אריה דרעי רימה את בית המשפט - וזה הצליח לו

יו"ר ש"ס עמד באולם בית המשפט וקונן על כך שלא יהיה בכנסת יותר ● "החלטתי שאני רוצה להמשיך עם הזמן שנשאר לי להשקיע בצרכי ציבור, גם אם לא מהכנסת", אמר אז דרעי, ועורך דינו הוסיף: "צריך לחפש מאיפה להביא פרנסה עכשיו" ● שבוע אחרי זה, הוא כבר חזר כ"יועץ" לכנסת, ושבעה חודשים אחר כך, הוא שוב רץ בראש רשימת ש"ס ● חוקית, אין דבר שניתן לעשות כדי למנוע זאת ● פרשנות

יו"ר ש"ס אריה דרעי (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יונתן זינדל/פלאש90
יו"ר ש"ס אריה דרעי

יו"ר ש"ס אריה דרעי רימה את בית משפט השלום בירושלים; רימה את היועץ המשפטי לממשלה הקודם אביחי מנדלבליט (שעצם את עיניו, אולי במכוון, אל מול ההונאה); ואת הציבור כולו, בעת שכרת את הסדר הטיעון שלו לפני כתשעה חודשים.

ואולם, מלבד המחיר הציבורי שהיה עליו לשלם בעולם מתוקן על הונאה זו, מבחינה פורמלית אין כל סנקציה שניתן לנקוט בעניינו – לא במישור הפלילי, באמצעות הטלת קלון בדיעבד בעבירה שבה הורשע; ולא במישור הפוליטי, באמצעות פסילתו מהתמודדות בראש ש"ס בבחירות הקרובות.

תקציר הפרקים הקודמים: נגד דרעי התנהלה חקירה פלילית החל משנת 2015, בחשד לביצוע עבירות שוחד, מרמה והפרת אמונים, הלבנת הון וכן עבירות מס, לרבות הצהרות כוזבות לרשויות.

בנובמבר 2018 הודיעה המשטרה כי התגבשה תשתית ראייתית נגד דרעי בעבירות של מרמה והפרת אמונים, עבירות מס במיליוני שקלים, הלבנת הון, שיבוש מהלכי משפט ומסירת תצהיר כוזב למבקר המדינה וליו"ר הכנסת ביחס להכנסותיו ונכסיו.

אריה דרעי, אביחי מנדלבליט (צילום: פלאש90, מונטז')
אריה דרעי, אביחי מנדלבליט (צילום: פלאש90, מונטז')

בינואר 2021 הודיע מנדלבליט כי החליט להעמיד את דרעי לדין, בכפוף לשימוע, בעבירות של דיווח כוזב לרשות המיסים בשלוש פרשיות שונות. יתר החשדות שבעניינן נחקר דרעי, נסגרו על ידי היועץ. כדרכו של מנדלבליט, גם הליך השימוע הלך והתארך ובסופו, במקום החלטה בדבר כתב אישום, התברר שהיועץ חתם, בשבועות האחרונים לכהונתו בתפקיד, על הסדר טיעון עם דרעי.

בהתאם להסדר הטיעון, שנחתם בדצמבר 2021, הואשם דרעי בעבירות מס קלות ובהן סיוע לעריכת הצהרה שאינה נכונה, לפי חוק מיסוי מקרקעין; דוח וידיעות שאינם נכונים, אי הגשת דוח ואי ניהול פנקסי חשבונות, לפי פקודת מס הכנסה. בהסדר אף סוכם העונש שהצדדים יבקשו מבית המשפט לגזור על דרעי: 12 חודשי מאסר על תנאי וקנס בסך 180 אלף שקל.

הסדר הטיעון לא כלל אפילו הסכמה בין הצדדים על הטלת קלון. להיפך: מנדלבליט הסכים שדרעי יתפטר מכהונתו בכנסת לפני מועד מתן גזר הדין בבית משפט השלום, כך שבית המשפט יהיה פטור מלדון ולהכריע בסוגיית הקלון. ההסדר הקליל הוביל להגשת שתי עתירות לבג"ץ נגד ההסדר ונגד הסכמת היועץ לוותר לדרעי בעניין הקלון, אך העתירות נדחו על הסף.

ואכן, ב-23 בינואר השנה, בדיוק 48 שעות לפני מועד הדיון בהסדר הטיעון בבית משפט השלום בירושלים, מסר דרעי את מכתב ההתפטרות שלו מהכנסת. באותה הזדמנות הוא גם הודיע כי הוא מוותר על ההטבות המגיעות לו מכוח מעמדו כחבר כנסת לשעבר.

יושב-ראש ש
יושב-ראש ש"ס ח"כ אריה דרעי הגיש ליושב-ראש הכנסת ח"כ מיקי לוי מכתב התפטרות מהכנסת, 23 בינואר 2022 (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

לא היה זה ויתור אלטרואיסטי, אלא מחושב: אם היה ממשיך ליהנות מאותן הטבות, שבעבר נקבע כי יישללו מחבר כנסת לשעבר שהורשע בעבירה שיש עמה קלון – היה בית המשפט מחויב בכל זאת לדון בסוגיית הקלון. דרעי ויתר על ההטבות כדי לייתר את הדיון בעניין הקלון בבית המשפט.

התרגיל הצליח. נשיא בית משפט השלום בירושלים, השופט שמואל הרבסט, שדן בעניינו של דרעי, לא הביע שמץ התעניינות בנושא הקלון. מנגד, הוא האזין בקשב רב לדברי סנגורו של דרעי, עו"ד נבות תל-צור, על העוול הנוראי שנגרם לדרעי כתוצאה משנות החקירה הארוכות.

"החשדות המקוריים שיוחסו למר דרעי היו חמורים מאוד", קונן תל-צור, "והכול התברר בסוף היום כעורבא פרח. אנחנו יודעים מה עברנו, זה צריך לעמוד לזכותנו".

תל-צור הוסיף וביקש להתחשב בדרעי, נוכח המחיר הציבורי הכבד שהוא משלם, בכך שהקריירה הציבורית שלו מגיעה לקיצה. "הוא מכהן וכיהן כראש התנועה השלישית בגודלה בארץ", אמר תל-צור, "תשעה מנדטים, זה ציבור גדול, לא נשאר מזה כלום בסוף.

"האיש התפטר מהכנסת וזה מטה לחמו לאחר תשע שנים כח"כ וכשר. הוויתור שלו יכול להיות במיליוני שקלים, צריך לחפש מאיפה להביא פרנסה עכשיו".

אריה דרעי עם עורך דינו נבות תל-צור ואשתו יפה בבית משפט השלום בירושלים, 1 בפברואר 2022 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
אריה דרעי עם עורך דינו נבות תל-צור ואשתו יפה בבית משפט השלום בירושלים, 1 בפברואר 2022 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

דרעי עצמו הוסיף במסגרת זכות המילה האחרונה בפני השופט: "החלטתי שאני רוצה להמשיך עם הזמן שנשאר לי להשקיע בצרכי ציבור, ולהמשיך לייצג את השכבות והציבור שאני מייצג בצורה אחרת, גם אם לא מהכנסת".

דרעי נשאר מחוץ לחיים הפוליטיים במשך קרוב לשבוע ימים. גזר דינו ניתן ב-1 בפברואר. השופט הרבסט שקל, בין השיקולים שהובילו אותו לאמץ את הסדר הטיעון ואת העונש הקל שנכלל בו, גם את עצם פרישתו של דרעי מהחיים הציבוריים. וכך בלשון השופט:

"הנאשם, איש ציבור מזה שנים רבות, מדיר עצמו מעתה מרצון מעיסוק בצרכי ציבור. כעת, נוכח התיק דנן ואישומיו – הרי שהוא מוותר על כך, וזאת מרצונו. אין זה קורבן קל למי שמיצב עצמו כשליח ציבור בעשורים האחרונים.

"שנית, כל החושש מן הנאשם ומפגיעתו בקופה הציבורית ויטען כי קיימת בו מסוכנות – יוכל למצוא מנוח לחשש זה ולומר בוודאות כי הנאשם לא ייגע עוד בצרכי ציבור הכורכים בתוכם עיסוק כלכלי, וזאת בשל התרחקותו מהזירה הציבורית".

ודאות? לא בדיוק. למחרת גזר הדין שב דרעי אל החיים הפוליטיים. כיו"ר תנועת ש"ס הוא מינה את עצמו ליועץ פרלמנטרי לסיעת ש"ס, ושב להסתובב במסדרונות הכנסת. הוא אף ביקש אישור מיוחד להיכנס לחלל מליאת הכנסת, והצהיר בפני המיקרופונים: "אני לא אדם פרטי, אני לא הולך לשום מקום".

נשיא בית משפט השלום בירושלים, השופט שמואל הרבסט, בדיון על הסדר הטיעון של אריה דרעי, 1 בפברואר 2022 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
נשיא בית משפט השלום בירושלים, השופט שמואל הרבסט, בדיון על הסדר הטיעון של אריה דרעי, 1 בפברואר 2022 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

התנועה לאיכות השלטון מיהרה לפנות לפרקליט המדינה עמית איסמן, ששימש למשך כמה ימים ממלא מקום היועץ המשפטי לממשלה, בבקשה שיערער לבית המשפט המחוזי על קולת העונש. אך למהלך כזה – לאחר שהפרקליטות עצמה הייתה שותפה לעונש המוסכם שהוטל על דרעי – לא הייתה היתכנות.

ביום חמישי האחרון הגישה ש"ס את רשימת מועמדיה לכנסת הבאה, ודרעי, כצפוי, הוצב בראשה. האם ועדת הבחירות רשאית לפסול את מועמדותו? התשובה היא לא. בית המשפט, כזכור, לא קבע דבר בשאלת הקלון – ובדין נמנע מכך, מאחר שבעת הרשעתו של דרעי הוא היה אזרח פרטי, חבר כנסת לשעבר.

יו"ר ועדת הבחירות, השופט יצחק עמית, היה מקבל סמכות לבחון את סוגיית הקלון ולהכריע בנושא בעצמו, אילו העונש שנגזר על דרעי היה מקים "חזקת קלון". רף המינימום הקבוע בחוק יסוד הכנסת הוא שלושה חודשים ויום אחד של מאסר בפועל – אפילו אם הוא רוצה בעבודות שירות.

אם זה היה העונש, היה דרעי מנוע מלהיבחר לכנסת במשך שבע שנים, אלא אם יו"ר ועדת הבחירות היה קובע שבעבירות שבהן הורשע דרעי אין קלון. ליו"ר הוועדה יש סמכות "למרק" את הקלון, לא לקבוע קלון במקום שבו לא מתקיימים תנאי המינימום.

אריה דרעי עורך מסיבת עיתונאים בחדר סיעת ש"ס בכנסת, 2 בפברואר 2022 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
אריה דרעי עורך מסיבת עיתונאים בחדר סיעת ש"ס בכנסת כבר למחרת גזר הדין שקיבל, 2 בפברואר 2022 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

שונים פני הדברים ביחס לאפשרות שדרעי ישוב לכהן בממשלה, כשר או סגן-שר. חוק יסוד הממשלה קובע כי מי שהורשע ונידון למאסר – בפועל או על-תנאי – לא יוכל לכהן כשר במשך שבע שנים.

גם כאן נתונה ליו"ר ועדת הבחירות הסמכות "למרק" את הקלון ולקבוע כי מאחר שבית המשפט לא נדרש לעניין, הרי שהוא עצמו קובע שאין קלון בנסיבות העניין בעבירות שבהן הורשע דרעי.

גם עתירה לבג"ץ, בדרישה להורות על פסילתו של דרעי מהתמודדות לכנסת, ממינוי לממשלה, או בדרישה לפתוח מחדש את גזר דינו נוכח מצג השווא שהציג לבית המשפט על פרישתו כביכול מהחיים הפוליטיים – לא תשיג דבר.

לשופטים אין מטה קסם בשרוולם, והם מחויבים לפעול בדל"ת אמות הוראות החוק וחוקי היסוד. המזימה של דרעי צלחה. אולי בפעם הבאה רשויות החוק יהיו פחות נאיביות.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
6
דרעי שנים על גבי שנים מאכיל את כולם,היחידי שיכל לו היה הרב עובדיה יוסף זכר צדיק לברכה שראה שאין לדרעי דרך ארץ ומכיוון שכך לא יכול לעמוד בבסיס של התורה עשרת הדיברות ובדיברה לא תגנוב ,ואה... המשך קריאה

דרעי שנים על גבי שנים מאכיל את כולם,היחידי שיכל לו היה הרב עובדיה יוסף זכר צדיק לברכה שראה שאין לדרעי דרך ארץ ומכיוון שכך לא יכול לעמוד בבסיס של התורה עשרת הדיברות ובדיברה לא תגנוב ,ואהבת לרעך כמוך (אלי ישי) והעיף אותו לכל הרוחות,מאיפה כל הדירות?

אוהבים את 'זמן ישראל'. ביבי: "מזל שהצלחנו לעלות על זה שהוא ממשיך, כבר כמעט נחנקתי" דרעי: "אני לא מכור למה שהוא כותב, חיי לא תלויים בזה, גם לא שפיותי" ביבי: "אנחנו לא קליפטומנים" דרעי: "... המשך קריאה

אוהבים את 'זמן ישראל'. ביבי: "מזל שהצלחנו לעלות על זה שהוא ממשיך, כבר כמעט נחנקתי"
דרעי: "אני לא מכור למה שהוא כותב, חיי לא תלויים בזה, גם לא שפיותי"
ביבי: "אנחנו לא קליפטומנים"
דרעי: "קללת ה-'שקר בנפשנו' לא נמצאת איתנו, בביתנו"
…ובכה ביבי..

ברוך השם אביחי מנדלבליט כבר לא היועץ המשפטי לממשלה, ואחרי שנכשל בצורה כל כך טוטאלית בתפקידו ספק אם יהיה בעל תפקיד בכיר אחר. שומרי הסף שלנו נכשלים שוב ושוב בהגנה על הדמוקרטיה השופט הרבס... המשך קריאה

ברוך השם אביחי מנדלבליט כבר לא היועץ המשפטי לממשלה, ואחרי שנכשל בצורה כל כך טוטאלית בתפקידו ספק אם יהיה בעל תפקיד בכיר אחר. שומרי הסף שלנו נכשלים שוב ושוב בהגנה על הדמוקרטיה השופט הרבסט הוא דוגמה מובהקת.
המאמר נסגר בכך שעתירה לבג"ץ לא תועיל – אני חושב שהוא טועה, היא לא תועיל משפטית אבל היא תראה לציבור באיזה קלות דעת שומרי הסף לא שומרים עליהם.

עוד 994 מילים ו-6 תגובות
סגירה