JavaScript is required for our website accessibility to work properly. איתי לנדסברג נבו: מלחמת נצח למען שלטון נצח | זמן ישראל

מלחמת נצח למען שלטון נצח

עשן מיתמר מעל מטולה לאחר פגיעת רקטות ששוגרו מלבנון לעבר הצפון, יוני 2024 (צילום: AP Photo/Hussein Malla)
AP Photo/Hussein Malla
עשן מיתמר מעל מטולה לאחר פגיעת רקטות ששוגרו מלבנון לעבר הצפון, יוני 2024

האולפנים מלאים בסיסמאות "להחזיר את תושבי הצפון לבתיהם", כאילו תושבי הדרום כבר "שבו לבתיהם". כאילו מדובר רק במספר האוטובוסים הנדרשים להסעת התושבים הביתה ופתיחת המכולת בשכונה.

ראשי מועצות וישובים דוחפים את צה"ל להיכנס בחזבאללה, להיכנס ללבנון, "לנקות" את השטח מכוח רדואן, להפציץ בביירות, לגבות מחיר מלבנון, ועוד ועוד הצעות לפתרון שייתן לכאורה הכוח הצבאי של ישראל.

אבל העובדות הן חדות, פשוטות והפוכות.

ראשי מועצות וישובים דוחפים את צה"ל להיכנס בחזבאללה, להיכנס ללבנון ולגבות מחיר, "לנקות" את השטח מכוח רדואן, להפציץ בביירות, ועוד הצעות לפתרון שייתן לכאורה הכוח הצבאי של ישראל. אך העובדות הפוכות

ישראל לא מנצחת את חמאס כבר שנה בעזה. צה"ל נמצא שם בלחימה סיזיפית ממנהרה אחת לאחרת, ממטען למלכוד, והחטופים עדיין מוחבאים בעומק השליטה של יחיא סנוואר, שגם הוא מתחמק וממשיך לשלוט צבאית ושלטונית ברצועה.

מי שחושב (ומפרשן) שצה"ל יכול לסלק את חזבאללה מלבנון, הוזה הזיות, וחמור מכך – משקר במצח נחושה לתושבי הצפון.

צה"ל סילק לכאורה את לוחמי אש"ף מלבנון באוגוסט 1982, אבל היי, מה עשה שם סלאח אל-עארורי עד לפני כמה חודשים? ומה עושים עוד ועוד בכירים פלסטינים בלבנון ובקטאר? ואיך זה שכוחות פלסטיניים יורים לעיתים רקטות לישראל? והנה חסן נסראללה כורך את הפסקת המלחמה מצדו, בעניין הפלסטיני בעזה.

אחרי סילוק יאסר ערפאת ואנשיו מדרום לבנון (ולא מצפונה), החל צה"ל להילחם בארגון שצמח במקומו – חזבאללה. 18 שנים מדממות לא הצליח צה"ל להכניע אותו או לסלק אותו מלבנון, ואף לא מקו הגבול. זה נגמר בנסיגה לאחר הסכם על קו גבול בין ישראל ללבנון, בחסות בינלאומית של האו"ם.

הסכם. לא הכרעה צבאית.

גם מלחמת לבנון השנייה נגמרה בהסכם 1701, שעליו חתמה מועצת הביטחון של האו"ם ובכך הסתיימה עוד מלחמה בין צה"ל לחזבאללה.

שוב לא הייתה הכרעה צבאית, וחזבאללה לא סולק מלבנון ולא מקו הגבול. בחוצפתו בנה אוהל בהר דוב וישראל היססה אם לסלק אותו.

ישראל לא מנצחת את חמאס כבר שנה בעזה. צה"ל לוחם סיזיפית במנהרות, ממטען למלכוד, והחטופים עדיין בעומק שליטת סנוואר. מי שחושב (ומפרשן) שצה"ל יכול לסלק את חזבאללה מלבנון, הוזה

גם הפעם לא תסתיים הלחימה ללא הסכם מדיני. לא תהיה הכרעה צבאית למרות המכות שחטף חיזבאללה בשבועיים האחרונים.

כמו סנוואר, גם נסראללה ידע להיאחז בעומק לבנון. במנהרות עומק וברחבי הערים והכפרים. אחיזתו שם מכילה אלפי רקטות והוא יכול לנהל מלחמת התשה לשנים. מאחוריו עומדת מעצמה אזורית ונשק ותחמושת וכסף לא מהווים בעיה. גם אין מחסור בלוחמים.

הדרישה השטחית "להחזיר את תושבי הצפון לבתיהם", מתעלמת בעצם מהחובה של ממשלת ישראל לייצר מהלך מדיני שיאפשר זאת.

שום מהלך צבאי לא יסלק את חזבאללה מלבנון, גם אם צה"ל יכבוש שוב את דרום לבנון ויגיע לביירות.

מה לא ברור? כמה פעמים צריך לחזור על אותה איוולת כדי ללמוד לקח? כמה חיילים עוד ישלמו בחייהם כדי שממשלת ישראל תעשה את הדבר היחיד הנדרש ממנה – הסכם מדיני שיסיים את המלחמה כדי שתושבי הצפון יוכלו "לחזור לבתיהם"?

האם מישהו חושב שאפשר לפוצץ ביפרים וחזבאללה יימלט וייסוג מלבנון?

אלא שהסכם מדיני מבחינת ממשלת הימין האטומה והזחוחה – פירושו אובדן השלטון. הימין הקיצוני, שלעולם משוכנע כי רק בכוח אפשר לנצח מלחמות, יפרוש. הממשלה תיפול וניאלץ ללכת לבחירות.

כך תלויה מלחמת נצח בשלטון נצח.

כדי לצאת מהפלונטר המדמם צריך לקבל החלטה שמשמעותה אובדן השלטון. כדי לא לאבד את השלטון, צריך להמשיך במלחמת נצח.

ראשי הישובים בצפון, שלא כורכים את סיום המלחמה בדרישה להגיע להסכם מדיני בלבנון ומול חמאס בדרום (עסקת חטופים וסיום המלחמה), פשוט משחקים לידי הקיצונים בממשלה, ומשלמים בגופם ובגורלם של תושביהם.
בצפון ובדרום כאחד.

מצעד האיוולת 2024.

הדרישה השטחית "להחזיר את תושבי הצפון לבתיהם", מתעלמת מחובת הממשלה לייצר מהלך מדיני שיאפשר זאת. שום מהלך צבאי לא יסלק את חזבאללה מלבנון, גם אם צה"ל יכבוש שוב את דרום לבנון ויגיע לביירות

החשש מהאשמת הדורשים פתרון מדיני, כאילו הם "שמאלנים", או "רופסים", או חלילה "קפלניסטים בוגדים", מסבך את כולנו במלחמה ללא תכלית וללא סוף.

אין שום דבר אמיץ במלחמה הזאת מלבד אומץ ליבם של הלוחמים החשופים לאש בחזית.

יש פה רק פחדנות ואינטרס מושחת של פוליטיקאים, שמוכנים להקריב את חיי הרבים רק על מנת לא לאבד את שלטונם.

איתי לנדסברג נבו הוא אזרח המודאג מעומק השחיתות השלטונית, חושש לגורל הדמוקרטיה ומזועזע מהגזענות והאלימות בחברה הישראלית. לשעבר עורך "מבט שני" ומנהל מחלקת תעודה בערוץ הראשון (2002-2017). בן קיבוץ תל יוסף וממקימי הפורום למען אנשי המילואים ( 1995-2017) . כיום במאי, עורך תוכן ומפיק עצמאי.

תכנים המתפרסמים בזירת הבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הכותב/ת וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1

ועכשיו אנו זקוקים לתמיכה שלך עזרו לנו להמשיך ליצור עיתונות אמינה, מקצועית וליברלית

תמכו בנו
לפוסט המלא עוד 608 מילים ו-1 תגובות
כל הזמן // יום רביעי, 24 ביוני 2026
מה שחשוב ומעניין עכשיו
התחברו לזמן ישראל

רוצים להגיב לכתבות? התחברו עכשיו

  • לכל תגובה עמוד בזמן ישראל שניתן לשתף ישירות ברשתות החברתיות ולשלוח באימייל
  • העמוד שלך בזמן ישראל יציג את כל התגובות שפרסמת באתר
  • קבלו את המהדורה היומית ישירות לתיבת האימייל שלכם
הערה: כאשר אתם מתחברים לזמן ישראל אתם מסכימים לתנאי השימוש
Register to continue
Or Continue with
Log in to continue
Sign in or Register
Or Continue with
שלחנו לך אימייל
לינק לקביעת סיסמה חדשה מחכה לך בתיבה
סגירה
בחזרה לכתבה

עיתונות איכותית מתקיימת בזכות קוראים שתומכים בה

תמכו בנו

עיתונות אמינה, מקצועית וליברלית היא יסוד הכרחי לחברה חופשית ובריאה.

ישראל מתמודדת עם מתקפה חסרת מעצורים על יסודות הדמוקרטיה ועל כל המוסדות הממלכתיים שלה. ובמקביל, התקשורת הישראלית מאבדת את עצמאותה ואת יכולתה לבקר את השלטון. זמן ישראל הוכיח שאפשר גם אחרת: שניתן ליצור עיתונות חופשית, אחראית, ביקורתית ונחושה, המגינה על שלטון החוק ועל זכות הציבור לדעת.

תמיכתכם תאפשר לנו להמשיך לפרסם תחקירים, ניתוחים וכתבות עומק הנשענים על עובדות, ועל עבודה עיתונאית מקצועית ויסודית.