השקר החדש של נתניהו

ראש הממשלה הכריז אתמול כי "אנחנו כפסע מהניצחון" והדגיש את המשפט השקרי הזה גם בהודעה לתקשורת ● נתניהו יודע היטב שמדובר בדברי הבל ● אנחנו לא פסע מניצחון כי המערכה עדיין לא הסתיימה, כי אנחנו לא יודעים מה יעשו איראן וחזבאללה, כי איש לא יודע מי ישלוט בעזה ● כי 133 חטופים עדיין מוחזקים שם ● אני יכולתי לנצח, נתניהו יאמר ביום מן הימים, ואתם רק הפרעתם לי ● פרשנות

ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת הממשלה, 7 באפריל 2024 (צילום: קובי גדעון / לע"מ)
קובי גדעון / לע"מ
ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת הממשלה, 7 באפריל 2024

בפתח ישיבת הממשלה אתמול הכריז ראש הממשלה בנימין נתניהו כי "אנחנו כפסע מהניצחון". נתניהו הדגיש את המשפט השקרי הזה במהלך דבריו, והעיף חצי מבט הצידה. אולי רצה לראות אם יש איזה שר אמיץ שמתקומם נגד, אבל כל הקרנפים נדבקו לכיסא ולא פצו פה ולא אמרו לו "מה אתה מקשקש".

בהודעה לתקשורת שהוציאה לשכת נתניהו, שלוש המלים הללו מודגשות. "אנחנו כפסע מהניצחון", או טו טו, רק עוד כמה עניינים טכניים וסוגרים את מחדל השבעה באוקטובר בקול תרועה רמה.

נתניהו יודע היטב שמדובר בדברי הבל. אפילו בהמשך הדברים שלו עצמו הוא מתאר את התסבוכת בעזה שלא יכולה להבטיח ניצחון בהישג יד מהיר.  133 חטופים עדיין נמקים בעזה וראש הממשלה מתאר מו"מ קשה לטענתו, שאין בו שום פריצת דרך.

אפילו בהמשך הדברים שלו עצמו הוא מתאר את התסבוכת בעזה שלא יכולה להבטיח ניצחון בהישג יד מהיר.  133 חטופים עדיין נמקים בעזה וראש הממשלה מתאר מו"מ קשה לטענתו, שאין בו שום פריצת דרך

"כניעה לדרישות חמאס תאפשר לו לנסות ולחזור על פשעי 7 באוקטובר שוב ושוב כפי שהבטיח לעשות", אמר נתניהו. "חמאס מקווה שהלחץ מבחוץ ומבפנים יגרום לישראל להיכנע לדרישות קיצוניות אלה. זה לא יקרה. ישראל מוכנה לעסקה, היא לא מוכנה לכניעה".

גם אם תהיה עסקה, והלוואי שכך יהיה, מדובר בתהליך ממושך של הפוגות, פעימות, סוגיית החיילים בשבי, רשימות אסירים שיעברו מיד ליד, חזרה של מאות אלפי פלסטינים לצפון הרצועה לפי דרישת חמאס, סיוע הומניטרי שכבר סיבך את ישראל עם העולם, ועוד עשרות סוגיות שצריך לפתור בדרך. וזה עם אויב ערמומי שלא ברור מה הוא באמת רוצה ועד כמה הוא יעמוד בהסכם.

וצריך לחזור ולומר כאן כי אם החטופים לא יחזרו הביתה בחיים, זה לא יהיה ניצחון ולא פסע מניצחון. זה יהיה הפסד מוחלט.

אנחנו לא פסע מניצחון כי המערכה עדיין לא הסתיימה, ומבחינות מסוימות היא לא החלה. אנחנו נסוגים מעזה, אבל נתניהו עוד לא החל את המתקפה על רפיח שהוא נחוש לבצע. מישהו יודע איך הסיפור המורכב הזה יתחיל ואיך הוא יסתיים, עם מיליון וחצי עקורים פלסטינים שצריך לפנות אותם לאן שהוא כדי להכריע ארבעה גדודי חמאס?

אנחנו לא פסע מניצחון כי המערכה עדיין לא הסתיימה, ומבחינות מסוימות היא לא החלה. אנחנו נסוגים מעזה, אבל נתניהו עוד לא החל את המתקפה על רפיח שהוא נחוש לבצע

נתניהו עדיין לא יודע איך יראה היום שאחרי בעזה, אז ברור שהוא לא יכול לדבר על ניצחון ממש מעבר לפינה. נתניהו בעצמו מעריך כי ישראל לא תשתחרר מהרצועה בעשר השנים הבאות לפחות, ותאלץ להילחם במחבלים בדיוק כמו שאנחנו עושים ביו"ש מאז מלחמת ששת הימים – שליטה ביטחונית ופשיטות ממוקדות. 604 חיילים נפלו מאז 7 באוקטובר בעזה ובעוטף עזה, ועדיין אי אפשר לדבר על הכרעה וניצחון.

מחאה מול הכנסת הקוראת לשחרור החטופים המוחזקים בעזה, 7 באפריל 2024 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
מחאה מול הכנסת הקוראת לשחרור החטופים המוחזקים בעזה, 7 באפריל 2024 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

אנחנו לא יודעים איך תתפתח המלחמה מול איראן, והמודיעין האמריקאי מבטיח נחיל של כטב"מים וטילי שיוט על ישראל, שתיאלץ להגיב בעוצמה אם זה יקרה. נתניהו יודע שכל התפתחות אזורית כזו תשפיע מייד על המערכה בעזה, שם הוא כבר מבטיח שאנחנו מנצחים.

אנחנו לא כפסע מהניצחון כי בצפון עוד לא נכנסנו למלחמה עצימה מול חזבאללה והלוואי שגם לא נגיע לכך, למרות גיוס חיילי המילואים שנשלחים לשם. בינתיים פינינו עשרות אלפי תושבים מהיישובים בגבול הצפון, והם לא יכולים ולא רוצים לחזור לאזור מסכן חיים. מה הקשר בין המצב הזה ובין "פסע מהניצחון"?

אז מדוע נתניהו משחרר ככה, לחלל האוויר, הבטחות חסרות כיסוי ולא מבוססות ועוד בפומבי ואפילו טורח להדגיש אותן בכתב ובעל פה?

אפשרות אחת היא שהוא באמת חושב שזו המציאות, אבל הוא לא עד כדי כך לא מציאותי; אפשרות שנייה היא שהוא מוליך שולל, סוג של גניבת דעת שנועדה לשכנע את ציבור התומכים שלו שהכול טוב, תמשיכו לסמוך עליי. אל תעזבו אותי דווקא עכשיו, דקה לפני הניצחון הגדול.

אפשרות אחת היא שהוא באמת חושב שזו המציאות, אבל הוא לא עד כדי כך לא מציאותי; אפשרות שנייה היא שהוא מוליך שולל, סוג של גניבת דעת שנועדה לשכנע את ציבור התומכים שלו שהכול טוב, תמשיכו לסמוך עליי

אפשרות שלישית היא שנתניהו נתון שוב באופוריה ורואה את המזרח התיכון מתעצב על פי קווי המתאר האידיאליים שלו אחרי ניצחון היסטורי על כל אויבינו, וכאילו ה-7 באוקטובר היה כלא היה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו, סגנו ושר המשפטים יריב לוין ומזכיר הממשלה יוסי פוקס בישיבת הממשלה, 7 באפריל 2024 (צילום: קובי גדעון / לע"מ)
ראש הממשלה בנימין נתניהו, סגנו ושר המשפטים יריב לוין ומזכיר הממשלה יוסי פוקס בישיבת הממשלה, 7 באפריל 2024 (צילום: קובי גדעון / לע"מ)

ראינו את נתניהו בעבר במצבים כאלה של ריחוף עצמי ותודעתי, למשל בימי עסקת המאה של דונלד טראמפ בתחילת 2020, אז הבטיח שישראל מספחת את כל ההתנחלויות ומחילה ריבונות יהודית על רוב שטחי יהודה ושומרון, והכל "בישיבת הממשלה הקרובה" ובתמיכה אמריקאית.

אפשרת רביעית, אולי סבירה יותר: נתניהו שולח חיצי אשמה פוטנציאליים לעשרות אלפי המפגינים מתחת לחלונו שדורשים בחירות עכשיו, ולמשפחות החטופים שתובעות עסקה ומטרפדים את הניצחון המוחלט, שאנחנו אך פסע ממנו. ברור שיש כאן מסר גם לנשיא ארה"ב ג'ו ביידן, שלוחץ על ישראל לסיים את המלחמה ומונע את הניצחון שלנו.

אפשרת רביעית, אולי סבירה יותר: נתניהו שולח חיצי אשמה פוטנציאליים לעשרות אלפי המפגינים מתחת לחלונו שדורשים בחירות עכשיו, ולמשפחות החטופים שתובעות עסקה ומטרפדים את הניצחון המוחלט

את שק התירוצים וההאשמות הזה, עושה רושם, נתניהו לא יוריד מהגב ועוד יעשה בו שימוש נרחב. אני יכולתי לנצח, הוא יאמר, ורק הפרעתם לי. חכו ותראו.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
3
עוד 764 מילים ו-3 תגובות
סגירה