ראש הממשלה בנימין נתניהו בכנסת, 27 במרץ 2023 (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
יונתן זינדל, פלאש 90

נאום "שלמה המלך": נתניהו חושב שהעם הוא תינוק מטומטם – ומשהה את ביתוקו

נתניהו לא מוכן לוותר על המשך החקיקה למען שלמות העם אלא רק להשהות אותה למשך חודש ● אבל את מה שהוא חושב באמת על הציבור ועל המפגינים אפשר להבין מהריאיון שנתן לפירס מורגן, שם טען שהציבור לא מבין את המהפכה המשפטית הגאונית שלו ● במקביל, הוא המשיך להתעלם מהפיטורים של גלנט בתקופת רמדאן הרגישה – אבל הלך, למעשה, בדרכו ● פרשנות

24 שעות אחרי שפיטר בגחמה את שר הביטחון שלו, ראש הממשלה בנימין נתניהו המשיך לעבוד על נאומו. "עוד כמה דקות"; "הוא משייף ניסוחים"; "נתניהו בנאום חייו", הטיפו לנו בשידורי החדשות ובסוף, בשעת הפריים טיים, מה שהתקבל הוא נאום קלישאתי על משפט שלמה וקריעת העם־תינוק.

לזה חיכה הציבור כמעט 24 שעות? זה היה מביך ומגוחך. נתניהו עצר את החקיקה לשבוע הקרוב – כלומר, מדובר בפועל בעצירה למשך כחודש עד לפתח כנס הקיץ ב־30 באפריל – וקרא להידברות עם האופוזיציה לעריכת שינויים במערכת המשפט.

מה הוא רוצה לשנות? איפה הוא יקיים את ההידברות? על זה הוא לא דיבר. הוא רק החליט להתרכז בעצמו כחלק ממשל "משפט שלמה". במשל של נתניהו, הוא האימא המולידה שלא מוכנה לתת שיבתקו את התינוק הביולוגי שלה.

לכן, אימא־נתניהו מוכן לוותר על המשך החקיקה למען שלמות העם. בחיים עצמם, הוא לא בדיוק מוותר על החקיקה, רק משהה אותה ("באות ה"א") למשך חודש אחד. אולם, בניתוח הרדוד של נתניהו יש חורים גדולים, ותמרורי אזהרה.

"משפט שלמה" בציור של האומן הפלמי גספר דה קרייר (צילום: רשות הציבור)
"משפט שלמה" בציור של האומן הפלמי גספר דה קרייר (צילום: רשות הציבור)

אימא־נתניהו מוכן לוותר על המשך החקיקה למען שלמות העם. בחיים עצמם, הוא לא בדיוק מוותר על החקיקה, רק משהה אותה ("באות ה"א") למשך חודש אחד

העם הישראלי אינו תינוק. במשך שנים נתניהו מתייחס לציבור הישראלי כאילו הוא מטומטם, חסר תובנה, יונק פעור פה בן יומו בעריסה. כה מטומטם העם, שצריך לאיית לו את המילה. "השהיה באות ה"א", למקרה שצופי הטלוויזיה לא למדו עברית בכיתה א'.

את מה שהוא חושב על הציבור הישראלי ועל ציבור המפגינים אפשר היה לראות גם בריאיון באנגלית שנתן בלונדון בשבת. נתניהו השיב למראיין פירס מורגן שהמפגינים בישראל לא מבינים את מהלך ההפיכה המשפטית הגאוני שלו.

מורגן התפלא, "זה לא קצת מתנשא מצדך?" "לא", השיב לו נתניהו. רק הוא חכם, כשלמה המלך, והנתינים – טיפשונים ובורים. הם לא יודעים מה זו הפרדת רשויות, רק הגאון ובנו מבינים את המטריה.

גם המשל עצמו מטופש, וסליחה עם שלמה המקורי. מדבריו של נתניהו עולה שבצד אחד נמצאת האם האותנטית והאוהבת של תינוק־עם־ישראל. מה זה אומר על הצד השני? אימא מרשעת, שרוצה לקרוע את הילד לגזרים. כך הוא רואה את המפגינים הישראלים – רשעים, אכזריים ושקרנים שרוצים לפצל את העם.

שלמה המלך נשא נשים זרות, תמך בפולחן אלילים וכתוצאה מכך אלוהיו קרע את הממלכה לשניים, בתקופת מלוכתו של רחבעם. ממלכת יהודה וממלכת ישראל. זה העידן שאליו נתניהו מתחבר?

האמת והיופי, הרי, נמצאים אצלו. איזו רדידות ודיכוטומיה אינפנטילית. מי כתב לו את הנאום הזה? זאת ועוד, בנו של שלמה המלך, רחבעם, היה המלך המסכסך והמפלג בהיסטוריה של העם היהודי. מלכה האחרון של ממלכת ישראל המאוחדת.

שלמה המלך נשא נשים זרות, תמך בפולחן אלילים וכתוצאה מכך אלוהיו קרע את הממלכה לשניים, בתקופת מלוכתו של רחבעם. ממלכת יהודה וממלכת ישראל. זה העידן שאליו נתניהו מתחבר? האם הוא חי בתקופת האב בנימין והבן המסית יאיר?

אפילו עבודת האלילים הולמת את המימון הכפול לשני הבתים, את המטוס מנקר העיניים, את חוקי התרומות והמתנות. ובכלל, איזה מנהיג של דמוקרטיה מודרנית מתחבר להמשלת משלים מתקופות מלכים? תתקדם, נתניהו, העם־תינוק שלך לא טיפש. ותחליף את כותב הנאומים.

ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת הממשלה, 19 במרץ 2023 (צילום: Abir Sultan/Pool Photo via AP)
ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת הממשלה, 19 במרץ 2023 (צילום: Abir Sultan/Pool Photo via AP)

איזה מנהיג של דמוקרטיה מודרנית מתחבר להמשלת משלים מתקופות מלכים? תתקדם, נתניהו, העם־תינוק שלך לא טיפש

הולך בעקבות גלנט

לצד זה יש לדון באירוע החמור של פיטורי שר הביטחון בשיא של חודש רמאדן ופסח, אירוע שלא קיבל התייחסות, מענה או הסבר מינימלי בנאום שלמה המלך. יותר מ־24 שעות חלפו מאז הפיטורים החמורים של בעל התפקיד הבכיר ביותר בממשלה – ונתניהו התעלם ממעשה ידיו.

ח"כ בני גנץ קרא אתמול לנתניהו להחזיר את יואב גלנט לתפקיד, אולם, גם אם זה יקרה, הציבור הישראלי כולו ידע שבין ראש הממשלה ובין שר הביטחון יש קרע ענק. אזרחי המדינה אמורים לסמוך עליהם לנהל מבצעיים צבאיים, כשהדברים נראים כך?

ההחלטה של נתניהו לפטר את גלנט היא שפל איום ונורא. לא בטוח שיש לכך תקנה. ומה היה החטא של גלנט? הוא קרא לעצור את החקיקה בשל התדרדרות שירות המילואים והסכנות הביטחוניות האורבות לישראל.

ההחלטה של נתניהו לפטר את גלנט היא שפל איום ונורא. לא בטוח שיש לכך תקנה. ומה היה החטא של גלנט? הוא קרא לעצור את החקיקה בשל התדרדרות שירות המילואים והסכנות הביטחוניות האורבות לישראל

נתניהו הדיח וכעבור 24 שעות קרא בעצמו לעצור את החקיקה. אם כן, מדוע היה צריך לנהוג בפזיזות ולהדיח אותו כשתוך זמן קצר הוא הולך בצעדיו? את ההודעה על הדחת גלנט שלח דוברו הפוליטי של ראש הממשלה יונתן אוריך בתפוצה לכתבים פוליטיים.

צילום מסך מתוך קבוצת הוואטסאפ של דוברות הודעות הליכוד
צילום מסך מתוך קבוצת הוואטסאפ של דוברות הודעות הליכוד

זו הייתה תגובה לנאום שגלנט נשא במוצאי שבת, כשנתניהו עדיין נמצא בלונדון. הדחה פוליטית כדי ליישר שורות בתוך הליכוד, כי הפוליטיקה הפנימית של רשימת הח"כים נמצאת מעל לכל. לא משנה מדינת ישראל, לא משנה גבולותיה, ולא משנה המסר המועבר לציבור הרחב.

על ההחלטה הזו, להדיח את גלנט, שילם נתניהו מחיר מיידי: לילה של מאות־אלפים בכבישים השונים ברחבי הארץ; מחאת ענק ביום שני מול הכנסת – וקריסה מוחלטת בסקרים. זה לא שהציבור הישראלי מאוהב בשר הביטחון.

הישראלים – כולל ימנים – הגיבו בחריפות כי ראו בצעד הזה שיבוש דעת מוחלט. האחריות רובצת לפתחו של נתניהו אבל כל בר דעת בישראל חייב לשאול את עצמו – למי נתניהו מקשיב בימים אלה? בתוך איזה בועה הוא סגר את עצמו וכדאי אפילו לשאול – מי מנסח את המסרים המועברים על־ידי אוריך לעיתונות?

האם לא עדיף לספור עד 10 לפני שלוחצים על שליחת הודעה כה דרמטית, כש־24 שעות לאחר מכן, נתניהו בעצמו הולך בצעדיו – ומשהה את החקיקה?

מפגינים נגד המהפכה המשפטית בירושלים, 27 במרץ 2023 (צילום: Erik Marmor Flash90)
מפגינים נגד המהפכה המשפטית בירושלים, 27 במרץ 2023 (צילום: Erik Marmor Flash90)

על ההחלטה הזו, להדיח את גלנט, שילם נתניהו מחיר מיידי: לילה של מאות־אלפים בכבישים ברחבי הארץ; מחאת ענק ביום שני מול הכנסת – וקריסה מוחלטת בסקרים

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
5
נתניהו הפיל את הממשלה הקודמת כאשר דרש לחתוך את התינוק בעזרת חוק יהודה ושומרון שמאפשר את כל הפעילות האזרחית באיו"ש. נתניהו היה האמא החורגת ובנט האמא האמיתית. שמו המלא של החוק: "החוק להאר... המשך קריאה

נתניהו הפיל את הממשלה הקודמת כאשר דרש לחתוך את התינוק בעזרת חוק יהודה ושומרון שמאפשר את כל הפעילות האזרחית באיו"ש.
נתניהו היה האמא החורגת ובנט האמא האמיתית.
שמו המלא של החוק: "החוק להארכת תוקפן של תקנות שעת חירום (יהודה ושומרון – שיפוט בעבירות ועזרה משפטית, התשכ"ז-1967".

נתניהו הפיל את הממשלה הקודמת כאשר דרש לחתוך את התינוק בעזרת חוק יהודה ושומרון שמאפשר את כל הפעילות האזרחית באיו"ש. נתניהו היה האמא החורגת ובנט האמא האמיתית. שמו המלא של החוק: "החוק להאר... המשך קריאה

נתניהו הפיל את הממשלה הקודמת כאשר דרש לחתוך את התינוק בעזרת חוק יהודה ושומרון שמאפשר את כל הפעילות האזרחית באיו"ש.
נתניהו היה האמא החורגת ובנט האמא האמיתית.
שמו המלא של החוק: "החוק להארכת תוקפן של תקנות שעת חירום (יהודה ושומרון – שיפוט בעבירות ועזרה משפטית, התשכ"ז-1967".

במשל של נתניהו האם המולידה היא לא הוא אלא הציבור האדיר שרוצה רפורמה!! נתניהו הוא בסך הכל הנציג שלו. די עם ההטעיות וההסתה המופרעת!הרפורמה הזאת תעבור ואתם תראו איך החיים פה יהפכו פתאם לטו... המשך קריאה

במשל של נתניהו האם המולידה היא לא הוא אלא הציבור האדיר שרוצה רפורמה!! נתניהו הוא בסך הכל הנציג שלו. די עם ההטעיות וההסתה המופרעת!הרפורמה הזאת תעבור ואתם תראו איך החיים פה יהפכו פתאם לטובים ודמוקרטיים יותר. שמאלנים פנאטים

אמפטיה, רגישות, הבנה, הרגעת רוחות…? ראש הממשלה שלנו מנותק לחלוטין מעמו. הוא אומר שהוא קשוב, אבל, שומע בעיקר את עצמו ואת עדת הלקקנים שמקיפה אותו. בגילו, כבר לא ישתנה. אין ברירה לזרוק ו... המשך קריאה

אמפטיה, רגישות, הבנה, הרגעת רוחות…?
ראש הממשלה שלנו מנותק לחלוטין מעמו.
הוא אומר שהוא קשוב, אבל, שומע בעיקר את עצמו ואת עדת הלקקנים שמקיפה אותו.
בגילו, כבר לא ישתנה. אין ברירה לזרוק ולקנות חדש.

עוד 838 מילים ו-5 תגובות
סגירה