חמש שנים אחרי ההחלטה להקים אימפריה תעופתית ליד חוף הבונים, החליטה אתמול (שני) פה אחד מליאת מועצת חוף הכרמל לבטל את התוכנית ההיא, שנשענה על מידע כוזב, ולחזור לממדים המקוריים של המנחת.
"מליאת המועצה החליטה פה אחד: מסלול מנחת הבונים יקוצר ל־900 מטר!" נכתב בהודעה הרשמית שהעבירה המועצה.
ההחלטה – שמסיימת פרק בסאגה מתמשכת שנחשפה בסדרת תחקירים של זמן ישראל – מהווה ניצחון גדול למטה המאבק של התושבים, שטענו מלכתחילה כי הארכת המנחת הפרטי לכמעט שני קילומטרים והגדלת שטחו לפי חמישה – על חשבון כספי ציבור ותוך כדי פגיעה בשמורות טבע באזור – מהווה מהלך מושחת המבוסס על מידע שגוי שנמסר לחברי המליאה ב־2017.
ראש המועצה אסיף איזק – שהתייצב לאורך כל הדרך לימין המנחת הפרטי ולצד הבעלים של המנחת דן מוקדי, שהוא מקורבו ותומכו הפוליטי – נאלץ השבוע להודות לראשונה כי ההחלטות התבססו על מידע שגוי שנמסר לו ולנבחרי הציבור, ולפיו יש להגדיל את המנחת לצורכי חירום וכיבוי אש.
"בפעם הראשונה קיבלנו אמירה מגורם רשמי, לפיה אין צורך בהארכת המסלול לצורכי כיבוי אש", כתב איזק לציבור. "את האמירה הזאת נבקש כעת להציג למוסדות התכנון על מנת לאשר תוכנית שתבטל את הארכת המנחת"
"בפעם הראשונה קיבלנו אמירה מגורם רשמי, לפיה אין צורך בהארכת המסלול לצורכי כיבוי אש במקרה של שרפה בכרמל", כתב אמש לציבור. "את האמירה הזאת נבקש כעת להציג למוסדות התכנון על מנת לאשר תוכנית חדשה, שתבטל את זו הקיימת ותבטל את הארכת המנחת".
בפועל נחשף כבר כמה פעמים בתחקירי זמן ישראל כי ההנחה לפיה יש להאריך את המנחת פי 2.5 לצורכי כיבוי היוותה הטעיה בוטה של חברי המליאה – וכי אין בכוונת יחידת הכיבוי האווירית של משטרת ישראל לעשות שימוש במנחת המורחב.
חברי המליאה, שהצביעו בעד הצטרפות המועצה לתוכנית המקורית, העידו בפני זמן ישראל כי הוזנו במידע שגוי בעת הבאת התוכנית להצבעה ב־2017 וב־2019.
מטה המאבק של התושבים חגג אתמול את ניצחונו. "ההחלטה שהתקבלה במליאה היא חשובה והיסטורית", כתב חבר המליאה אלחנן שוורץ, שהוביל את המאבק במליאה. "זה הישג חסר תקדים שכולו רשום על שם תושבי ותושבות המועצה. המאבק לא תם, אבל היום הזה הוא ניצחון במאבק".
נציגי המטה הצהירו כי יאבקו עתה למען הקמת שמורת הטבע "המליחה", שהקמתה נמנעה בגלל החשש כי ציפורי השמורה יפריעו לטיסות במנחת המוגדל.
נציגי המטה הצהירו כי יאבקו עתה למען הקמת שמורת הטבע "המליחה", שהקמתה נמנעה בגלל החשש כי ציפורי השמורה יפריעו לטיסות במנחת
היזם: נשקול לתבוע את המועצה
ההחלטה אתמול מציבה את המועצה האזורית במסלול התנגשות ישיר עם היזם מוקדי ועם רכבת ישראל, שהתנדבה – בנסיבות תמוהות – להקים ולממן עבור היזם את המנחת המוגדל בעלות עתק של 64 מיליון שקלים מכספי ציבור.
מוקדי – שכאמור, נחשב לפחות עד לאחרונה לפעיל פוליטי של ראש המועצה איזק, ואף תרם והתנדב בקמפיין הבחירות שלו – שלח השבוע מכתב איום בתביעה לאיזק בעקבות ההחלטה הצפויה:
מרשתי (פרדייב) הופתעה מההודעה החד צדדית מטעמך, בתקשורת, כאילו המועצה תביא לקיצור המסלול בעקבות קביעות נציב הכבאות הראשי, וזאת מבלי לשמוע את עמדת כל הגורמים הנוגעים בדבר, ובראשם מרשתי שיזמה את התוכנית להארכת המסלול בשיתוף פעולה מלא של המועצה.
קצרה היריעה מלתאר את היקף הנזקים, המפגעים והסיכונים שייגרמו לפרדייב ולמשתמשיה, לרכבת ולגופים נוספים היה וכוונתך בנדון תתממש, כתבו עורכי הדין של מוקדי.
מרכבת ישראל – שכפי שנחשף בתחקיר זמן ישראל חתמה על הסכם סודי עם פרדייב הכולל התחייבות להקמה ולמימון המנחת, לרבות שטחי השירות – טרם נמסרה התייחסות להחלטות המועצה והעומד בראשה. כזכור, ההסכם שחשפנו מכיל פגמים מהותיים, הטעיות והכשרה למפרע של עבירות בנייה בשטחי המנחת. לעת עתה נעצרו העבודות באתר לאחר שהתברר שהן התבצעו ללא היתר.
תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך
תגובתך פורסמה! שתפו את עמוד הפרופיל שלכם