מיסיונריות חילונית - הגיע הזמן להאיר את עיניהם של הדתיים

הנחת תפילין בתל אביב, אילוסטרציה (צילום: Tomer Neuberg/Flash90)
Tomer Neuberg/Flash90
הנחת תפילין בתל אביב, אילוסטרציה

הבחירות לכנסת ה-25 הן לא רק ניצחון של הימין הקיצוני שחלקו דתי עם 14 מנדטים לציונות הדתית, אלא גם של החרדים עם 11 מנדטים לש"ס ו-7 מנדטים ליהדות התורה. כפי שפורסם בזמן ישראל בחודש שעבר, השמאל יתקשה לחזור לשלטון בגלל הדמוגרפיה, לפיה מצביעי הימין מביאים יותר ילדים לעולם.

הבחירות לכנסת ה-25 הן לא רק ניצחון הימין הקיצוני שחלקו דתי עם 14 מנדטים לציונות הדתית, אלא גם של החרדים עם 11 מנדטים לש"ס ו-7 מנדטים ליהדות התורה, והדמוגרפיה תקשה על השמאל לחזור לשלטון

עם הרכבת הקואליציה, הכוח השלטוני הרב בידי הדתיים צפוי להיות מתורגם לתקציבים וחוקים, שישפיעו על כל אחד ואחת מאזרחי המדינה. הדתיים והימין הם כוח עולה במדינה ואילו החילונים והשמאל הם כוח נחלש. הצמיחה של הדתיים אורגנית או "טבעית" בחלקה ואליה מצטרפת גם מיסיונריות דתית, במטרה להחזיר בתשובה כמה שיותר חילונים. להציל את נפשם.

מדי יום שישי, כשאני מסייר ברחוב דיזנגוף בתל-אביב, אני פוגש צעירים דתיים שמנסים לשכנע אותי להניח תפילין. אני מסרב תמיד, אך תוהה מתי יהיה לי האומץ לומר להם שזה הבל הבלים ושהם משחיתים את זמנם לריק – שאין אלוהים, אין דבר כזה, הוא לא קיים, מעולם לא הוכח אחרת. התנ"ך לא הגיע בבת אחת מהשמיים, אלא נכתב על-ידי בני-אדם, גברים בשר ודם, ממספר מקורות (שחלקם היו ידועים גם לדתות אחרות) ולאורך תקופה.

מעבר להצעה להניח תפילין ברחוב, ארגוני דת שונים פרטיים או בחסות וכספי במדינה פועלים במרץ גם באינטרנט, ברשתות החברתיות ובמקומות נוספים. הפעילות נעשית בדרכים שונות תוך ניצול תחושת הפחד של בני אנוש מהמוות, פחד מהלא נודע. אנשים רוצים וודאות, מחפשים תשובות ולדת יש תשובות ברורות כמעט להכל.

עם הרכבת הקואליציה, הכוח השלטוני הרב בידי הדתיים צפוי להיות מתורגם לתקציבים וחוקים, שישפיעו על כל אחד ואחת מאזרחי המדינה. הדתיים והימין הם כוח עולה במדינה ואילו החילונים והשמאל הם כוח נחלש

המחיר לוודאות שהדת מספקת כבד לטעמי: דיכוי והשפלה של נשים, הימנעות (של הרוב) משירות בצבא, השתתפות חלקית בשוק העבודה, הימנעות מלימודים מעבר ללימודי דת, נהלי כשרות מחמירים ומושחתים, היעדר תחבורה ציבורית בשבת, דחיקת המדע והטכנולוגיה ועוד הרבה מנהגים וחוקים אנטי ליברלים.

עצם החיבור בין דת למדינה הוא פגיעה בדמוקרטיה ובשוויון. דת יכולה להישאר כתרבות, כמסורת עם חגים ומנהגים שונים. יש הרבה דברים יפים מאוד בדת היהודית, אבל בשורה התחתונה מדובר בבחירה שגוייה, באמונה בשקר. אמונה באלוהים, זכר כמובן, היא טיפשית לחלוטין.

מדוע שלחילונים יהיה אכפת מהתחזקות הדתיים? בעיקר כי זה עולה לנו בכיס הרבה מאוד כסף דרך התקציב של משרד הדתות, תשלומי ההעברה של ביטוח לאומי למשפחות דתיות, ההשתתפות הנמוכה יחסית בשוק העבודה ועוד.

הדתיים אינם מביטים בחילונים מהצד ומאפשרים להם לחיות את חייהם כרצונם, אלא יש כפייה דתית במקומות רבים לאורך החיים עד המוות – כולל.

הציבור החילוני אדיש ברובו, או יותר נכון מתקשה לקום מהספה ולפעול נגד המיסיונריות של הדתיים. עם זאת בשנת 2011 קמה עמותת "הפורום החילוני" שנלחמת כבר שנים נגד ההדתה בחינוך והמרחב הציבורי. הארגון פעל נגד כניסה של גורמים דתיים לבתי הספר הממלכתיים, נגד הטמעה של מקצועות לימוד אמוניים ונגד הדתה בספרי הלימוד. הפורום טוען שההדתה היא תהליך פוליטי מתוקצב ומתוכנן שמטרתו לשנות את הצביון של המדינה.

עד היום, כשפנו אליי ברחוב להניח תפילין העדפתי לסרב בנימוס או להמציא את התירוץ השחוק "הנחתי בבית". אולי הגיעה העת לדחות את מתקפת המסיונריות של הדתיים וגם לצאת במיסיונריות חילונית – להאיר את עיניהם של הדתיים.

אבי שאולי עבד שנים רבות כעיתונאי. לאחר כ-10 שנים ב-YNET וגלובס בעיקר, עבר לתחום היח"צ ועבד עם רונן צור, אבירם כהן, יהודה שוויצר ועכשיו – טל גולדפינגר.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
6
לצערי האדם החילוני המודרני הוא אדם השונא את עצמו שתקוע בחשיבה על ערכים רדודים שאינם רלוונטים לקיום חיים בעל משמעות (תקרא טיפה ניטשה ותבין לאן נפלתם) . אין לעולם שלכם משהו להציע לא לצעיר... המשך קריאה

לצערי האדם החילוני המודרני הוא אדם השונא את עצמו שתקוע בחשיבה על ערכים רדודים שאינם רלוונטים לקיום חיים בעל משמעות (תקרא טיפה ניטשה ותבין לאן נפלתם) . אין לעולם שלכם משהו להציע לא לצעירים שלכם ובטח לא דתיים. כנראה שעתיד החילוניים זה להיות כמו הקיבוציים אחוז קטן ולא רלוונטי לשיח הציבורי

כל עוד החילוניות לא תצא ממקום של מה אני לא, ולא תמצא את הערכים העצמאיים של עצמה. היא לא תוכל להיות מינסיונרית, היא תוכל רק להגיד מה היא לא ולמה היא מתנגדת. את זה אנחנו עושים כבר שנים, ו... המשך קריאה

כל עוד החילוניות לא תצא ממקום של מה אני לא, ולא תמצא את הערכים העצמאיים של עצמה. היא לא תוכל להיות מינסיונרית, היא תוכל רק להגיד מה היא לא ולמה היא מתנגדת. את זה אנחנו עושים כבר שנים, וזה לא קידם אותנו בשום דבר. קיום על דרך השלילה לא יכול להחזיק מעמד במשך הזמן.

אני עונה שבדומה לאיינשטיין "אני לא מאמין דתי עמוק - זה סוג חדש של דת" ויהודי חילוני - בכל מקרה קודם בן אדם. ממליץ על קריאת "מכתב האלוהים של איינשטיין" מהסיבה שזה מעלה סימני שאלה וסקרנות... המשך קריאה

אני עונה שבדומה לאיינשטיין "אני לא מאמין דתי עמוק – זה סוג חדש של דת" ויהודי חילוני – בכל מקרה קודם בן אדם. ממליץ על קריאת "מכתב האלוהים של איינשטיין" מהסיבה שזה מעלה סימני שאלה וסקרנות. אם יש זמן אני ממשיך – בעבר היה הגיוני לחשוב שהשמש מקיפה את כדור הארץ. היום עדיין מפתה לחשוב שמישהו יצר אותנו. נאיבי לחשוב שפגענו בול באיך שהדברים עובדים באמת בלי להמשיך לחקור. ומחיר האמונה, בין השאר, הוא שאנחנו עסוקים בלחזק את ההשערה שלנו במקום להמשיך לחקור.

אני בעד קמפיינים, פורומים חילוניים, הפצת תכנים מדעיים, לעודד מובילי דעת קהל לדבר יותר ובאופן כללי לעודד את הציבור שלנו להגביר את קולו כנגד ההדתה ולמען ההסברה החילונית. צריך פוסט המשך להצעות קונקרטיות.

זה טבעי לחשוב שיצורים חיים חייבים להיות מעשה ידיו של מעצב. אבל זה היה גם טבעי לחשוב שהשמש מקיפה את כדור הארץ. התגברות על התרשמות תמימה כדי להבין איך דברים באמת עובדים היא אחת מהקריאות ה... המשך קריאה

זה טבעי לחשוב שיצורים חיים חייבים להיות מעשה ידיו של מעצב. אבל זה היה גם טבעי לחשוב שהשמש מקיפה את כדור הארץ. התגברות על התרשמות תמימה כדי להבין איך דברים באמת עובדים היא אחת מהקריאות הגבוהות ביותר של האנושות.- סטיבן פינקר.

אלוהי הדתות 1. מושתת על הנחות יסוד חסרות ביסוס ולא סבירות בעליל - חוסר הידע הוא אינו תירוץ לאמונה שהשערה כלשהי נכונה או סבירה, במיוחד כשהאפשרויות מתקרבות לאינסוף וההשערה באה בסתירה לאמי... המשך קריאה

אלוהי הדתות 1. מושתת על הנחות יסוד חסרות ביסוס ולא סבירות בעליל – חוסר הידע הוא אינו תירוץ לאמונה שהשערה כלשהי נכונה או סבירה, במיוחד כשהאפשרויות מתקרבות לאינסוף וההשערה באה בסתירה לאמיתות ולהיגיון 2. לא מתיישבת עם המון אמיתות בסיסיות (צורת כדור הארץ, גיל היקום, אבולוציה וכו') 3. לא יעיל ברמה הערכית-נפשית (לצד ערכים יפים קיימת גם אפלייה לא מוצדקת כלפי – חילונים, שאר העמים, נשים, על רקע נטייה מינית ועוד; אמונות שווא יוצרות מחשבות ומעשי שווא) 4. וגרוע מאוד בהשוואה לאלטרנטיבות של העולם העכשווי הנאור – שגם הוא אינו מושלם אבל טוב בהרבה לרווחת האדם והסביבה – בסיסו; מדע, רציונליזם, הומניזם וקדמה. בשילוב עם מורשת משפחת העמים כתרבותם וריבונותם, הקונפליקט הדתי-זהותי עשוי להיפתר כאשר רואים זאת כמורשת העם ומפרשים זאת לאורם של ערכים עכשוויים – כך למעשה אפשר להנות מנכסי תרבות העבר מבלי להיתקע בהם. זהו רעיון הישן-חדש.

בשני דברים אתה צודק ידידי הנחוש: התנ"ך נכתב ע"י בני אדם לאורך תקופות שונות, והדת עקומה. ובכל זאת, כאחד שצם אחת לחודש צום מלא יממה שלמה, ושנותן 20% מעשר לנזקקים ברחוב, אודיע לך שאלהים שא... המשך קריאה

בשני דברים אתה צודק ידידי הנחוש: התנ"ך נכתב ע"י בני אדם לאורך תקופות שונות, והדת עקומה. ובכל זאת, כאחד שצם אחת לחודש צום מלא יממה שלמה, ושנותן 20% מעשר לנזקקים ברחוב, אודיע לך שאלהים שאתה מצייר בדמיונך הוא לא האלהים שלי. אני מניח שליאור שליין זה המוטו שלך – חבר דימיוני; לשכנע אותך לא אנסה, אציין רק את העובדה שאביך, אימך, וכל השושלת עד לקוף הקדמון שבא מהצמח שנולד מהדומם – זה זה האלוהות שלי, התהליך, המגמה, התכלית, מחשבת הבריאה. בהצלחה ידידי

עוד 513 מילים ו-6 תגובות
סגירה