השרים שלמה קרעי, אורית סטרוק, בצלאל סמוטריץ', מירי רגב, עמיחי שיקלי ואיתמר בן גביר בהפגנה של פורום תקווה ופורום גבורה מול לשכת ראש הממשלה בירושלים, 5 במאי 2024 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90, מונטז')
יונתן זינדל/פלאש90, מונטז'

הלחץ על נתניהו להרחיב את המלחמה מחלחל גם אל הליכוד

כשליש משרי הממשלה שהיו בדרכם לישיבת הממשלה מצאו לנכון לרדת מרכבם ולהצטרף אל המפגינים מפורום תקווה ופורום גבורה מול לשכת ראש הממשלה אתמול ● המפגינים דרשו להמשיך במלחמה ולהיכנס מייד לרפיח, גם במחיר ויתור על עסקת החטופים ● "חמאס לא יוכל לשלוט יותר בעזה", אמר השר מיקי זוהר למפגינים, "אם זה יקרה, לממשלה הזו אין זכות קיום" ● פרשנות

בזה אחר זה יצאו אתמול עשרה משרי הממשלה למפגינים שקראו להם לכבוש את רפיח. השרים היו בדרך לישיבת הממשלה בירושלים ואת הדרך לשם חסמו בני משפחות שכולות מפורום תקווה ומפורום גבורה, שחרדים מהפסקת המלחמה.

המפגינים ביקשו מהשרים שיצאו מהמכוניות ויתנו להם חיבוק. השרים נענו ברצון. סביר להניח שאם היה מדובר במשפחות חטופים שתובעות להפסיק את המלחמה בתמורה לשחרורם של יקיריהן – השרים היו מליטים את הווילונות ומאיצים בנהגים לתת גז.

"חמאס לא יוכל לשלוט יותר בעזה", אמר השר מיקי זוהר למפגינים שאליהם יצא. "אם זה יקרה, לממשלה הזו אין זכות קיום". שאלתי אתמול את זוהר מה משמעות הדברים. האם השרים יתפטרו בהמוניהם אם תהיה עסקת חטופים? הוא חזר ואמר כי אין זכות קיום לממשלה שלא תמוטט את חמאס.

"חמאס לא יוכל לשלוט יותר בעזה", אמר השר מיקי זוהר למפגינים שאליהם יצא. "אם זה יקרה, לממשלה הזו אין זכות קיום". שאלתי את זוהר מה משמעות הדברים. האם השרים יתפטרו בהמוניהם אם תהיה עסקת חטופים?

זוהר ורוב השרים תובעים את הכניסה לרפיח. "ההבדל בינינו ובין איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ' זה שהם תובעים רפיח עכשיו, ואנחנו מוכנים לעכב את הפעולה ולקיים הפוגה בתמורה לעסקת החטופים", מסביר זוהר.

אמרתי לו שאם ניכנס לרפיח, לא תהיה בכלל עסקה. זוהר טען בתגובה שחמאס לא רוצה עסקה, ולכן היא בכלל לא תבוא להצבעה בממשלה. בניגוד לראש הממשלה בנימין נתניהו, זוהר מאמין שסמוטריץ' ובן גביר לא יפרשו מהממשלה אם עסקת החטופים תעבור.

נתניהו יכול היה לראות מבעד לחלונו בלשכת ראש הממשלה את השרים שיורדים ממכוניות השרד ותובעים ממנו יחד עם המפגינים את המשך המלחמה, כדי להכריע את המערכה. זו הייתה הפגנה של שליש משרי הממשלה, ביניהם שלמה קרעי, מירי רגב, עידית סילמן, אופיר סופר, עמיחי אליהו, בן גביר ואורית סטרוק, שמחו נגד התקפלות אפשרית של ראש הממשלה.

נתניהו יכול היה לראות מבעד לחלונו בלשכה את השרים שיורדים ממכוניות השרד ותובעים ממנו יחד עם המפגינים את המשך המלחמה. זו הייתה הפגנה של שליש משרי הממשלה

"אף אחד לא יכבה את הרוח הגדולה שלכם ואת הניצחון", אמר סמוטריץ' למפגינים. הם ענו לו שרק המשך המלחמה ישיב את החטופים, ואסור להתפתות לשום עסקה.

זה החשש הגדול והמצמית של נתניהו, שעומד בתווך בין דרישות והפגנות גדולות של פעילים ובני משפחות חטופים, ובין הלחצים מימין. ראש הממשלה הגיש את הצעת עסקת החטופים האחרונה לחמאס, וביסס אותה על שחרור חטופים תמורת הפוגות במלחמה, אבל הבהיר שלא תהיה הפסקת לחימה כללית.

בצלאל סמוטריץ' נואם בהפגנה מול לשכת ראש הממשלה בירושלים, 5 במאי 2024 (וידיאו: יונתן זינדל/פלאש90)

נתניהו חזר על ההתחייבות הזו בהודעות שהוציא במהלך השבת האחרונה ובסרטון וידיאו שפרסם אתמול (ראשון). עם זאת, נתניהו הבטיח בשיחות פרטיות להביא להחלטת הממשלה את העסקה שאותה יזם, ואשר זכתה לאישור אמריקאי. "אם העסקה תהיה טובה, אני לא אכנע", אמר נתניהו.

מכבש הלחצים האדיר שמפעילים על ראש הממשלה היום בימין נועד למנוע הצבעה בממשלה על העסקה. מבחינת גורמים בימין, הפוגה בלחימה עלולה לסמן את סיום המלחמה, כפי שרומזים האמריקאים.

מכבש הלחצים האדיר שמפעילים על ראש הממשלה היום בימין נועד למנוע הצבעה בממשלה על העסקה. מבחינת גורמים בימין, הפוגה בלחימה עלולה לסמן את סיום המלחמה, כפי שרומזים האמריקאים

ארגון ימני שמפתיע בהתקפות על ראש הממשלה הוא "אם תרצו". הארגון הזה הגן על נתניהו בכל הכוח מאז שהוקם, בעיקר בימי המאבקים סביב הרפורמה המשפטית, עד שהיה נדמה כי ראש הממשלה מתקפל. מתן פלג, מנכ"ל "אם תרצו", היה אחד הפעילים בקמפיין של נתניהו לפני הבחירות האחרונות.

אתמול פנו פלג וחבריו ב"אם תרצו" לנתניהו:

"אין לך מנדט להיכנע לחמאס. השיקולים חייבים להיות לאומיים והיסטוריים. אם אתה לא מסוגל להביא ניצחון מוחלט – תתפטר. כניעה לדרישות חמאס כפי שפורסמו משמעותן גזר דין מוות לרבים מהחטופים והחטופות, שיקום חמאס ופגיעה אנושה בביטחון המדינה".

אחרי התקפת הטילים אתמול על כרם שלום, שעלתה בחייהם של שלושה חיילים ובפציעה קשה של עוד שלושה, נראה כי התמרון ברפיח ממילא מתקרב ועסקת החטופים מתרחקת, כמו שרצו המפגינים, אבל הם לא מתכוונים להפסיק.

צורית פניגשטיין, אימו של רס"ל מעוז פניגשטיין שנפל בעזה, היא אחת המפגינות. "משהו לא מתנהל נכון, לא מספיק אגרסיבי", אמרה אתמול. "בשואה בחרו מי יחיה ומי ימות. עכשיו אומרים לנו תבחרו בין החיים של החטופים, ובין המתים שיהיו כאן חלילה אם תתבצע העסקה וישוחררו אלפי מחבלים".

"משהו לא מתנהל נכון, לא מספיק אגרסיבי. בשואה בחרו מי יחיה ומי ימות. עכשיו אומרים לנו תבחרו בין החיים של החטופים, ובין המתים שיהיו כאן אם תתבצע העסקה וישוחררו אלפי מחבלים"

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
יאללה כנסו לרפיח יאללה פסיכופת, כנס לרפיח ומה אחרי זה? תכנס לרחוב שומשום? כי בלי רחוב שומשום אין נצחון מוחלט? באיזה ספין מטורלל תאכיל את המטורללים שעדיין מאמינים לשטויות שלך כדי להאריך ... המשך קריאה

יאללה כנסו לרפיח
יאללה פסיכופת, כנס לרפיח
ומה אחרי זה? תכנס לרחוב שומשום? כי בלי רחוב שומשום אין נצחון מוחלט? באיזה ספין מטורלל תאכיל את המטורללים שעדיין מאמינים לשטויות שלך כדי להאריך את המלחמה עד שלא ישאר כאן כלום

וביניתיים, כל אלה שמקבלים צו 8, דעו לכם שאתם מקריבים את הנישואים שלכם, את בריאות הנפש של הילדים שלכם, ואת הפרנסה שלכם בעבור שרידות פוליטית ונסיון בריחה מהכלא של הפסיכופת. הבחירה שלכם. וכל זמן שלא תצאו לתקשורת ולאולפנים, אף אחד לא ידפוק לכם על הדלת.

נישואין, משפחה, פרנסה או כסא עור צבי של הפסיכופת

מה אתם חושבים? שהחמאס יושב ברפיח ומחכה לצה״ל? כניסה לרפיח הייתה בעלת משמעות בתחילת המלחמה או בשיאה כשכל צה״ל היה ברצועה - ההזדמנות הזו חלפה מזמן. כעת האנשים החשובים כבר לא שם, וכל דבר ב... המשך קריאה

מה אתם חושבים? שהחמאס יושב ברפיח ומחכה לצה"ל? כניסה לרפיח הייתה בעלת משמעות בתחילת המלחמה או בשיאה כשכל צה"ל היה ברצועה – ההזדמנות הזו חלפה מזמן. כעת האנשים החשובים כבר לא שם, וכל דבר בעל ערך כבר הוצא מרפיח – אין מצור על רפיח, וצה"ל נמצא רחוק משם על ציר נצרים. החמאס יכול לנוע בחופשיות בדרום הרצועה, להתמקם מחדש ולצפות מהצד בצה"ל האיטי והמסורבל, שנאלץ בשל הססנות גורם מדיני בכיר לתכנן את הכניסה לרפיח כבר 5 פעמים, מתמודד עם זירות המטענים שחמאס השאיר.

ישראל מתנהלת עם חשיבה אסטרטגית של ילד בן 8. מצד שני, היעד העליון של המלחמה – שרידות הממשלה, מושג במלואו, ותודה לבני גנץ.

עוד 671 מילים ו-2 תגובות
סגירה