חברת הכנסת ג'ידא רינאוי זועבי לאחר פגישתה עם ראש הממשלה החליפי יאיר לפיד בירושלים, 22 במאי 2022 (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
יונתן זינדל, פלאש 90

מפת הנזקים של רינאוי-זועבי

קשה לדעת אם רינאוי-זועבי תוכל לאמוד את הנזק שגרמה לכולם, וגם לעצמה, כשהחליטה לצאת למסע של איומי סרק על הקואליציה, ובסוף חזרה בה באופן די מביך ● גורמים שהיו בסוד המגעים טוענים כי מי שהכריע את הכף והחזיר אותה למסלול הוא מנסור עבאס ● עם או בלי קשר, אתמול שוב הופץ בחברה הערבית וידיאו של הנאום בו מזהיר משה גפני את יו"ר רע"ם מהבטחות שלא יתממשו ● פרשנות

ח"כ ג'ידא רינאוי-זועבי תגיע היום (שני) לכנסת, אבל תזכה לתשומת לב מינימלית. רינאוי-זועבי, שהפכה לדמות הפוליטית הכי מחוזרת בארץ בסוף השבוע – מי שהצליחה לטלטל מדינה שלמה, ממשלה וקואליציה – תאפסן את ימי התהילה הספורים שלה שלא ישובו עוד, ותחזור לאלמוניותה.

קשה לדעת אם רינאוי-זועבי תוכל לאמוד את הנזק שגרמה לכולם, וגם לעצמה, כשהחליטה לצאת למסע של איומי סרק על הקואליציה, ובסוף חזרה בה באופן די מביך. רינאוי-זועבי החרידה קואליציה מתנדנדת וחשופת עצבים ברגעים הכי קריטיים שלה.

היום ברור שרינאוי-זועבי הוליכה שולל ולא התכוונה לפרוש או להפיל את הקואליציה, אבל המהלך ערער עוד יותר את מעמד הממשלה, ויהיו כמובן בהמשך הדרך מי שינסו לחקות את רינאוי-זועבי, ולו רק כדי לקבל את תשומת הלב החד-פעמית הזו.

היום ברור שרינאוי-זועבי הוליכה שולל ולא התכוונה לפרוש או להפיל את הקואליציה, אבל המהלך ערער עוד יותר את מעמד הממשלה, ויהיו כמובן בהמשך הדרך מי שינסו לחקות אותה כדי לקבל את תשומת הלב הזו

רינאוי-זועבי גרמה נזק גם למרצ. יו"ר התנועה ניצן הורוביץ התגלה לפתע כסוציומט שלא שולט בחברי הכנסת שלו, מי שנכשל גם בבחירה של רינאוי-זועבי עצמה.

ראש הממשלה החליפי יאיר לפיד וחברת הכנסת ג'ידא רינאוי זועבי במשרד החוץ, 22 במאי 2022 (צילום: עוז אביטל)
ראש הממשלה החליפי יאיר לפיד וחברת הכנסת ג'ידא רינאוי זועבי במשרד החוץ, 22 במאי 2022 (צילום: עוז אביטל)

לכולם ברור שרינאוי-זועבי שרופה היום במרצ, ואיש לא ייקח אותה בחשבון לעתיד לבוא. את מקומה יתפוס להבא ח"כ עלי סלאלחה, פעיל ותיק של המפלגה מבית ג'אן, שרינאוי-זועבי הוצנחה על פניו לפני הבחירות.

לכולם ברור שרינאוי-זועבי שרופה היום במרצ, ואיש לא ייקח אותה בחשבון לעתיד לבוא. את מקומה יתפוס להבא ח"כ עלי סלאלחה, פעיל ותיק של המפלגה מבית ג'אן, שרינאוי-זועבי הוצנחה על פניו לפני הבחירות

רינאוי-זועבי גרמה נזק גם לעצמה. המינוי שלה לקונסולית ישראל בשנגחאי לא יעלה יותר על הפרק. ההופעה הבוטחת והמרשימה שלה בערוץ 12, שבה נשבעה כי הגיעה לנקודת האל-חזור, ובסוף חזרה בה, תהפוך לבדיחה הכרחית בארץ נהדרת, יחד עם ההכרזה שלה כי נשים ערביות הן חזקות והגיעה הזמן להכיר אותן. חזקות? כנראה עד לביקור הבית הראשון של עיסאווי פריג' או מנסור עבאס.

פוליטיקאי ערבי בכיר אמר לי אתמול כי הוא לא לקח את רינאוי-זועבי ברצינות כבר ביום חמישי שעבר, כאשר קרא את מכתב ההתפטרות שלה מהקואליציה.

"ראשי הקואליציה העדיפו לנקוט בעמדות נציות, נוקשות וימניות בסוגיות יסוד חשובות מאין כמותן לחברה הערבית: אל-אקצא והר הבית, שייח' ג'ראח, מפעל ההתנחלויות והכיבוש, הרס הבתים והפקעת הקרקעות ביישובים הערביים בנגב וכמובן חוק האזרחות", כתבה רינאוי-זועבי במכתב ההתפטרות שלה.

חברת הכנסת ג'ידא רינאוי-זועבי נפגשת עם ראש הממשלה החליפי יאיר לפיד, יחד עם השר עיסאווי פריג' ממרצ והשר במשרד האוצר חמד עמאר, ראש עיריית נצרת, ראש עיריית כפר קאסם וראשי המועצות כפר כנא, יפיע, כפר מנדא, כפר ברא, עילוט וריינה, 22 במאי 2022
חברת הכנסת ג'ידא רינאוי-זועבי נפגשת עם ראש הממשלה החליפי יאיר לפיד, יחד עם השר עיסאווי פריג' ממרצ והשר במשרד האוצר חמד עמאר, ראש עיריית נצרת, ראש עיריית כפר קאסם וראשי המועצות כפר כנא, יפיע, כפר מנדא, כפר ברא, עילוט וריינה, 22 במאי 2022

"חבר כנסת ערבי מוסלמי שמכבד את עצמו לא משתמש אף פעם במינוח הזה 'הר הבית'. זה לא הנרטיב שלנו", אמר הפוליטיקאי. "קראתי את המשפט הזה וכל המכתב נראה לי לא רציני".

"חבר כנסת ערבי מוסלמי שמכבד את עצמו לא משתמש אף פעם במינוח הזה 'הר הבית'. זה לא הנרטיב שלנו. קראתי את המשפט הזה וכל המכתב נראה לי לא רציני"

אתמול הגיעה רינאוי-זועבי לישיבת הכניעה בלשכתו של ראש הממשלה החליפי יאיר לפיד. כל סוגיות היסוד הלאומיות – הר הבית, שייח' ג'ראח וההתנחלויות "החשובות מאין כמותן לחברה הערבית" – כמעט ולא עלו בפגישה, אלא רק ענייני תקציב ליישובים, וגם על ההישגים הללו הדעות חלוקות.

אגב, רינאוי-זועבי הגיעה לפגישה עם שמונה ראשי ערים ומועצות קטנות וחסרי השפעה, למעט עלי סאלם, ראש עיריית נצרת. "רינאוי-זועבי לא הביאה ראשי ערים גדולות חברי ועד ראשי הרשויות, שהם בעלי השפעה במגזר. זה מאד בלט לנו", אומר פרשן של החברה הערבית.

"האנשים האלה יצאו מהפגישה ודיברו שטויות. סאלם אמר שכל ראש רשות ערבית יקבל 200 מיליון שקל אחרי הפגישה. זה רציני? יש 60 רשויות ערביות ועוד 20 רשויות דרוזיות וצ'רקסיות. יש כאלה שכל התקציב שלהן זה 150 מיליון שקל, אז הם יקבלו עוד 200 מיליון? ובסך הכול עוד 1.4 מיליארד שקל אחרי כל מה שהובטח למנסור עבאס? מה זה ההמצאות האלה?"

יו"ר רע"ם, ח"כ מנסור עבאס, בכנסת (צילום: יונתן זינדל, פלאש90)
יו"ר רע"ם, ח"כ מנסור עבאס, בכנסת (צילום: יונתן זינדל, פלאש90)

גורמים שהיו בסוד המגעים טוענים כי מי שהכריע את הכף והחזיר את רינאוי-זועבי למסלול הוא יו"ר רע"ם מנסור עבאס שהבהיר לה כי הקדמת הבחירות היא מכת מוות לרע"ם. "היום אין לנו מה לחפש בציבור הערבי, אנחנו חייבים לסיים את הקדנציה ולהביא הישגים", אמר עבאס לרינאוי-זועבי.

גורמים שהיו בסוד המגעים טוענים כי מי שהכריע את הכף והחזיר את רינאוי-זועבי למסלול הוא יו"ר רע"ם מנסור עבאס שהבהיר לה כי הקדמת הבחירות היא מכת מוות לרע"ם

עם או בלי קשר לדברים, אתמול הופץ שוב בקרב הציבור הערבי סרטון שבו מזהיר ח"כ משה גפני מיהדות התורה את מנסור עבאס מעל בימת הכנסת.

"אתה תגיע עד לבחירות ואז יתברר לך שלא קיבלת חצי שקל. תמיד יהיה היועץ המשפטי שיטרפד לך את התקציבים כי אתה לא שייך למיינסטרים, כמו שאני לא שייך למיינסטרים", לגלג גפני על עבאס, שישב מולו על כיסא היו"ר.

"אתה תעמוד לפני שוקת שבורה. יגידו לך, מה עשית חוץ מאשר לתת לגיטימציה לאנשי הימין בממשלה? אף אחד לא יקיים את ההבטחות שנתנו לך. תזכור שהזהרתי אותך", סיכם גפני. עבאס לא הגיב.

נאום "שותפות הגורל" של ח"כ משה גפני מיהדות התורה אל יו"ר רע"ם מנסור עבאס, 26 באוקטובר 2021 (וידיאו: ערוץ הכנסת)

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
4
עוד 731 מילים ו-4 תגובות
סגירה