למה ארה"ב מתעלמת מהחרדי שבחדר?

מיום הקמת ממשלת נתניהו, בוושינגטון מחרימים את סמוטריץ' ואת בן גביר, אבל למה הממשל האמריקאי לא נמצא בקשר ישיר עם דרעי, שיושב באופן קבוע בקבינט המלחמה? ● לדברי גורמים בש"ס, האמריקאים מבקשים מדי פעם לקיים פגישות אישיות, אך הדבר לא מסתייע ● אם האמריקאים רוצים להבין מי עשוי להשפיע על נתניהו, כדאי שיפנו גם לדרעי ● פרשנות

ח"כ אריה דרעי מביט בראש הממשלה בנימין נתניהו בזמן ההצבעה על תקציב המדינה, 13 במרץ 2024 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יונתן זינדל/פלאש90
ח"כ אריה דרעי מביט בראש הממשלה בנימין נתניהו בזמן ההצבעה על תקציב המדינה, 13 במרץ 2024

שר הפנים משה ארבל שלח לפני כשבוע מכתב חריג לראש הממשלה בנימין נתניהו, שבו קבל על התערבות משרד ראש הממשלה בתהליכי הטיפול בעובדים הזרים, לרבות הטיפול של משרד הפנים אל מול שב"כ בנושא השבה חלקית של פועלים פלסטינים לעבודה ברחבי הארץ.

הטיפול של נתניהו ולשכתו בנושא הרגיז את ארבל מאוד והוא ציין במכתבו: "משרד ראש הממשלה מבקש לדחוף לגרון החלטות ללא קיום דיון מעמיק וללא הבנה מספקת בנושא. ככל שראש הממשלה מבקש ליטול סמכויות משר הפנים הרי שהוא רשאי לפטר אותו", נכתב במכתב הזועם.

ארבל סומן כבר מזמן כחלק מהאגף המתון והשקול בש"ס, אבל הוא לא היחיד. גורמים בש"ס אישרו בשיחה עם זמן ישראל כי העמדה של ארבל בנושא הפועלים הפלסטינים זהה לעמדה של הבכירים האחרים במפלגה. ארבל לא זעם על נתניהו בלי הגיבוי של ח"כ אריה דרעי.

בהתחשב בכך שש"ס מסמלת עמדה הרבה פחות קיצונית מהגישה של הליכוד, עוצמה יהודית והציונות הדתית בשורה של נושאים, עולה השאלה מדוע הממשל האמריקאי לא נמצא בקשר ישיר עם דרעי

גם בנושא הגיוס השרים של ש"ס משמיעים קול מתון המתחבר יותר למיינסטרים הישראלי. במקרה הזה ייתכן שיש פער בין השרים לבין הרבנים של ש"ס – וגם לעמדות של מפלגת יהדות התורה. השרים ארבל ויעקב מרגי אמרו זה מכבר כי צעירים חרדים שלא לומדים תורה צריכים להתגייס.

משה ארבל ואריה דרעי במליאת הכנסת, 13 בדצמבר 2022 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
משה ארבל ואריה דרעי במליאת הכנסת, 13 בדצמבר 2022 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

הפרשן הפוליטי של זמן ישראל שלום ירושלמי פרסם ביום שישי כי ש"ס הרשמית התנערה מדברי ארבל בנושא אך זו לא הפעם הראשונה שהוא אומר אותם וכאמור, גם השר מרגי כבר אמר את אותם הדברים.

בהתחשב בכך שש"ס מסמלת עמדה הרבה פחות קיצונית מהגישה של הליכוד, עוצמה יהודית והציונות הדתית בשורה של נושאים, עולה השאלה מדוע הממשל האמריקאי לא נמצא בקשר ישיר עם דרעי, שיושב באופן קבוע בקבינט המלחמה?

האמריקאים מנהלים שיח ישיר עם השרים גלנט, גנץ, איזנקוט ודרמר. הם יודעים להפעיל את המנופים שלהם על כל האישים ומבינים היטב את הזיהוי הפוליטי ואת המורכבויות העדינות. רק עם ש"ס אין להם שיח

האמריקאים מנהלים שיח ישיר עם השרים יואב גלנט, בני גנץ, גדי איזנקוט ורון דרמר. הם יודעים להפעיל את המנופים שלהם על כל האישים ומבינים היטב את הזיהוי הפוליטי ואת המורכבויות העדינות. רק עם ש"ס אין להם שיח ישיר.

מיום הקמת ממשלת נתניהו השישית, בוושינגטון מחרימים את שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ואת השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר. האחרון הורשע שמונה פעמים בעבירות הסתה ומבחינת האמריקאים הוא פרסונה נון גרטה. סמוטריץ' הגיע לוושינגטון לפני כשנה אך אף גורם רשמי – בעיקר מקבילתו האמריקאית שרת האוצר – לא היו מוכן להיפגש איתו.

הפגנה נגד בצלאל סמוטריץ' בניו יורק בזמן שהוא נואם בכנס הבונדס בעיר, 12 במרץ 2023 (צילום: ג'ייקוב מגיד)
הפגנה נגד בצלאל סמוטריץ' בניו יורק בזמן שהוא נואם בכנס הבונדס בעיר, 12 במרץ 2023 (צילום: ג'ייקוב מגיד)

אולם, עולה השאלה למה הממשל של ג'ו ביידן לא מקיים קשרים עמוקים יותר עם ראשי הסיעות החרדיות בישראל? דרעי, יצחק גולדקנופף ומשה גפני מייצגים ציבור גדול בישראל, השואף להיות חלק מכל קואליציה עתידית.

פנינו לבית הלבן לברר את מהות הקשרים בין הממשל לבין דרעי אך לא קיבלנו תשובה. בשיחות עם גורמים בתוך ש"ס נאמר לנו שהשר דרעי נפגש עם מזכיר המדינה אנתוני בלינקן כאשר האחרון ישב בתוך קבינט המלחמה. מדוע בלינקן לא קיים איתו פגישה אישית (כאמור, כפי שהוא מקיים עם השרים האחרים ועם יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד)?

נאמר לנו שהאמריקאים פונים מפעם לפעם לקיום פגישות מהסוג הזה, אך הדבר לא הסתייע. הגישה של ש"ס ודרעי, כך הם טוענים, היא להשאיר לראש הממשלה לנהל את מדיניות החוץ ולא להתערב בתחום

נאמר לנו שהאמריקאים פונים מפעם לפעם לקיום פגישות מהסוג הזה, אך הדבר לא הסתייע. הגישה של ש"ס ודרעי, כך הם טוענים, היא להשאיר לראש הממשלה לנהל את מדיניות החוץ ולא להתערב בתחום. דרעי מקיים פגישות שוטפות עם השגריר האמריקאי בישראל ג'ק לו – ואחת כזו התקיימה לפני כשבועיים.

יחד עם זאת, כאשר גורמי ממשל בכירים – בוודאי כאלה הבכירים יותר מלו – רוצים להבין מדוע קבינט המלחמה תקוע ולמה אין התקדמות בסוגיות ה"יום שאחרי" בעזה והרחבת הסמכות המוענקת לצוות המשא והמתן לשחרור החטופים, האם לא כדאי להם לנסות ולהפוך כל אבן, גם דרך דרעי?

יו"ר ש"ס אריה דרעי עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר משפטים יריב לוין והשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר במליאת הכנסת בעת ההצבעה על שינוי תקציב 2023 בקריאה ראשונה, 6 בדצמבר 2023 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יו"ר ש"ס אריה דרעי עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר משפטים יריב לוין והשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר במליאת הכנסת בעת ההצבעה על שינוי תקציב 2023 בקריאה ראשונה, 6 בדצמבר 2023 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
3
כי ארה״ב מנסה (בדימיונה), כמו ציונים רבים, להתנהל מול ישראל גרעינית עם אסטרטגיה, דמוקרטיה, רציונליות (הפרדת דתמדינה), ממלכתיות, טוהר מידות, מדע והשכלה, כלכלת הייטק, וצבא איכותי ממוקד א... המשך קריאה

כי ארה"ב מנסה (בדימיונה), כמו ציונים רבים,
להתנהל מול ישראל גרעינית עם אסטרטגיה, דמוקרטיה, רציונליות (הפרדת דתמדינה), ממלכתיות, טוהר מידות, מדע והשכלה, כלכלת הייטק, וצבא איכותי ממוקד אינטרסים משותפים.
ש"ס לא מייצגת אף אחד מהנ"ל.
יותר מזה שש"ס לא עוסקת במדינאות וצבא,
ארה"ב לא עוסקת בפוליטיקה ישראלית:
היא עוסקת תועלתנית בבנות ברית שותפות.
אם עתיד ישראל הוא ש"ס (גם בגרסת ארבל),
אין לברית הגשמית/הלא אלוהית תוחלת,
וכמו שרבים מבינים, גם לדמוקרטיה הציונית.

עוד 594 מילים ו-3 תגובות
סגירה