שר הבינוי והשיכון יצחק גולדקנופף בכנס המתנחלים ליישוב רצועת עזה בבנייני האומה, 28 בינואר 2024 (צילום: חיים גולדברג/פלאש90)
חיים גולדברג/פלאש90

גולדקנופף פחות מתעניין ביישוב גוש קטיף ויותר בקולות החרדים שבורחים אל בן גביר

הופעתו של שר השיכון בכנס שנערך ביום ראשון בבנייני האומה ממשיך להסעיר את העולם החרדי ומציף מחדש מתחים בתוך יהדות התורה ● מאחורי הנאום של גולדקנופף עומד ראש המטה שלו, מוטי בבצ'יק, האיש החזק ביותר היום בחסידות גור ● בשיחה עם זמן ישראל, בבצ'יק לועג למבקרים ("הם יושבים עם רפורמים") ומצהיר: "תמיד תמכנו באנשים שגורשו מגוש קטיף; אחרי ה-7 באוקטובר קרה משהו, בכל זאת"

למארגנים של כנס ההתיישבות היהודית בעזה ביום ראשון היה מאד חשוב, אולי הכי חשוב, לראות את שר הבינוי והשיכון יצחק גולדקנופף מגיע לאירוע ונואם בו.

זה לא רק בגלל ההבטחות שגולדקנופף פיזר שם לממן מכספי המדינה את ההתנחלויות היהודיות שיקומו בעזה אחרי המלחמה, אלא בעיקר בגלל התמיכה החרדית הבלתי צפויה שקיבלו אנשי "ההגירה מרצון" ממגזר ענק, שעד היום הדיר את רגליו – או לפחות הצניע לכת – מהדרכים הביטחוניות והמדיניות השנויות במחלוקת, והתרכז בצרכים הדתיים והקהילתיים.

כל כך היה גולדקנופף חשוב למארגנים, עד שהם הפסיקו באמצע את הנאום של מארגנת הכנס דניאלה וייס, מכיוון שכבוד השר היה צריך לצאת. וייס אספה את ניירותיה בחופזה ופינתה את דוכן הנואמים לגולדקנופף.

כל כך היה גולדקנופף חשוב למארגנים, עד שהם הפסיקו באמצע את הנאום של מארגנת הכנס דניאלה וייס, מכיוון שכבוד השר היה צריך לצאת. וייס אספה את ניירותיה בחופזה ופינתה את דוכן הנואמים לגולדקנופף

השר החרדי דיבר בנאומו על תיקון עוול היסטורי שנעשה למתנחלים אחרי שגורשו מגוש קטיף. "אפעל לסייע ליישוב של חבל הארץ הזה, נחדש ימינו כקדם", הצהיר גולדקנופף, והקהל יצא מגדרו.

ההופעה של גולדקנופף בכנס שבו נשמו ונשפו סיסמאות על כיבוש עזה, הגירה מרצון, כתובות בעד טרנספר וריקודים לצלילי שירי מתנחלים הכתה רבים בתדהמה, בעיקר בקרב החרדים שמושכים את ידם מאירועים ביטחוניים-מדיניים שנויים במחלוקת.

מאז יום ראשון, גולדקנופף מותקף מכל עבר. שלשום (שני) נכתב ב"יתד נאמן", ביטאון דגל התורה, כי גולדקנופף אינו מייצג את יהדות התורה. מפלגת דגל התורה הליטאית היא המפלגה השותפה של אגודת ישראל ביהדות התורה. גולדקנופף שייך לאגודת ישראל.

גם ש"ס התנערה מגולדקנופף. השר יעקב מרגי, כנראה בגיבוי מלא של יו"ר התנועה אריה דרעי, הצהיר כי זה לא הזמן לאירועים מהסוג הזה, אשר רק מחדדים את הפילוג בציבור.

גם ש"ס התנערה מגולדקנופף. השר יעקב מרגי, כנראה בגיבוי מלא של יו"ר התנועה אריה דרעי, הצהיר כי זה לא הזמן לאירועים מהסוג הזה, אשר רק מחדדים את הפילוג בציבור

"זו תקופה מאד רגישה, צריך איפוק וצניעות", אמר מרגי. "יהיה זמן לכל השאיפות האידיאולוגיות של כל מיני אנשים ודעות. כרגע מיטב בנינו מחרפים את נפשם בעומק רצועת עזה. לא נכביד עליהם עם הוויכוחים בעורף. יש זמן לכל דבר".

שר הרווחה יעקב מרגי מש"ס בכנסת, 29 במאי 2023 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
שר הרווחה יעקב מרגי מש"ס בכנסת, 29 במאי 2023 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

מאחורי ההופעה והנאום של גולדקנופף בכנס בבנייני האומה עומד ראש המטה שלו, מוטי בבצ'יק. מדובר באיש החזק ביותר היום בחסידות גור, המוציא ומביא גם באגודת ישראל.

בבצ'יק שומע את הטענות, מנסה להסביר מה שקרה כאן ויוצא להתקפת נגד חריפה ביותר נגד דגל התורה.

"השר גולדקנופף אמר משהו אחד עיקרי", אומר בבצ'יק לזמן ישראל, "הוא אמר, אם ממשלת ישראל תקבל החלטה לתמוך בהתיישבות ביהודה ושומרון – אני אתמוך ואסייע לזה כשר הבינוי והשיכון".

"השר גולדקנופף אמר משהו אחד עיקרי", אומר בבצ'יק לזמן ישראל, "הוא אמר, אם ממשלת ישראל תקבל החלטה לתמוך בהתיישבות ביהודה ושומרון – אני אתמוך ואסייע לזה כשר הבינוי והשיכון"

השר איתמר בן גביר קרא לערבים ללכת מכאן. בכנס היו קריאות לטרנספר. זו גם התפיסה של יהדות התורה?
"את השר בן גביר לא שמעתי. אף אחד לא חשב שיהיו שם קריאות לטרנספר. זה לא קשור להופעה שלנו שם. גם אם נעבור בשכונת גאולה מישהו יצעק קריאות קיצוניות".

מוטי בבצ'יק (צילום: נועם רבקין פנטון/פלאש90)
מוטי בבצ'יק (צילום: נועם רבקין פנטון/פלאש90)

בעיתון "יתד נאמן" נכתב שאתם בכלל לא מייצגים את יהדות התורה.
"אנחנו לא מייצגים? הם (דגל התורה, ש"י) חברים בהסתדרות הציונית. הם יושבים עם הרפורמים שם. מי שיושב עם הרפורמים ביחד מייצג את יהדות התורה? השר גולדקנופף במקום הראשון ברשימת יהדות התורה, הוא שר מטעם יהדות התורה. הוא מייצג את יהדות התורה. הוא בעל הבית".

"אנחנו לא מייצגים? הם (דגל התורה) חברים בהסתדרות הציונית. הם יושבים עם הרפורמים שם. מי שיושב עם הרפורמים ביחד מייצג את יהדות התורה?"

ובכל זאת, למשה גפני ול"יתד נאמן" יש ביקורת על ההשתתפות שלכם בכנס.
"אז לי יש ביקורת על ההסתדרות הציונית, שם הם יושבים עם הרפורמים".

ביום שני, כתב בן דרור ימיני ב"ידיעות אחרונות":

"שר השיכון שמגיע ממפלגה לא ציונית תומך בחידוש ההתנחלות בעזה. באותה הזדמנות הוא גם נגד שירות צבאי וסוחט מיליוני שקלים לעמותות לעידוד ההשתמטות. הוא לא רוצה לשלוח את הבן שלו. החוצפן המשתמט הזה רוצה לשלוח את הבן החייל שלי להיות שותף לטירוף הלאומני הזה. אין גבול".

בבצ'יק מעדיף שלא להגיב על דבריו של ימיני אך מבהיר: "השר אמר שהוא יתמוך בהתיישבות בעזה אם תקום. השר לא קרא לאף אחד ללכת ולתפוס גבעות בעזה. תמיד תמכנו באנשים שגורשו מגוש קטיף. השר הלך למוזאון גוש קטיף מייד אחרי שנכנס לתפקידו. אחרי ה-7 באוקטובר קרה משהו, בכל זאת".

משה גפני מתעמת עם יצחק גולדקנופף במליאת הכנסת, 20 בדצמבר 2022 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
משה גפני מתעמת עם יצחק גולדקנופף במליאת הכנסת, 20 בדצמבר 2022 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

אתם משנים סדרי עולם. הרב שך מעולם לא תמך בהתנחלויות.
"אנחנו לא הרב שך. יש לנו את מועצת גדולי התורה שלנו"

בבצ'יק מסתמך בעיקר על האדמו"ר מגור הקודם, הרב שמחה בונים אלתר (הלב שמחה), שהתנתק מהמנהיגות היונית של הרב שך, תמך בגוש אמונים ושמר על קשר פתוח עם רבני הציונות הדתית, הרב צבי יהודה קוק והרב משה לוינגר. הרב אלתר התנגד נחרצות לנסיגה מסיני ולפינוי ימית ואף נפגש בשעתו בנושא עם ראש הממשלה דאז מנחם בגין.

אתמול שלח הרב יצחק יהודא ירוסלבסקי, מראשי תנועת חב"ד, מכתב תמיכה לגולדקנופף:

"הנני למחות מחאה נמרצת נגד לבלרים מקצה המחנה אשר מנסים לרפות ידיים, גם כאשר כולם נוכחים לראות את אשר תורתנו היא תורת חיים, וכל הניסיונות בשנים האחרונות ללכת בדרכים מנוגדות לתורה הקדושה מביאות לתוצאות הרות אסון.

"אני מאחל לכבודו שתזכה לראות בבניין יישובי חבל עזה תובב"א, ובנחת ציון וירושלים בבניין בית המקדש וביאת משיח צדקנו אמן כן יהי רצון".

שר הבינוי והשיכון יצחק גולדקנופף וראש המטה שלו מוטי בבצ'יק בדרך לישיבת ממשלה, 7 במאי 2023 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
שר הבינוי והשיכון יצחק גולדקנופף וראש המטה שלו מוטי בבצ'יק בדרך לישיבת ממשלה, 7 במאי 2023 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

זה מכתב חשוב, שמסביר מה עומד מאחורי ההופעה של גולדקנופף במחיצה אחת עם הימין המתנחל, ועוד בעזה.

פרשנים חרדים טוענים כי מדובר בהפגנת עצמאות של גולדקנופף בגלל חילוקי דעות עם דגל התורה על רקע הבחירות המוניציפליות, אבל נראה שההסבר עמוק יותר וקשור בטרנספורמציה ימנית שעובר הציבור החרדי בשנים האחרונות.

פרשנים חרדים טוענים כי מדובר בהפגנת עצמאות של גולדקנופף בגלל חילוקי דעות עם דגל התורה על רקע הבחירות המוניציפליות, אבל נראה שההסבר עמוק יותר וקשור בטרנספורמציה ימנית שעוברים החרדים

ש"ס היא מזמן מפלגה ימנית, הציבור החסידי ביהדות התורה הולך ונוטה ימינה וגם הציבור הצעיר של הליטאים מדגל התורה. האידיאולוגיה המדינית-היונית של הרב עובדיה יוסף והרב שך הולכת ונשכחת, ואת מקומה תופסת ההשקפה החרדל"ית. הנאום של גולדקנופף באירוע בבנייני האומה זרם בדיוק עם הטרנד הזה, וזכה לתמיכה גדולה בשטח.

גולדקנופף ובבצ'יק ידעו את זה, ומקווים כי בכך יצליחו למנוע בריחת קולות של ציבור חרדי גדול לעבר עוצמה יהודית של בן גביר, ש"ס ואפילו הליכוד, שאותו הם עוקפים עכשיו מימין.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
עוד 961 מילים ו-1 תגובות
סגירה