תמר זנדמבר וסתיו שפיר בכנסת, ב-9 בדצמבר 2019 (צילום: הדס פרוש/פלאש90)
הדס פרוש/פלאש90

מרצ מחשבת מסלול מחדש, וסתיו שפיר עלולה למצוא עצמה בחוץ

מרצ בוחנת מחדש את שיבוצם של שפיר וסגן הרמטכ״ל לשעבר יאיר גולן ברשימה לכנסת, אחרי שמייסד המחנה הדמוקרטי אהוד ברק הודיע כי לא יתמודד שוב ● "עשינו הסכם עם ראש ממשלה. עכשיו נשארנו עם שני ח"כים צעירים" ● "אלו לוויתנים שכבר הפכו לדינוזאורים שמתאבדים על החוף", מגיבים בסביבת שפיר ● משחקי הכס - גרסת השמאל ● פרשנות

לחברת הכנסת סתיו שפיר צפויים כמה שבועות קשים, עד סמוך לסגירת הרשימות לכנסת באמצע ינואר. במקרה הטוב, אם תוצב במקום החמישי או השישי ברשימה המחודשת של המחנה הדמוקרטי, התקופה המתוחה תימשך עד ליל ה-2 במרץ, אז יתברר אם למרות הפופולריות שלה בשמאל, היא נאלצת להיפרד מהכנסת לאחר שבע שנות כהונה.

עמיתה של שפיר למחנה הדמוקרטי, סגן הרמטכ"ל לשעבר יאיר גולן, לא נהנה אפילו מהמתח הזה. סיכוייו לחזור לכנסת לאחר הבחירות הקרובות קלושים, והוא ייאלץ להסתפק בכהונת הבזק הנוכחית או להתמודד שוב בעתיד.

אתמול הוחלט במרצ על הימנעות מקיום פריימריז לרשימה ולהנהגה, כפי שמחייבת חוקת המפלגה. ההחלטה תובא ביום ראשון הקרוב להצבעה בוועידת מרצ וקרוב לוודאי שתאושר.

במקביל הוחלט על הקמת צוות מו"מ שינהל בשבועות הקרובים שיח עם שפיר, יו"ר התנועה הירוקה, וגולן, חבר ישראל דמוקרטית שהקים אהוד ברק, שהוצבו במקומות 2 ו-3 ברשימת המחנה הדמוקרטי לכנסת ה-22.

סתיו שפיר, ניצן הורוביץ ויאיר גולן בפתח ישיבת סיעת המחנה הדמוקרטי בכנסת, ב-18 בנובמבר 2019 (צילום: הדס פרוש/פלאש90)
סתיו שפיר, ניצן הורוביץ ויאיר גולן בפתח ישיבת סיעת המחנה הדמוקרטי בכנסת, ב-18 בנובמבר 2019 (צילום: הדס פרוש/פלאש90)

בצוות המו"מ מטעם מרצ חברים היו"ר ניצן הורוביץ, קודמתו תמר זנדברג, חבר הכנסת ומזכ"ל המפלגה לשעבר מוסי רז, והמזכ"ל הנוכחי תומר רזניק. גורמים המעודכנים במתרחש אמרו לזמן ישראל, כי הצוות יפיק לקחים מהמו"מ שנוהל ביולי האחרון עם ברק, בו ביצעה מרצ ויתורים משמעותיים בתקווה להישג נאה בקלפי.

בפועל, המחנה הדמוקרטי קיבלה בבחירות ספטמבר רק כחצי מנדט יותר ממרצ בבחירות אפריל – 5.3 מנדטים לעומת 4.9. "ברק, שאיתו עשינו את החבירה, הוא זה שפירק את המחנה הדמוקרטי, בזה שהוא הודיע שהוא לא בעניין", אומר גורם במפלגה, בהתייחס להחלטתו של ברק לא להתמודד בבחירות הקרובות.

"עם כל הכבוד, לא עשינו את החבירה עם סתיו שפיר או עם יאיר גולן. הם אנשים נהדרים, ואנחנו רוצים להרכיב את המחנה הדמוקרטי מחדש, אבל ברור לכל בר דעת שזה לא יכול להיות לפי התנאים של הפעם שעברה. ביולי עשינו הסכם עם ראש ממשלה, ועכשיו אנחנו עושים הסכם עם שני חברי כנסת צעירים".

"עם כל הכבוד, לא עשינו את החבירה עם סתיו שפיר או עם יאיר גולן. הם אנשים נהדרים, אבל ביולי עשינו הסכם עם ראש ממשלה, עכשיו אנחנו עושים הסכם עם שני ח"כים צעירים"

לדברי הגורם, כלל לא בטוח ששפיר וגולן מסוגלים להביא כרגע רק מכוח אישיותם אפילו חצי מנדט, אך הוא מדגיש שזה לא אישי. "גם אם תיקח שני חברי כנסת מעולים ממרצ ותציב אותם במפלגה, נניח העבודה, לא בטוח שהם יהיו שווים חצי מנדט. המפלגה עצמה היא שמביאה את המצביעים".

במרצ יש מי שנכווה מההסכם שנחתם עם אהוד ברק. תוצאות בחירות ספטמבר גרמו למפלגה להפסיד לפחות יחידת מימון אחת, שהיתה שווה בבחירות האחרונות תשלום חד-פעמי של 1.4 מיליון שקל (בבחירות הקרובות תגדל כל יחידת מימון ל-1.8 מיליון) וכן 84 אלף שקל בחודש במהלך כהונת הכנסת. הפסד נוסף היה דחיקתו מהכנסת של עיסאווי פריג', הנציג הערבי הבכיר, מה שנתפס במרצ כבעיה ערכית ואלקטורלית.

ח"כ עיסאווי פריג' (צילום: תומר נויברג/פלאש 90)
ח"כ עיסאווי פריג' (צילום: תומר נויברג/פלאש 90)

בעקבות הפריימריז שנערכו לרשימת המפלגה ביולי האחרון הוצב פריג' במקום הרביעי, אך ההסכם עם ברק ושפיר דחק אותו למקום השישי. חברי כנסת אחרים שהגיעו למקומות גבוהים נדחקו רחוק עוד יותר. מוסי רז הוזז מהמקום החמישי למקום ה-12, מיכל רוזין מהמקום השישי למקום 13, וגבי לסקי ממקום 7 למקום 19.

ההנחה המתבקשת היא ששפיר וגולן יוצבו בחמישיה השנייה של המחנה הדמוקרטי בבחירות הקרובות. במקרה הטוב שפיר צפויה לזכות במקום החמישי הגבולי, אך ייתכן גם שתידחק למקום נמוך יותר. גולן לא צפוי להיות ממוקם גבוה יותר מהמקום השביעי הלא ריאלי.

שפיר, כאמור, מוטרדת מאוד מההתפתחויות ורואה בהן פירוק הלכה למעשה של המחנה הדמוקרטי. לראייתה, דחיקתה אחורה ברשימה היא ראיה לניצחון העסקנות הישנה את הענייניות, משום שהמפלגה עלולה ליפול אל מתחת לאחוז החסימה.

סקרים פנימיים שנערכו במרצ לפני הבחירות האחרונות, הראו שמעמדה של שפיר בקרב מצביעי השמאל אכן חזק מאוד, וכך גם בקרב מצביעי העבודה וכחול-לבן, שתי היריבות העיקריות. קהל נוסף ששפיר סבורה שהיא יכולה להביא הוא מצביעים צעירים, המעריכים את פעילותה בכנסת ואת האג'נדה הסביבתית שהיא מייצגת כיו"ר התנועה הירוקה.

למרות זאת, גורם נוסף במרצ אמר אתמול, כי "הרבה אנשים שותפים לתחושה שאין טעם לרוץ באותה רשימה בדיוק. יש חוסר נחת. מבחינת חברים במפלגה, אפילו אם לא ייכנסו חמישה חברי כנסת אלא רק ארבעה, הם לפחות יהיו חברי מרצ. זה יותר מהשלושה שיש לנו כרגע.

"סיפור המחנה הדמוקרטי לא הביא לנו הצלחה. הוא פגע בנו אלקטורלית. סתיו טוענת שבלעדיה מרצ לא היתה עוברת את אחוז החסימה, אבל באפריל היינו 1,500 קולות מהמנדט החמישי. העובדה שאין היום למרצ נציג ערבי בכנסת, עניין שהוא בבסיס האידיאולוגיה של המפלגה, פגעה בנו. כשבמקומות ארבע וחמש היו נציגים ערבים קיבלנו ארבעים אלף קולות של אזרחים ערבים, שכמעט כולם עזבו אותנו בגלל ברק".

"העובדה שאין היום למרצ נציג ערבי בכנסת, עניין שהוא בבסיס האידיאולוגיה של המפלגה, פגעה בנו. כשבמקומות ארבע וחמש היו נציגים ערבים קיבלנו ארבעים אלף קולות של אזרחים ערבים, שכמעט כולם עזבו אותנו בגלל ברק"

קושי נוסף לשמור על המיקומים של שפיר וגולן ברשימה נובע מהשאיפה לריצה משותפת עם מפלגת העבודה, כדי לבטל לחלוטין את הסיכון שאחת המפלגות לא תעבור את אחוז החסימה. ההנחה הרווחת היא שחיבור כזה יהיה קטן בהרבה מסך חלקיו, משום שמצביעים רבים ירגישו בטוחים לעבור לכחול-לבן, כדי שתהיה גדולה משמעותית מהליכוד.

"בתרחיש כזה", אומר הגורם, "אין שום היגיון בריצה עם המחנה הדמוקרטי, שתביא לכך שמרצ תכניס לכנסת שני נציגים או אפילו רק נציג אחד. בנוסף, סתיו היא סדין אדום מבחינת עמיר פרץ. תבין, אני ממש לא מזלזל בה. היא דמות פופולרית בשמאל, מאוד הייתי רוצה שהיא תהיה במרצ – ואגב רצינו שהיא תצטרף למפלגה כבר בבחירות אפריל והיא לא רצתה. אני מבטיח לך שאם היא הייתה מתמודדת בפריימריז של מרצ, היא הייתה מגיעה למקום גבוה".

לצד ההערכה ישנה גם הסתייגות. "מבחינת יחסי אנוש, התנהלות, היא עושה עכשיו מן קמפיין גוועאלד כזה, לעומת יאיר גולן שמדבר עם האנשים בתוך המפלגה. יש לה מן התנהלות שיוצרת הרבה אנטגוניזם, גם פנימי וגם בתקשורת ובכל מיני מקומות".

"מבחינת יחסי אנוש, התנהלות, היא עושה עכשיו מן קמפיין גוועאלד כזה, לעומת יאיר גולן שמדבר עם האנשים בתוך המפלגה. יש לה מן התנהלות שיוצרת הרבה אנטגוניזם, גם פנימי וגם בתקשורת ובכל מיני מקומות"

בסביבתה של שפיר דוחים את הטענות ואומרים מצידם שהלחץ כלל לא מגיע מפעילים או מתמודדים בסוף הרשימה, אלא דווקא מהבכירים במרצ. "אלו לוויתנים שכבר הפכו לדינוזאורים שמתאבדים על החוף", הגדיר זאת אחד הקרובים לה.

הוא הוסיף כי בעוד ששפיר הביאה למחנה הדמוקרטי מצביעי עבודה רבים, הצפויים לעזוב אם תידחק אחורה ברשימה, המצביעים הערבים שהצביעו למרצ באפריל לא צפויים לשוב אליה. הם, לדבריו, יצביעו כמו בבחירות ספטמבר לרשימה המשותפת בראשות איימן עודה, שעבד חכם והתחזק בחודשים האחרונים. מרצ, במקרה כזה, עלולה לרדת אל מתחת לאחוז החסימה.

"מרצ הולכת למהלך פנימי שלה, והייתה יכולה ללכת גם לפריימריז", אומר בתגובה הגורם במרצ. "זה שסתיו מסיקה מזה מסקנות זה עניין אחר. להעיף רפש על מרצ זה ודאי לא מה שיעזור לה עכשיו".

עוד 1,024 מילים
סגירה