גלי בהרב־מיארה, בנימין נתניהו (צילום: יונתן זינדל, אוליבייה פיטוסי/פלאש90, מונטז')
יונתן זינדל, אוליבייה פיטוסי/פלאש90, מונטז'

היועמ"שית מבהירה לנתניהו: תמיכה במהפכה המשפטית תקרב אותו לנבצרות

בהרב מיארה הוכיחה אתמול פעמיים כי היא אינה נרתעת מעימות ישיר עם נתניהו והקואליציה, על אף העוינות וההסתה נגדה ● בערב הוציאה חוות דעת מפורטת נגד הרפורמה שמציע יריב לוין ● בבוקר, הודיעה לנתניהו כי הוא נגוע בניגוד עניינים חריף וכי אותה מהפכה שהוא מקדם מיטיבה עמו במשפטו הפלילי ● השלב הבא יהיה עימות בבג"ץ ● פרשנות

אין אדם בישראל שאינו יודע שתוכנית החקיקה הרדיקלית שמקדמת הממשלה להחלשת מערכת המשפט ולקיצוץ כנפיו של בית המשפט העליון מיועדת לסייע לראש הממשלה בנימין נתניהו, במשפט שבו הוא עומד לדין.

אך יש הבדל בין מצב שבו צייצנים טוענים זאת, או עיתונאים טוענים זאת, ואפילו כאשר פוליטיקאים מהאופוזיציה טוענים זאת – לבין מצב שבו היועצת המשפטית לממשלה אומרת זאת בעצמה.

שני מסמכים מכוננים שיגרה אתמול (חמישי) עו"ד גלי בהרב-מיארה לחלל הציבורי הישראלי. בבוקר היא שיגרה, במקביל לנתניהו ולציבור כולו, מכתב בסוגיית הסדר ניגוד העניינים החל עליו.

בתנועת מלקחיים, היועמ"שית פרסמה בשעות הערב את חוות דעתה ביחס לטיוטת תזכיר החוק של שר המשפטים יריב לוין, המרכז את היבטיה המרכזיים של ההפיכה המשטרית.

את מה שהיועמ"שית אמרה עד עכשיו רק באופן מתומצת בנאומים, בהרב-מיארה פורשת כעת במסמך נרחב המחזיק 112 עמודים, ומפרטת עד כמה עתידה יוזמת החקיקה הזו לפגוע ב"מאפיינים גרעיניים של המדינה כמדינה יהודית ודמוקרטית".

היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה נושאת דברים בכנס חיפה למשפט, 15 בדצמבר 2022 (צילום: שיר תורם/פלאש90)
היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה נושאת דברים בכנס חיפה למשפט, 15 בדצמבר 2022 (צילום: שיר תורם/פלאש90)

מכתבה של היועצת בעניין ניגוד העניינים של נתניהו הוא מהלך המשנה את כללי המשחק. למכתבה המתומצת של בהרב-מיארה צורפה חוות דעת רחבה יותר, שכתב המשנה שלה לעניינים מנהליים, ד"ר גיל לימון.

בהרב-מיארה כתבה במפורש שהיא סומכת את ידיה על כלל האמור במכתבו של לימון, כאילו היא עצמה כתבה את הדברים.

במשרד המשפטים נטשו בעת האחרונה את שפת הצופן שבה נהגו להתבטא עד עכשיו, והם כותבים את הדברים בפשטות. את יוזמת החקיקה הממשלתית הם מגדירים כך: "חיזוק משמעותי של מעמד הרשות המבצעת אל מול החלשת הרשות השופטת ומערך הייעוץ המשפטי לממשלה".

התוכנית הזו, כותב לימון, "תוביל למציאות משטרית ומשפטית המיטיבה עם ראש הממשלה בהיבט של ניהול משפטו, לעומת המצב הקיים, שכן עצמאותם של מוסדות החוק תיפגע אל מול הרשות המבצעת".

התוכנית הזו, כותב לימון, "תוביל למציאות משטרית ומשפטית המיטיבה עם ראש הממשלה בהיבט של ניהול משפטו, לעומת המצב הקיים, שכן עצמאותם של מוסדות החוק תיפגע אל מול הרשות המבצעת"

תוכנית הממשלה לריסוק המערכת המשפטית היא חובקת-כל, גם בתכניה וגם בהשלכותיה, כך שכל אחד יכול למצוא בה משמעויות בתחום העניין שלו.

עו"ד גיל לימון (צילום: גדעון שרון)
עו"ד גיל לימון (צילום: גדעון שרון)

ארגוני הנשים רואים את הפגיעה הפוטנציאלית בנשים, איון עקרון השוויון ומתן הכשר להדרת נשים; ארגוני השמאל רואים בה את ארגז הכלים להנצחת הכיבוש והכבדת היד על האוכלוסייה הפלסטינית;

נשיאת העליון אסתר חיות רואה את הפגיעה החמורה ביכולתו של בית המשפט להגן על זכויות אדם של מיעוטים וקבוצות מוחלשות; ומשרד המשפטים רואה בה ביטול יכולתו של מערך הייעוץ המשפטי לוודא שרשויות המדינה פועלות על פי חוק.

הזווית החדשה העולה ממכתבה של בהרב-מיארה היא כי כלל מהלכי ה"רפורמה המשפטית" של הקואליציה מכוונים בראש ובראשונה כדי להיטיב עם נתניהו בכובעו כנאשם.

הזווית החדשה העולה ממכתבה של בהרב-מיארה היא כי כלל מהלכי ה"רפורמה המשפטית" מכוונים בראש ובראשונה כדי להיטיב עם נתניהו בכובעו כנאשם

חיזוק למסקנה זו מקבלת היועצת גם מכיוונו של קודמה בתפקיד אביחי מנדלבליט, שאמר בחוגים סגורים – על פי דיווח של גידי וייץ ב"הארץ" – כי "כל האסונות שאנחנו רואים ושנראה קשורים אך ורק לניסיון לעצור את משפט נתניהו".

במשרד המשפטים ישבו ופירקו את תוכנית הממשלה למרכיביה, והם מפרטים בהודעתם את האופן שבו כל אחד מהרכיבים ביוזמה יסייע לנתניהו להיחלץ מכתב האישום החמור התלוי ועומד נגדו.

יריב לוין ובנימין נתניהו במליאת הכנסת, 22 ביוני 2022 (צילום: נועם מושקוביץ' / דוברות כנסת)
יריב לוין ובנימין נתניהו במליאת הכנסת, 22 ביוני 2022 (צילום: נועם מושקוביץ' / דוברות כנסת)
  • בעניין הוועדה לבחירת שופטים – תינתן שליטה מכרעת של הממשלה ונציגי הקואליציה בבחירת שופטים, ובסוגיית קידום שופטים. ואם, למשל, שופטיו של נתניהו יבקשו שיישקל קידומם לבית המשפט העליון? הם יהיו תלויים בממשלת נתניהו. הקואליציה גם תוכל להדיח שופטים באמצעות שליטתה בוועדה, לרבות את שופטיו של נתניהו. "ניגוד עניינים מובהק", פוסקת היועצת.

ואם, למשל, שופטיו של נתניהו יבקשו שיישקל קידומם לבית המשפט העליון? הם יהיו תלויים בממשלת נתניהו. הקואליציה גם תוכל להדיח שופטים באמצעות שליטתה בוועדה, לרבות את שופטיו של נתניהו

  • בעניין צמצום הביקורת השיפוטית החוקתית ופסקת ההתגברות – יש חשש שהכנסת תחוקק חוקים שישפיעו על משפטו של נתניהו, תוך מעורבות של נתניהו עצמו, וידיו של בית המשפט יהיו קשורות.
  • בעניין ביטול עילת הסבירות במשפט המינהלי – הממשלה תוכל למנות מינויים לא מתאימים או בלתי סבירים קיצונית במערכת אכיפת החוק, או לפטר בעלי תפקידים נוכחיים. למשל, פרקליט מדינה או יועצת משפטית לממשלה, או בעלי תפקידים אחרים שיש להם סמכויות בתחום ניהול משפטו של ראש הממשלה.
  • בעניין חוק היועמ"שים – היועצת מתייחסת להצעת החוק שניסח ח"כ שמחה רוטמן, כחלק מהיוזמה הממשלתית של נתניהו ולוין. משמעותה של הצעה זו היא שעצם חוות דעתה של היועמ"שית, המטילה איסורים והגבלות על נתניהו במסגרת הסדר ניגוד העניינים, תיחשב חוות דעת מייעצת בלבד, ללא תוקף מחייב. וזאת, בניגוד לפסק דינו של בג"ץ, שקבע כי הוראותיה של היועצת בכל תחום – ובפרט בתחום ניגודי העניינים של נתניהו – הן הוראות מחייבות.
בנימין נתניהו ועו"ד עמית חדד בבית המשפט המחוזי בירושלים, 10 במאי 2022 (צילום: אורן בן חקון/פול)
בנימין נתניהו ועו"ד עמית חדד בבית המשפט המחוזי בירושלים, 10 במאי 2022 (צילום: אורן בן חקון/פול)

העניין הוא, שכל אחד מהמרכיבים הללו אינו נוגע רק להצלתו של נתניהו מאימת המשפט הפלילי, אלא שהוא מהווה גם הפרה ישירה של הסדר ניגוד העניינים שחל עליו.

ממכתבה של בהרב-מיארה עולה כי נכון לעכשיו, היא בחרה בדרך של הצבת דרישות לנתניהו בהיבטים של מניעת ניגוד עניינים, ולא בדרך של בחינת סוגיית נבצרותו של נתניהו.

אפשר שמדובר במסלול דו-שלבי: אם נתניהו לא יעמוד בדרישות האוסרות עליו כל נגיעה, במישרין או בעקיפין, עם תוכנית ההפיכה המשטרית, בין שיפעל כך במכוון ובין שבלית-ברירה – זו עשויה להיות ההצדקה לעלות לשלב הבלתי קונבנציונלי של בחינת סוגיית הנבצרות.

אפשר שמדובר במסלול דו-שלבי: אם נתניהו לא יעמוד בדרישות האוסרות עליו כל נגיעה, עם תוכנית ההפיכה המשטרית, זו עשויה להיות ההצדקה לעלות לשלב הבלתי קונבנציונלי של בחינת סוגיית הנבצרות

הכדור עכשיו עובר לנתניהו. אמש כבר שיגר תגובה ראשונית מטעמו, כשהודיע לבג"ץ, באמצעות עורכי דינו, בעתירה הנוגעת להסדר ניגוד העניינים שלו, כי האמור במכתבה של היועצת "אינו מקובל עליו".

אך מה שיקבע הוא לא מה נתניהו אומר, אלא בעיקר מה הוא עושה. הוא ייבחן במעשיו בימים הקרובים, הן מבחינה ציבורית והן מבחינה משפטית.

ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת סיעת הליכוד בכנסת, 16 בינואר 2023 (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת סיעת הליכוד בכנסת, 16 בינואר 2023 (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)

אם ימשיך לתמוך בקידום תוכנית ההפיכה המשטרית במלוא הקצב, הרי שבכך הוא גם מפר את הוראות ניגוד העניינים שמכתבה של היועצת מאשרר.

ואם יהסס וייסוג לאחור, הוא ירחיק מעליו את האיום הגלום ברגע שבו היועצת המשפטית לממשלה תגיע למסקנה כי אין מנוס מלהכריז על ראש הממשלה הנאשם בפלילים, שממשלתו מקדמת תוכנית לריסוק מערכת המשפט – נבצר מהותית מתפקיד ראש הממשלה.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
13
מיארע את ההוכחה הכי טובה שצריך במיידית את הרפורמה. מי בחר בך, אם לא אנשים בעלי אינטרסים מובהקים להביא את עושה דברם. לכן שבי בשקט ותני לשלטון הדמוקרטי שנבחר ע"י רוב מוחץ בעם לנהל את המדי... המשך קריאה

מיארע את ההוכחה הכי טובה שצריך במיידית את הרפורמה.
מי בחר בך, אם לא אנשים בעלי אינטרסים מובהקים להביא את עושה דברם.
לכן שבי בשקט ותני לשלטון הדמוקרטי שנבחר ע"י רוב מוחץ בעם לנהל את המדינה. ובקשר לנתניהו , רק אוויל לא מבין שכל מהתיקים מתמוטטים כמו בנין קלפים בבית המשפט.

יש לחזק את ידיה של היועצת המשפטית לממשלה . בכל מדינה מתוקנת מזמן ביבי היה מפנה מקומו ומתפנה לענייניו. מה יגידו נביאי ישראל נוכח הממשלה והעומד בראשה? היא מנוגדת לרוח היהדות ולא רק לדמוקר... המשך קריאה

יש לחזק את ידיה של היועצת המשפטית לממשלה . בכל מדינה מתוקנת מזמן ביבי היה מפנה מקומו ומתפנה לענייניו. מה יגידו נביאי ישראל נוכח הממשלה והעומד בראשה? היא מנוגדת לרוח היהדות ולא רק לדמוקרטיה. בסוף הטוב ינצח. שוויון החוק ועליונותו. בג"צ וייעוץ משפטי עצמאים.

לביבי 3 תיקים. אם לא היה לו כל הרפורמה הזאת לא הייתה מדוברת בכלל. כמובן שביביסטים יספרו סיפורים למה זה טוב אבל בשורה התחתונה זה נועד לחבל במשפט של ביבי ועל הדרך למוטט את המדינה הזאת. לב... המשך קריאה

לביבי 3 תיקים. אם לא היה לו כל הרפורמה הזאת לא הייתה מדוברת בכלל. כמובן שביביסטים יספרו סיפורים למה זה טוב אבל בשורה התחתונה זה נועד לחבל במשפט של ביבי ועל הדרך למוטט את המדינה הזאת. לביביסטים לא אכפת. אגו זה מה שמשנה להם.

בית המשפט של היום. הוא כולו של לבנים .בעל כח שליטה מוחלטת שבא אתם הגזענים מנהלים את המדינה .ובעל ההון .אין צדק היום .ראה העם בחר במפלגות שינהל את המדינה .וראו מה אנו רואים .לא מוכנים ל... המשך קריאה

בית המשפט של היום. הוא כולו של לבנים .בעל כח
שליטה מוחלטת שבא אתם הגזענים מנהלים את המדינה .ובעל ההון .אין צדק היום .ראה העם בחר במפלגות שינהל את המדינה .וראו מה אנו
רואים .לא מוכנים לקבל שהם לא בממשלה .ואז רוצים לעשות מהפך בכח עים שיתוף בית המשפט
העליון תקשורת וכל מפלגות ה0מאל .לאן הגענו .
ראינו בכנסת כל ה0מאל אך מתנהג עולים על השוחלנות .הופכים כל הבא ליד.תגידו אתם רוצים לראות אנשים כאלה שינהגו את המדינה.או לנו
זה מה שחסר.שמתם לב כל הבלגן שהולך במדינה .
בית המשפט לא מתערב .ולא פותיח בשום תלונה למשטרה לפתוח בתיקים .עים כל האיומים שאנו שומעים רצח .מרד.יורים טנקים ומה לא .אפילו תלונה אחת לא נפתח.

תזכורת לכולם מה המשותף לבוגי יעלון גבי אשכנזי ציפי ליבני חולדאי ברק בנט אלשיך מנדלבלוף ועוד כמה עשרות שאיימו מאיימים מבזים ולא מפסיקים לברבר כנגד ביבי לפותר נכונה סופש בבלפור או בקפלן
כל הכבוד ליועמ"שית !!! נראה כי אכן הטורבו מאחרי הכל הוא ביבי, ואני מאמין שהמניע שלו אישי. אם היה רוצה הכל היה יכול להיראות אחרת, לכן זה מה שהוא רוצה. עכשיו צריך להגן על המערכת בכל דרך ח... המשך קריאה

כל הכבוד ליועמ"שית !!!
נראה כי אכן הטורבו מאחרי הכל הוא ביבי, ואני מאמין שהמניע שלו אישי.
אם היה רוצה הכל היה יכול להיראות אחרת, לכן זה מה שהוא רוצה.
עכשיו צריך להגן על המערכת בכל דרך חוקית לא מהמקלדת ולא מהסלון, נשפשף סוליות למען עם ישראל, שנשוב להיות עם ראוי ולא עם בזוי

היועצת המשפטית הנוכחית היא מינוי של שר המשפטים הקודם, מר ג.סער,מתנגד מושבע של נתניהו ועושת דברו. אי אפשר יהיה לעצור את משפט נתניהו והוא יימשך,לדעתי עד הזיכוי המוחלט. עד כה,כל עשרות עדי ... המשך קריאה

היועצת המשפטית הנוכחית היא מינוי של שר המשפטים הקודם, מר ג.סער,מתנגד מושבע של נתניהו ועושת דברו.
אי אפשר יהיה לעצור את משפט נתניהו והוא יימשך,לדעתי עד הזיכוי המוחלט. עד כה,כל עשרות עדי התביעה,הפכו שלא בטובתם לעדי הגנה.
לדעתי,נתניהו מעונין בהמשך משפטו עד לזיכוי הסופי,מה גם שאינו צריך להיות נוכח בדיונים. כך שהטיעון ,,לברוח מאימת הדין,, נופל.
שמחתי לעזור.

עוד 919 מילים ו-13 תגובות
סגירה