עסקת חטופים? מבצע ברפיח? נתניהו בניגוד עניינים הפוסל אותו מהכרעה

ראש הממשלה בנימין נתניהו בבית המשפט המחוזי בירושלים, 25 ביוני 2023 (צילום: אורן בן חקון/פול)
אורן בן חקון/פול
ראש הממשלה בנימין נתניהו בבית המשפט המחוזי בירושלים, 25 ביוני 2023

כאשר לא ברור עתיד המשא ומתן לעסקת חטופים, ולנוכח המתיחות עם ארצות הברית סביב מבצע אפשרי ברפיח והסלמה בחזית בצפון, מתמקד השיח הציבורי בפרטי העסקה וביכולתו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, להכריע לנוכח המאבקים הפוליטיים בתוך ממשלתו.

אלא שסוגיה מרכזית לא פחות, אשר כמעט אינה זוכה לתשומת הלב, נוגעת לכשירותו וליכולתו של נתניהו להוביל מראש משא ומתן מורכב ורגיש בנושא החטופים, ולהנהיג את ישראל בהכרעות כבדות המשקל סביב המשך המלחמה ולקראת היום שאחריה.

סוגיה מרכזית, שכמעט לא זוכה לתשומת לב, נוגעת לכשירותו וליכולתו של נתניהו להוביל מו"מ מורכב ורגיש בנושא החטופים, ולהנהיג את ישראל בהכרעות סביב המשך המלחמה ולקראת היום שאחריה

מדובר בסוגייה מרכזית היות שנתניהו שקוע עד צוואר בניגודי עניינים בין חובתו לפעול למען טובת המדינה, לבין האינטרס האישי שלו בהימשכות המלחמה כדי לדחות את משפטו הפלילי ולהימלט מאימת הדין.

משפחות החטופים, תושבי הדרום והצפון שפונו מבתיהם, החיילים בסדיר ובמילואים המסכנים את חייהם, בעלי העסקים המשלמים מחיר כלכלי עצום במלחמה, וכלל אזרחי ישראל החיים במציאות מדממת כבר קרוב לחצי שנה – כל אלה זכאים להיות בטוחים, כי ההחלטות לגבי עסקת חטופים ולגבי המלחמה מתקבלות אך ורק על סמך השיקולים העניינים ביותר ולטובת המדינה בלבד, וכי מובטח שאין חשש לשקילת שיקולים זרים הנובעים ממצבו המשפטי האישי של נתניהו.

בשתי הזדמנויות לפחות ביקש באחרונה נתניהו מבית המשפט, באמצעות פרקליטיו, להאט ולהשהות את ניהול משפטו, ותוך שהוא עושה שימוש במלחמה כהצדקה לבקשותיו. בפעם הראשונה ביקש נתניהו שלא להאיץ את קצב הדיונים בתיק, וזאת בניגוד להצעת בית המשפט, ובפעם השנייה ביקש לדחות את עדויותיהם של עדי תביעה מרכזיים נגדו.

המלחמה צפויה להוביל בהכרח גם לדחיית החקירה הנגדית של נתניהו מעל דוכן העדים, אשר תוכננה לחודשים הקרובים. התנהלות זו מלמדת, כי נתניהו אינו חדל מללהטט בין תפקידו הציבורי, כמי שעומד בראש הממשלה ובראש קבינט המלחמה, לבין קידום האינטרס האישי שלו בעיכוב, דחייה ומיסמוס המשפט הפלילי שבו הוא עומד לדין בעבירות שוחד, מרמה והפרת אמונים.

המלחמה צפויה להוביל לדחיית החקירה הנגדית של נתניהו. התנהלות זו מלמדת כי הוא מלהטט בין תפקידו הציבורי כרה"מ וראש קבינט המלחמה, לבין קידום האינטרס האישי שלו בעיכוב, דחייה ומסמוס המשפט הפלילי

בכל יום שעובר, וככל שהמשפט מתקדם, ניגודי העניינים הללו מתעצמים וההשלמה איתם הופכת למסוכנת – עד כדי השפעה הרסנית על ניהול המלחמה וסיכון חיי אדם. לא פחות.

המשא ומתן לעסקת חטופים הוא צומת גורלי בניהול המלחמה ובהבטחת עתידה וחוסנה של מדינת ישראל אחרי ה-7 באוקטובר. ההנהגה אף נדרשת כעת להכרעות לגבי המשך המלחמה, כולל מבצע אפשרי ברפיח, ולגבי היום שאחרי. ברגע קריטי זה, הסקרים מלמדים, כי הציבור אינו נותן אמון בראש ממשלה המצוי בניגודי עניינים כה חריפים, ואשר הוכיח בעבר, במספר רב של פעמים, כי הוא מעדיף את טובתו האישית בדחיית המשפט על פני טובת המדינה.

אמנם, נתניהו כפוף כיום להסדר ניגוד עניינים שגיבש בזמנו הייעוץ המשפטי לממשלה, ואשר קובע באילו תחומים מותר לו לעסוק ובאילו אסור בגלל משפטו הפלילי. אך הסדר זה מתייחס רק למעורבותו של נתניהו בשינויים במערכת המשפט ואכיפת החוק, והוא כלל איננו רלוונטי לסוגיות האקטואליות הכרוכות בניהול המלחמה.

לא ניתן לעדכן את הסדר ניגוד העניינים באופן שיתייחס לנושאי המלחמה, שכן אין כל דרך להגביל את מעורבות נתניהו כראש הממשלה בניהול היום-יומי והשוטף של מערכה רב-זירתית, על מלוא היבטיה הצבאיים, המדיניים והכלכליים, וכאשר הוא העומד בראש קבינט המלחמה ומקבל החלטות גורליות על חיי אדם, כולל על חייהם של חיילים, אזרחים, חטופים וחטופות ועל עתידה של מדינת ישראל.

ברגע קריטי זה, הסקרים מלמדים כי הציבור אינו נותן אמון ברה"מ המצוי בניגודי עניינים כה חריפים, ואשר הוכיח לא פעם בעבר כי הוא מעדיף את טובתו האישית בדחיית המשפט על פני טובת המדינה

כאמור, אמון הציבור בקברניט הוא קריטי כדי שהציבור הישראלי כולו ידע, כי השיקולים לגבי עסקת החטופים וההקרבה העצומה הנדרשת במלחמה הם ענייניים בלבד ואין חשש לשקילת אינטרסים אישיים של נאשם בפלילים, המנצל את המצב לדחיית משפטו.

בהיעדר אפשרות להחיל על נתניהו הסדר ניגוד עניינים המותאם למלחמה, ענייניו האישיים והמשפטיים קולעים את ישראל למבוי סתום. המשך הצעידה במסלול הנוכחי, שבו ההחלטות החשובות ביותר מתקבלות בניגודי עניינים חריפים מצד הקברניט, צפוי לגרור את ישראל לתהום.

על כן, לקראת כל ההכרעות הדרמטיות שעומדות על הפרק, הן בנוגע להשבת החטופים והן בנוגע להמשך ניהול המלחמה, וההכרח להבטיח כי הכרעות אלה מתקבלות בהתאם לשיקולים העניינים והמקצועיים ביותר, אין מנוס מפסילת כהונתו של ראש הממשלה או מיציאתו לאלתר לנבצרות.

מסקנה זו עולה גם מאמירה עקרונית, שהשמיעה בעבר היועצת המשפטית לממשלה בפני בג"ץ בעתירה בנושא ניגוד העניינים של נתניהו. היועצת הבהירה אז – אמנם באופן כללי – כי אם ממלא תפקיד ציבורי מצוי בניגוד עניינים, ולא ניתן לערוך הסכם שימנע זאת, לא נותר אלא לנקוט באמצעי הקיצוני של פסילת כהונה.

המצב המשפטי הוא, על כן, ברור כשמש. על נתניהו לפנות את מקומו למנהיגה או למנהיג שאינם מצויים בניגודי עניינים, ואשר ייהנו מאמון הציבור בניקיון כפיהם, בטוהר מידותיהם ובהיותם חפים משיקולים אישיים.

בהיעדר אפשרות להחיל על נתניהו הסדר ניגוד עניינים המותאם למלחמה – ענייניו האישיים והמשפטיים קולעים את ישראל למבוי סתום. המשך הצעידה במסלול הנוכחי צפוי לגרור את ישראל לתהום

ככל שנתניהו לא ייעשה כן מרצונו, על היועצת המשפטית לממשלה להפעיל את סמכותה לפי חוק יסוד: הממשלה, ולהורות על נבצרות נתניהו מלהמשיך ולמלא את תפקיד ראש הממשלה. רק כך ישוקם אמון הציבור בהנהגה בשעה גורלית זו.

עו"ד דפנה הולץ-לכנר היא מומחית למשפט ציבורי, חוקתי ומנהלי. ב-25 השנים האחרונות הובילה וייצגה בשורה ארוכה של עתירות לבג"ץ, אשר השפיעו רבות על המשפט והחברה בישראל, לרבות בנושא גיוס בחורי הישיבות, מניעת כהונתו של נאשם בפלילים כראש הממשלה וניגודי העניינים של נתניהו, מתווה הגז, פרשות בר און-חברון והאי היווני, ביטול חוק האזרחות, ביטול עסקת הטיעון עם הנשיא קצב ויישום חוק הדיור הציבורי. משמשת כסגנית יו"ר הוועדה למשפט חוקתי ושלטון החוק בלשכת עורכי הדין.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
4
המשפט מתנהל כבר 3 שנים וגם עכשיו. בינתיים, אחרי יותר מ-100 עדי תביעה, לא הוצגה ראיה אחת שתומכת בכתב האישום המופרך (מי שמכיר ראיה כזו מוזמן להניח אותה כאן). מצד שני, הוצגו המון ראיות חד ... המשך קריאה

המשפט מתנהל כבר 3 שנים וגם עכשיו. בינתיים, אחרי יותר מ-100 עדי תביעה, לא הוצגה ראיה אחת שתומכת בכתב האישום המופרך (מי שמכיר ראיה כזו מוזמן להניח אותה כאן). מצד שני, הוצגו המון ראיות חד משמעיות לעבירות הפליליות של הפרקליטות והמשטרה כמו חקירת ראש ממשלה ללא אישור יועמ"ש, שימוש אסור ברוגלות, לחץ אסור על עדים כדי שיהפכו לעדי מדינה, ים של הדלפות פליליות ועוד. השופטים כבר המליצו לפרקליטות לרדת מאישום השוחד כי לא תהיה בו הרשעה וגם בתיקים האחרים המצב של הפרקליטות קשה מאוד.
הכותבת נמצאת בניגוד עניינים מפני שהשנאה הבלתי רציונאלית שלה לביבי פוגעת בשיקול הדעת העיתונאי שלה.

ההבדל בן חכם לפיקח - החכם לא מכניס את ישראל לצרות שאולי הפיקח ידע להוציא אותנו מהן מה הוא חשב (מנדלבליט) שנתניהו לא ינצל את השררה כדי להמלט ממאסר!!? אפילו לצדיק גמור היה קשה להמלט הפית... המשך קריאה

ההבדל בן חכם לפיקח – החכם לא מכניס את ישראל לצרות שאולי הפיקח ידע להוציא אותנו מהן

מה הוא חשב (מנדלבליט) שנתניהו לא ינצל את השררה כדי להמלט ממאסר!!? אפילו לצדיק גמור היה קשה להמלט הפיתוי. ואדם שמוגשים נגדו ארבעה כתבי אישום הוא כנראה לא צדיק גמור…

עכשיו למיארה יש הזדמנות להיות המאוד פיקחת ואפילו יש לה בחירה:

היא יכולה לפסול את כהונתו על רקע ניגוד העניינים שלא ניתן לגידור.
או שהיא יכולה להוציא אותו לנבצרות "זמנית" עד שיסתיים מצב ניגוד העניינים (משפטו הפלילי)

ואם היא תהסס או תתחכם, התפקיד יעבור לבית המשפט העליון

די להפקרה! מערכת המשפט מחוייבת להגן על טוהר המידות והממלכה ולא על אחד שחושב שהוא המלך בפרט שהוא מלך כל כל עלוב…

עוד 802 מילים ו-4 תגובות
סגירה