הכרה של מדינות "הרוב המוסרי" במדינה פלסטינית

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן נואם בבית הלבן בעקבות מתקפת חמאס על ישראל, כשלצידו שר החוץ אנתוני בלינקן וסגנית הנשיא קמלה האריס, 10 באוקטובר 2023 (צילום: AP Photo/Evan Vucci)
AP Photo/Evan Vucci
נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן נואם בבית הלבן בעקבות מתקפת חמאס על ישראל, כשלצידו שר החוץ אנתוני בלינקן וסגנית הנשיא קמלה האריס, 10 באוקטובר 2023

ה-7 באוקטובר היה המשבר הגדול בתולדות מדינת ישראל. הוא יכול להיות גם ההזדמנות הגדולה שלה, כפי שמלחמת יום כיפור הטראומטית הובילה להסכם השלום עם מצרים.

מיד עם תחילת הלחימה, ארצות הברית, גרמניה, בריטניה ודמוקרטיות אחרות התייצבו לצד ישראל. ביקורי ההזדהות, משלוחי התחמושת, הקואליציה נגד החות'ים והקפאת תקציבי אונר"א, הם חלק מביטויי התמיכה בישראל של בעלות בריתנו.

התייצבות ארה"ב, גרמניה, בריטניה ודמוקרטיות אחרות לצד ישראל, ביקורי ההזדהות, משלוחי התחמושת, הקואליציה נגד החות'ים והקפאת תקציבי אונר"א, הם חלק מביטויי התמיכה של בעלות בריתנו

אבל האינטרס הישראלי מצריך צעד נוסף מצד חברותינו. צעד ששר החוץ הבריטי, דיוויד קמרון, ושר החוץ האמריקאי, אנתוני בלינקן, דיברו עליו בימים האחרונים: הכרה במדינה פלסטינית.

מבחינת בריטניה מדובר בהשלמת הצהרת בלפור, שקראה להקמת בית לאומי לעם היהודי, משום שללא בית לאומי לעם הפלסטיני, אנחנו לא נהיה עם חופשי בארצנו. היפרדות ביננו לבין הפלסטינים משמעה שמירה על מדינת ישראל דמוקרטית ומדינת העם היהודי.

הכרה במדינה פלסטינית תדגיש באופן ברור מה שהקהילה הבינלאומית אומרת לישראל שנים רבות: הפתרון המדיני הרצוי לסכסוך הישראלי-פלסטיני הוא היפרדות לשתי מדינות. אל מול קואליציית נתניהו, המובלת על ידי חבריה הקיצוניים, יש צורך להעמיד את קואליציית השפיות, שתובל על ידי ארצות הברית, בריטניה והאיחוד האירופי. אליהן יצטרפו מדינות ערב הפרו מערביות. הפרטים כיצד ההיפרדות הזו תראה יושארו למשא ומתן בין ישראל לפלסטינים. אחד התנאים המדוברים כיום, למשל, הוא שפלסטין תהיה מפורזת.

138 מתוך 193 מדינות מכירות כיום במדינה פלסטינית. רובן עשו זאת ב-1988 לאחר שראש אש"ף, יאסר ערפאת, הכריז באלג'יר על הקמת מדינה פלסטינית. בהכרזה זו אש"ף אימץ את פתרון שתי המדינות, בהכירו בהחלטת מועצת הביטחון 242 המתבססת על קוי 1967. כ-30 מדינות הכירו במדינה הפלסטינית לאחר 2011, כשאבו מאזן הוביל מהלך להתקבל כמדינה חברה באו"ם.

מול קואליציית נתניהו, המובלת ע"י חבריה הקיצוניים, יש להעמיד את קואליציית השפיות. פרטי ההיפרדות יושארו למו"מ בין ישראל לפלסטינים. אחד התנאים המדוברים, למשל, הוא פלסטין מפורזת

אולם כ-50 מדינות נמנעו עד כה מהכרה במדינה פלסטינית, על אף שרובן תומכות בהקמתה. אלו מדינות "הרוב המוסרי", כפי שכינה אותן ב-2011 מי שכיהן כשגריר ישראל באו"ם, רון פרושאור, כשניסה לגייס קבוצה גדולה ככל שניתן שתימנע בהצבעה. בכך ישראל רצתה לאותת ש"הרוב המוסרי", המורכב ממעצמות דמוקרטיות משמעותיות, לא תומך בהחלטה זו. בפועל "הרוב המוסרי" נחלק בין שלושת המחנות: 138 מדינות תמכו בהחלטה (כולל צרפת וספרד), 41 נמנעו (כולל גרמניה ובריטניה) ורק תשע התנגדו, בראשן ארה"ב, צ'כיה וקנדה.

כשישראל מובלת על ידי ממשלה קיצונית, על אזרחי ישראל לקרוא ל"רוב המוסרי" הבינלאומי להטביע את חותמו הערכי בהכרה גורפת במדינה פלסטינית כדי להביס את הקיצוניות, ולייצר אופק מדיני שיאפשר יצירת אלטרנטיבה לחמאס.

העמידה לצד ישראל ולצד האינטרסים הקיומיים שלה, מחייבת הובלה בינלאומית לכיוון של הכרה במדינה פלסטינית ולקידום הפתרון היחיד – שתי מדינות לשני עמים שיצילו את ישראל מקטסטרופה דו-לאומית אליה אנחנו מתקדמים בהיעדר הסדר המאפשר היפרדות.

כיום ארה"ב, בריטניה, קנדה ו-19 מהחברות באיחוד האירופי, ביניהן גרמניה, צרפת ואיטליה, טרם הכירו במדינה פלסטינית, אך כולן מקיימות איתה יחסים דיפלומטיים. יש להבהיר כי הכרה במדינה פלסטינית היא צעד סמלי בעיקרו. היא לא תוביל אוטומטית להקמתה ולא תקבע גבולותיה. היא כן תאותת באופן חד למדינת ישראל ולכל מי שיעמוד בראשה על הכיוון הנדרש על ידי הקהילה הבינלאומית, כאשר פרטי הסכם ההיפרדות יקבעו במשא ומתן בין ממשלת ישראל לממשלה הפלסטינית.

כשישראל מובלת ע"י ממשלה קיצונית, על אזרחיה לקרוא ל"רוב המוסרי" הבינל' להטביע את חותמו הערכי בהכרה גורפת במדינה פלסטינית, כדי להביס את הקיצוניות ולייצר אופק מדיני שיאפשר אלטרנטיבה לחמאס

מהלך כזה יעודד את הרשות הפלסטינית לערוך את שידוד המערכות הנדרש על ידי הקהילה הבינלאומית בהובלת ארה"ב. זהו הכיוון הבינלאומי הרצוי על ידי בעלות בריתנו לפתרון הסכסוך הישראלי-פלסטיני-ערבי, למימוש הנורמליזציה עם סעודיה, לתכנית השקעות כלכלית שתפריח את האזור (למשל המסדרון הכלכלי מהודו לאירופה, שיעבור דרך המפרץ, ירדן וישראל), וליצירת קואליציה אזורית המופנית נגד איראן.

מהלך כזה ייצור "ברית מתונים" – ארצות הברית, בריטניה, האיחוד האירופי ואזרחי ישראל שוחרי השלום, אל מול ציר הקיצונים בהובלת הבן גבירים והסינווארים – שנבנים מהעצמת הסכסוך ולא מעוניינים בפתרונו.

הכרה בינלאומית רחבה במדינה פלסטינית תסמן לממשלה הישראלית את הדרך בה עליה לבחור – דרך של הידברות. להבין כי אם לא תסיר מעצמה את המחנה המסוכן של הטרנספר והסיפוח, היא תהפוך את ישראל למצורעת, כמו שלטון האפרטהייד בדרום אפריקה. על ישראל לבחור להיות חלק מרכזי בסדר העולמי המתגבש בין הדמוקרטיות הליברליות, בהובלת ארצות הברית, בריטניה והאיחוד האירופי, ולא להיזרק לצד הדרך כמדינה שאיש לא רוצה קשר עימה.

קיים קונצנזוס בינלאומי בתמיכה בפתרון שתי המדינות – למעט איראן, חמאס ובנימין נתניהו. זה הנושא היחידי כמעט שארה"ב יכולה להסכים עליו עם רוסיה וסין, שכבר הכירו במדינה פלסטינית. אפשר לבנות על הקונצנזוס הזה כדי לקדם מהלך בינלאומי שיהפוך את הטרגדיה של ה-7 באוקטובר להזדמנות מדינית.

ערך מוסף נוסף למהלך אמריקאי של הכרה במדינה פלסטינית, יהיה שיקום מעמדו של הנשיא ג'ו ביידן בקרב הבוחרים הפרוגרסיביים. חודשי הלחימה והתמיכה החד משמעית של הנשיא האמריקאי בישראל, פגעו במעמדו בקרב ציבורים נרחבים. אל לנו לשכוח עד כמה נוראה האלטרנטיבה. דונלד טראמפ הוא סכנה ברורה לעולם הדמוקרטי. הנשיא לשעבר שהתחייב להיות דיקטטור "רק ליום אחד", עלול לחזור לבית הלבן נטול בלמים, מוקף בקבוצה פנאטית. בממשל טראמפ הנכנס לא יהיו עוד "מתונים", אלא רק אנשים שצמחו בערוגת השנאה והאגו חסר הגבולות של מי שהוכיח אין ספור פעמים שטובתו האישית חשובה לו יותר ממדינתו (בדומה לראש ממשלתנו).

על ישראל לבחור להיות חלק מרכזי בסדר העולמי המתגבש בין הדמוקרטיות הליברליות, בהובלת ארה"ב, בריטניה והאיחוד האירופי, ולא להיזרק לצד הדרך כמדינה מצורעת שאיש לא רוצה קשר עימה

ההכרה הבינלאומית של "הרוב המוסרי" הבינלאומי במדינה פלסטינית הוא מהלך ציוני, שיחזק את עתיד מדינת ישראל כמדינת הלאום הדמוקרטית של העם היהודי. מהלך שיכול להיות גלגל ההצלה מממשלת הביעותים של נתניהו, איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ', וגלגל הההצלה של העולם מטראמפ ומההשפעה האזורית של איראן. מהלך שאם יתקדם, יוכל סוף סוף להביא יותר יציבות ושקט לאזור המוכה והחבול שאנו מתגוררים בו.

נדב תמיר מכהן כמנכ"ל בישראל של JStreet - הבית הפוליטי של אמריקאים תומכי ישראל ותומכי שלום, חבר הועד המנהל של מכון מתווים למדיניות אזורית וכיועץ לעניינים בינלאומיים למרכז פרס לשלום וחדשנות. לשעבר דיפלומט בנציגויות ישראל בוושינגטון ובוסטון ויועץ מדיני לנשיא המדינה.

ד"ר מאיה שיאון צדקיהו היא מנהלת התכנית ליחסי ישראל-אירופה במיתווים – המכון הישראלי למדיניות-חוץ אזורית ונשיאה-שותפה של האגודה הישראלית לחקר האינטגרציה האירופית.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
6
שטויות. אלה המתקראים היום פלסטינים לא רוצים מדינה משלהם, הם רוצים להשמיד את ישראל. וגם אם יסכימו כשלב ביניים למשהו שיתקרא מדינה, זה יהיה רק במסגרת תוכנית השלבים שלהם להשמדת ישראל. לכן א... המשך קריאה

שטויות. אלה המתקראים היום פלסטינים לא רוצים מדינה משלהם, הם רוצים להשמיד את ישראל. וגם אם יסכימו כשלב ביניים למשהו שיתקרא מדינה, זה יהיה רק במסגרת תוכנית השלבים שלהם להשמדת ישראל.
לכן אסור לשתף פעולה עם הקורולס ההתאבדותי. די לאוסלו בתחפושת חדשה.
הפתרון היחידי הנורמלי הוא חלוקת פלסטין המנדטורית לשניים – עבר הירדן היא פלסטין, ומערב הירדן היא ישראל. ואם הערבים לא יסכימו, ובודאי שיפתחו בגלי טרור, אז ישראל תיאלץ לכבוש מחדש את יו"ש, ותתיר לערבים לברוח מבתיהם מזרחה ולחצות את הירדן בביטחה. ושהמלך ההאשמי יעוף כבר לביתו בבריטניה. ושם שיעדו הערבים מה שהם רוצים. על אחריותם.

תפסיקו לבלבל את המוח. הקמת מדינה פלשתינאצית בדמם של חיילי צה''ל. הדבר הכי לא מוסרי שיכול להיות. ואין דבר כזה מדינה פלשתינית מפורזת. כל מדינה פלשתינית תהיה מדינת טרור. אם הרוב המוסרי במר... המשך קריאה

תפסיקו לבלבל את המוח. הקמת מדינה פלשתינאצית בדמם של חיילי צה"ל. הדבר הכי לא מוסרי שיכול להיות. ואין דבר כזה מדינה פלשתינית מפורזת. כל מדינה פלשתינית תהיה מדינת טרור. אם הרוב המוסרי במרכאות כפולות ומכופלות, רוצה מדינה פלשתינית. שיקים אותה אצלו. לא על שטחי ארץ ישראל. זה ממש לא מוסרי בכלל. אפשר להתפשר על ירדן.

כמה זמן שנים... יקח לארה"ב ולכם לשדרוג הרשות הפלסטינית להכיר במדינת ישראל כמדינה יהודית? לבצע רפורמה מרשות תומכת טרור ומשלמת לטרוריסטים משכורת על כמות הרציחות? שינוי כל מערכת החינוך ובי... המשך קריאה

כמה זמן שנים… יקח לארה"ב ולכם לשדרוג הרשות הפלסטינית להכיר במדינת ישראל כמדינה יהודית? לבצע רפורמה מרשות תומכת טרור ומשלמת לטרוריסטים משכורת על כמות הרציחות? שינוי כל מערכת החינוך וביטול ההסתה לרשות שואפת שלום ודו קיום עם מדינת ישראל השכנה? רפורמה דימוקרטית בכל מוסדות הרשות? ביטול אמנת הרשות ואמנת חמאס לחיסולה של ישראל? החלטה של ארה"ב להקמת מדינה פלסטינית ללא השינויים ותשובות בצורה חד צדדית ומיד…! ללא תאום עם מדינת ישראל היהודית
צפוי להיות אסון ומרחץ דמים בין שני הצדדים…! כפי שקרה מאז אוסלו…! ללא הכנת של שנים צפוי אסון. ארה"ב נכשלה בדימוקרטיה בעיראק… ברחה מאפגניסטאן ששם גם נכשלה בבנית דמוקרטיה…! מי מבטיח לי כיהודי אם לא יהיה כשלון נוסף בהקמת מדינה פלסטינית ללא הכנה וחיסול כל השאיפות הפלסטיניות לחיסול ישראל היהודית לפי השלבים… וזה יהיה אחד השלבים לישום שאיפותיהם?

עוד 900 מילים ו-6 תגובות
סגירה