ברית קטאר–עזה הובילה למתקפת 7 באוקטובר

דוח שחיברו אנשי מודיעין עבור פרקליטי משפחות קורבנות חמאס, שחלקים ממנו הגיעו לידי זמן ישראל, טוען כי ארה"ב הייתה מודעת להיקף הפעילות הזדונית של דוחה ולפגיעה באינטרסים האמריקאיים ובעלות בריתה – אך נמנעה מלפעול ● לפי הדוח, תהיה זו טעות להמשיך לאפשר לקטאר "למלא תפקיד מרכזי כמתווכת בעימות בעזה"

שליט קטאר האמיר תמים בן חמד אאל ת'אני  נפגש עם ראש הלשכה המדינית של חמאס אסמאעיל הנייה, 16 בדצמבר 2019 (צילום: מתוך עמוד הפייסבוק של אל־ג'זירה פלסטין)
מתוך עמוד הפייסבוק של אל־ג'זירה פלסטין
שליט קטאר האמיר תמים בן חמד אאל ת'אני נפגש עם ראש הלשכה המדינית של חמאס אסמאעיל הנייה, 16 בדצמבר 2019

קבוצה של אנשי מודיעין ותיקים – ישראלים ואמריקאים – חיברה דוח סודי עבור פרקליטי משפחות קורבנות חמאס מ־7 באוקטובר. לפי הדוח, אסור היה לאפשר לקטאר לשמש כמתווכת מרכזית בעימות בעזה ובמשא ומתן לשחרור החטופים.

הדוח – שמתבסס על מחקר באנגלית, בערבית ובצרפתית, במזרח התיכון, באירופה וארה"ב, וכן על מקורות פומביים – מסיק כי קטאר היא שחקנית מסוכנת המציגה את עצמה באופן כוזב כמתווכת הוגנת, בעלת השפעה ממתנת באזור וכ"ידידת המערב".

למעשה, על פי הדוח, "קטאר לא פועלת כמתווכת בלתי תלויה כפי שהיא טוענת, אלא מרוויחה בצורה ישירה משפיכות הדמים ומההשלכות והמתיחות הגאופוליטיות הנובעות ממדיניותה".

"ברית דוחה–עזה בכל המישורים – הפיננסי, הפוליטי והצבאי – הביאה למהומה הנוכחית באזור. תהיה זו טעות להמשיך לאפשר לקטאר למלא תפקיד מרכזי כמתווכת"

באשר לפלישת חמאס לדרום ישראל – שבמהלכה נרצחו כ־1,200 בני אדם ו־253 נחטפו – הדוח טוען כי המימון והמדיניות של קטאר "הובילו באופן ישיר ל־7 באוקטובר".

עזתים חוגגים על טנק ישראלי הרוס ליד גדר הגבול הפרוצה בין ישראל לעזה, ממזרח לחאן יונס, 7 באוקטובר 2023 (צילום: AP/Yousef Masoud)
עזתים חוגגים על טנק ישראלי הרוס ליד גדר הגבול הפרוצה בין ישראל לעזה, ממזרח לחאן יונס, 7 באוקטובר 2023 (צילום: AP/Yousef Masoud)

"ברית דוחה–עזה בכל המישורים – הפיננסי, הפוליטי והצבאי – הביאה למהומה הנוכחית באזור, שהשפעתה מורגשת בכל העולם", ממשיך הדוח. לפיכך, מסיק הדוח, "תהיה זו טעות להמשיך לאפשר לקטאר למלא תפקיד מרכזי כמתווכת בעימות בעזה".

חלקים מהדוח, בהם תקציר המנהלים ו"מסקנות הביניים המדיניות" שלו, הגיעו לידי זמן ישראל. עם המחברים נמנים קציני CIA ותיקים ומומחי מודיעין ישראלים. הדוח נכתב, כאמור, עבור פרקליטי משפחות קורבנות 7 באוקטובר, בין השאר לשימוש בהליכים משפטיים המתנהלים מטעם המשפחות.

ממצאי הדוח כוללים חומרים על פעילותה הזדונית של קטאר, שהיו ידועים זה שנים למודיעין האמריקאי, אך לא ננקטה לגביהם שום פעולה אסטרטגית

ממצאי הדוח כוללים חומרים על פעילותה הזדונית של קטאר, שהיו ידועים זה שנים למודיעין האמריקאי, אך לא ננקטה לגביהם שום פעולה אסטרטגית – דבר שלטענת המחברים אפשר לקטאר לקדם מדיניות הפוגעת באינטרסים של ארה"ב ובעלות בריתה במזרח התיכון ומחוץ לו, לרבות כישלון האביב הערבי, חזרת הטאליבן לשלטון באפגניסטן ועלייתו של ארגון חמאס לשלטון וחימושו, שהובילו בסופו של דבר ל־7 באוקטובר.

בהסתכלות רחבה יותר על יחסיה של קטאר עם עזה, הדוח טוען כי קטאר הייתה מודעת לפעילות ולאסטרטגיה הצבאית של חמאס ותמכה בהן במשך יותר מעשור, וכי טענותיה הפומביות שלפיהן המימון שהפנתה לעזה יועד לרווחת הפלסטינים ולא לפעילות הצבאית של חמאס "אינן מהימנות".

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן, מימין לוחץ את ידו של אמיר קטאר השייח' תמים בן חמד אאל ת'אני בחדר הסגלגל בבית הלבן בוושינגטון, 31 בינואר 2022 (צילום: AP Photo/Alex Brandon)
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן לוחץ את ידו של אמיר קטאר השייח' תמים בן חמד אאל ת'אני בחדר הסגלגל בבית הלבן בוושינגטון, 31 בינואר 2022 (צילום: AP Photo/Alex Brandon)

תחת זאת, האמיר שייח' תמים בן חמד אאל ת'אני וממשלתו "יודעים כי רובם המכריע של הכספים ששלחה קטאר לעזה יועדו לתמיכה בתשתית הטרור, בנשק ובאימונים של חמאס". לפי הדוח, ממשלת קטאר מציעה "תמיכה כספית משמעותית" לאחים המוסלמים באופן כללי, והעבירה לפחות שני מיליארד דולר בסך הכול לחמאס, הקשור לאחים המוסלמים.

הממשלה גם מאפשרת למנהיגים הצבאיים והפוליטיים של האחים המוסלמים לפעול בחופשיות בקטאר. מגזרי הבנקאות וההשקעות של דוחה "פתוחים בפני אותם מנהיגים ופעילים של האחים המוסלמים, אף שעל רבים מהם חלות סנקציות במקומות אחרים", מציין הדוח.

בזמן שקטאר "מנצלת את סיפור הכיסוי" לפיו מימון האחים המוסלמים והארגונים הקשורים אליהם כגון חמאס נועד למיזמי "רווחה", היא "מודעת לחלוטין לעובדה שהכסף הולך לתמיכה בטרור ובמטרות פוליטיות"

"רשת אל־ג'זירה רבת ההשפעה של קטאר לא רק מקיימת מדיניות עריכתית התומכת בקבוצות הבלתי חוקיות הללו, אלא גם מספקת להן בימות (בכלל זאת תוכניות מיוחדות, ראיונות, פרסומים ברשתות החברתיות וכיוצא באלה) המקדמות את המצע הפוליטי של האחים המוסלמים".

הדוח מדגיש, לדוגמה, כי קטאר העניקה נמל מבטחים – ובסופו של דבר אזרחות מלאה – למנהיג הרוחני של חמאס יוסף אל־קרדאווי. איש הדת המצרי קרדאווי, שמת ב־2022, נתן הכשר לטרור הפלסטיני, לרבות פיגועי התאבדות ורצח של נשים וילדים ישראלים.

מנהיג חמאס אסמאעיל הנייה מנשק את ידו של איש הדת המצרי ויו"ר האיחוד העולמי של חכמי הדת המוסלמים השייח' יוסף אל־קרדאווי במעבר רפיח, 8 במאי 2013 (צילום: Said Khatib/AFP)
מנהיג חמאס אסמאעיל הנייה מנשק את ידו של איש הדת המצרי ויו"ר האיחוד העולמי של חכמי הדת המוסלמים השייח' יוסף אל־קרדאווי במעבר רפיח, 8 במאי 2013 (צילום: Said Khatib/AFP)

"מדוחה, לאל־קרדאווי הייתה תוכנית טלוויזיה שבועית פופולרית באל־ג'זירה, והוא גם ניהל את 'ארגון הצדקה' שלו (שהוגדר על ידי ממשלת ארה"ב כארגון מממן טרור), 'קואליציית הצדקה', מהבירה הקטארית".

בזמן שקטאר "מנצלת את סיפור הכיסוי" לפיו מימון האחים המוסלמים והארגונים הקשורים אליהם כגון חמאס נועד למיזמי "רווחה", היא "מודעת לחלוטין לעובדה שהכסף הולך לתמיכה בטרור ובמטרות פוליטיות", כותבים מחברי הדוח.

בהסתכלות רחבה יותר, הדוח מסיק כי ה"סימביוזה" של קטאר עם איראן – הכספים שהיא מעבירה לאחים המוסלמים ולארגונים הקשורים אליהם – פוגעת עמוקות באינטרסים של בעלות בריתה של ארה"ב

בהסתכלות רחבה עוד יותר, הדוח מסיק כי ה"סימביוזה" של קטאר עם איראן – הכספים שהיא מעבירה לאחים המוסלמים ולארגונים הקשורים אליהם כגון חמאס ותמיכתה בארגוני טרור נוספים – פוגעת עמוקות באינטרסים של בעלות בריתה של ארה"ב כגון ישראל, מצרים, ערב הסעודית, ירדן ואיחוד האמירויות הערביות, ומשפיעה בצורה שלילית על האינטרסים החיוניים של ארה"ב עצמה.

בין הארגונים המוזכרים בדוח נמנים הטאליבן, חזבאללה, א־נוסרה (אל־קאעדה) בסוריה, החות'ים בתימן, א־שבאב בסומליה, המיליציות השיעיות בעיראק וארגוני טרור בלוב.

ראש הממשלה ושר החוץ של קטאר מוחמד בן עבד א־רחמן אאל ת'אני נפגש עם שר החוץ של איראן חוסיין אמיר עבדאללהיאן בדוחה, 14 באוקטובר 2023 (צילום: סוכנות הידיעות של קטאר / AFP)
ראש הממשלה ושר החוץ של קטאר מוחמד בן עבד א־רחמן אאל ת'אני נפגש עם שר החוץ של איראן חוסיין אמיר עבדאללהיאן בדוחה, 14 באוקטובר 2023 (צילום: סוכנות הידיעות של קטאר / AFP)

"ההשפעה השלילית של הקשר בין הקטארים לאחים מוסלמים על האינטרסים של מדיניות ארה"ב כוללת שפיכות דמים, אי שקט וחוסר יציבות במגוון רחב של מקומות, בעיקר במזרח התיכון ובאפריקה", מרחיב הדוח.

"לסכסוכים ה'מקומיים' הללו ישנן השלכות מרחיקות לכת עבור מדיניות ארה"ב מחוץ לאזור, כאשר לעיתים קרובות רוסיה וסין הן הנהנות העיקריות מחוסר היציבות שהסכסוכים הללו יוצרים".

הדוח טוען כי קבוצות הטרור האלה מנצלות את המוסדות הפיננסיים של קטאר כדי לחמוק מהסנקציות האמריקאיות. "נראה שאותן קבוצות גם מלבינות כספים בהיקף רחב, בידיעת הרשויות הקטאריות"

מחברי הדוח מציינים כי קטאר "תומכת בצורה פעילה בקבוצות טרור קיצוניות, תוך התרסה גלויה לעיתים נגד המדיניות והאינטרסים של ארה"ב". הם מוסיפים כי ארה"ב "דרשה מקטאר בהזדמנויות רבות להפסיק את תמיכתה בקבוצות הללו". אף על פי כן, קטאר "סירבה לוותר".

הדוח אף טוען כי קבוצות הטרור האלה – וכמוהן איראן – מנצלות את המוסדות הפיננסיים של קטאר כדי לחמוק מהסנקציות האמריקאיות. "נראה שאותן קבוצות גם מלבינות כספים בהיקף רחב, בידיעת הרשויות הקטאריות".

שר החוץ של איראן חוסיין אמיר עבדאללהיאן נפגש עם מנהיג חמאס אסמאעיל הנייה בדוחה, קטאר, 14 באוקטובר 2023 (צילום: משרד החוץ האיראני, באמצעות AP)
שר החוץ של איראן חוסיין אמיר עבדאללהיאן נפגש עם מנהיג חמאס אסמאעיל הנייה בדוחה, קטאר, 14 באוקטובר 2023 (צילום: משרד החוץ האיראני, באמצעות AP)

הרבה מהשפעתה של קטאר, ממשיכים המחברים, "נובע מתפקידה כמתווכת/בוררת בין איראן למערב". בעוד שמימון הטרור של קטאר "נסלח" במידה רבה מפני שהיא משרתת כמתווכת עבור ארה"ב במאמציה להתקרב לאיראן, המשטר הקטארי היה למעשה "גורם מרכזי בערעור היציבות".

הדוח מציין כי קטאר גם השקיעה מיליוני דולרים באירופה ובארה"ב כדי לבנות לעצמה תדמית חיובית. "דבר זה כולל סכומי כסף משמעותיים שהושקעו במגזרי הספורט והאקדמיה, וכן בשדלנות ובקמפיינים בתקשורת. בחלקם הגדול, המאמצים הללו השתלמו", מסכמים המחברים. "קטאר יכלה להמשיך לתמוך בארגונים ובאנשים שהוצאו מחוץ לחוק במקומות אחרים".

"קטאר משתמשת בכובע ה'מתווכת הבלתי תלויה' תחת לחץ מצד ארה"ב ואחרים כאשר ההתפתחויות – הקשורות לתמיכתה של דוחה בחמאס, באיראן ובמשטרים וארגונים אחרים – דורשות זאת"

גם לאחר 7 באוקטובר – כשארה"ב וישראל עבדו עם קטאר כמתווכת לכאורה בענייני עזה בכלל ובמשא ומתן לשחרור החטופים בפרט – "כל הסימנים" העידו כי הברית בין קטאר לחמאס "נמשכת ללא מניעה", מציין הדוח.

אולם, קטאר לא פועלת "כמתווכת בלתי תלויה כפי שהיא טוענת", קובעים מחברי הדוח. "קטאר פשוט משתמשת בכובע ה'מתווכת הבלתי תלויה' תחת לחץ מצד ארה"ב ואחרים כאשר ההתפתחויות – הקשורות לתמיכתה של דוחה בחמאס, באיראן ובמשטרים וארגונים אחרים – דורשות זאת".

אנשים חולפים על פני תמונות של ישראלים שעדיין מוחזקים בידי מחבלי חמאס בעזה, כיכר החטופים בתל אביב, 14 במרץ 2024 (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)
אנשים חולפים על פני תמונות הישראלים המוחזקים בידי מחבלי חמאס בעזה, כיכר החטופים בתל אביב, 14 במרץ 2024 (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)

את "ההתפתחויות הנוכחיות", טוענים מחברי הדוח, "יש לראות בהקשר הרחב יותר: הנזק – ולא רק מאז 7 באוקטובר, אלא במשך עשור לפחות של תמיכה קטארית באחים המוסלמים/חמאס והשפעתה השלילית החמורה ברחבי האזור, בעיקר ביחס לאינטרסים החיוניים של ארה"ב, וכן [של] בעלות בריתה".

לפיכך, הם מסיקים, "תהיה זו טעות להמשיך לאפשר לקטאר לשמש כמתווכת מרכזית בעימות בעזה. יש להגביל כל תפקיד קטארי בתיווך, לרבות במשא ומתן לשחרור החטופים האמריקאים, הישראלים והאחרים המוחזקים בידי חמאס, ולראות אותו בהקשר של תמיכתה ההיסטורית והמתמשכת בתשתיות, בפעילות ובאסטרטגיה הצבאיות של חמאס".

עוד 1,084 מילים
סגירה