ראש הממשלה בנימין נתניהו בבסיס חיל האוויר נבטים, 17 בינואר 2024 (צילום: קובי גדעון / לע"מ)
קובי גדעון / לע"מ

הבחירה של נתניהו: זה לא ריאד או רפיח, זה מורשת היסטורית או שרידות פוליטית

תגובת גנץ להודעה שנתניהו הוציא אתמול הדגישה את העובדה שלא תתקבל שום החלטה על עסקת חטופים בפורום אחר מלבד הקבינט המצומצם ● או כמו שאמר בלינקן: יש דיבורים, ויש מעשים ● גם נתניהו - שימים ספורים לפני 7 באוקטובר נאם באו"ם והדגיש את חשיבותה של ברית אזורית נגד איראן - יודע שמה שעומד על הכף כרגע זה לא רק פעולה ברפיח ● פרשנות

עובדתית, דבר לא קרה אתמול בעניין החטופים. אבל בליל ידיעות בכלי תקשורת ערביים שכללו שמועות, הדלפות כביכול וספינים הוציאו את לשכת ראש הממשלה משלוות השבת.

באמצע היום שחררה הלשכה תגובה בשם "גורם מדיני בכיר" – שכל הכתבים המדיניים חשפו בערב כראש הממשלה בנימין נתניהו – לפיה ישראל לא תסכים לסיום הלחימה במסגרת עסקה ותכנס בכל תנאי לרפיח.

לא ברור מה גרם לדחיפות הפתאומית של נתניהו לשחרר את ההודעה הזו – הרי איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ' שומרי שבת. יכול להיות שראש הממשלה רצה להקדים פוליטיקה למכה ולהרגיע את דופן ימין עוד בטרם יפתחו את הטלפונים בצאת השבת להתעדכן בכותרות.

לא ברור מה גרם לדחיפות הפתאומית של נתניהו לשחרר את ההודעה הזו – הרי בן גביר וסמוטריץ' שומרי שבת. יכול להיות שרצה להרגיע את דופן ימין עוד בטרם יפתחו את הטלפונים בצאת השבת להתעדכן בכותרות

בכל מקרה, זה לא עבר בשקט פוליטית, והוביל לתגובה חריפה של השר בני גנץ:

"טרם התקבלה תשובה רשמית למתווה, לכשתתקבל יתכנס קבינט ניהול המלחמה וידון בה. מציע 'לגורמים המדיניים' ולכלל מקבלי ההחלטות להמתין לעדכונים רשמיים, לנהוג בקור רוח ולא להיכנס להיסטריה משיקולים פוליטיים".

דבריו של גנץ מקפלים בתוכם כמה מסרים מאוד ברורים לנתניהו שלאו דווקא קיבלו תהודה בפרסומים אתמול.

בני גנץ ובנימין נתניהו במליאת הכנסת, 25 בדצמבר 2023 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
בני גנץ ובנימין נתניהו במליאת הכנסת, 25 בדצמבר 2023 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

גנץ אומר במפורש כי כל החלטה תתקבל בקבינט המלחמה ולא בשום פורום אחר. הוא מתכתב עם הדברים המפורשים של נתניהו קודם לכן לגבי רפיח. לא בכדי הוא מדגיש בעניין הזה כי "יתכנס קבינט ניהול המלחמה וידון בה", כלומר זה הפורום שיחליט על צעדים ביטחוניים ולא הקבינט המורחב שכולל את בן גביר סמוטריץ'.

לא בכדי גנץ מדגיש בעניין הזה כי "יתכנס קבינט ניהול המלחמה וידון בה", כלומר זה הפורום שיחליט על צעדים ביטחוניים ולא הקבינט המורחב שכולל את בן גביר סמוטריץ'

מצב הדברים הזה חושף כנראה עד כמה הולכים ומעמיקים הפערים בין גנץ וגדי איזנקוט לבין נתניהו ובן גביר-סמוטריץ'. זה לא סוד ששני שרי המחנה הממלכתי שוקלים את המשך הדרך המשותפת עם נתניהו, מי יותר (איזנקוט) מי פחות (גנץ).

הדברים שאמר ביום חמישי האחרון שר החוץ האמריקאי אנתוני בלינקן לגבי האיום של נתניהו להיכנס לרפיח ("אנשים אומרים הרבה דברים"), הוא אולי הסימן המובהק ביותר לבדידותו של נתניהו. זה לא שרפיח לא חשובה מבצעית – את זה כולם מבינים, כולל האמריקאים; השאלה היא מתי ואיך היא תטופל.

ארצות הברית מעדיפה קודם עסקה והפסקת אש שתביא להם הסכם עם ערב הסעודית, ואחר כך יהיה ניתן לטפל ברפיח בדרכים אולי עדינות יותר. גנץ ואיזנקוט, מצדם, חושבים שחייבים לפרק את הגדודים האחרונים של חמאס ולו רק כדי להשאיר אותו מוחלש ככל הניתן, אבל לא על חשבון עסקת חטופים.

כלומר, הוויכוח הוא לא על האם – אלא על האיך והמתי.

פלסטינים ברפיח מתפללים ליד מסגד שנפגע בתקיפה ישראלית, 26 באפריל 2024 (צילום: Abed Rahim Khatib/Flash90)
פלסטינים ברפיח מתפללים ליד מסגד שנפגע בתקיפה ישראלית, 26 באפריל 2024 (צילום: Abed Rahim Khatib/Flash90)

נתניהו, לעומת זאת, משדר שהפעולה ברפיח היא מהלך הכרחי ודחוף, משל היה מדובר במהלך מט על חמאס – או, במילותיו של נתניהו, "ניצחון מוחלט".

במהלך סוף השבוע ערך ערד ניר ראיון מרתק בחדשות 12 עם הגנרל בדימוס קנת מקנזי, מי שהיה עד לפני שנתיים מפקד פיקוד המרכז של צבא ארצות הברית. מקנזי אמר כי לדעתו חייבים להיכנס לרפיח, אם כי "במידתיות, ריסון ותכנון מדוקדק" – פחות או יותר כמו המסר שמגיע מוושינגטון.

בהמשך השיחה, מקנזי חשף לא מעט מאחורי הקלעים של היחסים בין הפיקוד המרכזי (סנטקום) לנשיא ארה"ב ג'ו ביידן. כשנשאל על איראן, המעורבות נוכחית שלה באזור והאופן שבו ארצות הברית צריכה להגיב, מקנזי השיב בתיאור ציורי מעניין מאוד.

"האיראנים יודעים להתנהג כשיש מולם בצק, כזה שיודע לספוג את המדיניות שלהם", אמר מקנזי, "הם לא יודעים להתנהג מול פלדה, כשכך פעולה שלהם נענית" – רמז ברור לכך שכל עוד ארצות הברית לא תוריד את הכפפות מול איראן, זו תמשיך בדהירה לגרעין מבלי לשלם מחיר.

"האיראנים יודעים להתנהג כשיש מולם בצק, כזה שיודע לספוג את המדיניות שלהם", אמר מקנזי, "הם לא יודעים להתנהג מול פלדה, כשכך פעולה שלהם נענית"

אגב, מקנזי מסכים עם הקביעה הישראלית כי איראן תמשיך להלך על הסף – כלומר, לצבור את כל מרכיבי הגרעין מבלי לבנות את הפצצה. "כך היא יכולה לסחוט הרבה ויתורים מהעולם, להיות איום גרעיני ועדיין לא לשלם על זה מחיר".

וזה בדיוק מחזיר אותנו לנתניהו. מי ששם את איראן כיעד המרכזי של מדיניותו הביטחונית, מי שהבטיח כי איראן לעולם לא תהיה גרעינית, מוצא את עצמו מותקף על ידה ישירות כשהיא הכי קרובה אי-פעם לפצצה.

עסקה עכשיו ועמעום סוף המלחמה אמור לשרת את נתניהו גם בענין הזה. הברית האזורית – זו שהוא עצמו צבע בירוק בנאומו בספטמבר באו"ם – תצא לדרך ותבודד את איראן. וזה בדיוק מה שמנסים יחיא סנוואר, חסן נסראללה ועלי חמינאי למנוע.

עסקה עכשיו ועמעום סוף המלחמה אמור לשרת את נתניהו. הברית האזורית – זו שהוא עצמו צבע בירוק בנאומו בספטמבר באו"ם – תצא לדרך ותבודד את איראן. וזה בדיוק מה שמנסים סנוואר, נסראללה וחמינאי למנוע

אלא שנתניהו כרגע שם אותם בצד אחד של המשקל ואת סמוטריץ' ובן גביר בצידו האחר. זה לא ריאד או רפיח, זה מורשת היסטורית או שרידות פוליטית.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
על אף שאני מאד בעד בג"צ, בעד עצמאותו המוחלטת, ומעריך את מרבית שופטיו (מלבד השופט אלרון, שהוא יותר כמו קוץ ידען מאשר שופט מאוזן) - עדיין שופטי בג"צ הם אלו שבמו החלטתם איפשרו לנאשם בפלילי... המשך קריאה

על אף שאני מאד בעד בג"צ, בעד עצמאותו המוחלטת, ומעריך את מרבית שופטיו (מלבד השופט אלרון, שהוא יותר כמו קוץ ידען מאשר שופט מאוזן) – עדיין שופטי בג"צ הם אלו שבמו החלטתם איפשרו לנאשם בפלילים להרכיב ממשלה.
אז נכון שיש הגיון כלשהו לא לכפות התפטרות על ראש ממשלה מכהן, כאשר נמצאים בשלבי החקירות וכתבי אישום (אך לא הגיון רב כל כך). כי הרי האזרחים בוחרים מפלגות ולא ראש ממשלה, אז מנקודת מבט של בחירת האזרחים אין הבדל בין ראש ממשלה לבין שרים. מעמדם כנבחרי ציבור בא לידי ביטוי הלכה למעשה בהיותם חברי כנסת ולא חברי ממשלה.
על אחת כמה, היה שלב שבו ביבי לא היה ראש ממשלה אלא חבר כנסת, ואז היה מוטל על בג"צ לאסור עליו להרכיב ממשלה.
ולא פחות אשם הוא הנשיא הרצוג, כי אף אחד בעולם, כולל בג"צ לא יכל לכפות עליו להטיל על ביבי את הרכבת הממשלה.
מקסימום היינו הולכים לעוד בחירות, השמאל היה מתאפס על עצמו ומתאחד כמו הימין, וביבי לא היה מסוגל להרכיב ממשלה.
והמון בעיות לא היו קורות עקב כך.

נתניהו בקרב מאסף... את הקרב על "המורשת" הפסיד לסינואר בשמיני עצרת... מבחינתו של נתניהו, מעשיהו קרובה הרבה יותר מריאד... האופציה שלו למעשה מצדה שני יותר ריאלית מרפיח או טהרן... המזוודות ... המשך קריאה

נתניהו בקרב מאסף… את הקרב על "המורשת" הפסיד לסינואר בשמיני עצרת…
מבחינתו של נתניהו, מעשיהו קרובה הרבה יותר מריאד…
האופציה שלו למעשה מצדה שני יותר ריאלית מרפיח או טהרן…
המזוודות עם הכביסה כבר מוכנות….

עוד 746 מילים ו-2 תגובות
סגירה