בדיחה מוכרת בקרב היהודים על חגי ישראל היא שתמיד אנחנו אומרים "ניסו להרוג אותנו, לא הצליחו, בואו נאכל!" – זה נכון לחנוכה, פורים, ל"ג בעומר, פסח וחגים נוספים. יש אמת בבדיחה זו – שכן מאז ומעולם העם שלנו לא הפך את ניסיונות ההשמדה שלנו לימי אבל – להיפך, הפכנו אותם לחגיגה של גבורת רוח האדם.
שאלה מתבקשת היא – האם בקרוב גם ימי הזיכרון הלאומיים יהפכו לכאלה?
ליאון בן נס ואנונו הוא יזם עסקי וחברתי, מייסד ארגון "מצעד הגבורה" לשינוי תודעת השואה והטמעת הזיכרון בעשייה החברתית, ובעלים של רשת חללי העבודה "A Club".
"ישראל נלחמת על קיומה. היצירה היא החלק שלי במלחמה על הארץ"
מישהו יכול לכתוב לי הודעה משמחת ומחממת את הלב? כותבת אישה מודאגת ממרכז הארץ. זה מזכיר לי אמרה בערבית על אנשים מדוכדכים המבקשים מראש הכפר: "ספר משהו משמח – אפילו שקר".
בני אדם השרויים במצוקה זקוקים לעיתים למישהו שישפר את האקלים, יעלה את מצב הרוח ויפיח תקווה. מישהו ללכת אחריו, להאמין ביושרו, לישון בשקט כשיודעים שהוא מצוי על ההגה.
משה בן עטר הוא פובליציסט, מחבר הספר "המסע לישראל האחרת". עסק שנים בתכנון אסטרטגי והיה מנכ״ל המועצה הציונית בישראל, מנהל כפר הנוער יוענה ז'בוטינסקי, ומנהל המכון למחקר וחינוך בקרן כצנלסון. היה יועצם של כמה שרים ויועץ ליצחק הרצוג.
לאחרונה גיליתי במהלך נסיעה במונית שגם בבת-ים יש רחוב ששמו כ"ט בנובמבר. כבר ידעתי קודם לכן שבירושלים, בהרצליה, אולי גם בערים נוספות יש רחובות הנושאים אותו שם. כידוע, בכ"ט בנובמבר שנת 1947 הוחלט באו"ם על הקמתה של מדינת ישראל.
"עוד יהיו לנו רחובות שייקראו 'ה-7 באוקטובר'", הערתי בלגלוג מריר. ונהג המונית הגיב: "אף אחד לא יסכים לגור ברחוב שזהו שמו".
שלומית טנא היא עיתונאית לשעבר (ב"על המשמר" ובהמשך ב"ידיעות אחרונות")..יוצאת קיבוץ. ב-1981 החלה בסיקור עיתונאי שוטף של הקיבוצים.
כרונולוגיה של פרישה בלתי נמנעת
הגיע הזמן לומר את דעתך
רוצים להגיב? הצטרפו לזמן ישראל רוצים לפרסם פוסט? הצטרפו לזמן ישראל רוצים לפרסם פוסט ולהגיב לכתבות? הצטרפו לזמן ישראל רוצים שנשמור לכם את הלייקים שעשיתם? הצטרפו לזמן ישראל
- לכל תגובה ופוסט עמוד בזמן ישראל שניתן לשתף ישירות ברשתות החברתיות ולשלוח באימייל
- עמוד הפרופיל הפומבי שלך ירכז את כל התגובות שפרסמת בזמן ישראל
- אפשרות להגיש פוסטים לפרסום בזמן ישראל
- אפשרות להגיב לכתבות בזמן ישראל
- קבלו את המהדורה היומית ישירות לתיבת האימייל שלכם
תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך
תגובתך פורסמה! שתפו את עמוד הפרופיל שלכם
נשמע לי לא נכון, משתי סיבות מרכזיות:
1. בשואה, בניגוד למקרים האחרים, לא ניצחנו, אלא עמי המערב 'ניצחו' בשבילנו, ואם לא – רוב עם ישראל היה מושמד. בנוסף, זה לא 'חג' דתי, לעומת האחגי האחרים שבהם 'אלוהים של היהודים' הוא שלקח חלק פעיל בהצלת העם.
2. לדעתי זיכרון השואה אמור לשרת מטרה אחרת לעומת החגים האחרים. ה'לעולם לא עוד' צריך שיתמקד לא (או לא רק) בחשיבות של העם היהודי להגן על עצמו, אלא במסר האנושי של לעולם לא נרשה שיקרה רצח עם כזה. כמי שעברו את רצח העם הנורא בהיסטוריה, ומי שטוענים (הדתיים) להיות מגדלור מוסרי לעמי העולם – אנחנו צריכים להוביל את התפישה המוסרית של מניעת מצבים כאלו מהתרחשות שוב.
לצערי הרב, המסרים האלו לא נשמעים כלל, והמוסר הכולל של העם רק הולך ומתרחק מהתפישה הזו.