דרעי לא יציל יותר את נתניהו

במרפסת דירתו בירושלים, מקיים יו"ר ש"ס את כל הפגישות שלו בין ישיבות קבינט המלחמה התכופות ● שם, בשיחות פרטיות, דרעי אומר שעדיף ללכת לבחירות ולגבש הסכמה לאומית רחבה מאשר להישאר עם ממשלה ימנית צרה ומבהיר: "אחרי הבחירות הבאות לא נלך עם נתניהו על אוטומט" ● הוא במיוחד סולד מההתנהלות של סמוטריץ' ובן גביר - ולא פחות, מהפשרנות של נתניהו מולם ● פרשנות

יו"ר ש"ס אריה דרעי (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יונתן זינדל/פלאש90
יו"ר ש"ס אריה דרעי

יו"ר ש"ס אריה דרעי חושב להעמיד את הדירה שלו למכירה. בשנה האחרונה הוא לא מתגורר בדירה המיתולוגית הזו בשכונת הר-נוף בירושלים, שבה בילה את התקופות הסוערות בחייו הפוליטיים והאישיים. הוא עבר לדירה קטנה יותר בבית וגן, שכונה קצת יותר אוורירית ופחות מלחיצה.

לדרעי, עם זאת, קשה להיפרד מהמרפסת שלו ברחוב הקבלן. במרפסת הגבוהה והשקטה שמשקיפה על הנוף הדרומי של ירושלים, דרעי מקיים את כל הפגישות החשובות שלו בין ישיבות קבינט המלחמה התכופות.

לשם מגיע גם קצין המודיעין שמעדכן אותו על בסיס יומי. בשיחות האלה נשקפת דמותו של אדם מודאג, מטבע הדברים, שהיה רוצה שהדברים יתנהלו אחרת.

דרעי יושב בקבינט המלחמה מאז שהוקם, ימים ספורים אחרי מתקפת חמאס בשבעה באוקטובר. אין לו זכות הצבעה, אבל הקבינט עוד לא נזקק להצבעה מכריעה עד היום.

דרעי יושב בקבינט המלחמה מאז שהוקם, ימים ספורים אחרי מתקפת חמאס בשבעה באוקטובר. אין לו זכות הצבעה, אבל הקבינט עוד לא נזקק להצבעה מכריעה עד היום

ההישג הגדול ביותר של דרעי הוא בכך שעזר למנוע את פתיחת הזירה השנייה מול חזבאללה בשבוע הראשון של המלחמה. דרעי הזעיק למרכז קבלת ההחלטות את בני גנץ וגדי איזנקוט, עוד לפני שהצטרפו רשמית לקבינט, והשלושה הפעילו את כובד משקלם נגד שר הביטחון יואב גלנט ואחרים שרצו לצאת למערכה כפולה.

בני גנץ, גדי איזנקוט ואריה דרעי בהלוויתו של סא"ל רועי יוחאי יוסף מרדכי שנפל ברצועת עזה, 7 בינואר 2024 (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)
בני גנץ, גדי איזנקוט ואריה דרעי בהלוויתו של סא"ל רועי יוחאי יוסף מרדכי שנפל ברצועת עזה, 7 בינואר 2024 (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)

כפי שזה נראה היום – חצי שנה אחרי שאנחנו לא מסתדרים עם עזה ומסובכים עם איראן במלחמה חזיתית – ההחלטה הזו הייתה גורלית.

ובכל זאת, דרעי חושב שהממשלה הזו תלויה בגורמים הקיצוניים שמושכים אותה לכיוונים מסוכנים. הוא לא מסוגל לסבול את ההתנהגות של בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר, וגם לא את ההתנהלות המתפשרת של נתניהו מולם.

דרעי חושב שהממשלה הזו תלויה בגורמים הקיצוניים שמושכים אותה לכיוונים מסוכנים. הוא לא מסוגל לסבול את ההתנהגות של בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר, וגם לא את ההתנהלות המתפשרת של נתניהו מולם

ההתבטאויות של סמוטריץ' ובן גביר – כמו גם של אנשי ליכוד קיצוניים – נגד נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן לאורך החודשים האחרונים מוציאה את דרעי מדעתו.

"איך נתניהו לא קרא להם לסדר אחרי התקפות כאלה על הנשיא. אנחנו חייבים ללכת לקראתו כמה שרק אפשר בתקופה הזו", אומר דרעי, ואפשר לאתר כאן ביקורת מסוימת גם על ראש הממשלה בנימין נתניהו שהתעמת עם ביידן לא מעט בחודשים האחרונים.

הדברים חשובים עכשיו במיוחד כאשר המדינה עומדת בפני אחת ההכרעות הקשות בתולדותיה, איך ומתי להגיב על המתקפה האיראנית האחרונה. בן גביר דורש תגובה קשה בתוך איראן. סמוטריץ' מסתפק בטהרן ("צריכה לרעוד").

בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר במליאת הכנסת ביום השבעת הממשלה, 29 בדצמבר 2022 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר במליאת הכנסת ביום השבעת הממשלה, 29 בדצמבר 2022 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

מבחינת דרעי, הנוכחות של גנץ ואיזנקוט בקבינט המלחמה היא קריטית, למרות העמדה שלהם כלפי גיוס חרדים. אסור שהם יעזבו והממשלה תאבד את האיזון באמצע המערכה לטובת אנשי הציונות הדתית ועוצמה יהודית.

דרעי מעריך במיוחד את הרמטכ"ל לשעבר וחבר הקבינט גדי איזנקוט לא בגלל העמדות, שלא תמיד הוא מסכים להן, אלא בגלל היושרה שלו. לפעמים הוא נזקק לפסוקים מתהילים כדי לשבח את איזנקוט בשיחות הסגורות במרפסת.

דרעי מעריך במיוחד את איזנקוט לא בגלל העמדות, שלא תמיד הוא מסכים להן, אלא בגלל היושרה שלו. לפעמים הוא נזקק לפסוקים מתהילים כדי לשבח את איזנקוט בשיחות הסגורות במרפסת

מעבר לזה, דרעי סבור שעדיף ללכת לבחירות ולגבש הסכמה לאומית רחבה מאשר להישאר עם ממשלה ימנית צרה. בשיחות פרטיות טוען דרעי כי ש"ס לא מחויבת יותר לנתניהו, ומעניין לשמוע את זה דווקא ממי שנראה במודעות ענק עם נתניהו לפני מערכות הבחירות תחת הסלוגן "ביבי צריך אריה חזק".

האם דרעי לא מאמין יותר בניצחונו של נתניהו וסולל דרך לשותפות בממשלה אחרת, כדי שלא להישאר בחוץ? באחת מישיבות הסיעה של ש"ס הוא אמר ש"אף אחד לא יתקע לידינו שנהיה בממשלה הבאה".

בקיצור, דרעי לא סוגר אופציות. "אחרי הבחירות הבאות לא נלך עם נתניהו על אוטומט, אלא עם מי שיהיו לו הסיכויים הגדולים להקים ממשלה", הוא אומר לבני שיחו.

שלט חוצות של ש"ס לקראת הבחירות באפריל 2019 (צילום: דוד כהן/פלאש90)
שלט חוצות של ש"ס לקראת הבחירות באפריל 2019 (צילום: דוד כהן/פלאש90)

דרעי לא יגיד את הדברים בפומבי. הבייס שלו בש"ס החרדית עדיין תומך ואפילו מעריץ את נתניהו, ודרעי לא רוצה לעורר שם תסיסה ברגע זה.

הוא גם מאוד חושש מחוק הגיוס. בשבוע שעבר הצהיר השר משה ארבל מש"ס כי חרדים שאינם בני ישיבות צריכים להתגייס. מועצת החכמים של ש"ס הציגה עמדה הפוכה וקבעה כי אף חרדי לא צריך ללכת לצבא ולהיטמע בתרבות חילונית זרה.

דרעי לא כועס על חברו ארבל, אבל טוען כי הרבנים של ש"ס מקצינים את העמדות שלהם בגלל שבג"ץ שולל את הלגיטימציה של כל בחורי הישיבות, שמבקשים ללמוד תורה.

דרעי לא כועס על חברו ארבל, אבל טוען כי הרבנים של ש"ס מקצינים את העמדות שלהם בגלל שבג"ץ שולל את הלגיטימציה של כל בחורי הישיבות, שמבקשים ללמוד תורה

"בסוף מועצת החכמים תכריע בסוגיה הזו", אומר דרעי, אבל צריך תמיד לזכור כי ההשפעה שלו על חברי המועצה גדולה, והוא זה שיקבע בסוף אם שרי ש"ס יישארו בממשלה או רק בקואליציה, אם בג"ץ יחייב בתחילת יוני לגייס את תלמידי הישיבות.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
8
דרעי צריך להציל את עצמו ואת שס רוב הבוחרים של שס הם ימניים תומכי ליכוד ובהם אני כדאי לדרעי לחשוב טוב לפני שהוא פוזל שמאלה כמי שתמך בהסכם אוסלו שהיה בכיה לדורות אנחנו נחזור לבית שלנו ללי... המשך קריאה

דרעי צריך להציל את עצמו ואת שס רוב הבוחרים של שס הם ימניים תומכי ליכוד ובהם אני כדאי לדרעי לחשוב טוב לפני שהוא פוזל שמאלה כמי שתמך בהסכם אוסלו שהיה בכיה לדורות אנחנו נחזור לבית שלנו לליכוד

בספו של דבר דרעי יצטרך להחליט העם הוא בעד חוק השתמטות כולל או בעד צמצום נזקים ולהגיע לחוק גיוס מצומצם. נראה שכרגע אין לו סיבה לצאת למהלך של גיוס חרדים חלקי. צריך לזכור שהפלת הממשלה הוא ... המשך קריאה

בספו של דבר דרעי יצטרך להחליט העם הוא בעד חוק השתמטות כולל או בעד צמצום נזקים ולהגיע לחוק גיוס מצומצם. נראה שכרגע אין לו סיבה לצאת למהלך של גיוס חרדים חלקי. צריך לזכור שהפלת הממשלה הוא מהלך "אל חזור" ולכן דרעי יכול לשבת ולחכות אין לו לאן למהר.

טוב שלא הביא איתו את הבצל בשביל לבכות קצת. האיש מושחת עד לשד עצמותיו ויגיד כל מה שצריך בשביל להשאר בשילטון. רק שותפו לדרך נתניהו יכול לספק לו את הסחורה של ציניות מוחלטת וחוסר אכפתיות מו... המשך קריאה

טוב שלא הביא איתו את הבצל בשביל לבכות קצת. האיש מושחת עד לשד עצמותיו ויגיד כל מה שצריך בשביל להשאר בשילטון. רק שותפו לדרך נתניהו יכול לספק לו את הסחורה של ציניות מוחלטת וחוסר אכפתיות מוחלט למדינת ישראל ואזרחיה.

"דרעי מעריך במיוחד את איזנקוט לא בגלל העמדות, שלא תמיד הוא מסכים להן, אלא "בגלל היושרה שלו. מה לדרעי וליושרה? מדובר בעבריין סידרתי ניקלה, גנב שנטל שוחד. אדם שבין השאר הביא עלינו את הסכם... המשך קריאה

"דרעי מעריך במיוחד את איזנקוט לא בגלל העמדות, שלא תמיד הוא מסכים להן, אלא "בגלל היושרה שלו. מה לדרעי וליושרה? מדובר בעבריין סידרתי ניקלה, גנב שנטל שוחד. אדם שבין השאר הביא עלינו את הסכם אוסלו. מוטב לו לחזור בתשובה ולפטור אותנו מעונשו.

עוד 718 מילים ו-8 תגובות
סגירה