הייתה כפייה

שלט בהפגנה נגד כפיית חיסונים, 15 בפברואר 2021 (צילום: תומר נויברג/פלאש90)
תומר נויברג/פלאש90
שלט בהפגנה נגד כפיית חיסונים, 15 בפברואר 2021

הרעיון שלהיסטוריה יש נטייה לחזור על עצמה בן לפחות 2500 שנה ומקורו כנראה ב"תולדות המלחמה הפולופנזית" שכתב תוקידידס. מרק טווין טען בהומור שההיסטוריה לא חוזרת על עצמה אבל היא לפעמים מתחרזת. בין אם אנחנו סבורים שמדובר בלופ דטרמיניסטי שאין לנו עליו שליטה או בנטייה שמודעות ומעורבות פוליטית עשויה למזער את נזקיה, יש חשיבות עתידית לאיך זוכרים את ההיסטוריה.

לכן, חשוב לי לכתוב בצורה חדה וברורה: בתקופת הקורונה הייתה כאן כפייה.

אין לי רצון לקבוע האם הכפייה על סוגיה הייתה מוצדקת מבחינה אפידמיולוגית גרידא או לא. אני מניחה שבשנים הקרובות נראה מחקרים מתפרסמים שגורסים כך או אחרת. גם אין לי רצון לקבוע כאן מה היו המניעים של אלו שעסקו בכפייה. אני מוכנה להניח שחלק ניכר ממי שעסקו בכפייה האמינו שהם פועלים ממניעים מוסריים ולא מתאוות כוח או בצע או חולשה מוסרית אחרת.

עכשיו ששמנו את שני הנושאים האלו בצד, חשוב להבין מהי בכלל כפייה על מנת שנדע לזהות אותה לאורך ההיסטוריה, לרוחב העולם וכשהיא מציגה את עצמה בחיינו כ"אין מה לעשות", צו מוסרי או חוק טבע.

חשוב להבין מהי בכלל כפייה על מנת שנדע לזהות אותה לאורך ההיסטוריה, לרוחב העולם וכשהיא מציגה את עצמה בחיינו כ"אין מה לעשות", צו מוסרי או חוק טבע

הנטייה בתרבות הפורנוגרפית שלנו היא להבין תהליכים מורכבים דרך סצנות קצרצרות וקיצוניות. אנחנו מדמיינים שהמקרה הקיצון, הדימוי הוויזואלי ביותר, הוא שמגדיר תופעה. זו כנראה הסיבה שהכול כולל הכול מזכיר לנו את השואה. אבל בתחומים רבים למדנו להבין שדימוי ויזואלי קיצוני לא מגדיר תופעה.

אנחנו מבינים ומבינות, למשל, שבריונות לא חייבת לבוא לידי ביטוי כמכות מילד גדול פיזית שאורב בדרך לבית ספר. בריונות יכולה להיות גם הודעות מחרבות חיים בקבוצת ווטסאפ של הכיתה.

אנחנו מבינים ומבינות ששחיתות לא חייבת לבוא לידי ביטוי בהעברה של מזוודות כסף בתמורה לטובה ישירה. היא יכולה גם לבוא לידי ביטוי כרכישה ביזארית של צוללות עם שביל כסף סבוך וקשה מאוד להסברה.

אנחנו מבינים ומבינות שאונס לא חייב לבוא עם אקדח לרקה בסמטה אפלה תוך כדי התנגדות פיזית ברורה. הוא יכול להתרחש גם בין בעל ואשה.

את ההבנות הללו רכשנו ואנחנו עדיין רוכשים ורוכשות בין השאר בעזרת ניפוץ מיתוסים. אם כן, בואו נפרק ארבעה מיתוסים נפוצים על כפייה:

1. לא כל כפייה היא אלימה או גלויה

כשאנחנו מדברים על כפייה, חשוב שנפסיק לחשוב עליה בגרסה הקולנועית כסצנה במרתף עינויים אפל או מחנה השמדה. כפייה יכולה להיות אלימה, לערב מידה של אלימות או בכלל לא. היא יכולה להיות גלויה או להיות מוסווית.

בספר המופת "שטאזילנד" של אנה פנדר, אחד התיאורים המצמררים ביותר של הכפייה של המשטר המזרח גרמני לא כלל שום אלימות. אישה בשם יוליה הוזמנה לחדר 118 במשטרה שם חיכה לה גבר נעים הליכות בחליפה מערבית ששוחח איתה בנינוחות ואז הוציא חבילה של מכתבי אהבה בינה ובין מאהב ממנו כבר נפרדה.

הוא ישב במשרד מאחורי שולחן של פקיד והקריא את המכתבים אחד אחרי השני בקול בפניה ומידי פעם עצר לשאול משהו סתמי על מילה. בתום ההקראה סיפר לה בקצרה ובאינטימיות של קרוב משפחה על הוריה ואחותה. וביקש בנימוס וללא כל איום וכפייה שיתוף פעולה.

משנות השבעים במאה הקודמת, השטאזי הפסיק להשתמש בשיטות כוחניות ואלימות ועבר לשיטה של הטרדה פסיכולוגית בהתאמה אישית – מתודה בשם "זרסטונג", מילה שמתארת התכלות של חומרים אורגנים בטבע.

משנות ה-70, השטאזי הפסיק להשתמש בשיטות כוחניות ואלימות ועבר לשיטה של הטרדה פסיכולוגית בהתאמה אישית – מתודה בשם "זרסטונג", מילה שמתארת התכלות של חומרים אורגנים בטבע

הטכניקה נבנתה במטרה לפרק לאנשים את הבטחון העצמי, את מערכות היחסים בחייהם, לבודד אותם, לפרק את הסטטוס והמוניטין שלהם בקהילה בעזרת גזלייטינג, דיסאינפורמציה ומניפולציות פסיכולוגיות כמו להזמין להקראה בירוקרטית של מכתבי אהבה.

"זרסטונג" אפשר לגרמניה המזרחית להכחיש האשמות נגדה בעיקר בזירה הבינלאומית. אך היום ברור לכולנו שגם במרתפי העינויים וגם במתק השפתיים, המשטר ברפובליקה הדמוקרטית הגרמנית עסק בכפייה.

2. בחירה אינה סימן שאין כפייה, והתנגדות אינה סימן שאין כפייה

מיתוס נוסף הוא שאם יש בחירה, סימן שאין כפייה. ובהמשך שאם יש התנגדות סימן שאין כפייה כי "כפייה אמיתית" (כלומר הפנטזיה הפורנוגרפית) לא מאפשרת לשום דבר אחר להתקיים לצידה. זה פשוט לא נכון.

באיראן יש חובת עטיית חיג'אב על נשים, אבל אילו הכפייה הייתה מוחלטת הרי לא היה צורך בחיזוק האכיפה על ידי "משטרת המוסר" שהביא לרצח מהסא אמיני, ושהצית גל מחאה. האם העובדה שנשים שורפות עכשיו חיג'אבים ומשתתפות בהפגנות אומר שאין כפייה? כמובן שלא.

ברוסיה הקומוניסטית, אתאיזם היה חובה חוקית לחברי מפלגה. אבל להבדיל מהחיג'אב לנשים איראניות, לא הייתה חובה חוקית להיות חבר מפלגה, למרות שלהיות חבר מפלגה העניק לחברים פריבילגיות שהקשו את החיים של מי שלא היה.

ברוסיה הקומוניסטית כנסיות הוסבו למבנים סתמיים כמו מחסנים והממשלה השתמשה בקמפיינים שלעגו לאמונה דתית. הדת לא עברה קרימינליזציה אלא הפכה לעמדה מגוחכת ולא סולידרית. לאנשים בברית המועצות לשעבר הייתה בפועל בחירה ועובדה שהדת גם לא נעלמה. אבל האם מישהו רוצה לטעון שהיה ברוסיה הקומוניסטית חופש דת?

ברוסיה הקומוניסטית כנסיות הוסבו למבנים סתמיים כמו מחסנים והממשלה השתמשה בקמפיינים שלעגו לאמונה דתית. הדת לא עברה קרימינליזציה אלא הפכה לעמדה מגוחכת ולא סולידרית

לאלן טורינג, המתמטיקאי ומדען מחשבים הנודע – שעזר לפצח את קוד אניגמה של הגרמנים במלחמת העולם השנייה – ניתנה בחירה כמי שהעיד על עצמו שקיים מערכת יחסים הומוסקסואלית: ללכת לכלא או לעבור סירוס כימי. לא ניתנה לטורינג בחירה בין חופש לכפייה הטרונומרטיבית; ניתנה לו בחירה נוסח "זרסטונג", בחירה שממסכת כפייה. טורינג בחר בסירוס כימי, מה שהוביל לאבדן יכולת קוגניטיבית והצמיח לו שדיים. בסוף בחר בחופש היחיד שנותר לו, והתאבד.

כפייה יכולה לערב קרימינליזציה בוטה של התנהגות או הבניה של מערך תמריצים (מקלות וגזרים) שהופך בחירה חופשית וגלויה לקשה עד בלתי אפשרית.

3. לא כולם מרגישים כפייה באותה מידה

דווקא כי זה כאילו מובן מאליו, חשוב להתעכב על זה. כפייה היא רק כפייה אם מישהו באופן מודע לא רוצה אותה. מי שרוצה משהו, או מי שמשכנעים אותו שהוא רוצה משהו, לא חווה כפייה ככפייה!

מי שרוצה להתחתן ולהתגרש ברבנות לא חווה את העובדה שאין בישראל נישואים אזרחיים ככפייה, כי זו ההעדפה שלו או שלה. כמובן אפשר גם לא להתחתן ולא להקים משפחה ולכן מי שירצה יטען שאין כפייה. כי שוב, לא מדובר באקדח לרקה. אבל מי שטוען שאין בישראל כפייה דתית סביב כל הנושא של דיני משפחה מציב, בדומה לממשלת בריטניה עם טורינג, בחירה מדומה בתוך מסגרת הכפייה.

זה לא אומר שאי אפשר לטוס לקפריסין, להתחזות להורה יחידני או לקיים טקס שמאני עם גיטרה. כמדינה, ישראל מקיימת כפייה דתית בדיני משפחה, שמורגשת באופן לא שווה בקרב כלל האוכלוסייה. מי שמתגרש מרגיש את הכפייה הרבה יותר ממי שמתחתן. נשים עגונות מרגישות את הכפייה הרבה יותר מאחרים ואחרות. וכן הלאה.

אפשר לחיות חיים שלמים עם הבנה תיאורטית חסרת משקע של עומק הכפייה הדתית, פשוט כי היא משפיעה על אנשים שונים בצורה שונה. כלומר, זה שאדם לא חווה כפייה בעצמו, בין אם זה כי הוא רוצה בדבר או כי מסיבות מקריות או בגלל אפליה לחצי הכפייה לא פגשו אותו, לא אומר שאין כפייה.

4. כפייה יכולה להתקיים בתוך דמוקרטיה

נדמה לנו שמשטרי כפייה נופלים בדרמה נוסח חומת ברלין או ניצחון בעלות הברית במלחמת העולם השנייה. אבל יש דוגמאות שבהם כפייה התקיימה והפסיקה באופן הדרגתי ופחות פוטוגני. כך, למשל, בתקופת המקארתיזם בארה"ב.

במשך כעשור בין שנות ה-40 ל-50 במאה הקודמת, נרדפו אנשים שנחשדו שהייתה להם איזושהי זיקה אפילו רק מחשבתית לקומוניזם. סדרה של פסיקות בבית המשפט העליון ושימועים מתוקשרים סגרו בהדרגה את אותה תקופה של כפייה פוליטית ורעיונית בארה"ב, בלי דרמה של הפלת משטר טוטאליטרי.

ובחזרה לישראל

סקירת המיתוסים באמצעות דוגמאות מאפשרת לנו לראות שכפייה היא תוצר של מניפולציה מכוונת של הרצון החופשי וחופש הפעולה של האדם; שהיא מערבת יחסי כוח אבל שהיא לא חייבת לכלול אלימות; היא יכולה להתקיים גם כשיש לכאורה בחירה; לא כולם מרגישים כפייה גם כשהיא קיימת; ושהיא יכולה להתחיל ולהסתיים ללא דרמה גם במסגרת משטר דמוקרטי.

במהלך התפרצות הקורונה, בישראל הייתה כפייה. כפו סגרים, כפו מסכות וכפו חיסונים.

בהתחלה הכפייה הייתה אלימה וגלויה וכללה מידה של קרימינליזציה. ראינו מחסומים של כוחות בטחון בין ערים. ראינו שגוררים אנשים באלימות קשה למעצר על מדיטציה בפארק, טבילה בחוף או על העדר מסכה. ראינו חלוקת דוחות על הפגנה יותר מ-1000 מטר מהבית. שב"כ עקב אחרינו כמו מחבלים.

בהמשך, בדומה לשינוי שחל במזרח גרמניה בשנות ה-70, הכפייה עברה עידון לגרסה עדכנית של "זרסטונג". טכניקות מניפולציה עם שמות אופנתיים כמו "נאג'" ו"כלכלה התנהגותית" עמדו מאחורי מדיניות ששמה יעד שכבתי לחיסון תלמידים כדי לגרום להורים בבית הספר לריב ולהפעיל לחץ על הלא מחוסנים בקהילת בית הספר.

תו ירוק מנע מאנשים כמו מורות, אחיות או עובדי דואר אפשרות להתפרנס בלי שני חיסונים ובוסטר, בזמן שמי שבפנסיה או עצמאי לא נדרש להציג תו ירוק כדי להיכנס למקום עבודה.

תו ירוק מנע ממורות, אחיות או עובדי דואר אפשרות להתפרנס בלי שני חיסונים ובוסטר, בזמן שמי שבפנסיה או עצמאי לא נדרש להציג תו ירוק כדי להיכנס למקום עבודה

כידוע, כפייה יכולה להתקיים גם כשיש בחירה שהיא ביטוי אחר של כפייה, ובישראל ניתנה בחירה מהסוג הזה: מי שלא רצו או לא יכלו להתחסן לפחות שלוש פעמים או לא הסכימו להפרת פרטיותם עם תו ירוק, אך נפל בגורלם להיות מהאנשים שחייבים תו ירוק כדי להתפרנס או ללמוד, יכלו "לבחור" לעשות בדיקות אנטיגן מוסדיות מיוחדות בתשלום כל 24 שעות, בזמן שבדיקות למחוסנים היו חינם. מחיר הבדיקה היה יקר מעלות של בדיקת אנטיגן במחיר מלא בחנות.

גם התו הירוק וגם הבדיקות בתשלום חייבו הסכמה להפרת פרטיות, גם בשיתוף המידע והדרישה להצגתו וגם בטכנולוגיה שבה נבדקים קיבלו תוצאות. וגם למי שפרטיות בנפשו הייתה בחירה לוותר על לימודים או פרנסה.

איך עוד נראתה כפייה נוסח "זרסטונג" בישראל? אחרי שהתחילו לחסן ילדים נקבעה מדיניות לפיה עם חשיפה למאומת בכיתה, הילדים המחוסנים ימשיכו כרגיל בלימודים בעוד הילדים הלא מחוסנים יישלחו לעשות בדיקה מוסדית ובלי קשר לתוצאותיה, גם א-סימפטומטים ייכנסו לבידוד של 10 ימים ובסופו – כדי לחזור ללימודים – יצטרכו לחזור שוב על בדיקה. ואם לא היה מספר מסוים של ילדים בבידוד ברגע נתון, נקבע שלמורה אסור לפתוח עבורם שיעור בזום.

בשל ריבוי החשיפות, היו משפחות שבילו שבועות באינסוף בידודים תוך הדרתם לא רק מהכיתה פיזית אלא אפילו מהשתתפות פאסיבית באמצעות טכנולוגיה קיימת שדרשה לחיצה על כפתור בלבד. על ילדים שלא חוסנו הופעל למעשה חרם.

ברשתות, בעיתונות, ברדיו ובטלוויזיה התנהלו קמפיינים להגחכה של עמדות ביקורתיות כולל הריסת מוניטין של אנשי ונשות מקצוע בערוצי התקשורת המיינסטרים, מכתבי אזהרה ממשרד הבריאות לרופאות ורופאים שפצו את פיהם, השחרה, הסתרה והימנעות מהנגשה של מידע ציבורי – כל אלו היו המדיניות הרשמית של הממשלה בישראל – גם בממשלה בראשות בנימין נתניהו וגם בממשלה בראשות נפתלי בנט, שיש לה זכויות אך העדר כפייה בתחום הקורונה אינה אחת מהן.

ברשתות, בעיתונות, ברדיו ובטלוויזיה התנהלו קמפיינים להגחכה של עמדות ביקורתיות כולל הריסת מוניטין של אנשי ונשות מקצוע בערוצי התקשורת המיינסטרים

העובדה שלא כל הכפייה הייתה אלימה או גלויה, העובדה שניתנה לאנשים בחירה במסגרת מערך תמריצים חיוביים ושליליים שנועד למרר את חייהם של לא מחוסנים ולא מבוסטרים ולהדיר אותם מהחברה, העובדה שלא כולם חוו את הכפייה ככפייה בין אם כי רצו בה או שנסיבות חייהם לא העמידו אותם תחת מלא כובד המכבש שלה, ובין אם העובדה שלצד מדיניות כפייה בוטה התנהלו גם תהליכים דמוקרטים – כל אלו מעידים, למי שיודע היסטוריה, לא רק שהייתה פה כפייה אלא שיש לה מקום בפנתאון של ההיסטוריה המתחרזת עם עצמה.

ניצן ויסברג, מרצה ויועצת למתודולוגיית חדשנות design thinking ופעילה חברתית בתחום החינוך. עבדה כפרופסור יועצת באוניברסיטת סטנפורד לפני שחזרה לארץ וגילתה שארצה שינתה את פניה. כיום היא חיה בהוד השרון עם אישה היקר וארבעת ילדיהם.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
11
כמובן שהיתה כפיה, אבל לא נעים להודות בזה. היתה כפיה, ושתי ממשלות רצופות - זו של נתניהו וגם ממשלת השינוי - כפו באופן בררני תו ירוק נפשע, תחת חוק סמכויות דיקטטורי, עם הסתרת מידע מהציבור ו... המשך קריאה

כמובן שהיתה כפיה, אבל לא נעים להודות בזה. היתה כפיה, ושתי ממשלות רצופות – זו של נתניהו וגם ממשלת השינוי – כפו באופן בררני תו ירוק נפשע, תחת חוק סמכויות דיקטטורי, עם הסתרת מידע מהציבור וגניזת דיוני קבינט הקורונה וחוזה מושחר מול חברת פארמה מסחרית.

החיים בתוך חברה אנושית מחייבים מידה מסוימת של הכרח. הם מחייבים עמידה בכללי בנייה, פן תתמוטטנה עלינו תקרות, הם מחייבים מתן זכות קדימה, עצירה באדום, נהיגה בימין הכביש ושימוש בחגורות בטיח... המשך קריאה

החיים בתוך חברה אנושית מחייבים מידה מסוימת של הכרח.
הם מחייבים עמידה בכללי בנייה, פן תתמוטטנה עלינו תקרות, הם מחייבים מתן זכות קדימה, עצירה באדום, נהיגה בימין הכביש ושימוש בחגורות בטיחות, הם מחייבים את פתיחת התיק לפני שומר בכניסה לקניון, וזוהי רק ההתחלה…
האם אפשר לומר שעמידה בחובות אלה היא "כניעה" או ציות עיוור" או התנהלות של"כבשים"?
למרבה הצער בסוף כל משפט שאנחנו אומרים בעברית יושבים בצוותא (כשהם מוקפים בהמוני סימני קריאה מבוהלים) "השואה", "ברית המועצות", "מרתפי השטאזי" ולקינוח "משטרת המוסר האיראנית".
האם אפשר להשוות את חובת עטיית החיג'אב עם החובה להוציא טופס אישור לפני אכלוס בניין (AKA טופס 4)? האם יש דמיון בין החובה לעמוד לפני תמרור עצור לבין הדרישה לשתף פעולה עם השטאזי?
אפשר לומר שנחיצותו של משטר וחשיבותה של מדינה הן סוגיות פילוסופיות. ייתכן שבעתיד תימצא דרך אחרת לקיומה של חברה אנושית (אם בכלל). אבל כל עוד ברור לנו שחוקי התנועה והבנייה (וחוקים רבים אחרים) נועדו לשמר את הזכות הבסיסית ביותר של אדם – הזכות להישאר בחיים – אין מהם מנוס. לא ייתכן שבחירה של פלוני תסכן את חייו של אלמוני. מי שבוחר שלא לציית לחוקי התנועה, לא יוכל להשתלב בתנועה בתור נהג. זהו המחיר שעליו לשלם על בחירתו. מי שבוחר שלא לחסן את עצמו ובכך לשמש סוכן הדבקה, ייאלץ לסכן את עצמו בלבד, כלומר לבדוק את עצמו לפני כל מגע עם מי שבחרו בחיים.

הפסיכוזה של כת ההכחשה גרמה להם לשכוח את הבסיס לחיי חברה. פתאום ההגיון הפך ל"כפייה" ו"הכפייה" הזאת הפכה למסוכנת למרות שבמציאות זה הפוך. הדמגוגיה וגניבת הדעת לא יודעות שובע וההזיות מחלי... המשך קריאה

הפסיכוזה של כת ההכחשה גרמה להם לשכוח את הבסיס לחיי חברה.
פתאום ההגיון הפך ל"כפייה" ו"הכפייה" הזאת הפכה למסוכנת למרות שבמציאות זה הפוך.
הדמגוגיה וגניבת הדעת לא יודעות שובע וההזיות מחליפות את המציאות.
את רוצה להפיץ מחלות ולרצוח זקנים, אני רוצה לנסוע עם האופנוע 200 ולרצוח הולכי רגל, אני גם חומד את הג'יפ פורש של השכן שלי, דברים שאני לא רוצה? למשל לשלם מס הכנסה או בכלל לשלם על דברים זה אני דווקא לא רוצה.
לכן בחברה יש כללים ויש "מבוגר אחראי" ( אפילו שלפעמים אין לו אפילו בגרות ) ויש חוקים ויש כללים ויש אחריות אישית. וכולנו מוותרים קצת כדי לחיות טוב יותר ( ואפילו כדי לחיות נקודה). אז אם עברתם את גיל 5, לפחות מנטלית אתם מבינים שיש "מחיר" ויש פשרה ולא תמיד עושים מה שרוצים.
במחשבה שנייה, מהבכי של חברי הכת אפשר להבין שמנטלית רובם לא עברו את גיל 5…. אז נסלח להם

הפסיכוזה של כת ההכחשה גרמה להם לשכוח את הבסיס לחיי חברה. פתאום ההגיון הפך ל"כפייה" ו"הכפייה" הזאת הפכה למסוכנת למרות שבמציאות זה הפוך. הדמגוגיה וגניבת הדעת לא יודעות שובע וההזיות מחלי... המשך קריאה

הפסיכוזה של כת ההכחשה גרמה להם לשכוח את הבסיס לחיי חברה.
פתאום ההגיון הפך ל"כפייה" ו"הכפייה" הזאת הפכה למסוכנת למרות שבמציאות זה הפוך.
הדמגוגיה וגניבת הדעת לא יודעות שובע וההזיות מחליפות את המציאות.
את רוצה להפיץ מחלות ולרצוח זקנים, אני רוצה לנסוע עם האופנוע 200 ולרצוח הולכי רגל, אני גם חומד את הג'יפ פורש של השכן שלי, דברים שאני לא רוצה? למשל לשלם מס הכנסה או בכלל לשלם על דברים זה אני דווקא לא רוצה.
לכן בחברה יש כללים ויש "מבוגר אחראי" ( אפילו שלפעמים אין לו אפילו בגרות ) ויש חוקים ויש כללים ויש אחריות אישית. וכולנו מוותרים קצת כדי לחיות טוב יותר ( ואפילו כדי לחיות נקודה). אז אם עברתם את גיל 5, לפחות מנטלית אתם מבינים שיש "מחיר" ויש פשרה ולא תמיד עושים מה שרוצים.
במחשבה שנייה, מהבכי של חברי הכת אפשר להבין שמנטלית רובם לא עברו את גיל 5…. אז נסלח להם

הכותבת ניסתה לתאר תופעה שהיא לא בקיאה בה במאת האחוזים. היא כנראה לא חייתה ונשמה את הכפייה אלא תיארה אותה מבחוץ. ולכן הלקונות. למשל חסרה כאן התייחסות לכך שבדיקות אנטיגן שסטודנטים ועובדי... המשך קריאה

הכותבת ניסתה לתאר תופעה שהיא לא בקיאה בה במאת האחוזים. היא כנראה לא חייתה ונשמה את הכפייה אלא תיארה אותה מבחוץ. ולכן הלקונות.

למשל חסרה כאן התייחסות לכך שבדיקות אנטיגן שסטודנטים ועובדים רבים נשלחו לעשות לקחו שעות בטרטור יומיומי. בהמתנה בטור. ולפעמים בנסיעה לקצה השני של העיר או לעיר אחרת כי מוקד הבדיקות נפתח ב־11:00 והשיעור מתחיל ב־8:00 (בעיקר ימי ראשון היו קשים עבורם).
הכפייה על ילדים לא התבטאה רק בבידודים. אלא התרחבה לחוגים כולל תנועות נוער שהפעילות שלהן מתנהלת כמעט לחלוטין בחוץ. כולל ספורט תחרותי (לרוב כפיית בדיקות אבל גם כפיית חיסונים) וספורט רגיל. כשאנחנו יודעים שהשתייכות היא לחם חוקם של הצעירים כי בלי קשרים חברתיים מדובר בהדרה ובגזירה של בדידות על עצמם או דרך ההורים שלהם.
כאן אנחנו נכנסים כבר לממשלת השינוי שהכותבת התאפקה מאוד לא לבקר אבל כתבה משפט וחצי שגם לה יש אשמה. בנט היה ראש וראשון בכופים! הוא רצה שהורים יריבו זה עם זה. שיהיה לחץ חברתי להתחסן. עיריות עשו הכול כדי ליצר תחרויות בין בתי ספר, בתוך השכבות. ולהעניק צ'ופרים כאלו ואחרים למתחסנים.

"ממשלת השינוי" היא זאת שניסתה שוב ושוב ליצור קרעים בחברה. להמליץ לעשות אנטיגן לפני ארוחת החג זה כבר פתח להדיר לא מחוסנים מארוחות חג.

החזר על אבדן יום עבודה בביטוח לאומי לעצמאים לא מחוסנים נמוך יותר. כפייה? תענו בעצמכם.

ללכת לסרט, למופע או לשבת במסעדה בפנים נחשב לרוב לדייט טיפוסי. במשך שנה וחצי ויותר זה לא התאפשר. אנשים הודרו פה מהחברה. לא הוזמנו מראש לאירועים שמחים ולשבעות ולאזכרות. ולאירועים שכן הוזמנו? דרשו מהם תו ירוק גמיש (החלמה/בדיקה מהירה) ולפעמים גם נוקשה (רק חיסונים בתוקף).

בתי אבות, כל מי שרצה להיכנס או לעבוד חויב בבדיקות. סבלו שם מבידודים תכופים ונשנים. סגרו אותם אפילו גם מבני המשפחה בהתחלה. שום ספורט, שום שיחה במשך שבועות רבים על פני שנה אחת.

עובדי הארץ לא יכלו להגיע לעבודה אם לא התחסנו. עובדים של ערוץ 12 כולל טכנאים לא יכלו להיכנס ולהמשיך לעבוד. אינטל ועוד חברות בישראל גם יזמו זאת. זה או חיסון או להיות מובטלים או בחופשה ללא תשלום בלי תאריך סיום. כך שלא תמיד ניתנה "בחירה" שכאמור לא רלוונטית לשאלה של האם הייתה כפייה או לא.

הכותבת ניסתה לתאר תופעה שהיא לא בקיאה בה במאת האחוזים. היא כנראה לא חייתה ונשמה את הכפייה אלא תיארה אותה מבחוץ. ולכן הלקונות. למשל חסרה כאן התייחסות לכך שבדיקות אנטיגן שסטודנטים ועובדי... המשך קריאה

הכותבת ניסתה לתאר תופעה שהיא לא בקיאה בה במאת האחוזים. היא כנראה לא חייתה ונשמה את הכפייה אלא תיארה אותה מבחוץ. ולכן הלקונות.

למשל חסרה כאן התייחסות לכך שבדיקות אנטיגן שסטודנטים ועובדים רבים נשלחו לעשות לקחו שעות בטרטור יומיומי. בהמתנה בטור. ולפעמים בנסיעה לקצה השני של העיר או לעיר אחרת כי מוקד הבדיקות נפתח ב־11:00 והשיעור מתחיל ב־8:00 (בעיקר ימי ראשון היו קשים עבורם).
הכפייה על ילדים לא התבטאה רק בבידודים. אלא התרחבה לחוגים כולל תנועות נוער שהפעילות שלהן מתנהלת כמעט לחלוטין בחוץ. כולל ספורט תחרותי (לרוב כפיית בדיקות אבל גם כפיית חיסונים) וספורט רגיל. כשאנחנו יודעים שהשתייכות היא לחם חוקם של הצעירים כי בלי קשרים חברתיים מדובר בהדרה ובגזירה של בדידות על עצמם או דרך ההורים שלהם.
כאן אנחנו נכנסים כבר לממשלת השינוי שהכותבת התאפקה מאוד לא לבקר אבל כתבה משפט וחצי שגם לה יש אשמה. בנט היה ראש וראשון בכופים! הוא רצה שהורים יריבו זה עם זה. שיהיה לחץ חברתי להתחסן. עיריות עשו הכול כדי ליצר תחרויות בין בתי ספר, בתוך השכבות. ולהעניק צ'ופרים כאלו ואחרים למתחסנים.

"ממשלת השינוי" היא זאת שניסתה שוב ושוב ליצור קרעים בחברה. להמליץ לעשות אנטיגן לפני ארוחת החג זה כבר פתח להדיר לא מחוסנים מארוחות חג.

החזר על אבדן יום עבודה בביטוח לאומי לעצמאים לא מחוסנים נמוך יותר. כפייה? תענו בעצמכם.

ללכת לסרט, למופע או לשבת במסעדה בפנים נחשב לרוב לדייט טיפוסי. במשך שנה וחצי ויותר זה לא התאפשר. אנשים הודרו פה מהחברה. לא הוזמנו מראש לאירועים שמחים ולשבעות ולאזכרות. ולאירועים שכן הוזמנו? דרשו מהם תו ירוק גמיש (החלמה/בדיקה מהירה) ולפעמים גם נוקשה (רק חיסונים בתוקף).

בתי אבות, כל מי שרצה להיכנס או לעבוד חויב בבדיקות. סבלו שם מבידודים תכופים ונשנים. סגרו אותם אפילו גם מבני המשפחה בהתחלה. שום ספורט, שום שיחה במשך שבועות רבים על פני שנה אחת.

עובדי הארץ לא יכלו להגיע לעבודה אם לא התחסנו. עובדים של ערוץ 12 כולל טכנאים לא יכלו להיכנס ולהמשיך לעבוד. אינטל ועוד חברות בישראל גם יזמו זאת. זה או חיסון או להיות מובטלים או בחופשה ללא תשלום בלי תאריך סיום. כך שלא תמיד ניתנה "בחירה" שכאמור לא רלוונטית לשאלה של האם הייתה כפייה או לא.

תודה רבה על הכתבה המעולה, העמוקה, הפילוסופית-ברוחה והשופכת אור חדש את מה שהתרחש כאן, שעדיין קשה לתפיסה מבחינתי. הגיע הזמן לרדת לשורש הדברים ולהבחין בין סוגי הכפייה ובאמת כאן עשית זאת הי... המשך קריאה

תודה רבה על הכתבה המעולה, העמוקה, הפילוסופית-ברוחה והשופכת אור חדש את מה שהתרחש כאן, שעדיין קשה לתפיסה מבחינתי. הגיע הזמן לרדת לשורש הדברים ולהבחין בין סוגי הכפייה ובאמת כאן עשית זאת היטב.

התשובה האולטימטיבית השגורה בדעת הקהל הישראלי: לך אין זכות לכפות עליי סכנת חיים, אז בוודאי שהמדינה צריכה לכפות עלייך לא להיות לידי. לדעתי, ההלם שהסגרים הותירו, פשוט הביא לפסיכוזת המון ... המשך קריאה

התשובה האולטימטיבית השגורה בדעת הקהל הישראלי: לך אין זכות לכפות עליי סכנת חיים, אז בוודאי שהמדינה צריכה לכפות עלייך לא להיות לידי.

לדעתי, ההלם שהסגרים הותירו, פשוט הביא לפסיכוזת המון שממש דבק בעמדה זו .
כי סכנת חיים לא היתה פה, היתה תעמולת הפחדה מטורפת בתקשורת .

עוד 1,718 מילים ו-11 תגובות
סגירה