יצחק גולדקנופף, משה גפני (צילום: יונתן זינדל, אוליבייה פיטוסי/פלאש90, מונטז')
יונתן זינדל, אוליבייה פיטוסי/פלאש90, מונטז'

שבועיים לסגירת הרשימות, הקרע ביהדות התורה רק הולך ומחמיר

לראשונה מאז 1988, קיים סיכוי לא מבוטל שאגודת ישראל ודגל התורה ירוצו בנפרד ● המשמעות היא שאחת מהן לא תעבור את אחוז החסימה - ולפי סקרים אחרונים, זו תהיה אגודת ישראל ● במרכז המחלוקת המהלך של חסידות בעלז העומדת לקבל תקציב ממשרד החינוך תמורת לימודי ליבה ● אבל גם הרבה אגו ויצרים מעורבים שם - ולא נתניהו ולא דרעי יכולים לעזור הפעם ● פרשנות

על דבר אחד אין כמעט מחלוקת גם בתוך המריבה הגדולה ביהדות התורה בין הליטאים והחסידים: אילו מחר הייתה נסגרת ההרשמה לכנסת ה-25, שתי הרשימות שמרכיבות את יהדות התורה – דגל התורה ואגודת ישראל – היו רצות בנפרד.

מאז הבחירות לכנסת ה-12 ב-1988, אז רצו שתי הרשימות לחוד, לא היה הפילוג מוחשי כל כך. בבחירות ב-1988, להזכיר, זכתה אגודת ישראל בחמישה מנדטים בזכות החיזוק שקיבלה מחב"ד, שהשתתפה בבחירות בפעם הראשונה והיחידה בתולדותיה. דגל התורה בראשות משה גפני ואברהם רביץ קיבלה שני מנדטים.

למזלם של הצדדים יש עוד שבועיים עד לשריקת הסיום ועד אז הכול עוד יכול להשתנות, למרות המשבר שרק הולך ומחמיר. יו"ר ש"ס אריה דרעי שמשקיף על עמיתיו הניצים האשכנזים מהצד היטיב לבטא אתמול את המצב בראיון לרדיו החרדי "קול חי": "אם דגל ואגו"י רצות בנפרד, לפחות אחת מהן לא עוברת. במצב כזה אין בכלל טעם לפתוח מטות בחירות. נשמור את הכסף לאופוזיציה".

דרעי שמשקיף היטיב לבטא אתמול את המצב: "אם דגל ואגו"י רצות בנפרד, לפחות אחת מהן לא עוברת. במצב כזה אין בכלל טעם לפתוח מטות בחירות. נשמור את הכסף לאופוזיציה"

הנחת העבודה היא שהפילוג המסתמן נובע ממריבה אידיאולוגית וקרבות על המיקום ברשימה. המריבה האידיאולוגית אכן קיימת. העולם החרדי סוער על המהלך העצמאי של חסידות בעלז מאגודת ישראל שעומדת לקבל תקציב ממשרד החינוך תמורת לימודי ליבה.

תלמידים מחסידות בעלז בטיול קיץ ליד צפת, 15 באוגוסט 2022 (צילום: דוד כהן/פלאש90)
תלמידים מחסידות בעלז בטיול קיץ ליד צפת, 15 באוגוסט 2022 (צילום: דוד כהן/פלאש90)

גם ההתכתשות על המקומות ברשימה חיה ונושמת כמובן. בדגל התורה דורשים את המקום הראשון למשה גפני. באגודה תובעים את המקום למועמד החדש, יצחק גולדקנופף. כל צד מפרש אחרת את ההסכמים שנחתמו מזמן בין הצדדים על המיקום ברשימות.

האמת היא שהסיפור כנראה הרבה יותר מורכב. בדגל התורה בטוחים שיש להם פי שלושה מצביעים מאשר לאגודת ישראל המפוצלת בין קהילות רבות, אבל החסידים מרשים לעצמם להשתלט על העסק ולהוביל מהלכים אידיאולוגים שמחייבים בסוף את כולם. התחושה הזו קיימת כבר שנים, ולא החלה במהלך העצמאי האחרון של בעלז.

בדגל התורה בטוחים שיש להם פי שלושה מצביעים מאשר לאגודת ישראל המפוצלת בין קהילות רבות, אבל החסידים מרשים לעצמם להשתלט על העסק ולהוביל מהלכים אידיאולוגים שמחייבים בסוף את כולם

הדוגמא הבולטת היא חוק הגיוס ב-2019 שהפיל את הממשלה. דגל התורה וש"ס הגיעו כבר להסכמה על נוסח החוק, וגם חלקים באגודת ישראל, אבל חסידות סלונים הקטנה הטילה וטו וטרפדה את הכול.

"נמאס לנו להיות החיילים שלהם", אמר אתמול בכיר בדגל התורה. "אנחנו מביאים בכל פעם את הקולות והם משתמשים בהם לטובתם. הם חיים על חשבוננו ועוד עושים לנו נזקים אידיאולוגים קשים, פעם עם משרד הביטחון ופעם עם משרד החינוך".

ח"כ יעקב טסלר, ח"כ מאיר פרוש ויו"ר אגודת ישראל יצחק גולדקנופף בבית המשפט העליון בעתירה נגד רפורמת הטלפונים הכשרים של משרד התקשורת, 28 ביולי 2022 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
ח"כ יעקב טסלר, ח"כ מאיר פרוש ויו"ר אגודת ישראל יצחק גולדקנופף בבית המשפט העליון בעתירה נגד רפורמת הטלפונים הכשרים של משרד התקשורת, 28 ביולי 2022 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

הקרב הגדול שמתנהל עכשיו בתקשורת החרדית ובכלל, הוא מי שווה יותר. אתמול (חמישי) פורסם סקר באתר "בחדרי חרדים" ובו דגל התורה מקבלת 6-5 מנדטים ואגודת ישראל 2.5 מנדטים בלבד, מתחת לאחוז החסימה. באגודה מיהרו לפסול את הנתונים, כמובן. בסקר שאמור להתפרסם היום (שישי) במעריב התוצאות דומות, מה שעשוי לפעול לטובת הליטאים.

אתמול פורסם סקר באתר "בחדרי חרדים" ובו דגל התורה מקבלת 6-5 מנדטים ואגודת ישראל 2.5 מנדטים בלבד, מתחת לאחוז החסימה. בסקר שאמור להתפרסם היום במעריב, התוצאות דומות

בימים האחרונים ניסה יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו להתערב במשבר ויצר קשר עם עסקנים בכירים בשני המחנות, אבל הפעם הוא לא התקבל במאור פנים. הבעיות הן דתיות ונוגעות בהשקפה חרדית עמוקה על תכני החינוך, ונתניהו נתפס כמו גוי חילוני שלא רשאי להכניס את האף בין גדולי התורה.

"אילו המחלוקת הייתה פוליטית, על מקום כזה או אחר ברשימה, היינו מקבלים אותו ומבקשים את עזרתו. אבל הפעם זה שונה ונתניהו לא היה צריך בכלל לבוא לכאן", אומר בכיר באגודת ישראל.

חברי הכנסת יצחק פינדרוס (מימין), אורי מקלב, משה גפני ויעקב אשר והעיתונאי אריה זיסמן בפאנל של ועידת דגל התורה, 26 ביולי 2022
חברי הכנסת יצחק פינדרוס (מימין), אורי מקלב, משה גפני ויעקב אשר והעיתונאי אריה זיסמן בפאנל של ועידת דגל התורה, 26 ביולי 2022

משיחות רבות שקיימתי עולה כי בדגל התורה אכן חוששים פחות מהפילוג האפשרי, אבל ההחלטה הסופית תהיה של הרבנים המובילים את שתי המפלגות הניציות, שגם ביניהם יש חשבונות גדולים והתעקשות על כל דבר.

"אף אחד לא מחפש פילוג, אבל כנראה שאין אופציה אחרת ברגע זה", אומר בכיר בדגל התורה. "התוצאה יכולה להיות הרת אסון. בסוף כולנו נלך לאופוזיציה ועולם התורה יימחק, לפחות מבחינת התקציבים".

"אף אחד לא מחפש פילוג, אבל כנראה שאין אופציה אחרת ברגע זה. התוצאה יכולה להיות הרת אסון. בסוף כולנו נלך לאופוזיציה ועולם התורה יימחק, לפחות מבחינת התקציבים"

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
מאז שגפני לא יושב על הכספת, הישיבות לא מקבלות את התקציבים העודפים (שהוצמדו לכל בקשה של משרד הבטחון/חינוך/בריאות). לכת החרדית אין חיים בלי תקציבי הישיבות החריגים העצומים. ההתקפלות של בעל... המשך קריאה

מאז שגפני לא יושב על הכספת, הישיבות לא מקבלות את התקציבים העודפים (שהוצמדו לכל בקשה של משרד הבטחון/חינוך/בריאות). לכת החרדית אין חיים בלי תקציבי הישיבות החריגים העצומים. ההתקפלות של בעלז על לימודי הליבה זו הסנונית הראשונה. הצטרפות של גפני לקואליציית שינוי זו הסנונית הבאה. וביבי יודע את זה, רואה, חסר אונים ומזיע. אוי כמה שהוא מזיע

עוד 619 מילים ו-2 תגובות
סגירה