עיריית תל אביב מתחמקת משימור מתחם נגה ביפו

תושבי יפו סובלים רבות בשנים האחרונות מעבודות הרכבת הקלה בשדרות ירושלים, אך לפחות ברור להם שבסוף תבוא הגאולה ● במדרחוב בת עמי שבמתחם נגה, לעומת זאת, מתברר שמחכה להם דווקא גיהינום אסתטי ● מחר צפויים להתחיל עבודות פיתוח במדרחוב שעיצב האדריכל קלמן כץ, והאבנים הטבעיות ועיטורי הערבסק היפהפיים יוחלפו במרצפות גנריות ● העירייה בתגובה: "מדובר בריצוף ישן אשר בכל מקרה היה צורך להחליפו"

  • מדרחוב בת עמי, לפני שהעירייה החלה לחפור בו. 4 במרץ 2021 (צילום: דן רייזנר)
    דן רייזנר
  • ריצוף ערבסק במדרחוב בת עמי, 6 במרץ 2021 (צילום: דן רייזנר)
    דן רייזנר
  • מדרחוב בת עמי אחרי פתיחתו, ב-1990 (צילום: רן ארדה עבור המשרד קלמן כץ ירון כץ אדריכלים)
    רן ארדה עבור המשרד קלמן כץ ירון כץ אדריכלים
  • ריצוף ערבסק במדרחוב בת עמי, 6 במרץ 2021 (צילום: דן רייזנר)
    דן רייזנר

מתחם נגה היה בשנים האחרונות מרחב מוגן מחפירות הרכבת הקלה בשדרות ירושלים. מדרחוב בת עמי שבו יש ככר עם מזרקה, מסעדות, בתי קפה ותאטרון, איפשר למבקרים ולתושבי השכונה, מקום מפלט מהעבודות שהחריבו את השדרה בת המאה, אך לא עוד.

מחר (ראשון) צפויים להתחיל עבודות פיתוח גם במדרחוב בת עמי, והתושבים חוששים שאופיו של המתחם לא יישאר כשהיה. לדבריהם, העירייה הבטיחה לשמר את המתחם כפי שהיה אך כעת מתברר שהכוונה היא להחליף את האבנים הטבעיות ועיטורי הערבסק במרצפות אקרשטיין גנריות.

"באופן מפתיע נודע לנו ללא התראה מהעירייה או מנת"ע, שעומדים להחליף את הרצפות במדרחוב בת עמי", אומר דן רייזנר, תושב השכונה.

מדרחוב בת עמי אחרי פתיחתו, ב-1990 (צילום: רן ארדה עבור המשרד קלמן כץ ירון כץ אדריכלים)
מדרחוב בת עמי אחרי פתיחתו, ב-1990 (צילום: רן ארדה עבור המשרד קלמן כץ ירון כץ אדריכלים)

"זו הכניסה לנגה ולשדרות ירושלים וכולנו קשורים למרחב הזה. עכשיו במין מחטף כזה, עיריית תל אביב יחד עם חברת נת"ע החליטו להרחיב את השטח של הרכבת הקלה כך שהוא יתחבר למתחם הזה ולרצף אותו באבנים אפורות סטנדרטיות", מוסיף רייזנר, אמן שגם הציב פסלים במרחב הציבורי.

לדבריו, הכוונה הראשונית הייתה רק להחליף את הריצוף ועל הדרך העירייה מנצלת את ההזדמנות לטפל גם בתשתיות הביוב, דבר מבורך כשלעצמו, אלא ש"הם כנראה לא רוצים להתמודד עם החזרת הריצוף המיוחד אז מחפשים דרך קלה ורוצים פשוט להעיף את כל הדבר הזה, לשטח את השכונה ולהפוך אותה לחסרת אופי. זה לא אנחנו.

"הייתי מצפה שהעירייה תפנה לתושבים ותודיע שהיא הולכת לעשות משהו שנוגע באופן עמוק לחיים של כל מי שחי במרחב הזה ותשתף את הציבור אבל הם לא מוכנים להציג תכניות של מה שיתבצע. הם הכינו את התכניות ולא שיתפו אותנו, הכול עומד להתבצע בראשון הקרוב. אנחנו פשוט בהלם".

מאחר שלא התקיים הליך שיתוף ציבור כמקובל במקרים דומים, ועד השכונה ניסה לפנות לגורמים בעירייה באמצעות אדריכלים וכל מי שאולי יש לו מהלכים במסדרונות המוניציפליים, אך הדיאלוג לא הסתייע.

התכנון של מדרחוב בת עמי ביפו על ידי האדריכל קלמן כץ ב-1990, מתוך הספר של ורד נבון "השדרה: 100 שנים לשדרות ירושלים"
התכנון של מדרחוב בת עמי ביפו על ידי האדריכל קלמן כץ ב-1990, מתוך הספר של ורד נבון "השדרה: 100 שנים לשדרות ירושלים"

המרצפות במתחם שבצפון יפו הונחו על הקרקע ב-1990 בידי סתתי אבן. אז הרחוב כולו נסגר לתנועת כלי רכב והפך למדרחוב בת עמי, לפי תכנון של אדריכל קלמן כץ. כך נוצרה שם יש מאין ככר שיש בה מזרקה, ספסלים ופרגולות וקשתות נוספו למבנה שנמצא במקום. המדרחוב הינו חלק משכונת נגה, וכיום נמצא בו תאטרון גשר, שבעבר היה בית קולנוע נגה.

רייזנר חושב שהעירייה לא עומדת כאן בסטנדרטים שהיא עצמה מציבה לתושבים ויזמי נדל"ן אחרים, בכל מה שקשור לשמירה על אופיים של מבנים ייחודיים.

"אני חי פה 30 שנה וראיתי את השכונה הופכת מאזור של סוחרים ובעלי מלאכה לשכונה ייחודים של אמנים ומעצבים. עכשיו לוקחים לנו את הדבר הזה, שנלחמנו כדי ליצור ליצור אותו, בהינד עפעף וזה מעליב את האינטליגנציה. אין פה רציונל, זה סתם לעשות להם את החיים קלים.

ריצוף ערבסק במדרחוב בת עמי, 6 במרץ 2021 (צילום: דן רייזנר)
ריצוף ערבסק במדרחוב בת עמי, 6 במרץ 2021 (צילום: דן רייזנר)

"אני גר בבניין שעיריית תל אביב חייבה אותנו לשמר בהרבה מאוד כסף ופה היא לא מוכנה לקחת את השימור שהיא צריכה לעשות. העירייה היא חוק בפני עצמו ועושה מה שהיא רוצה".

בחברת נת"ע מסרו כי ההנחיה והדרישה להחליף את הריצוף הגיעה מעיריית תל אביב ולכן הם הכתובת.

בעיריית תל אביב מסרו בתגובה: "בימים האחרונים התקבלה החלטה לשפץ את הריצוף ברחבת שכונת נגה במסגרת עבודות הרכבת הקלה. חשוב לציין כי מדובר בריצוף ישן אשר בכל מקרה היה צורך להחליפו ולכן הוחלט לשפץ את המתחם בתקופה הקרובה ובכך לממש תכנית שתהיה מותאמת לעבודות הרכבת ולהתחדשות העירונית בשכונה.

ריצוף ערבסק במדרחוב בת עמי, 6 במרץ 2021 (צילום: דן רייזנר)
ריצוף ערבסק במדרחוב בת עמי, 6 במרץ 2021 (צילום: דן רייזנר)

"בניגוד לנטען, התושבים עודכנו בתכנון, אולם פרטי התכנון הסופיים נסגרו בימים האחרונים, והתושבים יעודכנו בהם בהקדם, כולל העלאת כל התכנית לאתר העירייה".

המדרחוב המדובר גובל בשדרות ירושלים ממזרח ומקביל אליה. לפני שנתיים החלו העבודות להקמת התוואי העילי של הקו האדום של הרכבת הקלה והתושבים הצליחו למנוע עקירה של חלק מהעצים בני עשרות השנים שפרוסים לאורך השדרה.

לאחרונה הושלמה עבודת העתקת התשתיות וכעת מניחים את התשתית לרכבת עצמה, לרבות המסילות והתחנות וכמובן ריצוף המדרכות, והתאמת השדרה למצב החדש, כולל חידוש שביל האופניים.

העבודות על הרכבת בשדרות ירושלים בפברואר 2020 (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)
העבודות על הרכבת בשדרות ירושלים בפברואר 2020 (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)

השדרה הגדולה שעוברת במרכז יפו הוקמה ב-1915 וקיבלה את שמו של המושל העות'מאני ג'מאל פחה. בתקופת המנדט השם שונה לשדרות המלך ג'ורג' ועם הקמת המדינה השם שונה שוב על שם בירת המדינה. לפני כמה שנים יצא גם ספר השדרה שמתאר את קורותיה כפי שנתפסה בעדשות הצלמים במאה השנים האחרונות.

במהלך השנים היא הוזנחה אך בשני העשורים האחרונים החל תהליך שיקום שכלל שביל אופניים ושיפוץ ברחובות הסמוכים. אלא שכאמור עבודות הרכבת הקלה החריבו את הכול: השדרה נסגרה לתנועת כלי רכב והרעש והאבק אילצו את מרבית החנויות לסגור את שעריהן, כשחלקן הוסבו למגורים.

רייזנר ותושבי מתחם נגה חוששים כעת מגורל דומה. "במשך השנים הזניחו את השדרה שהפכה לשדרת בטון נוקשה ולא חברותית. אני לא רואה שמשאירים פה משהו שחוגג את מה שהיה פעם. גם עכשיו נשאר פה משהו מיוחד שכן צריך שימור וגם אותו רוצים למחוק".

מדרחוב בת עמי, לפני שהעירייה החלה לחפור בו. 4 במרץ 2021 (צילום: דן רייזנר)
מדרחוב בת עמי, לפני שהעירייה החלה לחפור בו. 4 במרץ 2021 (צילום: דן רייזנר)
עוד 693 מילים
סגירה