כהנא נותר ללא אופציות

מתן כהנא נותר ללא בית פוליטי ● הוא לא רוצה את מי שרוצים אותו, ומי שהוא רוצה - עדיין לא מוכן לקבל אותו ● איילת שקד רוצה אותו שלישי ברוח הציונית, בני גנץ מנהל איתו מו"מ שלא מתקדם - כשהחרדים מאיימים: "אין לגנץ מה לחפש איתנו אם כהנא יהיה שם" ● כהנא עצמו אומר לזמן ישראל: "הלוואי שהייתי דמות כזו משמעותית שתקבע מי יקים את הממשלה הבאה" ● פרשנות

מתן כהנא (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יונתן זינדל/פלאש90
מתן כהנא

בעוד כשבוע יאלץ מתן כהנא להיפרד מתפקידו כסגן השר לשירותי דת ויחזור להיות חבר כנסת פשוט. זה יקרה מאחר שמינויו של ראש הממשלה לשעבר נפתלי בנט כממלא מקום השר לשירותי דת יפקע ב-13 באוגוסט ללא אפשרות משפטית להאריך את המינוי, ועם השר מסתיימת גם כהונת סגן השר.

וכך, המשרד לשירותי דת יישאר ללא שר, ללא סגן שר וגם ללא המנכ"ל, שהתפטר. מי שינהל בפועל את המשרד יהיה הסמנכ"ל, גל שם-טוב.

כהנא, אחד השרים החשובים בממשלה הזו, שביצע כמה רפורמות חשובות, נותר בעצם חסר השפעה וללא בית פוליטי בגלל טעות קשה של בנט, שהורה לכהנא להתפטר ולחזור לכנסת מחשש – ככל הנראה לא מבוסס – שח"כ יום טוב כלפון, שנכנס תחת החוק הנורווגי, יערוק מימינה לטובת הליכוד.

מתן כהנא ונפתלי בנט במליאת הכנסת, 16 במאי 2022 (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
מתן כהנא ונפתלי בנט במליאת הכנסת, 16 במאי 2022 (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)

בשורה התחתונה, זה סיפור קצת עצוב על אחת ההבטחות הגדולות של הפוליטיקה המקומית. כהנא, שהיה רק לפני שבועות אחדים שר בקבינט והאיש הכי קרוב לאוזנו של ראש הממשלה אז, מתקשה היום למצוא מסגרת פוליטית מתאימה וסופג מלקות מהחרדים וראשי הציונות הדתית שרוצים להתנקם בו ומנסים לחסום את דרכו – ואולי גם מצליחים.

האופציות של כהנא מוגבלות. הוא מתלבט מה לעשות עם ימינה, מפלגת האם שלו ששינתה בינתיים את שמה לרוח הציונית.

איילת שקד רוצה את כהנא ברשימה שלה ומוכנה לתת לו את המקום השלישי, אבל הוא לא מתלהב להיות שם. כהנא מבין כנראה כי אנשי המפלגה הזו, שעשו קריירה על ההתנגדות לנתניהו, בונים עכשיו את עתידם הפוליטי על ממשלה עם נתניהו.

איילת שקד רוצה את כהנא ברשימה שלה ומוכנה לתת לו את המקום השלישי, אבל הוא לא מתלהב להיות שם. הוא מבין כנראה כי אנשי המפלגה הזו בונים עכשיו את עתידם הפוליטי על ממשלה עם נתניהו

כהנא ריכך קצת את העמדה שלו בעניין נתניהו: היום הוא מוכן לשבת בממשלה בראשות נתניהו רק אם זו תהיה ממשלת אחדות רחבה. העניין הוא, שהרוח הציונית מתקשה לעבור את אחוז החסימה וממילא לא יכולה לכפות ממשלה כזו.

מתן כהנא מסתודד עם איילת שקד במליאת הכנסת, 16 במאי 2022 (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
מתן כהנא מסתודד עם איילת שקד במליאת הכנסת, 16 במאי 2022 (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)

האופציה הבאה של כהנא היא כחול-לבן של בני גנץ. השיחות בין הצדדים מתקיימות, אך לא העלו בינתיים דבר. מי שמחכה בדריכות לתוצאות שיהיו שם הם החרדים והליכוד.

האופציה הבאה של כהנא היא כחול-לבן של בני גנץ. השיחות בין הצדדים מתקיימות, אך לא העלו בינתיים דבר. מי שמחכה בדריכות לתוצאות שיהיו שם הם החרדים והליכוד

החרדים מצדם מנהלים מלחמת חורמה נגד כהנא. אתמול סיפרה שקד בראיון ברדיו כי החרדים מפעילים עליה לחצים שלא תצרף אותו לרוח הציונית. מבחינת החרדים, כהנא הוא יהודי רפורמי לכל דבר, מי שפגע ברבנים ובאדמו"רים ברמה אנושה, בעיקר עם רפורמת הכשרות וחוק הגיור. את השנאה כלפיו קשה לתאר.

השבוע לגלג ח"כ משה גפני על כהנא במלים קשות. "הוא מסתובב בעולם, עובר בין מפלגה ומפלגה ומחפש נדבה. אני מניח שלא יכניסו אותו לשום מקום. הוא לא שווה הרבה", אמר גפני בהקלטה שלו ששודרה ב"כאן ב".

"אנחנו מעבירים מסרים ברורים לגנץ שלא ייקח את כהנא", אומר לזמן ישראל בכיר ביהדות התורה. "הוא מבחינתנו סדין אדום. אין לגנץ מה לחפש איתנו אם כהנא יהיה שם".

הרב האשכנזי הראשי דוד לאו, הרב הספרדי הראשי יצחק יוסף, הרב הראשי של ירושלים שלמה עמאר והרב הראשי של תל אביב ישראל מאיר לאו משתתפים בעצרת מחאה נגד שר הדתות מתן כהנא בעקבות רפורמת הכשרות וחוק הגיור, 1 בפברואר 2022 (צילום: נועם רבקין פנטון/פלאש90)
הרב האשכנזי הראשי דוד לאו, הרב הספרדי הראשי יצחק יוסף, הרב הראשי של ירושלים שלמה עמאר והרב הראשי של תל אביב ישראל מאיר לאו משתתפים בעצרת מחאה נגד שר הדתות מתן כהנא בעקבות רפורמת הכשרות וחוק הגיור, 1 בפברואר 2022 (צילום: נועם רבקין פנטון/פלאש90)

האם גנץ ייכנע? אם ישאיר את כהנא בחוץ בגלל איומי החרדים, זה עלול להרתיע את הבוחרים של כחול-לבן, סבורים גורמים שמצויים במו"מ בין הצדדים.

כהנא עצמו אמר אתמול לזמן ישראל סביב הסערה נגדו כי "הלוואי שהייתי דמות כל כך משמעותית שתקבע מי יקים את הממשלה הבאה".

גנץ וכחול-לבן תקווה חדשה הם בעצם האופציה היחידה של כהנא, אבל גנץ חושש, מה שעשוי להשאיר את כהנא מחוץ לתמונה הפוליטית. האפשרות להשתלבות ביש עתיד של יאיר לפיד לא ממש קיימת.

גנץ וכחול-לבן תקווה חדשה הם בעצם האופציה היחידה של כהנא, אבל גנץ חושש, מה שעשוי להשאיר את כהנא מחוץ לתמונה הפוליטית. האפשרות להשתלבות ביש עתיד של יאיר לפיד לא ממש קיימת

אתמול נפגש כהנא עם אלעזר שטרן מיש עתיד, והשניים דיברו על הקמה של חטיבה של הציונות הדתית ביש עתיד, אבל זה נשמע קצת דמיוני. כהנא הוא איש ימין מובהק והוא כבר לא ימצא את מקומו במפלגת מרכז עם דימוי חילוני-שמאלני ומנהיג שתומך בפתרון שתי המדינות.

מתן כהנא מקבל את אות אביר איכות השלטון מיו"ר התנועה לאיכות השלטון אליעד שרגא ושופטת בית המשפט העליון בדימוס דליה דורנר, 5 ביולי 2022 (צילום: תונר נויברג/פלאש90)
מתן כהנא מקבל את אות אביר איכות השלטון מיו"ר התנועה לאיכות השלטון אליעד שרגא ושופטת בית המשפט העליון בדימוס דליה דורנר, 5 ביולי 2022 (צילום: תונר נויברג/פלאש90)

כהנא נופל בין הכיסאות. הוא לא רוצה את מי שרוצים אותו, ומי שהוא רוצה – עדיין לא מוכן לקבל אותו. הרשימות נסגרות רק באמצע ספטמבר. יש עוד זמן. שקד בכל מקרה תשמור לו את המקום השלישי עד הסוף. זו תהיה ברירת המחדל שלו.

הרשימות נסגרות רק באמצע ספטמבר. יש עוד זמן. שקד בכל מקרה תשמור לו את המקום השלישי עד הסוף. זו תהיה ברירת המחדל שלו

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
3
מתן כהנא אדם ראוי ביותר. אסור לקבל.תכתיבים מהחרדים הלא ציונים, האחראים למידור חלק גדול מהעם היהודי החי בארצות הברית, האחראים.לדיקטטורה הדתית חרדית. גנץ ירוויח בגדול אם יקח את מתן כהנא ו... המשך קריאה

מתן כהנא אדם ראוי ביותר.
אסור לקבל.תכתיבים מהחרדים הלא ציונים, האחראים למידור חלק גדול מהעם היהודי החי בארצות הברית, האחראים.לדיקטטורה הדתית חרדית.
גנץ ירוויח בגדול אם יקח את מתן כהנא ויפסיד אם לא יקח אותו

עוד 664 מילים ו-3 תגובות
סגירה