עונת הפריימריז יוצאת לדרך

את החודש הקרוב יבלו כמחצית מהמפלגות הקיימות בפריימריז לרשימה לכנסת - וכמה גם לראשות המפלגה ● הליכוד מושכת את מרב תשומת הלב, אבל גם במפלגות הקטנות מימין ומשמאל יש פוטנציאל לדרמות והפתעות ● ומה שבטוח: הפעם התקשורת לא תתעלם מהבחירות שיתקיימו ברע"ם ● פרשנות

חבר מפלגת העבודה מצביע בקלפי בתל אביב בבחירות לראשות התנועה, 24 בינואר 2021 (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)
מרים אלסטר, פלאש 90
חבר מפלגת העבודה מצביע בקלפי בתל אביב בבחירות לראשות התנועה, 24 בינואר 2021

בבחירות לכנסת ה-25, האירועים הפוליטיים חוזרים על עצמם כמצופה. פיצול סיעות, יום אחרון במליאה, פריימריז, המועד האחרון להגשת רשימות, תעמולה, ספינים. כמו כלב המנסה לאחוז בזנבו, לרדוף אחר עצמו, הנה באים מתמודדים חדשים בפריימריז והמפלגות עורכות את הטקס הרב-שנתי של תחרויות פנימיות על כוח וכבוד.

יש מספר מפלגות עם מנגנון פנים-דמוקרטי שיתפסו את תשומת הלב במהלך אוגוסט – הליכוד בראשן, אבל גם העבודה, מרצ, רע"ם, חד"ש והציונות הדתית עורכות בחירות פנימיות. במפלגות האחרות – ימינה, תקווה חדשה, ישראל ביתנו, כחול-לבן ויש עתיד – שיטת השיבוצים בידי אדם אחד היא הנהוגה.

הפעם, אולי יותר מבעבר, אין שמות נוצצים וחדשים שמעוניינים להיכנס לזירה הפוליטית. השם היחיד הוא הרמטכ"ל לשעבר גדי איזנקוט, שחיפושיו אחר הבית הפוליטי הנכון עשויים להימרח זמן מה, אולי עד סגירת הרשימות ב-15 בספטמבר. ביש עתיד ובכחול-לבן הוא יכול לזכות בשיבוץ. במפלגת העבודה הוא אמור לכאורה להתמודד ואם לא יעשה זאת, מיכאלי תצטרך להשיג אישור תקנון לשיבוצו ברשימה.

הפעם, אולי יותר מבעבר, אין שמות נוצצים וחדשים שמעוניינים להיכנס לזירה הפוליטית. השם היחיד הוא הרמטכ"ל לשעבר גדי איזנקוט, שחיפושיו אחר הבית הפוליטי הנכון עשויים להימרח זמן מה

בשל שרשראות מערכות הבחירות, ב-2022 נדמה שיש פחות מתמודדים בפריימריז מאשר בעבר. באופן טבעי, במפלגה הגדולה ביותר, הליכוד, יש מספר גדול יותר של מתדפקים על הדלת. בין השמות המוכרים יותר נמצאים שגריר ישראל לשעבר באו"ם דני דנון, ח"כ לשעבר וכמעט שר כלכלי בכיר משה פייגלין, ויו"ר המועצה הלאומית לכלכלה לשעבר, פרופ' אבי שמחון.

דני דנון באו"ם, ב-24 בספטמבר 2019 (צילום: AP Photo/Seth Wenig)
דני דנון באו"ם, ב-24 בספטמבר 2019 (צילום: AP Photo/Seth Wenig)

עוד מתמודדים בליכוד הם אלי חזן, מנהל אגף קשרי חוץ בליכוד ודובר הליכוד לשעבר; עו"ד סוזי עוז-סיני ארניה, שנהגה לארח אירועי ליכוד גדולים בבית המשפחה המיוחד והעתיק ברמת השרון; ועו"ד טל קדמי, תושב רעננה, שהתפרסם בשל התנגדותו לבניית תחנת קו המטרו המתוכננת בעיר וגם בהפגנותיו נגד ראש הממשלה לשעבר נפתלי בנט.

עוד שמות בליכוד הם מפקד חיל הים לעבר האלוף (מיל.) אליעזר צ'ייני מרום; אלוף משנה (מיל.) מרדכי בניטה; גלעד שרון, בנו של ראש הממשלה אריאל שרון ז"ל; ואורן מגנזי, איש ליכוד ותיק שהיה אחראי על הקשר בין ראש הממשלה שרון לכנסת ולאחר מכן התגורר שנים ממושכות בארה"ב.

בליכוד אפשר לציין גם שתי דמויות שהצהירו על קרבתם למפלגה בעבר, אך לא ברור אם הם מתמודדים כעת: השופטת בדימוס אתי כרייף, ומי שהיה מועמד לתפקיד המפכ"ל, תא"ל (מיל.) גל הירש.

בליכוד אפשר לציין גם שתי דמויות שהצהירו על קרבתם למפלגה בעבר, אך לא ברור אם הם מתמודדים כעת: השופטת בדימוס אתי כרייף, ומי שהיה מועמד לתפקיד המפכ"ל, תא"ל (מיל.) גל הירש

המועד המשוער לפריימריז בליכוד הוא 2 באוגוסט, כחמישה שבועות לפני הגשת הרשימות ליו"ר ועדת הבחירות. בעבר הרחוק נהגו בליכוד לערוך את מועד הפריימריז סמוך יותר להגשת הרשימות כדי שלא לאפשר למפלגה להיסחף לתוך מריבות פנימיות אינסופיות.

פליירים של דוד אמסלם בעמדת הצבעה לפריימריז של הליכוד בפברואר 2019 (צילום: נועם רבקין פנטון/פלאש90)
פליירים של דוד אמסלם בעמדת הצבעה לפריימריז של הליכוד בפברואר 2019 (צילום: נועם רבקין פנטון/פלאש90)

כך למשל ב-2015, חברי הכנסת אבי דיכטר וציפי חוטובולי ניהלו מאבק על ספירת קולות והגיעו עד לבתי משפט. אם במפלגה רוצים להגביל זאת, הם ישאפו לקרב בין מועד הפריימריז למועד הגשת הרשימות. אולם נכון להיום, במפלגה עוד לא קיבלו החלטה באשר למבנה הרשימה (היכן ימוקמו שיבוצי המחוזות).

במפלגת העבודה, הכריזו על מועד פריימריז לראשות המפלגה ב-17 ביולי וטרם נקבע מועד לפריימריז לרשימה עצמה. ההחלטה על המועד לראשות המפלגה התקבלה מהר והמועד האחרון להגשת התמודדות הוא 11 ביולי, דבר שלא משאיר זמן רב ללבטים לאלה המעוניינים להמודד.

במפלגת העבודה, הכריזו על מועד פריימריז לראשות המפלגה ב-17 ביולי וטרם נקבע מועד לפריימריז לרשימה עצמה. ההחלטה על המועד לראשות המפלגה התקבלה מהר והמועד האחרון להגשת התמודדות הוא 11 ביולי

נכון לעכשיו, רק אדם אחד הודיע שהוא מתמודד על ראשות המפלגה אל מול מרב מיכאלי: דוד לנדסמן, שהכריז כי הוא מעוניין להתמודד אל מול מיכאלי. אך הוא נדרש להגיש 100 חתימות ואגרה של 10 אלפים שקל, והוא טרם עשה זאת.

במפלגת העבודה יש כ-45 אלף מתפקדים, וההצבעה תעשה בהצבעה דיגיטלית במכשירים שיוצבו בסניפי המפלגה ו/או מיקומים מוכרים כמו גני התערוכה בתל אביב.

מרב מיכאלי מצביעה בפריימריז לראשות מפלגת העבודה, ב-24 בינואר 2021 (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)
מרב מיכאלי מצביעה בפריימריז לראשות מפלגת העבודה, ב-24 בינואר 2021 (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)

מועד הפריימריז לרשימה טרם נקבע. לפי ההתארגנות עד כה, עולה שמיכאלי רוצה להמתין עד לבחירתה מחדש ורק אז להתקדם עם הפריימריז. מבין המתמודדים החדשים, ניתן למנות את אל"מ (מיל.) רז קרני; יו"ר ארגון העיתונאים לשעבר יאיר טרצ'יצקי; ורועי מימרן, מהנדס מחשבים וכלכלן ופעיל חברתי.

במרצ, לא ידוע על מתמודדים חדשים נכון לשעה זו. באשר לראשות המפלגה, השרה תמר זנדברג וח"כ יאיר גולן אמורים לקבל החלטה בימים הקרובים האם להתמודד. גולן לא השיב לפניות זמן ישראל בנושא, וזנדברג ציינה שטרם קיבלה החלטה. השר עיסוואי פריג' שוקל את המשך חייו הפוליטיים ובכלל, נדמה שבמרצ אין אנרגיות וחדוות התמודדות.

תמר זנדברג ויאיר גולן אמורים לקבל החלטה בימים הקרובים האם להתמודד על ראשות מרצ. גולן לא השיב לפניות זמן ישראל בנושא, וזנדברג ציינה שטרם קיבלה החלטה

בצד השני של המפה הפוליטית, גלעד כץ – לשעבר קונסול ישראל בבוסטון – הודיע שיתמודד על ראשות הבית היהודי. הדבר אינו פשוט, שכן הבית היהודי הפכה להיות הימין החדש ואחך כך ימינה וכיום לא ברור מהי היישות המשפטית אשר דרכה אפשר להתמודד על ראשות הבית היהודי ואיזה תוצאה זה יניב, בהתחשב שימינה נראית כמו מפלגה בפירוק.

בציונות הדתית מתכוונים להתמודד יוסי ברודני, ראש עירית גבעת שמאל, ועו"ד דב הלברטל, אשר בבחירות הקודמות ניסה את מזלו ונכשל עם תנועת עם שלם של הרב חיים אמסלם. הפעם הלברטל בציונות הדתית.

הרב דב הלברטל, אוגוסט 2019
הרב דב הלברטל, אוגוסט 2019

ולבסוף, רע"ם בוחרת את רשימתה על ידי 600 צירים שמתכנסים בוועידת רע"ם. טרם נקבע תאריך לוועידה אך בניגוד לעבר, יש להעריך שהפעם האירוע הזה יזכה לסיקור מהתקשורת בעברית.

אחד המתמודדים שכבר הודיע שינסה לתפוס את מועמד מחוז הנגב (מקום שלישי ברשימה) הוא מנהל סיעת רע"ם בכנסת ויו"ר האספה הכללית של התנועה האסלאמית, וליד אלהואשלה.

אחד המתמודדים שכבר הודיע שינסה לתפוס את מועמד מחוז הנגב (מקום 3 ברשימה) הוא מנהל סיעת רע"ם בכנסת ויו"ר האספה הכללית של התנועה האסלאמית, וליד אלהואשלה, הנחשב מקורב למנסור עבאס

אלהואשלה נחשב מקורב למנסור עבאס, מצוות לשכתו הבכיר ולרוב צמוד אליו באירועים פוליטיים בכנסת ומחוצה לה. נדמה שהפעם עבאס דוחף לכך שאנשיו יהיו בתוך הרשימה, דבר שעשוי להקל עליו לאכוף את המשמעת הסיעתית בכנסת ה-25.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
עוד 909 מילים ו-2 תגובות
סגירה