הפגנת חרדים בכניסה לירושלים נגד חוק הגיוס, 18 במרץ 2024 (צילום: חיים גולדברג/פלאש90)
חיים גולדברג/פלאש90

החרדים מאוחדים נגד הגיוס. לפיד וליברמן לא יצליחו לשבור אותם

המאבק על השוויון בנטל וחוק הגיוס החדש הפך לנושא הבוער עבור ראשי האופוזיציה, כשליברמן ולפיד מתחרים ביניהם על הובלת המאבק ● ליברמן התחיל לצטט פסוקים מקראיים, לפיד חוקר ולומד את ההיסטוריה של חוק הגיוס ● אבל שניהם יודעים ששום דבר לא עובר בסוף ● מבחינת החרדים, הגיוס לצבא הוא בבחינת יהרג ובל יעבור ● והם מתכוונים לזה, מילולית ● פרשנות

ביום שני ניהלו יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד ואביגדור ליברמן תחרות פנימית נוספת על גיוס החרדים. בעתות המלחמה, השוויון בנטל הפך להיות הנושא הבוער של האופוזיציה, בתוך ומחוץ לממשלה, ואף אחד לא מוכן להרפות ממנו.

לפיד וליברמן לא מבינים, עם זאת, כי שום דבר לא יעזור, גם אם הסנטימנט הלאומי ברובו איתם בימים האלה.

לטובת המאבק, ליברמן התחיל לצטט פסוקים מקראיים והלכות של רבנים. ליברמן לוקח את הנזיפה של משה רבנו בשבטי גד וראובן שביקשו להתיישב בעבר הירדן המזרחי לפני כיבוש הארץ. "האחיכם יבואו למלחמה ואתם תשבו פה", גוער משה בשבטים הללו.

הטענה החרדית מול הדברים הללו, היא כי הצבא בימי משה רבנו היה צבא חרדי, צבא השם, בלי בעיות של תפילות, כשרות, שירות משותף ושירת נשים. שני השבטים, גד וראובן, הצטרפו בסוף למלחמה לכיבוש הארץ ואפילו הובילו אותה.

ליברמן גם למד את פירושי הרמב"ם למשנה שקובעת "יצא חתן מחדרו וכלה מחופתה" כאשר מתקיימת מלחמת מצווה. כדי להיכנס בחרדים שאינם עובדים הוא טוען כי אפילו הקב"ה עוסק במלאכתו ששת ימים, ורק בשבת הוא נח, אבל הם שובתים ממלאכה וגם משירות צבאי.

יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד משוחח עם ח"כ אביגדור ליברמן במליאה, 7 ביוני 2023 (צילום: דוברות הכנסת - נועם מושקוביץ')
יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד משוחח עם ח"כ אביגדור ליברמן במליאה, 7 ביוני 2023 (צילום: דוברות הכנסת – נועם מושקוביץ')

ליברמן מנהל זיגזג מפואר סביב נושא הגיוס, והוא מודה בזה. ב-2018 הוא הסכים כשר הביטחון לחוק גיוס מערפל שניסחה ועדה של משרד הביטחון וצה"ל. החרדים התנגדו להצעה המקלה הזו, והם מתחרטים על כך עד היום.

שאלתי השבוע את ליברמן האם יהיה מוכן להעלות את חוק הגיוס הזה להצבעה בכנסת. ליברמן הודה שהוא יצביע היום נגד החוק שהציע אז. היום הוא תובע חוק גיוס "בלי יעדים ובלי מכסות ובלי השטויות האלה".

שאלתי השבוע את ליברמן האם יהיה מוכן להעלות את חוק הגיוס הזה להצבעה בכנסת. ליברמן הודה שהוא יצביע היום נגד החוק שהציע אז. היום הוא תובע חוק גיוס "בלי יעדים ובלי מכסות ובלי השטויות האלה"

ליברמן הבין, אולי באיחור, שכל המכסות והיעדים הן הצגה לתקשורת, ותמיד אפשר לטעון שהמכסות מלאות כבר בבני ישיבות חוזרים בשאלה, חבד"ניקים, הנח"ל החרדי או כולם ביחד עם חובשי כיפות נוספים.

גם לפיד מקדיש את הקמפיין שלו לעניין החרדי. הוא חוקר ולומד את ההיסטוריה של חוק הגיוס וגם הוא יודע כי שום דבר לא עובר בסוף.

לא היה חוק גיוס כאשר החרדים היו מחוץ לממשלה ב-2013-2014 ולא היה חוק גיוס אמיתי כאשר נפתלי בנט ולפיד היו ראשי הממשלה ברוטציה ב-2022 והחרדים בחוץ. גם כל קודמיהם – מדוד בן גוריון, דרך שמעון פרס ועד בנימין נתניהו – הרימו ידיים.

אלפים בעצרת למען השוויון בנטל בתל אביב, 14 במרץ 2024 (צילום: אלעד גוטמן)
אלפים בעצרת למען השוויון בנטל בתל אביב, 14 במרץ 2024 (צילום: אלעד גוטמן)

לפיד יותר מיליטנטי מליברמן. הוא תובע שכל החרדים שמגיעים לגיל 18 יתייצבו בלשכת גיוס, כמו כל אזרח רגיל, והצבא יחליט מי ילך לצבא ומי לשירות לאומי. "מי שלא ישרת, לא יקבל אגורה שחוקה מהמדינה", קובע לפיד.

לפיד יותר מיליטנטי מליברמן. הוא תובע שכל החרדים שמגיעים לגיל 18 יתייצבו בלשכת גיוס, כמו כל אזרח רגיל, והצבא יחליט מי ילך לצבא ומי לשירות לאומי. "מי שלא ישרת, לא יקבל אגורה שחוקה מהמדינה", קובע לפיד

אגב, מי שהשתמש בעבר בטקסטים דומים לאלה של לפיד הוא שר החינוך יואב קיש. לפני עשר שנים היה קיש אחד הפעילים הבולטים במחאת המילואימניקים בעד השוויון בנטל, וחבר בוועדת פלסנר שישבה על מדוכת הגיוס החרדי. היום הוא כמעט שלא מוציא הגה בנושא.

בקרב על הקול החילוני, ליברמן וגם לפיד נשענים על התקנות שמאריכות את השירות הצבאי ואת העומס על חיילי המילואים. לפי לפיד, אין למדינה לגיטימציה לשלוח צווי מילואים אם החרדים לא מתגייסים.

"אם נגייס את 66 אלף החרדים בגילאי הגיוס לא נצטרך להאריך את שירות המילואים והסדיר", אומר לפיד, "כולנו נישא יחד באותו הנטל".

מול המתקפות האלה עומדים החרדים, אבל גם הקואליציה הימנית שמבקשת לטכס עצה מול הלחצים של בג"ץ והסירוב של שר הביטחון יואב גלנט להביא לכנסת את חוק הגיוס המגוחך שיושב על המדף במשרד הביטחון.

שר הביטחון יואב גלנט והשר בני גנץ בבית חאנון שברצועת עזה, 23 בדצמבר 2023 (צילום: אלעד מלכה)
שר הביטחון יואב גלנט והשר בני גנץ בבית חאנון שברצועת עזה, 23 בדצמבר 2023 (צילום: אלעד מלכה)

המשחק היום הוא על זמן, דחייה, הסברים, מתווים חדשים, והדרך למצוא נוסח שיוכל לרצות את החרדים מצד אחד ואת גלנט ובני גנץ מהצד השני. אתמול נועדו בעניין הזה גלנט, גנץ, אריה דרעי ואריאל אטיאס. חוק גיוס בנוסח שרוצים לפיד וליברמן לא יצא מזה, כמובן.

גורם חרדי בכיר אומר לזמן ישראל כי "החרדים יסכימו להתפשר על מכסות וסנקציות קבוצתיות. בהסכם הקואליציוני לא הסכמנו על זה".

אנחנו חוזרים לנקודת הבסיס. חוק גיוס מחייב לא יהיה, אולי חוק פרטי שיעבור על דעת הקואליציה, בלי גלנט וגנץ, שלא יהיה לו כל קשר לשוויון בנטל.

צריך תמיד לזכור כי מבחינת חוגים רחבים בעולם החרדי הגיוס עצמו הוא לא הבעיה, ולפעמים גם לא לימוד התורה, אלא הסביבה החיילית. הגיוס נחשב השמדת ערך. המתגייסים – בעיקר בקרב בחורי הישיבות הליטאים והחסידים – יורדים קומה, השידוך שלהם נפגע וגם המעמד של בני המשפחות שלהם.

בעולם החרדי הגיוס עצמו הוא לא הבעיה, ולפעמים גם לא לימוד התורה, אלא הסביבה החיילית. הגיוס נחשב השמדת ערך. המתגייסים יורדים קומה, השידוך שלהם נפגע וגם מעמד בני המשפחות שלהם

בעיני גורמים ברחוב החרדי, החיילים הם מתפקרים, יוצאים לשמד, ולא תמיד הם מוצאים את דרכם בחזרה לחברה החרדית. מהבחינה הזו אין הבדל בין הרב הראשי יצחק יוסף לבין הפלג הירושלמי שמפגין ברחובות וחוסם כבישים בגשם שוטף, כפי שקרה בירושלים שלשום.

הפגנת חרדים בכניסה לירושלים נגד חוק הגיוס, 18 במרץ 2024 (צילום: חיים גולדברג/פלאש90)
הפגנת חרדים בכניסה לירושלים נגד חוק הגיוס, 18 במרץ 2024 (צילום: חיים גולדברג/פלאש90)

שני מפגינים נדרסו שם, אבל הגיוס מרתיע את כולם הרבה יותר. המלחמה התרבותית חשובה להם פי כמה מהמלחמה בעזה – וגם המערכה שמנהלים עכשיו לפיד, ליברמן ואפילו בכירים בציונות הדתית לא תשנה הרבה.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
3
סוגרים את הברז וכל מערך ארגון הפשע החרדי מתמוטט. בממשלת השינוי זה היה כמעט–כמעט, כבר נאלצו להקדים את תקציבי החצי השני של 2022 כדי לסתום בור בחצי הראשון של 2022. ואז הגיעו סילמן ואורבך ה... המשך קריאה

סוגרים את הברז וכל מערך ארגון הפשע החרדי מתמוטט. בממשלת השינוי זה היה כמעט–כמעט, כבר נאלצו להקדים את תקציבי החצי השני של 2022 כדי לסתום בור בחצי הראשון של 2022. ואז הגיעו סילמן ואורבך המושחתים עוכרי ישראל והצילו את מערך האברכים. ממשלת השינוי 2 תייבש את הישיבות. נגרמה החגיגה. וזה לא משנה מה יגיד 'רב' כזה או אחר. בלי כסף הם נעלמים

לפיד וליברמן הם פופוליסטים שעוסקים בתפל במקום בתוכנית מהותית לטווח ארוך. הרבה יותר חשוב מגיוס תלמידי הישיבות לאלתר זה פירוק הישיבות ושחרור התלמידים לעולם החופשי. הגיוס משמש את הרבנים כא... המשך קריאה

לפיד וליברמן הם פופוליסטים שעוסקים בתפל במקום בתוכנית מהותית לטווח ארוך. הרבה יותר חשוב מגיוס תלמידי הישיבות לאלתר זה פירוק הישיבות ושחרור התלמידים לעולם החופשי. הגיוס משמש את הרבנים כאיום הכולא עשרות אלפי אברכים בישיבות תחת שליטתם. הסרת איום הגיוס מצד אחד והפסקת הקצבאות מצד שני יאפשר להם לצאת לחופשי ולחפש עבודה. את הכספים המשמעותיים שיחסכו יש להפנות לפיצוי המשרתים. תוך זמן קצר אופציית השרות בצה"ל תהפוך אטרקטיבית גם בשבילם, ומרצון, בלי לההרג על קידוש הרבנים.

אני יכול לחיות עם צה"ל ללא חרדים לא נצליח לגייס אותם אם הם לא מוכנים לכך. אבל אני לא יכול לחיות עם כמויות הכספים האדירות, הבקשיש הפוליטי, שהם מקבלים על חשבון קופת המדינה על ההשתמטות החצ... המשך קריאה

אני יכול לחיות עם צה"ל ללא חרדים לא נצליח לגייס אותם אם הם לא מוכנים לכך. אבל אני לא יכול לחיות עם כמויות הכספים האדירות, הבקשיש הפוליטי, שהם מקבלים על חשבון קופת המדינה על ההשתמטות החצופה הזאת. לא צריך לנהל מלחמה עם החרדים, פשוט להפסיק לממן את חייהם האנוכים והחצופים על חשבון הציבור היצרני.
חייבים פשוט לעצור את הזרמות הממון המאסיבים, הכסף והמציאות יעשו את העבודה בשבילנו.

עוד 788 מילים ו-3 תגובות
סגירה