מנדלבליט שוב עושה הנחות - והפעם לאריה דרעי

לפי דיווח של חדשות 12 אמש, היועמ"ש קרוב לחתימה על הסדר טיעון עם יו"ר ש"ס, אשר מצידו יתפטר מהכנסת כדי למנוע מבית המשפט להידרש לשאלה האם מדובר בעבירה שיש עמה קלון ● בהינתן ההנחות המפליגות שחילק במהלך כהונתו לבני הזוג נתניהו ולאחרונה לחיים כץ, לא מפתיע שגם במקרה של דרעי מנדלבליט נחוש לקבע את מקומו כיועמ"ש הגרוע בהיסטוריה ● פרשנות

אריה דרעי, אביחי מנדלבליט (צילום: פלאש90, מונטז')
פלאש90, מונטז'
אריה דרעי, אביחי מנדלבליט

נראה כי היועץ המשפטי לממשלה היוצא אביחי מנדלבליט נחוש לקבע את מקומו בהיסטוריה כגרוע ביותר מבין היועצים המשפטיים לממשלה שכיהנו אי פעם, וזה באמת לא הישג שבא בקלות.

את שלבי הסיום של כהונתו מקדיש מנדלבליט לסדרה של החלטות ותרניות וסלחניות כלפי נבחרי ציבור בכירים. מישהו מופתע? הכתובת תמיד הייתה על הקיר, היא כתובה בשורה ארוכה של הקלות שעשה היועץ היוצא לבני הזוג בנימין ושרה נתניהו לאורך שש שנות כהונתו.

את שלבי הסיום של כהונתו מקדיש מנדלבליט לסדרה של החלטות ותרניות וסלחניות כלפי נבחרי ציבור בכירים. מישהו מופתע? הכתובת תמיד הייתה על הקיר

אמש פורסם בחדשות 12 כי מנדלבליט קרוב לחתימת הסדר טיעון עם יו"ר ש"ס, ח"כ אריה דרעי, שבמסגרתו דרעי יודה בביצוע עבירות מס שאינן מפליגות בחומרתן. התביעה לא תבקש מבית המשפט לגזור עליו עונש מאסר בפועל, גם לא עבודות שירות. לא נמסר אם יתבקש עונש קל יותר במדרג – מאסר על-תנאי או קנס – בגין הפרשה הפלילית הנוכחית ברזומה של דרעי, שפרטיה פורסמו בזמן ישראל בהרחבה.

הרכיב המפתיע הוא הסידור שמנדלבליט ודרעי מצאו בסוגיית הקלון. התביעה, כך נטען בחדשות 12, אינה מתכוונת לדרוש שבית המשפט יקבע כי בעבירה שדרעי יודה ויורשע בה יש קלון.

למעשה, שני הצדדים מבקשים למנוע מבית המשפט להידרש כלל לעניין. לפיכך, דרעי מתכוון להתפטר מהכנסת במקביל לחתימת הסדר הטיעון, כך שבבוא בית המשפט לגזור את עונשו, לא תהיה לו כלל עילה להידרש לסוגיית הקלון של מי שיהיה באותה עת ח"כ לשעבר.

דרעי מתכוון להתפטר מהכנסת במקביל לחתימת הסדר הטיעון, כך שבבוא בית המשפט לגזור את עונשו, לא תהיה לו כלל עילה להידרש לסוגיית הקלון של מי שיהיה באותה עת ח"כ לשעבר

ההתפטרות מן הכנסת אינה באמת סנקציה בעבור דרעי: לפני עשרה חודשים פורסם לראשונה בזמן ישראל כי דרעי הכשיר את הקרקע להמשיך לנהל את ש"ס גם מחוץ לכנסת, וסמוך להקמת ממשלת בנט-לפיד פורסם ב"הארץ" כי דרעי שוקל להתפטר מהכנסת אם ש"ס תלך לאופוזיציה.

הידיעה על הסדר הטיעון המתקרב באה לאחר שלפני שבועיים דלפו, בטעות או במכוון, דברים שאמר מנדלבליט בפורום סגור, בהם הכין את הקרקע להתקפלות התביעתית בתיק דרעי.

"אני חושב שהתוצאה היא לא טובה, היא רעה אפילו, שזה לקח כל כך הרבה זמן", אמר מנדלבליט על החקירה שהחלה לפני קרוב לשש שנים, זמן קצר לאחר כניסתו לתפקיד היועץ. "תיק דרעי בא אליי כתיק שחיתות מאוד חמור. מהתיק הזה לא נולד אפילו עכברון. זאת אומרת, כלום. לא הייתה חקירה על העלמות מס. פשוט כלום".

פטנט עוקף קלון

מנדלבליט מתגלה כנימוח במיוחד ביחסו לפוליטיקאים בסוגיית הקלון. רק בשבוע שעבר כתבה הפרקליטות לבית משפט השלום בראשון לציון, שעתיד לאשר בשבוע הבא את הסדר הטיעון שנחתם עם ח"כ חיים כץ, כי לגישתה אין קלון בעבירה שבה הוא עתיד להודות ולהיות מורשע.

נוכח העובדה שבית המשפט מוסמך לפסוק בנושא הקלון גם בניגוד לעמדת שני הצדדים – הפרקליטות והנאשם – מתכוונת התביעה להקדיש מאמצים כדי לנמק בבית המשפט מדוע העבירה קלה כל כך, שאין הצדקה כי ייקבע שיש עמה קלון.

בהודעה מטעם הפרקליטות, שהוגשה בתגובה לבקשת התנועה לאיכות השלטון להצטרף להליך במעמד של ידידת בית המשפט, נכתב כי "המדינה מתעתדת להציג בצורה מלאה מדוע לטעמו של היועץ המשפטי לממשלה, בנסיבות המפורטות בכתב האישום שהוגש, אין מקום לקבוע כי יש קלון בעבירה".

בחזרה לדרעי. הפטנט שלכאורה רקחו הח"כ הסורר והיועץ הנרפה, אמור על פי הדיווח לאפשר לדרעי להתפטר כעת מהכנסת אך לשוב ללא קושי לכהן בכנסת הבאה, ואולי אף כשר בממשלה עתידית.

הפטנט שלכאורה רקחו הח"כ הסורר והיועץ הנרפה, אמור על פי הדיווח לאפשר לדרעי להתפטר מהכנסת אך לשוב ללא קושי לכהן בכנסת הבאה, ואולי אף כשר בממשלה עתידית

אריה דרעי במליאת הכנסת, 22 בנובמבר 2021 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
אריה דרעי במליאת הכנסת, 22 בנובמבר 2021 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

אילו היה בית המשפט קובע שבעבירות שבהן דרעי יודה יש קלון, ובהנחה שלא ייגזרו עליו יותר משלושה חודשי מאסר בפועל, הדבר לא יחסום את דרכו של דרעי להיבחר מחדש לכנסת הבאה (התמודדות של מועמדים לכנסת נמנעת רק אם הורשעו בעבירה שיש עמה קלון, נגזר עליהם עונש של יותר משלושה חודשי מאסר בפועל, וטרם חלפו שבע שנים מסיום ריצוי העונש).

לעומת זאת, כהונתו העתידית של דרעי בממשלת ישראל הייתה ככל הנראה נחסמת. חוק יסוד הממשלה קובע כי מי שהורשע בעבירה פלילית, נקבע שיש עמה קלון ונגזר עליו עונש מאסר, אפילו על-תנאי – לא יוכל להתמנות לשר או סגן שר עד לתום שבע שנים מסיום ריצוי העונש (או במקרה של מאסר על-תנאי – ממועד מתן גזר הדין).

ניתן לשער שהן דרעי והן מנדלבליט מעריכים שאם סוגיית הקלון תובא להכרעתו של בית המשפט, לא יהיה מנוס אלא לקבוע שבעבירת המס שבה הורשע יש קלון. קשה להעלות על הדעת מסקנה אחרת – בתי המשפט פסקו כבר לפני שנות דור כי עבירות מס כמוהן כשליחת יד בקופת הציבור, ואלה הן עבירות שבדרך כלל יש עמן קלון.

ניתן לשער שהן דרעי והן מנדלבליט מעריכים שאם סוגיית הקלון תובא להכרעתו של בית המשפט, לא יהיה מנוס אלא לקבוע שבעבירת המס שבה הורשע יש קלון

מנדלבליט ודרעי מבקשים, אם כך, למנוע את עצם התקיימות הדיון בבית המשפט בעניין הקלון. את זאת מבקש דרעי להשיג באמצעות התפטרות מן הכנסת. זה בדיוק אותו תרגיל שעשה אהוד אולמרט בשנת 2012, לאחר שהורשע בבית המשפט המחוזי בירושלים בהפרת אמונים בפרשת מרכז ההשקעות, וזוכה (באותו סבב ראשון) מפרשות ראשונטורס ומעטפות הכסף.

אהוד אולמרט על ספסל הנאשמים במשפט הולילנד, ב-29 בספטמבר 2013 (צילום: Roni Schutzer /Flash90)
אהוד אולמרט על ספסל הנאשמים במשפט הולילנד, ב-29 בספטמבר 2013 (צילום: Roni Schutzer /Flash90)

אולמרט היה באותה עת אזרח פרטי. לא ראש ממשלה, לא שר, לא ח"כ. הוא אמנם השמיע קולות של מי שמבקש להתמודד על ראשות הממשלה בבחירות הקרבות ב-2013, אך לא הייתה לכך משמעות פורמלית.

אך בכל זאת הייתה סיבה שבעטיה היה בית המשפט חייב לדון בסוגיית הקלון: הכללים שנקבעו בוועדת הכספים באשר להטבות כספיות שלהם זוכים ראשי ממשלה לשעבר, מלבד תשלום הפנסיה: לשכה, נהגים, רכב, מזכירות.

אולמרט מצא דרך להתחמק מהדיון בעניין הקלון: יום לפני הדיון שהתקיים בבית המשפט בטיעונים לעונש, שבו התכוונה הפרקליטות לנמק מדוע יש קלון בעבירה היחידה שבה הורשע, שלח עורך דינו מכתב ליו"ר ועדת הכספים, שבה "הודיע" אולמרט חד-צדדית כי הוא מוותר על ההטבות האמורות.

ואכן, למחרת היום שתקה הפרקליטות בעניין הקלון, בית המשפט נמנע מלקבוע כך או אחרת, ואולמרט יכול היה לזמר בתקשורת ש"בית המשפט לא קבע שיש קלון בעבירה שלי, זו עבירה טכנית".

כך צפוי להיראות גם עתידו הקרוב של דרעי. בנוסף להסכמה עם מנדלבליט על עסקת הטיעון החלומית ולהתפטרותו מהכנסת, יהיה עליו לוותר על ההטבות המוקנות לו כח"כ לשעבר וכשר לשעבר. כל זאת, בהנחה שההטבות האלה לא נשללו ממנו מלכתחילה, נוכח ההרשעה הפלילית שהוא סוחב עמו משנת 2000.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
5
מנדלבליט הוא מושחת מוסרי. מרח את הבאתו לדין של נתניהו, של כץ, ושל דרעי הגנב הסידרתי. לומר על מנדלבליט שהוא אדם ישר, זה כמו לומר על כייס בתחנה המרכזית, שהוא אידאליסט... בושה למדינה שאנשי... המשך קריאה

מנדלבליט הוא מושחת מוסרי. מרח את הבאתו לדין של נתניהו, של כץ, ושל דרעי הגנב הסידרתי. לומר על מנדלבליט שהוא אדם ישר, זה כמו לומר על כייס בתחנה המרכזית, שהוא אידאליסט… בושה למדינה שאנשים כאלה אמונים על הצדק אצלנו.

ההסננות, גרירת הרגלים של היועמ"ש פשוט מעודד פשיעה של פוליטיקאים בישראל. הוא לא ראוי לתפקידו, מעולם לא היה. הוא ייזכר כיועץ הגרוע ביותר שהיה כאן. חוק אחד לפולטיקאים (ושרה) וחוק אחר לאזרח... המשך קריאה

ההסננות, גרירת הרגלים של היועמ"ש פשוט מעודד פשיעה של פוליטיקאים בישראל. הוא לא ראוי לתפקידו, מעולם לא היה. הוא ייזכר כיועץ הגרוע ביותר שהיה כאן. חוק אחד לפולטיקאים (ושרה) וחוק אחר לאזרחים, "הגברת" זכתה לניקוי השולחן בלי הסבר, הוא הכריז שביבי לא קשור לצוללות מבלי שבדק…
ראוי לבדוק את עבודת היועץ אחרי לכתו, משהו אצלו תמיד הסריח.

עוד 965 מילים ו-5 תגובות
סגירה