יו"ר הליכוד בנימין נתניהו משוחח עם התקשורת בירושלים, 23 בנובמבר 2022 (צילום: Olivier Fitoussi/Flash90)
Olivier Fitoussi/Flash90

כמעט חצי מהציבור מתנגד לפסקת התגברות ברוב של 61 ח"כים

בסקר האחרון של אולפן שישי עולה כי 59% מהציבור הישראלי מתנגד למינוי דרעי לשר ו־62% מתנגד למינוי רגב לשרת החינוך ● נתניהו יודע שהוא צריך להתחשב בדעת הקהל בשביל למשול. העובדה ש־49% מהציבור מתנגד לפסקת ההתגברות ברוב של 61 אמורה להדליק אצלו נורה אדומה ● פרשנות

עוד לא עבר חודש מאז הניצחון הסוחף של הימין הישראלי בבחירות, וסקר חדש – שהתפרסם בתוכנית אולפן שישי – מלמד שלמרות התמיכה הציבורית העצומה לחברי הכנסת איתמר בן גביר, בצלאל סמוטריץ', אריה דרעי, יצחק גולדקנופף וכמובן לבנימין נתניהו כראש ממשלה – הציבור לא ממש מתחבר לאג'נדות של הממשלה המתרקמת.

תוצאות הסקר מפתיעות כי הנושאים המועלים על ידי חברי הכנסת מהימין היו על השולחן בכל מערכת בחירות – ואין בהם חידוש לציבור.

ובכל זאת, פחות מארבעה שבועות אחרי ההצבעה בקלפי – 59% מהציבור הישראלי לא אוהב את המהלך של מינוי דרעי לשר על אפו ועל חמתו של בית המשפט שהרשיע אותו בעסקת טיעון בעבירות מס, 49% לא מרוצים מפסקת ההתגברות ברוב של 61 ח"כים, 61% לא מרוצים מכך שדרעי יהיה שר פנים ו־62% לא מרוצים מכך שמירי רגב תהיה שרת חינוך.

אפשר היה לתרץ את הסקר הזה בטיעון הרגיל של זיכרון ציבורי חלש. אך, כאמור, חלף פחות מחודש מההצבעה בקלפי. עוד עולה מהסקר כי המהלך היחיד שהציבור הישראלי מזדהה איתו הוא מינויו של בן גביר לתפקיד השר לביטחון הפנים (ביטחון לאומי) – וגם זה לא ברוב סוחף. 49% תומכים ברעיון מול 46% שחושבים כי מדובר ברעיון רע.

רוב זעום מרוצה ממינוי בן גביר לשר ביטחון הפנים
49% מהציבור בלבד מרוצה ממינוי בן גביר לשר ביטחון הפנים (צילום מסך מאולפן שישי, סקר של מכון מדגם בראשות מנו גבע בשיתוף איי־פאנל)

המהלך היחיד שהציבור הישראלי מזדהה איתו הוא מינויו של בן גביר לתפקיד השר לביטחון הפנים (ביטחון לאומי) – וגם זה לא ברוב סוחף. 49% בלבד תומכים ברעיון

בכוורת של ראש הממשלה המיועד נתניהו מושפעים מאוד ממחקרי שוק מהסוג הזה. נתניהו יודע – כמו כל מנהיג דמוקרטי – שבדמוקרטיה מושלים באמצעות דעת הקהל. להיבחר זה פרויקט קשה ומורכב ובשנים האחרונות נתניהו למד זאת על בשרו ובשרנו.

חמש מערכות בחירות מעייפות ומתישות – ורק האחרונה הניבה תוצאה. אולם, אחרי שמרכיבים ממשלה – אי אפשר למשול רק מכוח ההצלחה במערכת הבחירות האחרונה ופוליטיקאים נאלצים להתחשב בדעה הציבורית. יש להניח שגם סקרים פנימיים של הליכוד מעלים תוצאות דומות.

מה שברור הוא כי כפייה דתית תתקבל באופן רע בציבור הרחב. לפוליטיקאים הישראלים יש ניסיון עשיר בתחום הזה. מספיק לבדוק את הפעם האחרונה שהשביתו רכבות באמצע השבוע כי השר לשעבר יעקב ליצמן יצר משבר קואליציוני על ביצוע עבודות תשתית רכבת במהלך השבת.

65% מתומכי הליכוד באותה העת (2017) התנגדו להשבתת עבודות תשתית הרכבת בשבת. בחסידות גור ובבתי הכנסת הליטאים מכירים את הנתונים. גוש נתניהו כבר פצח בקמפיין להכפלת קצבאות לומדי התורה – והתגובה הציבורית המהירה דרשה להשוות את משכורות חיילי העורף ללומדי התורה, כמו גם ההבנה שהכפלת הקצבאות תעודד צעירים מסורתיים להשתמט מהצבא.

בנימין נתניהו ויריב לוין במליאת הכנסת, 21 בנובמבר 2022 (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
בנימין נתניהו ויריב לוין במליאת הכנסת, 21 בנובמבר 2022 (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

גוש נתניהו כבר פצח בקמפיין להכפלת קצבאות לומדי התורה – והתגובה הציבורית המהירה דרשה להשוות את משכורות חיילי העורף ללומדי התורה

נושא מימון בחורי הישיבה לא הופיע בסקר אבל אף אחד לא יתפלא אם הציבור הישראלי יראה גם את המהלך הזה באופן שלילי. הדבר המעניין ביותר בסקר הוא התנגדות הציבור לפסקת התגברות ברוב של 61 חברי כנסת.

הממשלה המיועדת – באמצעות חקיקה מהסוג הזה – תבטל הלכה למעשה את מעמדו של בית המשפט העליון. לכך יהיו השלכות גם בזירה הבינלאומית, שם לא יוכלו להציג את העליון הישראלי כשכפ"ץ המגן על זכויות מיעוטים.

על החרדה לזכויות מיעוטים, נשים ופלסטינים בגדה המערבית אפשר לגבור באמצעות פסקת התגברות ברוב גדול יותר של כ־70–80 חברי כנסת. אולם, לא ברור אם בקואליציה המסתמנת יש מישהו המעוניין בכך.

רוב הציבור נגד פסקת ההתגברות
רוב הציבור נגד פסקת ההתגברות. צילום מסך מאולפן שישי, סקר של מכון מדגם בראשות מנו גבע בשיתוף איי־פאנל, 25 בנובמבר 2022

איך מסבירים את הפער שבין ההתנגדות לפסקת ההתגברות לבין תוצאת הבחירות? 49% מבטאים את הגוש שהפסיד בבחירות, זה ברור. אף על פי כן, מדובר במספר גבוה מאוד

סמוטריץ', בן גביר וגפני יתנגדו לכך ויטענו שזה יפיל את כל "פרויקט ההתגברות". עם זאת, כאמור, 49% מהציבור מתנגדים לפסקת ההתגברות הנוכחית – וזה לא נעלם מעיני הליכודניקים.

אז איך מסבירים את הפער שבין ההתנגדות לפסקת ההתגברות לבין תוצאת הבחירות? 49% מבטאים את הגוש שהפסיד בבחירות, זה ברור. אף על פי כן, מדובר במספר גבוה מאוד שצריך להדליק לנתניהו נורות אזהרה.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
3
עוד 577 מילים ו-3 תגובות
סגירה