השלט במטה חיל האוויר בתל אביב אשר הוחלף

בצה"ל כבר מבינים את רוח המפקד ומתכופפים בפני השלטון המיזוגני החדש

כמה ימים אחרי שנודעו תוצאות הבחירות, הוחלף השלט בכניסה למטה חיל האוויר בתל אביב והוסר ממנו השימוש בפונט רב-מגדרי ● זו אינה הפעם הראשונה שצה"ל מבקש לפייס פוליטיקאים שמרנים מהימין הקיצוני בכל הקשור לשפה רב-מגדרית ● היעד הבא הוא כל נושא שילוב נשים בתפקידי לחימה ● פרשנות

בשבוע שעבר, מספר ימים אחרי היוודע תוצאות הבחירות וניצחון גוש הימין השמרני, מיהרו במטה חיל האוויר בתל-אביב להחליף את השלט הדיגיטלי שהופיע בכניסה בשנה האחרונה. בשלט הקודם נכתב 'ברוכים/ברוכות הבאים/הבאות' ופונט רב-מגדרי. בשלט החדש, בפונט רגיל, נכתב בפשטות: ברוכים הבאים.

החלפת השילוט היא אירוע שולי לכאורה, אך מסמלת את הבלימה שמבצעים כיום ארגונים שמרניים בכל הנושא של קידום נשים בצה"ל. אף אחד לא חושב ששימוש בפונט רב-מגדרי יביא נשים לתפקידי מפתח במטכ"ל (וגם לא יעזור לחיילות לסיים קורס טיס), אבל מחיקה של יוזמות מקומיות מהסוג הזה היא עוד הישג לאותן הקבוצות הרוצות את הנשים מחוץ לצבא.

אלו שאינם שרוצים לראות שילוט בפונט רב-מגדרי ויוצאים נגד שפה רב-מגדרית הם באורח פלא אותם אנשים שלא רוצים שנשים ישרתו בטנקים, ב-669, בקרק"ל, מג"ב או קורס חובלים.

אלו שאינם שרוצים לראות שילוט בפונט רב-מגדרי ויוצאים נגד שפה רב-מגדרית הם באורח פלא אותם אנשים שלא רוצים שנשים ישרתו בטנקים, ב-669, בקרק"ל, מג"ב או קורס חובלים

חיל האוויר היה הראשון שפתח את שורותיו לנשים בתפקידי לוחמה בעקבות בג"ץ אליס מילר ב-1995 ולכן היווה במשך השנים חזית משמעותית בוויכוח הציבורי סביב שילובן של נשים בתפקידי לחימה.

אולם בנושא השימוש בפונט הרב-מגדרי, שהמציאה מיכל שמיר, חיל האוויר לא היה הראשון להשתמש בו – הקרדיט לכך הולך דווקא לחיל המודיעין, שם שיעור הנשים בחיל עומד על כ-50%. כפי שנחשף בזמן ישראל, השינוי נעשה במודיעין כבר לפני כשנתיים הן בשפה בה מדברים בקורסים והן במצגות השקפים בשיעורים.

הגופן עברית רב-מגדרית שעיצבה מיכל שומר (צילום: מגזין אות־אות־אות)
הגופן עברית רב-מגדרית שעיצבה מיכל שומר (צילום: מגזין אות־אות־אות)

הפרסום בזמן ישראל, על שימוש בשפה רב-מגדרית מכילה – הן בטקסטים מדוברים והן במצגות כתובות, הובילה לתלונה של ח"כ אבי מעוז (מפלגת נעם) ושאילתה שהפנה למשרד הביטחון במליאת הכנסת. מעוז היה אז חבר כנסת אופוזיציה, אך כיום הוא התקדם ועשוי להיות בכיר בקואליציה ואולי אף לעמוד בראש ועדה.

ח"כ מעוז אינו לבד, כמובן, במאבק נגד שירות נשים ובדרישות שלא לתת כל מעמד לשפה רב-מגדרית בצבא. כל רשימת הציונות הדתית (שחלק קטן מראשיה שירתו שירות צבאי מצומצם ומאוחר) דוגלת בעקרונות אלה: יש לצמצם את השירות הקרבי של הנשים בצה"ל. ואת השימוש בשפה רב-מגדרית, יש לאפסן.

כל רשימת הציונות הדתית (שחלק קטן מראשיה שירתו שירות צבאי מצומצם ומאוחר) דוגלת בעקרונות אלה: יש לצמצם את השירות הקרבי של הנשים בצה"ל. ואת השימוש בשפה רב-מגדרית, יש לאפסן

הקבוצות הללו ניתלות בפרסום של צה"ל שנקרא "צהלשון" ובו צוין כי יש איסור לפנות בכתב לחיילים ולחיילות בשפה רב-מגדרית ו/או להשתמש בפונט רב-מגדרי ו/או להשתמש בהפרדת לוכסנים או נקודות כדי לציין פנייה לשני המינים.

בשיחות עבר עם דובר צה"ל בנוגע לטיפול של הצבא באיסורי השפה המגדרית, הן בכתב והן בעל פה, עלה כי הצבא נתלה בכללי אקדמיה ללשון עברית – וזאת למרות שהאקדמיה לא שללה שימוש בפונט רב-מגדרי וכי הפרסומים של האקדמיה בנושא שיח בלשון רב-מגדרית, שאינם מוגדרים כהחלטות אקדמיה אלא כהמלצה, אף סותרים בחלקם את החלטת צה"ל.

פנינו בעבר בעניין לאקדמיה ללשון עברית, כדי לברר אם המוסד הנחה את צה"ל בעניין והאם יש החלטה מחייבת של האקדמיה בנושא שפה רב-מגדרית ושימוש בפונט רב-מגדרי, וזו היתה תשובתם:

"פרסומי האקדמיה הם תשובות המזכירות המדעית של האקדמיה ואינם החלטות האקדמיה. בעקבות פניות רבות שקיבלנו בנוגע לכתיבה השוויונית – מכל קצות הקשת – גובש לפני כשנה המסמך 'על כתיבה שוויונית' בעצה אחת עם חברי האקדמיה.

"עם זאת, כאמור, אין מדובר בהחלטה של האקדמיה, משום שהאקדמיה לא ראתה צורך להחליט על הכתיבה המקובלת בעברית לדורותיה אלא להיענות לבקשה לגלות את דעתה על דרכי הכתיבה החדשות.

"האקדמיה מקבלת החלטות בעיקר בעניינים שיש בהם חוסר אחידות במקורות או שאין ללמוד מן המקורות איך לנהוג בימינו, כגון הכתיב המלא, וכן בענייני דקדוק שיטתיים כגון נטיית הפועל בגזרות. החלטות רבות שיש בהן חידוש מתקבלות בתחום המינוח.

"לעומת זאת, האקדמיה מעולם לא החליטה מה הם בנייני הפועל ומה צורות הנטייה של הגוף הראשון השני והשלישי בכל הזמנים, וכן שיש לכתוב אותיות סופיות בסוף מילה או לכתוב 'כיסא' בכ"ף ולא בקו"ף ועוד ועוד".

אין מחלוקת על כך שצה"ל פרסם את המלצתו בעלון "צהלשון" – אך מתשובת האקדמיה ברור, כי הצבא עשה זאת על דעת עצמו ולא מתוך תכתיב חיצוני כלשהו. התוצאה היא שבצה"ל העדיפו להיתלות בגוף חיצוני כדי להצדיק את החלטתם שלא להסתבך עם אבי מעוז ואנשי הציונות הדתית.

השבוע הלכו בצה"ל צעד נוסף, כשהם מבינים את זהות השלטון החדש-ישן, והשלט בפונט רב-מגדרי הוסר. מפקדי צה"ל צופים את פני הבאות: ח"כ בצלאל סמוטריץ' בתפקיד שר הביטחון – ואם לא הוא, לבטח מישהו שיהיה מחויב פוליטית לשלמות הקואליציה עם סמוטריץ', מעוז ואחרים.

מפקדי צה"ל צופים את פני הבאות: ח"כ בצלאל סמוטריץ' בתפקיד שר הביטחון – ואם לא הוא, לבטח מישהו שיהיה מחויב פוליטית לשלמות הקואליציה עם סמוטריץ', מעוז ואחרים.

דובר צה"ל מסר בתגובה: "השינוי נעשה על מנת להתאים את השלט לפקודות הצבא. על פי חוק המוסד העליון ללשון העברית, מחויבים כיום כל משרדי הממשלה, בהם גם משרד הביטחון וצה"ל, לכתוב בשפה תקנית על פי כללי הכתיבה המאושרים ומונחים ע"י האקדמיה ללשון העברית. קידום שוויון ההזדמנויות בצה"ל הוא ערך חשוב אשר פועל צה"ל לקדם בתחומים רבים".

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
3
עוד 755 מילים ו-3 תגובות
סגירה