השר לשירותי דת מתן כהנא (צילום: יצחק קלמן)
יצחק קלמן
השר לשירותי דת מתן כהנא

"שר כמוני לא היה 73 שנים ולא יהיה עוד 73 שנים"

ראיון חמישה חודשים אחרי שנכנס לתפקיד השר לשירותי דת, מתן כהנא כבר יכול לסמן וי על רפורמת הכשרות ועכשיו הוא מסתער על רפורמת הגיור, מתווה הכותל ועוד ● החרדים מכנים אותו "אנטיוכוס" ● אשתו מפחדת שהמצב יהפוך לאלים ● אבל כהנא נחוש לנצל את הקואליציה נטולת החרדים כדי לשנות אחת ולתמיד את המצב ● "רק אדם כמוני יכול להביא את התרופה לשסע הקשה ביותר בישראל של 2021 - השסע בנושאי דת ומדינה"

"הדברים שאני מקדם בענייני דת ומדינה יכולים להתרחש רק בממשלה מהסוג הזה, שלא תלויה בסיעות החרדיות", כך אומר השר לשירותי דת מתן כהנא בראיון לזמן ישראל. "כשבאים אלי אנשים מגופים ליברליים ומבקשים שנתקדם בנושאים נוספים, אני אומר להם, שר דתות כמוני לא היה 73 שנים ולא יהיה עוד 73 שנים".

דבריו של כהנא אינם ביטוי לשחצנות או תפיסה עצמית מנופחת, אלא שיקוף של סנטימנט מובהק המגיע מהציבור החילוני והמסורתי של המדינה בכל הקשור לרפורמת הכשרות שהציג בתוך פחות מחמישה חודשים מאז השבעת הממשלה ה-36 – ורפורמת הגיור שתעלה בחודשים הקרובים. אלו שניים מהנושאים המורכבים והסוערים ביותר הנוגעים לחייהם של כל אזרחי המדינה, לא רק הדתיים.

כשרות וגיור – הנושאים הללו היו מושא לוועדות, דיונים ומחלוקות פוליטיות במשך עשרות שנים. רק בנושאי הגיור הוקמו כבר שתי ועדות ממשלתיות – האחת בראשות פרופ' יעקב נאמן (1997) והשנייה בראשות ד"ר משה ניסים (2017) – אשר הציעו הצעות והגישו דוחות עבי-כרס, אך אלו מעולם לא יושמו או נוצקו לתוך חקיקה.

הראיון עם כהנא מתקיים בלשכתו הקטנה נטולת החלונות בקומת הממשלה בכנסת, כמה שעות לפני סיום ההצבעות על תקציב המדינה לשנת 2022. הצעת החוק שלו, לנושא פתיחת שוק הכשרות לתחרות, כבר עברה במליאת הכנסת יום קודם לכן, במסגרת חוק ההסדרים. על מגש פיצה קרירה ושתייה קלה, כהנא חוגג את ההישג.

מתן כהנא בסלפי במליאת הכנסת ביום השבעת הכנסת ה-23, 16 במרץ 2020
מתן כהנא בסלפי במליאת הכנסת ביום השבעת הכנסת ה-23, 16 במרץ 2020

הוא אינו חבר כנסת – התפטר במסגרת החוק הנורווגי – ולא צריך להיות במליאה עבור ההצבעות, אך הגיע לכנסת לשעות האחרונות של מרתון ההצבעות שנמשך בסופו של דבר כ-66 שעות. כהנא חשב להיות שם, מתוך הזדהות עם הח"כים הערים בלילות, וגם כדי להרביץ סבב ראיונות בעמדות הראיונות של ערוצי הטלוויזיה השורצים במסדרון הסמוך.

"מתווה הגיור שאנחנו בונים יאפשר לרבני הערים להקים בתי דין לגיור. הם יבצעו גיור על פי ההלכה, אבל הגישה שלהם תהיה אחרת, בזכות ההיכרות המקומית עם מבקשי הגיור", כהנא אומר. "היום, כשאדם מגיע להתגייר, חלק מהרבנים עושים מאמץ לשכנע אותו לא לבוא. אני שואף לכך שבתי הדין לגיור שיקומו יהיו מאירי פנים, ימשכו את האנשים להגיע ולא הפוך".

"היום, כשאדם מגיע להתגייר, חלק מהרבנים עושים מאמץ לשכנע אותו לא לבוא. אני שואף לכך שבתי הדין לגיור שיקומו יהיו מאירי פנים, ימשכו את האנשים להגיע ולא הפוך"

מה מטרת חוק הגיור החדש?
"יש כיום בישראל כ-500 אלף איש שהם זרע ישראל אך אינם יהודים על פי ההלכה. אנחנו לא צריכים לקבל את המצב הזה. אני נותן את הדוגמה של אישה שהייתה חיילת שלי, דריה, והעלתי גם סרטון איתה. היא הייתה החיילת הכי טובה בטייסת, ועל פי ההלכה היא גויה כי נולדה לאם וסבתא שאינן יהודיות.

"עכשיו היא לומדת רפואה ועומדת להתחתן עם בחור יהודי, והילדים – על פי ההלכה – יהיו גויים. אני רואה בכך סוג של התבוללות. הילדים שלהם ישראלים לכל דבר ועניין ואחים שלנו לצבא ולנשק, אבל מבחינה הלכתית, הילדים לא יהודים ואני רואה לעצמי אחריות כבדה לפתור את הדבר הזה.

הסיפור של דריה הוא הסיפור של כולנו

נו, היא מסכימה? הצלחת לשכנע אותה? הסיפור של דריה הוא הסיפור של כולנו.

Posted by ‎מתן כהנא – Matan Kahana‎ on Tuesday, September 21, 2021

"דריה מספרת על חברים שהזהירו אותה מפני הליכה להליך של גיור, ועל הזוועות שצריך לעבור שם. אני רוצה להגיע למצב שהיא תוכל לבדוק את התהליך ותבצע גיור על פי ההלכה".

איך זה עומד ביחס לאישור שבג"ץ נתן להכרה בגיור רפורמי וקונסרבטיבי?
"הפסיקה של בג"ץ של הכרה בגיור רפורמי וקונסרבטיבי לעניין חוק השבות – היא נשארת על תילה".

הרבנים הראשיים מוכנים לשבת איתך, לדון בגיורים? בנושא הכשרות הלך קשה איתם.
"אני מנסה לבנות מתווה שהם ילכו איתו. הרב הראשי האשכנזי דוד לאו נפגש איתי וגם אם לא הסכים למתווה הכשרות וגם אם השיח איתו אינו פומבי, היה לי איתו דיאלוג. הרב הראשי הספרדי יצחק יוסף בכלל לא מוכן לדבר איתי. לאו מופקד על נושאי הגיור ויוסף מופקד על נושאי הכשרות. אני מקווה שאני אציע מתווה גיור שלאו יוכל לסמוך עליו".

"הרב הראשי האשכנזי נפגש איתי וגם אם לא הסכים למתווה הכשרות וגם אם השיח איתו אינו פומבי, היה לי איתו דיאלוג. הרב הראשי הספרדי בכלל לא מוכן לדבר איתי"

כהנא לא מוכן להרחיב בנושא הרבנים הראשיים, אך גורמים שמתמצאים במורכבויות מציינים כי ההתנגדות של הרב יצחק יוסף נובעת מקשריו לש"ס והאיסורים שיוצאים מיו"ר התנועה אריה דרעי וכי הסיבה להתנגדויות היא שש"ס יושבת באופוזיציה.

הרב הראשי הספרדי יצחק יוסף והרב הראשי האשכנזי דוד לאו בפגישת חירום בנושא רפורמת הגיור ב-3 ביוני 2018 (צילום: דוברות הרבנות הראשית)
הרב הראשי הספרדי יצחק יוסף והרב הראשי האשכנזי דוד לאו בפגישת חירום בנושא רפורמת הגיור ב-3 ביוני 2018 (צילום: דוברות הרבנות הראשית)

מה המקום של הזרמים הלא אורתודוקסיים – הרפורמים והקונסרבטיבים – בהליכי הגיור הפנים-ישראליים,  כלומר, מעבר לצרכי חוק השבות?
"מדינת ישראל היא מדינה על פי הזרם האורתודוקסי. אני לא רואה שום סיבה שזרמים שאינם אורתודוקסים יקבלו השפעה. מה שהם צריכים לקבל על פי גודלם היחסי, הם יקבלו. אבל אני לא חושב שזה נכון שתהיה להם השפעה על חיי הדת בישראל. אני אעשה מאמץ שמדינת ישראל תישאר אורתודוקסית, הן בגיור והן בכשרות".

"אני לא רואה שום סיבה שזרמים שאינם אורתודוקסים יקבלו השפעה. מה שהם צריכים לקבל על פי גודלם היחסי, הם יקבלו. אבל אני לא חושב שזה נכון שתהיה להם השפעה על חיי הדת בישראל"

ומה עם מיליונים של יהודים שחיים בארה"ב, האם אתה אומר שאתה ויתרת עליהם? רובם לא דתיים, המסגרות שאתה בונה הן אולי עם פתיחות רעיונית גדולה יותר, אבל אתה לא מסייע להם להגיע לפה.
"ברור שאני רוצה שתהיה עלייה גדולה. הרפורמים והקונסרבטיבים הם אחים שלנו, והם יהודים ועלינו להתאמץ שהם לא יתרחקו מאיתנו".

חשש לזהות היהודית של המדינה

לאורך כל הראיון, כהנא מתאמץ מאוד להבהיר שגישתו הדתית-הלכתית היא השמרנית ביותר שיש.

"אני מאוד דתי. נער הפוסטר של הציונות הדתית. גדלתי בכל המסגרות הקלאסיות של הציונות הדתית. אני מתפלל שלוש פעמים ביום, הולך עם ציצית כל יום בחיים שלי. ויחד עם זה צמחתי גם במסגרות חילוניות.

מתן כהנא בחיל האוויר (צילום: אביחי סוחר)
מתן כהנא בחיל האוויר (צילום: אביחי סוחר)

"הייתי טייס הקרב הדתי היחיד בתחילת הדרך ואני מכיר את העולם החילוני הכי טוב. המיליה שלי מורכב מטייסים חילונים ולכן אדם כמוני יכול להביא את התרופה לשסע הקשה ביותר בישראל של 2021 והוא השסע בנושאי דת ומדינה".

לדבריו, מה שמניע אותו כשר לשירותי דת, הוא ההתדרדרות בזהות היהודית של המדינה. עם קום המדינה, כך טוען כהנא, הסטטוס קוו היה שמירת השבת היהודית, כשמוסדות תרבות ומסחר היו סגורים. בנעוריו הוא יצא להפגין נגד פגיעה בקדושת השבת בירושלים. אך כיום, 73 שנים אחרי הקמת המדינה, יש מקומות בילוי רבים, חנויות, וריכוזי מסחר.

"המאבק של החרדים יצר אנטי, וזה התגלגל כמו כדור שלג. זה הולך למקום רע ולדעתי צריך להוביל את השיח של נושאי דת ומדינה בהסכמה".

איפה רואים את התדרדרות הזהות היהודית לשיטתך?
"פחות יהודים בוחרים להתחתן כדת משה וישראל. הסטטיסטיקה מאוד חזקה בנושא הזה. ככל שיש יותר כפייה דתית, אנשים בורחים מזה – ובית המשפט העליון מתיר את הרסן, עם פסיקות יותר פרוגרסיביות.

"פחות יהודים בוחרים להתחתן כדת משה וישראל. הסטטיסטיקה מאוד חזקה בנושא הזה. ככל שיש יותר כפייה דתית, אנשים בורחים מזה – וביהמ"ש העליון מתיר את הרסן, עם פסיקות יותר פרוגרסיביות"

"מצד שני, במקומות בהם אין כפייה, יש פריחה. רואים זאת בכך שכל המשפחות מחפשות לערוך בר מצווה או רואים זאת בענף התרבות והמוזיקה, שם יש עלייה גדולה באמנות המחוברת לשורשים היהודיים.

הרב גלעד קריב (שני מימין) עורך טקס נישואים רפורמי מול הכנסת, ב-18 במרץ 2013 (צילום: פלאש90)
הרב גלעד קריב (שני מימין) עורך טקס נישואים רפורמי מול הכנסת, ב-18 במרץ 2013 (צילום: פלאש90)

"אני, כאדם דתי, רוצה לחזק את הזהות היהודית של המדינה. אחרי 73 שנים, סיימנו להקים לעצמנו מקלט בטוח. יש לנו כבר מקום בטוח. עכשיו עלינו לעבור לשלב של בניית הזהות היהודית שלנו. לא מדובר על התערבות לאנשים במה שהם עושים בביתם, אלא על המרחב היהודי בפרהסיה".

"אני, כאדם דתי, רוצה לחזק את הזהות היהודית של המדינה. אחרי 73 שנים, סיימנו להקים לעצמנו מקלט בטוח. יש לנו כבר מקום בטוח. עכשיו עלינו לעבור לשלב של בניית הזהות היהודית שלנו"

איך אתה מציע, למשל, לפתור את נושא התחבורה הציבורית בשבת? ישראל הציבה יעד של הפחתת פליטת גזים, ואם לא יתאפשר לציבור הרחב להשתמש בתחבורה ציבורית בשבתות, לעולם לא נוכל להפחית את כמות הרכבים על הכביש, כי למשפחות אין איך להתנייד בסופי השבוע.
"צריך להסתכל על מה שניסו לעשות פרופ' רות גביזון והרב יעקב מדן. הם הניחו שכ-70% מהציבור – לא הקיצוניים בדתיות שלהם ולא הקיצוניים בחילוניות – יקבלו החלטות במשותף.

"לגבי תחבורה ציבורית בשבת, גביזון ומדן הגיעו לשביל האמצע שלהם באמצעות ויתורים הדדיים ולכן אני לא רוצה לתת כאן פתרון בשיטת הסלמי, לנושא כזה או אחר, אלא רוצה להסתכל על הרצון של 70% מן הציבור, שיפתרו את כל הנושאים בהסכמות – מיסוד זוגיות ללא כפייה, שבת ציבורית, קבורה ועוד.

"ההסכמות שאליהן הגיעו גביזון ומדן לפני 20 שנה, יכלו לסגור לגמרי את המסחר בשבתות. אני אומר לחברים הדתיים שלי, איך ויתרתם על זה? המשכתם להזין את המלחמה כי לא רציתם להסכים לפשרה וכיום הנושא של מסחר בשבת הוא כבר עובדה ולא ניתן יהיה להחזיר זאת לאחור".

הרב יעקב מדן ופרופ' רות גביזון ב-2016 (צילום: הדס פרוש/פלאש90)
הרב יעקב מדן ופרופ' רות גביזון ב-2016 (צילום: הדס פרוש/פלאש90)

יותר ממה שאתה רוצה להחזיר זהות יהודית למדינה, באמצעות התנערות מהכפייה, ניכר שאתה מחפש את הפחתת החיכוכים.
"עלינו להפוך את היהדות לגורם שמאחד אותנו כעם. לצערי, כיום, מלחמות דת ומדינה הופכות את היהדות לגורם מפלג".

"קריב פעל באלימות בנושא הכותל"

בעת השיחה עם כהנא התקיים עדיין החשש שלמחרת בבוקר, א' בכסלו, יגיעו ראשי המפלגות החרדיות – דרעי, יעקב ליצמן, משה גפני ואחרים – לרחבת הכותל המערבי בזמן שיועדו להגיע לשם חברי הכנסת גלעד קריב (רפורמי, העבודה) ואלון טל (קונסרבטיבי, כחול-לבן).

קריב וטל תכננו לבוא למקום הקדוש כדי להזדהות עם נשות הכותל – ואולי אף להכניס ספר תורה לאגף הנשים לשם תפילה. בסופו של דבר, החליטו שלא להגיע למקום כדי למנוע התלקחות אלימה במקום הקדוש, כדברי קריב.

נושא הכותל הוא סוגיה בוערת ביחסי ישראל והתפוצות. נציגי יהדות ארה"ב זעמו על ביטול מתווה הכותל ביוני 2017, רק שנה וחצי לאחר שאושר באישור היסטורי על ידי הממשלה, כאשר הסיעות החרדיות – ש"ס ויהדות התורה – מסכימות בשתיקה למתווה הפשרה.

נשים מארגון "נשות הכותל" רוקדות עם ספר תורה בתפילות החודשיות בכותל המערבי. 2015 (צילום: Miriam Alster/FLASH90)
נשים מארגון "נשות הכותל" רוקדות עם ספר תורה בתפילות החודשיות בכותל המערבי. 2015 (צילום: Miriam Alster/FLASH90)

המתווה אמור היה לאפשר ליהודים רפורמים וקונסרבטיבים להתפלל ברחבת "עזרת ישראל" הסמוכה לרחבה הראשית. בנוסף אמור הייתה לקום מועצה ציבורית לניהול המקום, בה ייוצגו גם הזרמים שאינם אורתודוקסים.

הודעת הממשלה על הקפאת המתווה התקבלה בימים בהם ראשי הסוכנות היהודית התוודעו בירושלים, והביאה לביטול ארוחת ערב חגיגית של ראש הממשלה דאז בנימין נתניהו עם נציגי הסוכנות ויהדות התפוצות.

"זה מוקד לחיכוכים ומריבות וזה רע מאוד", אומר כהנא. "המתווה של 2016 הוסכם על כולם, כולל רבנים חרדים, ואז הגיע גוף קיצוני, של אנשי כיפות סרוגות, והם דפקו את זה. לא החרדים היו הבעיה, אבל בגלל שאנשי ציונות דתית הביעו מחאה, הם היו חייבים ליישר קו, כי לא ייתכן מבחינתם שהכיפות הסרוגות יהיו הקובעים".

"המתווה של 2016 הוסכם על כולם, כולל רבנים חרדים, ואז הגיע גוף קיצוני, של אנשי כיפות סרוגות, והם דפקו את זה. לא החרדים היו הבעיה, אבל בגלל שאנשי ציונות דתית הביעו מחאה, הם היו חייבים ליישר קו"

ומה העמדה שלך?
"אני חושב שיש לבחון את אימוץ מתווה הכותל של 2016 מחדש. אני יודע שהיה שבר גדול מאוד מול יהדות ארה"ב. הייתי שמח אם כל היהודים יהיו אורתודוקסים, אבל לא כל החלומות מתגשמים".

השר לשירותי דת מתן כהנא בכניסה ללשכת ראש הממשלה, אוקטובר 2021 (צילום: יצחק קלמן)
השר לשירותי דת מתן כהנא בכניסה ללשכת ראש הממשלה, אוקטובר 2021 (צילום: יצחק קלמן)

אתה מצהיר זאת על דעתו של ראש הממשלה נפתלי בנט?
"אני לא יודע אם זו גם עמדתו. לא דיברנו על זה בקואליציה עדיין. כשנכנסתי למשרד הדתות חשבתי שאני לא מתכוון לגעת בנושא הכותל, בתפוח האדמה הלוהט הזה.

"רציתי לטפל בכשרות, גיור, קבורה, שיתוף נשים בשירותי הדת. אבל אחרי המתקפה שהייתה בתשעה באב על ידי ארגון קיצוני (ארגון ליב"ה – ט"ש) בכוונה להפריע, הבנתי שאהיה חייב לטפל בנושא".

כדי להתקדם עם מתווה הכותל צריך להחליף את רב הכותל שמואל רבינוביץ, לא? הוא מקשה מאוד על ארגונים כמו נשות הכותל.
"אני בקשר צמוד עם רב הכותל. הוא לא יהיה המחסום בפני מתווה חדש. אני מבין שאנשים לא מעוניינים להגיד את העמדה שלהם בצורה ברורה, אבל אני מבין שהוא לא יתנגד".

"אני בקשר צמוד עם רב הכותל. הוא לא יהיה המחסום בפני מתווה חדש. אני מבין שאנשים לא מעוניינים להגיד את העמדה שלהם בצורה ברורה, אבל אני מבין שהוא לא יתנגד"

אתה מקיים דיאלוג בנושא הכותל עם גלעד קריב, שהוא חבר בכיר בזרם הרפורמי?
"עד עכשיו השיח ביננו היה, 'בוא נחכה עד אחרי התקציב'. לא ירדנו לפרטים, אלא רק הבענו עצב על כך שיש שם מריבות. אבל אני חושב שקריב עושה טעות שהוא מנצל את החסינות שלו כדי להכניס ספר תורה לעזרת הנשים. הוא טען שפעלו נגדו באלימות, אך הוא עצמו גם פועל באלימות".

אדם דתי רוצה להכניס ספר תורה לתפילת נשים בכותל, מדוע זה אלים?
"בכותל יש פרקטיקות נהוגות מאז הקמת המדינה והוא מפר אותן באמצעות החסינות ולא בהסכמות. אני בעד להגיע לדברים בהסכמה וקריב עשה מה שעשה כדי לשנות את הסטטוס קוו בכוח".

נשים במועצות הדתיות

סוגיה נוספת שכהנא מסתער עליה, היא שיבוץ נשים מלומדות במועצות דתיות והכנסתן למסלולי לימוד המקבילים להסמכה רבנית.

ח"כ גלעד קריב מגיש ספר תורה לנשות הכותל ב-7 באוקטובר 2021 (צילום: חשבון הטוויטר של גלעד קריב)
ח"כ גלעד קריב מגיש ספר תורה לנשות הכותל ב-7 באוקטובר 2021 (צילום: חשבון הטוויטר של גלעד קריב)

ב-2020, בעקבות עתירה לבג"ץ של הארגונים עתים, קולך ומרכז רקמן, הכריע היועץ המשפטי לממשלה כי העובדה שהרבנות לא מאפשר לנשים לגשת לבחינות הסמכה לרבנות מעוררת קשיים משפטיים רבים. הוחלט אז על הקמת מסלול מערך בחינות תורניות שיהיה פתוח לנשים באופן שווה.

"יש פריחה של עולם התורה הנשי במגזר הציונות הדתית ואני מתכוון לתמוך בכך באופן פעיל", אומר כהנא. "מסלול הלימוד המקביל לנשים הוא עם עומק והיקף זהה למסלול הרבנות, אבל הן לא יהפכו לרב אלא ל'יועצות הלכה' או 'מלומדות הלכה'.

"נפגשתי עם ראשות בתי המדרש לנשים – כמו מתן, נשמת או לינדנבאום – והן אומרות לי, 'אנחנו לא רוצות להחליף את הרבנים, אלא רוצות מקום משלנו'. אני אדם שמרן בגישתי, לא רוצה אישה בתפקיד רב, אבל כן לאפשר לנשים להביא לידי ביטוי את ידיעותיהן בהלכה ובתורה. המסלול הזה יאפשר זאת".

"אני אדם שמרן בגישתי, לא רוצה אישה בתפקיד רב, אבל כן לאפשר לנשים להביא לידי ביטוי את ידיעותיהן בהלכה ובתורה. המסלול הזה יאפשר זאת"

ומה היישום של הלימודים הללו?
"זה יכול להגיע לתפקידים ניהוליים, למשל כחברה במועצה דתית או יו"ר מועצה דתית, כיוון שלשר הדתות יש סמכות למנות בעלי תפקידים למועצות דתיות ואני הצהרתי שמעתה והלאה איני מוכן לקבל הרכבי מועצה דתית ללא נשים.

בית מדרש לנשים בשמורת עוז וגאון, 5 באוקטובר2021 (צילום: גרשון אלינסון/פלאש90)
בית מדרש לנשים בשמורת עוז וגאון, 5 באוקטובר2021 (צילום: גרשון אלינסון/פלאש90)

"יותר מזה, יש 90 חברי מועצות דתיות שמונו על ידי שרי הדתות הקודמים, ואני הודעתי שאני בוחן את המשך העסקתם ובמקומם מחפש כמה שיותר נשים".

זה כולל גם מוסמכות רפורמיות וקונסרבטיביות?
"יהיה מאגר של אנשים העומדים בתנאי סף, בדומה למאגר הדירקטורים. תואר ראשון, או הסמכה רבנית, או הסמכת מסלול הלימודים של בתי המדרש לנשים, או טוענות רבניות. בנוסף, ניסיון בניהול כוח אדם ותקציב".

אז אתה רוצה שכמה שיותר נשים ישולבו בניהול, אבל בשום פנים ואופן לא מוכן שנשים יוכלו לרקוד עם ספר תורה בסוכות או להתפלל עם ספר תורה בכותל?
"לגבי סוכות, זה לא עניין שלי. שכל קהילה תעשה מה שהרב מתיר לה. כל אישה יכול ללכת לקנות ספר תורה ולרקוד איתו איפה שתרצה. זה לא קשור לשר הדתות, כי שר הדתות עוסק ברגולציה ואני לא מתכוון בשום צורה לסטות מההלכה האורתודוקסית. שילוב נשים בניהול יחזק גם את עולם הרוח, אבל פריצת ההלכה – לא במשמרת שלי.

"לגבי הכותל, אני מאמין שאפשר להגיע להסדרה בהסכמה.

"כל אישה יכול ללכת לקנות ספר תורה ולרקוד איתו איפה שתרצה. זה לא קשור לשר הדתות, כי שר הדתות עוסק ברגולציה ואני לא מתכוון בשום צורה לסטות מההלכה האורתודוקסית"

"אני חושב שאני מביא המון בשורות – בכשרות היא הבשורה המשמעותית ביותר. וכן בגיור וגם בעולם התורה הנשי. עד היום דלתו של השר הייתה סגורה בפני ארגוני הנשים. פתאום כעת הן מגיעות לפגישות עם שר הדתות, יושבות סביב השולחנות העגולים".

יעקב אביטן ומתן כהנא בטקס החלפת שרים במשרד לשירותי דת, 14 ביוני 2021 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יעקב אביטן ומתן כהנא בטקס החלפת שרים במשרד לשירותי דת, 14 ביוני 2021 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

"אשתי מאוד מפחדת"

איך הרגשת כשקיימו ליד הבית שלך הפגנה עם שרימפס וקלאמרי, ועם זה שמכנים אותך אנטיוכוס או המן הרשע?
"זה משעשע אותי. אלה לא אנשים חרדים שעושים זאת, אלא ארגון חותם שהם בקצה החרד"לי ומימינה להם אין דבר. הם משלמים כסף לאנשים כדי שיקללו אותי, למשל כשאני מגיע לאזכרה לרב קוק. עושים צער בעלי חיים (שרימפס וקלאמרי) מחוץ לבית שלי במושב.

"הם מנסים לצייר אותי כרפורמי בעוד שאני הכי אורתודוקסי שיש. בכנסת, עלה חבר כנסת חרדי וצעק עליי מעל לפודיום 'אתה רפורמי' וכשהוא ירד מהדוכן שאלתי אותו למה – והוא השיב לי, 'הכל שטויות, מה לעשות – זה החיים הפוליטיים'".

ובכל זאת, המתקפות הללו וכן על חבריך לסיעה עידית סילמן וניר אורבך, והאיומים הפיזיים. זה לא מצחיק.
"הם חוטפים על בסיס הסקאלה של 'מי לא מספיק ימני'. אני חוטף על בסיס הסקאלה של 'מי לא מספיק דתי'. זה ההבדל בין ההפגנות נגדם להפגנות נגדי.

"בנוגע להקמת הממשלה, אני דחפתי להקמתה מייד כשזיהיתי שאין אפשרות לממשלת ימין. ישר אמרתי לבנט, שהולכים בכל הכוח על אחדות ולכן אף אחד לא ניג'ס לי, למעט איזה הפגנה של איציק זרקא בתוך המושב שלי שבה נאמרו לי דברים כמו 'תוריד את המכנסיים, הורוביץ תוקע אותך'. זה נצעק ברמקול באמצע המושב. זו הייתה הפגנה ממש מצחיקה וזה לא מזיז לי.

"תביני, אם ותיקי חיל האוויר היו מפגינים נגדי זה היה יותר משפיע עליי, כי הם המיליה שלי".

ובני המשפחה שלך, אשתך, גם הם חושבים שזה מצחיק ומשעשע? או שיש מישהו שקצת יותר נלחץ מהאיומים?
"אשתי מאוד מפחדת. היא דוקטור לפסיכולוגיה והיא אומרת שתמיד יש אחד מהאנשים האלה שהברגים שלו לא מחוברים עד הסוף, וכשצועקים עליך שאתה משמיד הדת ואויב היהדות, יכול להיות אחד בקצה שלא מבין עד הסוף את הפער בין הפגנה לבין מעשה אלים. אבל אני מרגיש בטוח".

"אשתי מאוד מפחדת. היא ד"ר לפסיכולוגיה ואומרת שתמיד יש אחד מהאנשים האלה שהברגים שלו לא מחוברים עד הסוף, שלא מבין את הפער בין הפגנה לבין מעשה אלים. אבל אני מרגיש בטוח"

אתה שומע מהציבור שלך ביקורת על הישיבה המשותפת עם רע"ם, עם מרצ, עם העבודה?
"להרבה אנשים קשה לשבת בממשלה עם רע"ם וגם לי זה לא טבעי. אל מול האפשרויות שעמדנו מולן, אני שמח בבחירה הזו והיא הייתה נכונה. הייתי מעדיף שרע"ם לא יהיו האצבע המכריעה (כלומר המשלימים ל-61 – ט"ש), אני לא אוהב את התלות בהם".

היית רוצה שיהדות התורה תצטרף?
"קואליציה של 61 היא קשה לתחזוק מכיוון שכל ח"כ מלך ולכן עדיף להרחיב. מי שיכול להסכים עם קווי היסוד של הממשלה שיצטרף באהבה ובשמחה. אבל הדברים שאני מקדם בענייני דת ומדינה יכולים לקרות רק בממשלה שלא תלויה בחרדים".

השר לשירותי דת מתן כהנא (צילום: יצחק קלמן)
השר לשירותי דת מתן כהנא (צילום: יצחק קלמן)

החרדים גם ככה יהפכו את כל החוקים שלך, אחרי שתתחלף.
"אני משקיע המון מחשבה בהובלת תהליכים שלא ניתן יהיה לבטלם. למשל בנושא הכשרות, ברגע שגופים פרטיים יתחילו להעניק כשרות, הבד"צים החרדיים יפרחו מכך וירוויחו טוב וזה יהיה לא הפיך.

"השוק יהיה חופשי, ומפעלים ועסקים גדולים ירצו את תעודת הכשרות שמקנה להם מקסימום מגוון של קהל ולכן אני צופה שדווקא הבד"צים יפרחו תחת החוק החדש".

לימינה אין תמיכה ציבורית. אין לכם קהל. הייתה איזה ציפייה שבנט כראש ממשלה יתחזק, אפילו רק קצת, בדעת הקהל. במקום זה, קורה ההיפך.
"אנחנו ערים לסיטואציה ואנחנו רגועים. האתגר היה לעבור את משוכת התקציב כדי לייצר יציבות לשנתיים הבאות. ככל שזה תלוי בימינה, אנחנו נעשה הכול כדי להעביר את השלטון ליאיר לפיד בדיוק לפי ההסכם, בעוד פחות משנתיים.

"אנחנו עובדים מול מכונת רעל משומנת של הליכוד. הם עסוקים בקמפיינים שקריים מא' ועד ת', כמו כסף לחתולים במקום לחיילים, כשהם עצמם תקצבו את נושא האכלת החתולים. את הכסף לחמאס הם נתנו ואנחנו עצרנו.

"אני משוכנע שככל שיעבור הזמן, המוטיבציה של מכונת התעמולה השקרית של הליכוד והרעל שלהם יפחתו. הציבור יראה שאנחנו פועלים בשבילו ושאנחנו מקבלים החלטות נכונות וממלכתיות כשמולנו טירלול מוחלט של מספר ח"כים בליכוד. אני משוכנע שאנשים יעריכו את זה ובסוף יבחרו בנו".

"אני משוכנע שככל שיעבור הזמן, הציבור יראה שאנחנו פועלים בשבילו ושאנחנו מקבלים החלטות נכונות וממלכתיות כשמולנו טירלול מוחלט של מספר ח"כים בליכוד. אני משוכנע שאנשים יעריכו את זה ובסוף יבחרו בנו"

* * *

לאחר פרסום הכתבה, מרכז ליב"ה מסרו בתגובה לדברי השר כהנא: "מרכז ליב"ה גאה במאבקו על שמירת קדושת הכותל המערבי ולשמש כפה לרוב רובו של העם היהודי, חילונים, מסורתיים, דתיים וחרדים, שמאוחדים בדעה אחת – שאסור לפגוע בקדושת הכותל המערבי וחלילה לחלקו. כהנא הוא זה שחבר לקיצונים וההזויים כדוגמת גלעד קריב והתנועות הרפורמיות, שעוברים על החוק ופוגעים בצביון היהודי של מדינת ישראל".

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
רק ביטול המועצות הדתיות ,הפרטת שירותי הדת וצימצום המוני רבני הערים,השכונות והקומבינות יהווה שינוי אמיתי. והחשוב ביותר מינוי רק רב ראשי אחדדדדדדדדדדדדדדדדדדדדדדדדדדדדדדדדדדדדדדדדדדדדדד ב... המשך קריאה

רק ביטול המועצות הדתיות ,הפרטת שירותי הדת וצימצום המוני רבני הערים,השכונות והקומבינות יהווה שינוי אמיתי. והחשוב ביותר מינוי רק רב ראשי אחדדדדדדדדדדדדדדדדדדדדדדדדדדדדדדדדדדדדדדדדדדדדדד בלבד ושהוא ציוני . עכשיו זה הזמן לקבע זאת בחוקים

עוד 2,941 מילים ו-2 תגובות
סגירה