הדמיית שביל האופניים החדש המתוכנן ברחוב אבן גבירול בתל אביב

הפרדת כוחות בין הולכי הרגל לרוכבי האופניים באבן גבירול

הרחוב המסחרי הראשי של תל אביב יהפוך בעוד מספר חודשים לאתר חפירות, לצורך הקמת הקו הירוק של הרכבת הקלה, והעירייה מתכוונת לנצל זאת כדי להפריד סוף-סוף בין הולכי הרגל לרוכבי האופניים והקורקינטים ● בכך תבוא על תיקונה טעות היסטורית, שנעשתה במהלך השיפוץ הגדול ברחוב בעשור הקודם ● את המחיר ישלמו נהגי המכוניות, במהלך שמשקף את סדר העדיפויות העכשווי של העירייה

הטעות ההיסטורית, שנעשתה בזמן השיפוץ הגדול שנערך ברחוב אבן גבירול במרכז תל אביב במהלך העשור הקודם, עומדת לבוא בקרוב על תיקונה. נתיב האופניים יופרד מהמדרכה ויירד אל מפלס הכביש. בכך יבואו אל סיומן שנים של חיכוכים מתמידים בין הולכי הרגל ורוכבי האופניים, שנאלצו לחלוק את אותה מדרכה, שותפות כפויה שלא פעם ולא פעמיים הסתיימה במפגש כואב.

חידוש הרחוב המסחרי הגדול בתל אביב, שבוצע בשנים 2006-2010, לווה במחלוקת עזה על מיקומו של שביל האופניים. רוכבים, ארגוני חברה וסביבה וחלק מבכירי העירייה סברו שיש למקם את השביל במפלס נפרד מהמדרכה ועל חשבון רוחב הנתיב המוקצה למכוניות, זאת מתוך השקפה שהעיר צריכה לתעדף את הולכי הרגל ורוכבי האופניים על פני נהגי הרכבים הפרטיים. ראש העיר רון חולדאי התנגד אז בתוקף, טען שאין מספיק רוכבים בעיר ושאין הצדקה לייחד להם נתיב נפרד. הוויכוח הציבורי הפך לסמל לפער בין תפיסות העולם בכל הנוגע לסדרי העדיפויות הראויים בתכנונה של עיר ובהקצאת המשאבים הציבוריים.

גודל הטעות התברר במהירות: היקף השימוש באופניים ככלי תחבורה בתל אביב גדל בחדות, כיום משתמשים כ-70 אלף מתושבי העיר באופניים כאמצעי התנועה העיקרי לעבודה, ללימודים ולסידורים. רבים מהם רוכבים באבן גבירול על שביל, שהוא למעשה חלק צבוע של המדרכה, והתוצאה: צפיפות רבה וחיכוך בלתי פוסק עם הולכי הרגל. הרוכבים נאלצים להאט ולתמרן בין הצועדים, בעוד הולכי הרגל חשים מאוימים דווקא במקום שבו הם אמורים לחוש בטוחים ומוגנים, איום שרק מחמיר כשמדובר בקשישים, בהורים עם ילדים בעגלות או באנשים עם מוגבלויות.

בשנים האחרונות, עם הפופולריות הגוברת של הקורקינטים והאופניים החשמליים, המצב על מדרכות העיר הלבנה הפך לבלתי נסבל.

הדמיית שביל האופניים החדש המתוכנן ברחוב אבן גבירול בתל אביב
הדמיית שביל האופניים החדש המתוכנן ברחוב אבן גבירול בתל אביב

במהלך השנים חולדאי הפנים שהעתיד טמון בדו-גלגליים ובהולכי הרגל, וכיום העירייה נוקטת מדיניות אגרסיבית של העדפה שלהם על פני המכוניות הפרטיות.

סימנים פומביים ראשונים לכך שהופנם הצורך בשינוי נשמעו כבר בראשית 2019, כאשר בתשובה לשאילתה של חברת המועצה שלי דביר אמר חולדאי ש"העלייה בכמות האופניים יצרה מצב שאנחנו צריכים למצוא פתרון לעתיד", והבהיר שהפרדת שביל האופניים מהמדרכה נשקלת בחיוב. מאז, המתכננים והמהנדסים בעירייה ישבו על שולחנות השרטוט, ונראה שכעת הבשילו התנאים לשינוי.

בפועל, זה יקרה במקביל לעבודות על הקו הירוק (השני) של הרכבת הקלה, שיעבור לכל אורכו של אבן גבירול. הרכבת תיסע מתחת לאדמה, אבל לאורך הרחוב יהיו לה ארבע תחנות (קפלן/דיזנגוף, העירייה, ארלוזורוב ושדרות נורדאו), כך שהאזור של אבן גבירול ייכנס לתקופה ארוכה של עבודות תשתית.

את התקופה הזו העירייה מתכוונת לנצל לשינוי שביל האופניים: המדרכות יזכו להרחבה – גם כדי לתת עוד מקום לעסקים, בתי הקפה והמסעדות שיסבלו מאוד מעבודות הרכבת – ושביל האופניים יורד למפלס הכביש ולמעשה יחצוץ בין המדרכה לבין הכביש. השביל יהיה חד-סטרי (יפנה לכיוון הנסיעה בכל גדה של הרחוב ), ובנקודות מסוימות יבוא על חשבון אחד מנתיבי הנסיעה של המכוניות.

מיטל להבי סגנית ראש העיר תל אביב (צילום: עיריית תל אביב)
מיטל להבי, סגנית ראש העיר (צילום: עיריית תל אביב)

מדובר במהלך פשוט יחסית לאתגרים ההנדסיים הכרוכים לרוב בהקצאת נתיבים לאופניים בערים צפופות, ועדיין המתכננים נדרשו להתמודד עם כמה אתגרים, כמו המפגש בין נתיב האופניים לתחנות האוטובוס. הנתיב יעבור בין התחנות לבין נתיב נסיעת האוטובוסים, ובקרבת התחנות הוא יעלה על משטח מוגבה, עם תמרור שיסמן לרוכבים להאט ולאפשר לנוסעי האוטובוס לעלות ולרדת.

המועד לתחילת העבודות עדיין לא סופי, מהסיבה הפשוטה שהעירייה תלויה בלוח הזמנים של נת"ע (הרכבת הקלה), שכידוע יש לו נטייה להידחות (כבר כעת ידוע שהשקת הקו האדום, שתוכננה לאוקטובר 2021, תידחה לפחות בשנה).

לפי התכניות, עבודות התשתית הנרחבות ברחוב אמורות לצאת לדרך בינואר הקרוב, ואם זה אכן יקרה, זמן קצר לאחר מכן יחלו גם העבודות בנתיב האופניים.

"העבודות על הרכבת ממילא ייצרו מצב של חוסר עבירות והפחתה בקיבולת התנועה באבן גבירול", אומרת מיטל להבי, סגנית ראש העירייה ומחזיקת תיק התחבורה, "זו ההזדמנות שלנו לייצר אלטרנטיבה. שביל האופניים במפלס המדרכה הוא מקור להתנגשויות בלתי פוסקות עם הולכי הרגל, הרציונל הוא להתאים את התשתיות לסדר העדיפויות שלנו, שבו הולכי הרגל ורוכבי הדו-גלגלי באים לפני הרכבים הפרטיים, כמו שמקובל בכל הערים המתקדמות בעולם".

עוד 581 מילים
סגירה