שר החוץ יאיר לפיד (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יונתן זינדל/פלאש90

במרחק מטרים מקברו של מייסד המדינה וראש הממשלה הראשון דוד בן-גוריון, יתאספו מחר שישה שרי חוץ - מארה"ב, איחוד האמירויות, בחריין, מרוקו, מצרים וישראל - לתמונה משותפת ● זה יהיה המשכו של הצלחת הסכמי אברהם, וארוע שהפעם יהיה כולו על כתפי שר החוץ וראש הממשלה החליפי ● אבל האמריקאים לא שוכחים בדרך את הפלסטינים ואת אוקראינה ● פרשנות

אם לא תהיה הפתעה חריגה, מחר (שני) יעמוד שר החוץ האמריקאי אנתוני בלינקן בצילום משותף כתף אל כתף עם שורת שרי חוץ של מדינות המזרח התיכון, כאשר שר החוץ של מדינת ישראל יאיר לפיד (וראש הממשלה העתידי שלה) הוא המארח.

שר החוץ של איחוד האמירויות, השייח' עבדאללה בן זאיד; שר החוץ של בחריין, עבד א-לטיף א-זיאני; שר החוץ של מרוקו, נאסר בוריטה; וגולת הכותרת – שר החוץ של מצרים, סאמח שכרי – כל אלה יתייצבו לצילום משותף. אם אפשר על רקע המצוק היפהפה של נחל צין ורמת עבדת.

במרחק מטרים משם, קבורים מייסד המדינה וראש הממשלה הראשון דוד בן גוריון ורעייתו פולה. אם כך יהיה, זו תהיה אחת המחוות היפות ביותר שעשו אי פעם שרי חוץ של מדינות ערב למדינת ישראל. וגם אם יצטלמו בתוככי מלון קדמא ולא יצאו לצילום משותף בנקודה המרשימה, תהיה זו פסגה מיוחדת.

מלון קדמא בשדה בוקר, 21 ביולי 2020 (צילום: Moshe Shai/FLASH90)
מלון קדמא בשדה בוקר, 21 ביולי 2020 (צילום: Moshe Shai/FLASH90)

האמריקאים מגיעים לצילום המשותף כשושבינים של השמחה, אחרי שבאירוע "משפחתי" אחר הם היו הדוד המבריז שלא הגיע לחופה. השנים שבהן ארה"ב משכה ידיה ממעורבות במלחמת האזרחים בסוריה אפשרו לרוסיה להיכנס לוואקום ולהפוך דה-פקטו לשכנה הריבונית של ישראל בצפון.

השנים שבהן ארה"ב משכה ידיה ממעורבות במלחמת האזרחים בסוריה אפשרו לרוסיה להיכנס לוואקום ולהפוך דה-פקטו לשכנה הריבונית של ישראל בצפון

אמריקה יצאה משם, רוסיה נכנסה, ואת התוצרים רואים בימים אלה, כאשר ממשלת ישראל מהססת להצטייר כעוינת לולדימיר פוטין – אולי המדינה הדמוקרטית מערבית היחידה בעולם שלא מוכנה להטיל סנקציות ולהפגין את חזית אחידה עם המדינות הליברליות נגד רוסיה.

אחרי החתימה על הסכמי אברהם, הממשל הדמוקרטי הנוכחי יכול להודות לממשל הרפובליקאי הקודם על ההובלה. כל מה שבלינקן והנשיא ג'ו ביידן צריכים לעשות, זה להמשיך להיות נוכחים. להיות שם, לסייע לצדדים, לגבות, לקדם את העסקאות האזוריות. וכן, גם להצטלם ביחד.

שר החוץ יאיר לפיד נפגש עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בריגה, לטביה, 7 במרץ 2022 (צילום: Olivier Douliery, Pool via AP)
שר החוץ יאיר לפיד נפגש עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בריגה, לטביה, 7 במרץ 2022 (צילום: Olivier Douliery, Pool via AP)

ממשל טראמפ ייבש את הפלסטינים, וממשל ביידן מנסה גם בנקודה זו שלא להיעלם לחלוטין. במזרח התיכון, כל ואקום עשוי להתמלא במהרה על ידי דיקטטור ו/או גוף מדינתי או טרוריסטי אחר. אז ככל שזה נוגע לפלסטינים, האמריקאים מנסים שלא להיעלם.

היום (ראשון), במהלך פגישותיו בירושלים יכריז בלינקן גם על פרויקטים בהיקף קטן (5.5 מיליון דולר, מתוך קרנות של מאות מיליוני דולרים) של מענקים כספיים לגופים ישראלים ופלסטינים תחת פרויקט MEPPA. מעניין אם ארגון USAID כבר בשל לחשוף את שמות הגופים ולזהות את הפלסטינים והישראלים המקבלים סיוע כספי מהממשל.

במהלך פגישותיו בירושלים יכריז בלינקן גם על פרויקטים בהיקף קטן (5.5 מיליון דולר, מתוך קרנות של מאות מיליוני דולרים) של מענקים כספיים לגופים ישראלים ופלסטינים

ובחזרה לשדה בוקר: הפעם זו תהיה המסיבה הבלעדית של שר החוץ יאיר לפיד. בעוד בלינקן ייפגש גם עם ראש הממשלה נפתלי בנט, עם שר הביטחון בני גנץ ועם נשיא המדינה יצחק הרצוג – הרי ששרי החוץ של מצרים, האמירויות ובחריין אינם אמורים לפגוש את ראש הממשלה. בנט קיבל המנה היפה שלו, לפני כמה ימים בשארם א-שייח'. כעת לפיד יהיה הכוכב של האירוע למשך 24 שעות.

ראש ממשלת ישראל נפתלי בנט, נשיא מצרים א-סיסי, ויורש העצר מהאמירויות מוחמד בן זאיד בפסגה בשארם א-שייח, 22 במרץ 2022 (צילום: דוברות נשיא מצרים)
ראש ממשלת ישראל נפתלי בנט, נשיא מצרים א-סיסי, ויורש העצר מהאמירויות מוחמד בן זאיד בפסגה בשארם א-שייח, 22 במרץ 2022 (צילום: דוברות נשיא מצרים)

בעוד לששת שרי החוץ מארה"ב, מצרים, מרוקו, בחריין, איחוד אמירויות וישראל יש די נושאים אזוריים  לדון בהם, מעל לכל האירוע מרחף נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי ומצוקתה הגדולה של מדינתו, חודש אחרי שהחלה המתקפה האגרסיבית על ידי רוסיה.

את בן זאיד, אל-זיאני ולפיד מטרידה בעיקר איראן והתקדמותה המהירה להעשרת אורניום ברמה של 60%. העובדה שארה"ב מבקשת לנרמל את היחסים עם איראן ולחתום על הסכם הגרעין, מלחיצה גם את הפטרונית של בחריין, ערב הסעודית. אבל בלינקן, כמו ביידן, נמצא עם הראש בחרסון, מריופול וחארקיב.

העובדה שארה"ב מבקשת לנרמל את היחסים עם איראן ולחתום על הסכם הגרעין, מלחיצה גם את הפטרונית של בחריין, ערב הסעודית. אבל בלינקן, כמו ביידן, נמצא עם הראש בחרסון, מריופול וחארקיב

בלינקן יעלה את הנושא הזה בכל מפגש, ללא ספק. כלפי חוץ הוא ממשיך להודות לבנט על ניסיונות התיווך, אך כעבור חודש ואלפי הרוגים, כל השחקנים מבינים שפניו של פוטין אינם למו"מ או הפסקת הלוחמה.

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן מבקר פליטים אוקראינים בוורשה, פולין, 26 במרץ 2022 (צילום: AP Photo/Evan Vucci)
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן מבקר פליטים אוקראינים בוורשה, פולין, 26 במרץ 2022 (צילום: AP Photo/Evan Vucci)

לפורום המזרח התיכון שיתכנס בשדה בוקר אין השפעה ממשית על פוטין, אך עם חלקם ארה"ב נתקלה בקשיים בחודש האחרון.

איחוד האמירויות נמנעה בהצבעה הראשונה נגד רוסיה במועצת הביטחון; מצרים לא מעוניינת לחסום את מיצרי סואץ בפני ספינות רוסיות; וישראל – ישראל עדיין רוצה להיות המתווכת וזו ששומרת על יחסים טובים עם כולם. בשדה בוקר לא יהיה משעמם, לכל הפחות.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
אם בהנהגה הפלסטינית ינסו לזנוח מקובעויות מהעבר, ואם ישראל תבין שהגלגל הפכפך והחזק של היום יכול להפוך החלש מחר - אז ההתקדמות תגיע, התקדמות אמיתית, מרצון טוב, גמישות, נדיבות, משני הצדדים ... המשך קריאה

אם בהנהגה הפלסטינית ינסו לזנוח מקובעויות מהעבר, ואם ישראל תבין שהגלגל הפכפך והחזק של היום יכול להפוך החלש מחר – אז ההתקדמות תגיע, התקדמות אמיתית, מרצון טוב, גמישות, נדיבות, משני הצדדים בשווה. זה אחלה ההשגים של לפיד, אבל הכי חשוב זה שתי מדינות לשני העמים – עם חינוך ממלכתי לערכים של שיוויון והבנת משבר האקלים וכו'

עוד 639 מילים ו-1 תגובות
סגירה