכים שהוא שלנו ב 100 אחוזים והלקח גם הפעם יהיה כואב מאוד. אם לא נשכיל לעצור את זה כמו שכל חכמי דור שני של התנאים לא השכילו לעצור את רבי עקיבא ובר כוזיבא נשלם מחיר יקר מאוד. שמי ד"ר גבי לוין כתובת המייל שלי gabiruth@hotmail.com אשמח לשמוע ממך.

הבעיה באנלוגיה הזו, לדעתי, היא לא רק ההנחה שהפלסטינים דומים ליהודים של ימי מרד בר כוכבא, אלא גם שישראל של היום דומה לרומא של אותה תקופה. ובכן, שתי ההנחות כל כך רחוקות מן המציאות, שהן שו... המשך קריאה

הבעיה באנלוגיה הזו, לדעתי, היא לא רק ההנחה שהפלסטינים דומים ליהודים של ימי מרד בר כוכבא, אלא גם שישראל של היום דומה לרומא של אותה תקופה.
ובכן, שתי ההנחות כל כך רחוקות מן המציאות, שהן שוללות גם כל היתכנות של אפילו התקרבות לתוצאה המתוארת במאמר.
ראשית, אנחנו איננו מעצמה עולמית בשום קנה מידה, גם אם הצלחנו לבנות "וילה בג'ונגל", ואכן הצלחנו. אבל קצת צניעות ממש לא תזיק.
שנית, חשוב יותר: הפלסטינים, ובוודאי אלה שחונכו על ברכי החמאס מתחילת המאה ה-21, אינם דומים בשום דרך ליהודים של בר כוכבא – לא בתרבותם, לא בדתם (האיסלם היא דת אגרסיבית ומדכאת בכל מקום שהיא מגיעה אליו), לא באמונותיהם, ובעיקר לא ברצחנותם.
שלישית, הפלסטינים של היום זוכים לגיבוי אוטומטי וחובק עולם – קודם כל של מדינות האיסלם, לאחר מכן – של רבות ממדינות "העולם השלישי", ולבסוף גם של ה"פרוגרסיבים ליברלים רדיקלים" בעולם המערבי.
עכשיו צא וחשוב מה היה קורה לו, לבר כוכבא, אילו קיבל את הגיבוי של האימפריה הפרתית, האימפריה הקושנית במרכז אסיה והאימפריה ההאנית בסיןַ באותה שנה, אחרי שהשמיד את הלגיונות העשירי והשישי ולפני שהגיעו שלושת הלגיונות ששלח אדריאנוס לדכא את המרד…
רביעית, לפלסטינים אין את רבי יוחנן בן זכאי, שיאמר לאספסיאנוס: "תן לי את יבנה וחכמיה".
ואחרון אחרון: אתה רואה את הפלסטינים מוותרים על אל אקצה כפי שהיהודים נאלצו לוותר על המקדש?
ואיך זיל גמור.

השוואה מטופשת. חוסר הבנה עמוק לגורמים למרד בר כוכבא. מאידך מול היה הכותב להסיק דווקא המסקנה ההגיונית ממעשה אדריאנוס. שהרי אדריאנוס הוציא לעצמו את החשק להילחם לאלפיים השנים הבאות. מסתבר ... המשך קריאה

השוואה מטופשת. חוסר הבנה עמוק לגורמים למרד בר כוכבא.
מאידך מול היה הכותב להסיק דווקא המסקנה ההגיונית ממעשה אדריאנוס. שהרי אדריאנוס הוציא לעצמו את החשק להילחם לאלפיים השנים הבאות. מסתבר שכוח והרבה כוח, עוזר גם עוזר.
את העזתים יש ללמד את השיעור של אדריאנוס ולגרש ולפזר בעולם. הם בניגוד אלינו לא ישובו לכאן עוד לעולם. ואם אכן ישובו בעוד 2000 שנה הרי גם זה הישג נפלא של השימוש בכוח.

עוד 821 מילים ו-6 תגובות
כל הזמן // יום חמישי, 16 במאי 2024
מה שחשוב ומעניין עכשיו
היום ה־223 ללחימה ● 132 חטופים עדיין בעזה

לאחר שכטב״ם הגיע לצומת גולני: צה״ל תקף בעומק לבנון

ניסיון פיגוע בירושלים: שוטרים ניטרלו חשוד שהסתער לעברם עם סכין ● צה״ל בפעילות נרחבת במספר מוקדים בגדה כנגד חלפני כספים ● דיווח: בארה״ב שותפים לדאגתו של גלנט לגבי היום שאחרי בעזה, ומחזרת חמאס לאזורים שישראל יוצאת מהם

עוד 4 עדכונים
אמיר בן-דוד

גלנט תובע מנתניהו לקבל מייד שלוש הכרעות היסטוריות

גלנט יודע כי דשדוש בלי החלטה רק תוקע את צה"ל בעזה, וגורם למספר נפגעים בלתי נסבל ● אף ייתכן שהאבדות בימים האחרונים ברצועה זירזו את גלנט לצאת בהצהרתו הדרמטית אתמול, שנשמעה לפעמים כמו אולטימטום לנתניהו ● אבל הדרישות ששר הביטחון מציב הן בקנה מידה שנתניהו לא יוכל לעמוד בהן מבלי לאבד את הימין ● פרשנות

עוד 763 מילים ו-1 תגובות

איך נצא מעזה?

אז איך נצא מעזה? שאלה שבוודאי מעניינת כל אזרח, כל חייל ואולי גם מקצת מחברי הממשלה.

התשובה: קל. כלומר פשוט וכואב. לכן זה קל. קל לענות.

איתי לנדסברג נבו הוא אזרח המודאג מעומק השחיתות השלטונית, חושש לגורל הדמוקרטיה ומזועזע מהגזענות והאלימות בחברה הישראלית. לשעבר עורך "מבט שני" ומנהל מחלקת תעודה בערוץ הראשון (2002-2017). בן קיבוץ תל יוסף וממקימי הפורום למען אנשי המילואים ( 1995-2017) . כיום במאי, עורך תוכן ומפיק עצמאי.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 733 מילים

"רמת האנטישמיות בקנדה בשיא היסטורי"

שישה חודשים לאחר שנכנסה לתפקידה, דבורה ליונס מסבירה בריאיון לזמן ישראל כי הנסיקה באנטישמיות בקנדה אחרי זוועות 7 באוקטובר היא חלק ממגמה מדאיגה ● "כמה מגוחך לחשוב שרק יהודים צריכים להוביל את המאבק באנטישמיות. האנטישמיות לא משפיעה רק על הקהילה היהודית"

עוד 1,511 מילים

למקרה שפיספסת

נתניהו לא הפנים את גודל האסון שאירע בהובלתו

שבעה חודשים עברו מאז השבת השחורה של ה-7 באוקטובר, בה נכבשו עשרות יישובים בעוטף עזה על ידי ארגון הטרור חמאס. נרצחו גברים, נשים, ילדים, זקנים בבתיהם וכ-250 אזרחים וחיילים נחטפו. גם לאחר יותר מחצי שנה, 132 חטופים עדיין לא שוחררו.

חמאס עדיין שולט בעזה, הלחימה נמשכת בעצימות מופחתת אבל הפכה למערכה רב-זירתית, כאשר יותר מ-150 אלף אזרחים ישראלים בצפון המדינה ובדרומה נעקרו מבתיהם ולא ידוע אם ומתי ישובו בבטחה לבתיהם ולאדמתם. לראשונה מאז קום המדינה, מדינת ישראל מאבדת שליטה בחבלי ארץ שלמים במלחמה.

ד"ר רמי רום הוא דוקטור לכימיה פיזיקלית, עורך פטנטים וחוקר עצמאי של מלחמת יום כיפור.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 651 מילים

מסע ציד החזירים הפרוע של עיריית חיפה

בשבועיים האחרונים תושבי חיפה נתקלו בחזירים גוססים על המדרכות דקות ארוכות אחרי שנורו ● הם טוענים שחלקם הוכרו כלא מסוכנים לפי כללי העירייה, שבעבר נהגה ללכוד אותם לפני ההמתה – ורק כמוצא אחרון ● לבקשת תנו לחיות לחיות, ביהמ"ש הוציא צו מניעה ● תושבת השכונה: "זה מה שאנחנו צריכים אחרי 7 באוקטובר, לראות אנשים יורים מתוך מכוניות?"

עוד 1,526 מילים ו-6 תגובות

תגובות אחרונות

זירת הבלוגים
הזמן שלך לומר את דעתך
הצטרפות

עקורים

לפי שעה השופטת קיבלה את כל ההחלטות הנכונות במסגרת העתירה הדורשת ממבקר המדינה להימנע מלקיים בדיקה מקיפה של המלחמה ● ביהמ"ש יכול היה לתת החלטה בשאלת צו הביניים כבר בשבוע שעבר, אלמלא דרשה הפרקליטות להציג חומר חסוי ● אין חשש שמא עובדות בלתי הפיכות ייקבעו בשטח דווקא בשבוע הקרוב ● פרשנות

עוד 853 מילים ו-1 תגובות

"הדרך היא אחת: יהודים נכנסים - ערבים יוצאים"

עשרות אלפי מתנחלים צעדו אתמול ממכללת ספיר למרכז שדרות תחת הכותרת "התיישבות בעזה תביא ביטחון" ● דניאלה וייס, מארגנת הצעדה, מבהירה לזמן ישראל כי השלב הבא הוא הקמת התנחלויות ומאחזים לאורך הגבול, בצד הישראלי, שם הם יחכו לשעת כושר מתאימה כדי להיכנס למחנות צה"ל הזמניים בתוך עזה ולהקים בהם התנחלויות - כפי שעשו ביהודה ושומרון ● "ציר נצרים זו המטרה הבאה", אומרת וייס

עוד 760 מילים ו-4 תגובות
היום ה־222 ללחימה ● 132 חטופים עדיין בעזה

ביקורת בקואליציה על גלנט: בן גביר קרא לנתניהו לפטרו

ראש הממשלה: "אני לא מוכן להחליף חמאסטאן בפתחסטאן" ● מת מפצעיו לירון יצחק, עובד מטעם משרד הביטחון שנפגע מפצצת מרגמה שנורתה מהרצועה ● ההרוג מפגיעת טיל הנ"ט אתמול בגליל המערבי – אלעד פינגרהוט, אב לשלושה, בן 38 ● קצין בחטיבת הצנחנים נפצע באורח קשה בקרב בצפון הרצועה ● ראש ממשלת סלובקיה נורה מטווח קצר, והוא נאבק כעת על חייו

עוד 47 עדכונים
היום ה־221 ללחימה ● 132 חטופים עדיין בעזה

דובר צה"ל: לו הייתה חלופה שלטונית לחמאס היא הייתה יוצרת לחץ על הארגון

אזרח נהרג מפגיעה של טיל נ"ט סמוך לגבול עם לבנון ● שלושה לוחמים נפצעו באורח קשה בקרב בג'באליה ולוחם נוסף נפצע קשה בקרב ברפיח ● כ־15 פעילים בארגוני טרור נהרגו בתקיפה אווירית של צה"ל ושל שב"כ בבית ספר של אונר"א בנוסייראת ● בית הדין בהאג ידון השבוע בבקשת דרום אפריקה להוציא צווים נוספים נגד ישראל ● בלון תצפית של צה"ל נפגע מירי ונחת בשטח לבנון

עוד 27 עדכונים

פרויקט מיוחד ילדות נשכחת

"עד שאבא שלי הגיע היו בישראל רק תפוזים", אמר פעם בנו של ראש הממשלה ● בהינתן מצבה של המדינה ביום העצמאות ה-76, תפוזים נשמעים כמו געגוע - למשחק סטנגה ברחוב, לפרדסים בסוף כל רחוב, למורות של שעת סיפור, לגזוז ביריחו, לגאוות הליכודניקים, לכדורגל עם נשמה ● ולמילה הזו, "שלום" ● מערכת זמן ישראל חוזרת לימים הפשוטים של פעם

עוד 4,756 מילים
עקורים

"לא חשבתי שבגיל 89 אצטרך להתחיל חיים חדשים אחרי קטסטרופה כזאת. עברנו לצרעה כדי שיהיה לילדים לאן לבוא, אבל זה לא הבית. בארי היה הבית"

מירהל'ה חרובי

בת 89, מוותיקות קיבוץ בארי. אם לארבעה. פונתה לים המלח ומשם לקיבוץ צרעה. אחיה נרצח בניר עוז

עוד 2,104 מילים

בג"ץ דחה אמש על הסף עתירה נגד חוקתיותו של חוק הארכת שירות המילואים בשנה אחת ● ביהמ"ש סירב לייצר מעין הליך מקדים לדיון העיקרי הצפוי בגיוס תלמידי הישיבות בעוד שלושה שבועות ● עם זאת, השופטים רמזו כי אם הוראת השעה תוארך או אם יחוקק הסדר קבוע – אין לדעת כיצד הם יפסקו בעתירה הבאה ● פרשנות

עוד 822 מילים ו-1 תגובות
היום ה־220 ללחימה ● 132 חטופים עדיין בעזה

בלינקן לשר החוץ המצרי: "לא תומכים בפעולה ברפיח"

עינב צנגאוקר, אמו של החטוף מתן צנגאוקר: "המדינה שלנו חטופה"; אחיות חטופים שנרצחו בשבי: "החלטות פוליטיות פוגעות ישירות בחיי משפחותינו" ● חמישה לוחמים נפצעו באורח קשה בקרבות ברצועה ● סאליבן: ישראל יכולה וחייבת לעשות יותר כדי להבטיח הגנה על אזרחים בעזה ● ברקע המבצע ברפיח: מפקד פיקוד מרכז של צבא ארה"ב הגיע לארץ

עוד 43 עדכונים

"גנץ ואיזנקוט לא יוכלו לשבת בממשלה אם מתווה חוק הגיוס של נתניהו יעבור", אומר לזמן ישראל מקורב ליו"ר המחנה הממלכתי ● אולם מנגד משפחות החטופים מאמינות כי רק גנץ ואיזנקוט יכולים לקדם עסקה לשחרור החטופים - וכי אם יעזבו את הממשלה, לא יהיה למשפחות ערוץ פתוח אל מקבלי ההחלטות ● פרשנות

עוד 658 מילים ו-2 תגובות

בלי סיוע אמריקאי כלכלת ישראל תשתעבד לתעשיות הביטחוניות

לאוצר נגמר הכסף הרבה לפני שהמלחמה פרצה ● השנה כבר לא נשאר מאיפה לגרד את עלות סבסוד מחירי הדלק, שהתחיל באפריל 2022 ● וכשאין לממשלה אפילו את הסכום הזה להוציא, אז הצהרות נתניהו – וחלק משריו – כאילו נוכל להסתדר בלי הסיוע הצבאי האמריקאי, נשמעות חסרות אחריות מתמיד ● פרשנות

עוד 600 מילים ו-13 תגובות
סגירה
בחזרה לכתבה