מסיבת עיתונאים של שר האוצר בצלאל סמוטריץ', שר הבינוי והשיכון יצחק גולדקנופף ושר הפנים משה ארבל, תל אביב, 4 בפברואר 2024 (צילום: אבשלום ששוני/פלאש90)
אבשלום ששוני/פלאש90

הממשלה מצפצפת על הייעוץ המשפטי ומאשרת במחטף תוכניות לא חוקיות

שרי האוצר והשיכון אישרו תוכניות שנויות במחלוקת, בין היתר בנושא הגדלת מספר העובדים הזרים, שחלקן נפסלו כבלתי חוקיות לפני ישיבת הממשלה ● סמוטריץ' העלה להצבעה את החלקים שהוסרו מהצעת ההחלטה כשנתניהו ושרים נוספים יצאו מהישיבה ● מכתב מטעם היועמ"ש למזכיר הממשלה הבהיר כי מדובר בדגל אדום בוהק ● פרשנות

לקראת ישיבת הממשלה ביום ראשון בשבוע שעבר, הגישו שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ושר הבינוי והשיכון יצחק גולדקנופף הצעת החלטה, שכותרתה "תוכנית ממשלתית לתמרוץ והאצה של ענף הנדל"ן והבנייה למגורים".

בתום הישיבה הפיץ מזכיר הממשלה עו"ד יוסי פוקס הודעה לקונית בדבר ההחלטה שהתקבלה: "הממשלה אישרה תוכנית ממשלתית לתמרוץ והאצה של ענף הנדל"ן והבנייה למגורים.

"התוכנית כוללת הגדלת מספר עובדים זרים; צמצום ביורוקרטיה בהעסקת עובדים זרים; הרחבת שעות הפעילות של אתרי הבנייה; קידום תיעוש הבנייה והטמעת טכנולוגיות; עידוד העסקת עובדים ישראלים בענף; תיקונים בחוק התכנון והבנייה; סבסוד, פיתוח ועידוד שיווק מכרזי מקרקעין; עידוד תוכניות להתחדשות עירונית וקידום שוק שכירות; וצעדים במיסוי מקרקעין. ליישום התוכנית יוקצו כשני מיליארד שקל מתקציבי משרדי הממשלה".

רצף הביטויים המפוצצים שבהודעה נשמע חיובי ונטול קונפליקטים. אולם, מאחוריו מסתתרות תוכניות שנויות במחלוקת, שחלקן נפסלו כבלתי חוקיות לפני ישיבת הממשלה על ידי היועצים המשפטיים במשרדי הממשלה הרלוונטיים ובמשרד המשפטים.

.מסיבת עיתונאים של שר האוצר בצלאל סמוטריץ', שר הבינוי והשיכון יצחק גולדקנופף ושר הפנים משה ארבל, תל אביב, 4 בפברואר 2024 (צילום: אבשלום ששוני/פלאש90)
מסיבת עיתונאים של שר האוצר בצלאל סמוטריץ', שר הבינוי והשיכון יצחק גולדקנופף ושר הפנים משה ארבל, תל אביב, 4 בפברואר 2024 (צילום: אבשלום ששוני/פלאש90)

לפחות שלושה אלמנטים מהתוכנית נפסלו או שנקבע לגביהם שיש בהם קשיים משפטיים משמעותיים – הן ביחס להיעדר אמצעי בקרה על חברות כוח אדם של עובדים זרים, על מנת למנוע חשש לסחר בבני אדם; והן ביחס לתוכנית להקצות קרקעות לחיילי מילואים, בשל פסיקות עבר של בג"ץ בדבר הצורך לפעול בהתאם לעקרון השוויון בהקצאת קרקעות.

בחוות הדעת המשפטית שצורפה לפני הישיבה להצעת ההחלטה, כתב היועץ המשפטי למשרד האוצר עו"ד אסי מסינג כי חלק מההצעות נוגעות לשינוי תנאי מכרז לאחר שהסתיים, וכי הגדלת מכסות של עובדים זרים – הנחשבים לאוכלוסייה מוחלשת החשופה לפגיעה בזכויותיה – צריכה להיעשות בצמוד להגדלת תקציבי הפיקוח נגד הפרות זכויותיהם.

במהלך הישיבה עצמה מצא השר סמוטריץ' הזדמנות להעלות גם את אותם חלקים שהוסרו מהצעת ההחלטה, כפי שהונחה על שולחן הממשלה. זה היה כשנתניהו יצא מהישיבה, וכמוהו גם רוב השרים

אך הממשלה הנוכחית בוחרת להתעלם מתמרורי אזהרה משפטיים. במהלך הישיבה עצמה מצא השר סמוטריץ' הזדמנות להעלות גם את אותם חלקים שהוסרו מהצעת ההחלטה, כפי שהונחה על שולחן הממשלה. זה היה כשראש הממשלה בנימין נתניהו יצא מהישיבה, וכמוהו גם רוב השרים.

סמוטריץ' בחר להתעלם מאזהרת היועצים המשפטיים, שהממשלה אינה רשאית להחליט לאמץ את אותם חלקים בהחלטה שלא היו חלק מסדר היום של הישיבה, והעביר את ההחלטות שרצה, בתמיכת השרים שנכחו. מדובר בהחלטה שאינה כדין. או במילים אחרות – בלתי חוקית.

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' בדיון על תקציב המדינה, 7 בפברואר 2024 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' בדיון על תקציב המדינה, 7 בפברואר 2024 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

זה היה הטריגר למכתבו של המשנה ליועצת המשפטית לממשלה (ציבורי־מינהלי) עו"ד גיל לימון, למזכיר הממשלה פוקס, שנשלח ביום חמישי האחרון והופץ פומבית אתמול (ראשון).

המכתב, שנשלח על דעתה של היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב־מיארה, הוא דגל אדום מתנפנף שהיועצת החליטה להניף אל מול הממשלה. נוכח הגישה הנרפית, שלא לומר התבוסתנית, של היועצת כלפי הממשלה מאז פרוץ המלחמה, אפשר להניח שמבחינתה זהו קו אדום.

אלמלא פסק הדין בבג"ץ עילת הסבירות לפני כחודש וחצי, שהקים לתחייה את עילת הסבירות, לא הייתה יכולה היועצת לנקוט גישה תקיפה כלפי הממשלה

"בהיעדר הליך תקין", כתב לימון לפוקס, "לא ניתן להבטיח את השמירה על אינטרס הציבור". הוא הלין על מספר מקרים שבהם אושרו בישיבת הממשלה הצעות שלגביהן לא התבצעה כלל עבודת מטה, או שהועלו להצבעה הצעות שהוסרו מבעוד מועד בהיותן שלא כדין.

הכללים הקבועים בתקנון הממשלה, ציין לימון, "מהווים ערובה לקיום חובתה של הממשלה לפעול לפי הדין, בסמכות ובסבירות".

ראש הממשלה בנימין נתניהו ומזכיר הממשלה יוסי פוקס בישיבת הממשלה השבועית, 22 בינואר 2023 (צילום: AP Photo/ Maya Alleruzzo, Pool)
ראש הממשלה בנימין נתניהו ומזכיר הממשלה יוסי פוקס בישיבת הממשלה השבועית, 22 בינואר 2023 (צילום: AP Photo/ Maya Alleruzzo, Pool)

כאן אולי טמון המפתח להבנת הרוח המחודשת במפרשיה של היועצת: אלמלא פסק הדין בבג"ץ עילת הסבירות לפני כחודש וחצי, שהקים לתחייה את עילת הסבירות כעילה לביקורת שיפוטית כלפי החלטות של הדרג הפוליטי בממשלה, לא הייתה יכולה היועצת לנקוט גישה תקיפה כלפי הממשלה.

החובה לפעול בסבירות אומנם הייתה קיימת, אך לא הייתה כל דרך אפקטיבית לאכוף זאת על השרים הסוררים. כעת היועצת יכולה לומר: אם כך תמשיכו לפעול, לא אוכל להגן עליכם בבג"ץ, היה ותוגש עתירה.

פוקס: "אין להעלות על הדעת שהייעוץ המשפטי לממשלה יקבע לממשלה, ביחס להחלטות שאושרו בממשלה ופורסמו לציבור, שיש לקיים לגביהן דיון מחודש בממשלה"

"מתן גושפנקה מטעם מזכירות הממשלה לדרך פעולה לא תקינה נוגדת את תפקידה", כתב לימון מפורשות. "היא אף שומטת את הקרקע תחת חזקת התקינות של הפעולה הממשלתית". מזכיר הממשלה פוקס מיהר להגיב, והוא עשה זאת בדרך שבה מתייחסת הממשלה הנוכחית לאנשי המקצוע המשפטיים.

הוא החליט להתלבש על השורה התחתונה במכתבו של לימון, הכולל עמדה שלפיה החלטות הממשלה שהתקבלו שלא כדין הן למעשה חסרות תוקף משפטי, והממשלה צריכה לאשר אותן מחדש לאחר שתבוצע עבודת המטה הנדרשת.

עו"ד גיל לימון (צילום: גדעון שרון)
עו"ד גיל לימון (צילום: גדעון שרון)

פוקס רואה בכך מעין אקט של ביטול ההחלטה על ידי היועצת המשפטית לממשלה, אף שאין הדבר כך, אלא אך נקיטת עמדה כי ההחלטות ממילא בטלות מאחר שלא התקבלו כדין. "אינני מכיר החלטת ממשלה בממשלה הנוכחית שהתקבלה בניגוד לדין, לפסיקה, לתקנון או למינהל תקין", ענה פוקס.

הוא כתב כי רק בית המשפט או הממשלה עצמה מוסמכים לפסול החלטת ממשלה: "אין להעלות על הדעת שהייעוץ המשפטי לממשלה יקבע לממשלה, ביחס להחלטות שאושרו בממשלה ופורסמו לציבור, שיש לקיים לגביהן דיון מחודש בממשלה.

גישה זו היא המשכה של ההפיכה המשטרית, באמצעים אחרים. היא מחייבת את בהרב־מיארה להימנע מלמצמץ ברגעים קריטיים, שכן כל העלמת עין מהווה תקדים שהממשלה תמהר להשתמש בו

"מצב כזה יהפוך את הייעוץ המשפטי לממשלה לערכאה גבוהה מזו של מליאת הממשלה. מליאת הממשלה איננה חותמת גומי של השרים שמעלים הצעות או של הייעוץ המשפטי שמסייע להכין את הצעת ההחלטה".

את העמדה של משרד המשפטים לגבי חלק מההצעות שהממשלה מעלה לדיון ומאמצת, שלפיה קיימת "מניעה משפטית" מלקבלן מאחר שהן בניגוד לדין, מכנה פוקס "הג'וקר המשפטי", שלפיו נשלף "בכל פעם שעמדת הדרג הנבחר לא מוצאת חן בעיני הייעוץ המשפטי, מבלי נימוק של ממש".

שלט תמיכה ביועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה בהפגנה בחיפה נגד ההפיכה המשטרית, 20 ביולי 2023 (צילום: שיר טורם/פלאש90)
שלט תמיכה ביועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב־מיארה בהפגנה בחיפה נגד ההפיכה המשטרית, 20 ביולי 2023 (צילום: שיר טורם/פלאש90)

הקונפליקט הזה איננו מקרי. הוא תוצאה של הגישה המאפיינת את הממשלה הנוכחית מיום הקמתה, שלפיה עימות עם אנשי הייעוץ המשפטי לממשלה, בכל הדרגים, היא אינטרס פוליטי שיש בו קריצה לבייס.

גישה זו היא המשכה של ההפיכה המשטרית, באמצעים אחרים. היא מחייבת את בהרב־מיארה להימנע מלמצמץ ברגעים קריטיים, שכן כל העלמת עין מהווה תקדים שהממשלה תמהר להשתמש בו – והיא מחייבת גם את בג"ץ לגבות את היועצת, אפילו אם השופטים היו מעדיפים גם הם להימנע ככל הניתן מהתנגשויות עם הממשלה בעת הנוכחית.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
כבר היה 11:0. המבצר כבר נשרף, ועדיין… הבריכה משופצת, אחרי חוקי התקציב לאישה ולבתים. הצוללות נקברו עמוק. ספר התנ״ך העתיק נעלם, וגם דירה של הציבור בניו יורק… ומה פירוש האמירות של ראש מ... המשך קריאה

כבר היה 11:0. המבצר כבר נשרף, ועדיין…
הבריכה משופצת, אחרי חוקי התקציב לאישה ולבתים.
הצוללות נקברו עמוק.
ספר התנ"ך העתיק נעלם,
וגם דירה של הציבור בניו יורק…
ומה פירוש האמירות של ראש מוסד לשעבר לגבי חשבונות זרים, ושל יגאל כרמון לגבי כספים מקטאר, לכאורה?
הפורום החתרני במימון זר הוא מזמן חלק ממסדרונות המשטר החדש, מי פגש סוכנים זרים הונגרים ופולנים זה לא עניין, כמו שלא מעניין אף אחד שהשרים הלכו לבית העבריין בצייתנות יתרה.
מכונת שנאת חינם היא לא חטא
אפילו כשהיא מביאה דין שמים.
אף אחד לא שואל לאן הלכו מאות מיליונים למטוס שלא טס, או למה גזל מליארדים בזמן מלחמה עובד כשגנץ עם הסלולרי שנפרץ על ידי האירנים עדיין מתחת לאפיריון והנשיא נדמה לחותמת גומי???
נרמלו את לה פציליה ונוער הפוגרומים לא הועמד לדין.
לעומת זאת, דווח על חלוקת נשק ספק חוקית, משפחות פשע וגם אלימות מעצרים…
יש שמועות על מעשים שלא יעשו בעזה, לפי כתב מוכר, ויש סודות, כמו למה ילדז יצא לגלות בליווי צמוד על חשבון הציבור.
השופרות וערוצי הפילוג בסבבה, ומינויי הדירקטורים מתקדמים, עד שיגיע הזמן להחליף את ראשי מערכת הביטחון ושופטי העליון ופקידי האוצר הבכירים והיועמשית.
אין מה לדאוג- מה שקרה השבוע הוא נורמטיבי וחלק מתפארת מדינת ישראל.
רק חסר מנהיג צנוע, שמראה דוגמה אישית, דבק בטוהר מידות ואהבת חינם, מאחד.
וההמשך?
ידע כל אזרח, אנחנו מגש

עוד 897 מילים ו-1 תגובות
סגירה