מחאה נגד המהפכה המשפטית בתל אביב, 9 במרץ 2023 (צילום: AP Photo/Oded Balilty)
AP Photo/Oded Balilty
מחאה נגד המהפכה המשפטית בתל אביב, 9 במרץ 2023

100 ימים של התנגדות

למרות השהיית החקיקה, לכולם ברור שממשלת נתניהו מתקרבת לרגע האל־חזור ● הגינויים מצד ארה"ב, הלאומנות הגוברת בקרב שרי הממשלה וההפגנות בעד ונגד המהפכה ממשיכות לקרוע את ישראל לגזרים ● חלק שני בפרויקט מיוחד של זמן ישראל לסיכום האירועים שמטלטלים את המדינה

לפני כמה שבועות סיכמנו בזמן ישראל את 60 הימים הראשונים להכרזה על ההפיכה המשטרית – החל ממסיבת העיתונאים הדרמטית של שר המשפטים יריב לוין, שבמסגרתה הודיע על "רפורמת המשילות", ועד לרצח האחים הלל ויגל יניב בכפר חווארה, שהוביל לפוגרום הכולל הצתות של כ־30 בתים ומאות רכבים על־ידי מאות צעירים יהודים אלימים.

התייחסות השרים וחברי הכנסת לאירועים בגדה המערבית קשורים באופן ישיר למהפכה המשפטית. לקראת ציון יום ה־100 להקמת הממשלה ה־37 ברור כי הסיבה העיקרית להפיכה המשטרית היא שינוי משטר אחזקת השטחים על־ידי ישראל.

בזמן שחלק מסוים (כשישה–שבעה מנדטים, לפי הסקרים) מתומכי הליכוד מטילים ספק בצורך בהפיכה המשטרית – ובזמן שראשי הסיעות החרדיות שותקים בנוגע לשאלת המשך קידום החקיקה – ראש הממשלה בנימין נתניהו והשרים לוין, בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר נותרו עם תמיכה של הפלג הלאומני בליכוד בתוספת סיעות הציונות הדתית ועוצמה יהודית.

כדי להבין את הדברים לאשורם חשוב לסקור את האירועים בסדר הכרונולוגי שלהם. מדובר באירועים שכל אחד מהם בנפרד יכול למלא חודש של חדשות במדינה רגילה. להלן החלק השני ברשומון תקופה מיוחד של זמן ישראל.

בנימין נתניהו ואיתמר בן גביר בכנסת, מרץ 2023 (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)
בנימין נתניהו ואיתמר בן גביר בכנסת, מרץ 2023 (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

בזמן שחלק מסוים מתומכי הליכוד מטילים ספק בצורך בהפיכה המשטרית – ראש הממשלה נתניהו והשרים לוין, סמוטריץ' ובן גביר נותרו עם תמיכת הפלג הלאומני

ההתנגדות והתספורת

יום רביעי, 1 במרץ, הוכרז כ"יום שיבוש לאומי". זה היה אחד מימי ההפגנה הקריטיים והקשים נגד ההפיכה המשטרית. הפגנות וחסימות צמתים התקיימו ברחבי הארץ – גם מחוץ למוסדות חינוך. אולם, בצעד משטרתי חריג, הפגנה של אלפים בצומת מחלף השלום התפתחה לירי של רימוני הלם על מפגינים.

ניצב מחוז תל אביב עמי אשד נעדר לכמה ימים מהארץ – ותת־ניצב דוד פילו מילא את מקומו. השר לביטחון לאומי בן גביר הגיע למוקד המשטרתי בתל אביב מלווה במפכ"ל המשטרה – והאגרסיביות של המשטרה יוחסה, בין השאר, לרצון הקצינים לרצות את השר.

המשטרה טענה שהמפגינים זרקו אבנים וחפצים על השוטרים, אך בקטעי הווידאו שהוצגו לא נראו אקטים כאלה. מפגין אחד נפצע בראשו ובאוזנו מפגיעת רימון הלם; עיתונאים ואזרחים אחרים נפגעו קל.

עוד באותו היום התראיין השר סמוטריץ' בכנס ונשאל על הצתת הכפר חווארה. הוא השיב: "את חווארה צריך למחוק. אני חושב שמדינת ישראל צריכה לעשות את זה, חס וחלילה לא אנשים פרטיים". דבריו עוררו מהומה ברחבי ישראל ובעולם – והפכו את סמוטריץ' לפרסונה נון גרטה בחו"ל.

יו"ר ועדת החוקה ח"כ שמחה רוטמן ושר האוצר בצלאל סטמוריץ', 19 בפברואר 2023 (צילום: יונתן זינדל, פלאש90)
יו"ר ועדת החוקה ח"כ שמחה רוטמן ושר האוצר בצלאל סטמוריץ', 19 בפברואר 2023 (צילום: יונתן זינדל, פלאש90)

המשטרה טענה שהמפגינים זרקו אבנים וחפצים על השוטרים, אך בקטעי הווידאו שהוצגו לא נראו אקטים כאלה. באותו היום אמר סמוטריץ' כי צריך "למחוק את חווארה"

יום המחאה הארוך הסתיים באירוע שייזכר כמכונן במיוחד. באזור השעה 20:30 פשטה בקבוצות הוואטסאפ השמועה כי שרה נתניהו הגיעה להסתפר בכיכר המדינה – ובמהרה אלפי אנשים זרמו למקום כדי להפגין מחוץ למספרה.

המשטרה שלחה כוחות מיוחדים ויחידת שיטור על סוסים כדי להוציא את גברת נתניהו מהמספרה. מתוך המספרה ניהלה שרה נתניהו שיחות טלפון עם בן גביר ועם רעייתו כדי לתאם את עזיבתה.

ב־3 במרץ החלו לזרום גינויים מרחבי העולם על התבטאותו של סמוטריץ'. באיחוד האמירויות, בירדן וגם בווושינגטון גינו את דבריו. עשרות ארגונים יהודיים פרסמו קריאה שלא לתת לסמוטריץ' במה בכנס הבונדס באמצע חודש מרץ.

במוצאי שבת, 4 במרץ, נערכו מאות הפגנות ברחבי הארץ. המפגינים חסמו את איילון. ביום ראשון, 5 במרץ, ועדת השרים לענייני חקיקה החליטה לקדם את החוק המסדיר שחיתות כדי לאפשר לנתניהו ולפוליטיקאים אחרים לקבל תרומות שוטפות מהציבור עבור מימון הליכים משפטיים. היועצת המשפטית לממשלה התנגדה – הממשלה התעלמה מחוות דעתה.

היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב־מיארה בבית המשפט העליון בירושלים, 29 במאי 2022 (צילום: יונתן זינדל, פלאש90)
היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב־מיארה בבית המשפט העליון בירושלים, 29 במאי 2022 (צילום: יונתן זינדל, פלאש90)

ב־5 במרץ ועדת השרים לענייני חקיקה החליטה לקדם את החוק המסדיר שחיתות כדי לאפשר לנתניהו ולפוליטיקאים אחרים לקבל תרומות שוטפות מהציבור עבור מימון הליכים משפטיים

עוד באותו היום פנה הרמטכ"ל הרצי הלוי לנתניהו והתריע כי כמות המילואימניקים המודיעים על הקפאת שירות הולכת וגדלה, מה שמטיל איום מבצעי על צה"ל. למוחרת, ב־6 במרץ – במהלך חג הפורים – הודיעו 200 רופאים במילואים שיסרבו להתנדב.

הרופאים הצטרפו לטייסי טייסת 68, למאות אנשי המבצעים המיוחדים ולבוגרי 8200, לקבוצות של אנשי יחידת החילוץ 669 ועוד. הקבוצות הנרחבות הללו חתמו על מכתבי אי־התנדבות בשמותיהם ובאופן גלוי.

בעקבות כך, שר התקשורת שלמה קרעי תקף את המילואימניקים: "אתם מחוצפים, עם ישראל יסתדר בלעדיכם – ואתם תלכו לעזאזל". באותו לילה תקפו מטוסי חיל אוויר את שדה התעופה הסורי בחאלב.

ב־7 במרץ יצאו מפגינים רבים לביתו של השר קרעי במושב זימרה עם השלט "זהירות, נפל". מאות אחרים התייצבו להפגנה מול שגרירות ארה"ב בתל אביב בדרישה לסיוע אמריקאי לבלימת ההפיכה המשטרית. טייסי טייסת 69 הודיעו שבמקום יום טיסות הם יתייצבו ליום מילואים המוקדש לשיחה עם מפקדם.

הפגנה נגד המהפכה המשפטית בפרדס חנה־כרכור, 27 במרץ 2023 (צילום: Shir Torem/Flash90)
הפגנה נגד המהפכה המשפטית בפרדס חנה־כרכור, 27 במרץ 2023 (צילום: Shir Torem/Flash90)

באותו היום נאם גלנט ואמר שהוא מתנגד לסרבנות של אנשי המילואים, אך באותה הנשימה הדגיש: "למי שמשתלח בחיילי צה"ל, מימין ומשמאל, אין מקום במערכת הציבורית"

באותו היום נאם שר הביטחון יואב גלנט ואמר שהוא מתנגד לסרבנות של אנשי המילואים, אך באותה הנשימה הדגיש: "למי שמשתלח בחיילי צה"ל, מימין ומשמאל, אין מקום במערכת הציבורית".

ב־8 במרץ פרסם הכלכלן הראשי של קהלת ד"ר מיכאל שראל נייר עמדה. לפיו, ההפיכה המשטרית – פרי בית היוצר של מקום העבודה שלו – תביא לפגיעה קשה בכלכלה הישראלית.

בערב, שהיה גם יום האישה הבינלאומי, השתתפו אלפי נשים בבגדים אדומים בשרשרת מחאה תחת הכותרת "מציבות קו אדום". אירועים דומים התקיימו במקביל בצמתים ובערים רבים.

9 במרץ הוגדר על־ידי ארגוני המחאה כ"יום ההתנגדות" להפיכה המשטרית. הבוקר החל במיצג חסימה של דלת של משרדי קהלת בירושלים עם שלטים של "אחים לנשק", שקי חול וגדרות תיל. הפגנות שונות נערכו החל משעות הבוקר בכביש החוף, באוניברסיטאות ובצמתים ראשיים ברחבי המדינה. במפרץ חיפה מפגינים חסמו את הכניסה לנמל באמצעות משט.

אשת ראש הממשלה, שרה נתניהו, נוחתת במסוק בנתב"ג לקראת הטיסה המדינית לרומא, 9 במרץ 2023 (צילום: Avshalom Sassoni/Flash90)
אשת ראש הממשלה, שרה נתניהו, נוחתת במסוק בנתב"ג לקראת הטיסה לרומא, 9 במרץ 2023 (צילום: Avshalom Sassoni/Flash90)

מאות מפגינים הגיעו לשדה התעופה בן גוריון עם רכבים בניסיון לעכב את המראת נתניהו לביקור מדיני ברומא. מסוק ריק של חיל האוויר המריא ממנחת בית חולים הדסה עין כרם בזמן שנתניהו המריא על מסוק משטרתי אחר

מאות מפגינים הגיעו לשדה התעופה בן גוריון עם רכבים בניסיון לעכב את המראת ראש הממשלה נתניהו לביקור מדיני ברומא. מסוק ריק של חיל האוויר המריא ממנחת בית חולים הדסה עין כרם בירושלים בזמן שנתניהו המריא על מסוק משטרתי אחר, תוך הטעיית המפגינים בעין כרם.

בשדה התעופה הוא נפגש עם מזכיר ההגנה האמריקאי לויד אוסטין. יום קודם לכן אוסטין שינה את תוכניותיו להגיע לישראל ולשהות בה לנוכח חסימות הכבישים המרובות ברחבי המדינה.

אוסטין נחת בנתב"ג, קיים את הפגישה במשרדי התעשייה האווירית והמריא בחזרה, כפי שנהוג לעשות במדינות שההגעה אליהן מסוכנת. נתניהו המריא לרומא כשברחבי המדינה מתקיימות הפגנות עצומות, חסימות כבישים – וכשהמשטרה מפנה מפגינים עם מכת"זיות וסוסים בכל רחבי המדינה.

באותו היום החליט מפקד חיל האוויר תומר בר להדיח את גלעד פלד, טייס שלדבריו הוביל את המרדת אנשי טייסת 69. יאיר נתניהו האשים את צמרת המשטרה והפרקליטות בחסימת הכבישים ובשיתוף פעולה עם המפגינים. "הם האחראים האמיתיים לכאוס שקורה כאן", הוא כתב בטוויטר ובאינסטגרם.

נשיא המדינה יצחק הרצוג (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
נשיא המדינה יצחק הרצוג (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

נשיא המדינה הרצוג לא חיכה לנחיתת נתניהו ברומא ובשעה 20:00 נשא נאום לאומה: "מראות היום הם חלום בלהות של מדינה, אני לא יכול לראות את העם נקרע מול עיניי"

נשיא המדינה יצחק הרצוג לא חיכה לנחיתת נתניהו ברומא ובשעה 20:00 נשא נאום לאומה: "מראות היום הם חלום בלהות של מדינה, אני לא יכול לראות את העם נקרע מול עיניי. מכלול החקיקה שנדון כעת בוועדה צריך לעבור מהעולם ומהר. הוא שגוי, הוא דורסני, הוא מערער את יסודותינו הדמוקרטיים".

באותו לילה החליטו בן גביר והמפכ"ל קובי שבתאי להדיח את מפקד מחוז תל אביב עמי אשד בשל "היד הקלה" שהוא מפעיל נגד המפגינים בתל אביב. שעה לאחר מכן התרחש פיגוע בדיזינגוף – ועמי אשד עבר מחסימות באיילון לפיגוע, תוך כדי איום ההדחה. ראש הממשלה שמע על הפיגוע בזמן ביקורו בבית כנסת ברומא, תוך כדי שראשת הקהילה המקומית נוזפת בו על מהלכי החקיקה.

לקראת חצות מאות מפגינים קיימו הפגנת תמיכה מול ביתו של עמי אשד בכפר סבא כדי לחזק את ידיו. ב־10 במרץ התערבה היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב־מיארה בהחלטות המשטרה והורתה לעצור את הדחתו עד לבדיקתה.

עוד באותו יום, יום שישי, החלו להתכנס הפגנות המוניות מול ביתו של גלנט בעמיקם. המוחים, חלקם אנשי שייטת ומי ששירתו תחת השר, זיהו אותו כאיש ביטחון שאפשר להפעיל עליו לחץ ישיר.

מפקד מחוז תל אביב, ניצב עמי אשד, מתקבל במחיאות כפיים בהפגנה בתל אביב, 11 במרץ 2023 (צילום: אריק מרמור/פלאש90)
עמי אשד מתקבל במחיאות כפיים בהפגנה בתל אביב, 11 במרץ 2023 (צילום: אריק מרמור/פלאש90)

הרמטכ"ל הרצי הלוי צוטט בידיעות אחרונות כאומר: "עדיפה דיקטטורה בטוחה מאנרכיה לא מוגנת". כעבור יומיים הוא פרסם הבהרה וחזר בו. עוד באותו היום משך מפקד חיל האוויר את ההחלטה להדיח את גלעד פלד

הרמטכ"ל הרצי הלוי צוטט בידיעות אחרונות כאומר: "עדיפה דיקטטורה בטוחה מאנרכיה לא מוגנת". כעבור יומיים הוא פרסם הבהרה וחזר בו. עוד באותו היום משך מפקד חיל האוויר את ההחלטה להדיח את הטייס גלעד פלד אחרי שהובהר לו שפלד לא ארגן את המחאה והחתימה על מכתב אי־ההתנדבות.

ברומא התכנסה הפגנה של ישראלים ויהודים נגד ראש הממשלה נתניהו. במהלך שהותו – ובזמן שהוא מתדרך עיתונאים ישראלים – טען נתניהו שגורמים זרים מממנים את המחאות נגד ההפיכה המשטרית. בכך הוא הדהד את המסרים שהעלה הבן שלו ברשתות החברתיות.

במהלך יום שבת, 11 במרץ, הגיעו אנשי שייטת 13 להפגין נגד גלנט בזמן אמון הבוקר שלו בחוף. הם העלו וידאו לרשתות החברתיות שבו נראה גלנט יוצא מהמים בעת הקריאות נגדו. חברים קרובים שלו מהשירות הצבאי התכנסו מול ביתו בשעות אחר־הצוהריים.

עוד באותו היום צייץ יאיר נתניהו טקסט שהשווה בין המפגינים לבין פלוגות הסער הנאציות. במוצאי שבת התייצב מפכ"ל המשטרה בפני כלי התקשורת והודיע כי טעה בהחלטה להדיח את עמי אשד – וכי הוא משהה את המהלך.

עוד באותו היום צייץ יאיר נתניהו טקסט שהשווה בין המפגינים לבין פלוגות הסער הנאציות. במוצאי שבת התייצב מפכ"ל המשטרה בפני כלי התקשורת והודיע כי טעה בהחלטה להדיח את עמי אשד

במוצאי שבת התקיימו הפגנות סוערות והמוניות בכל רחבי המדינה. כבישים רבים נחסמו, במקומות שונים הותקפו המפגינים בגז פלפל ובאלימות. ביום ראשון, 12 במרץ, המשיכו הדיונים בוועדת החוקה בנושא הכנת חוק שינוי הרכב הוועדה למינוי שופטים.

בן גביר אמר בישיבת הממשלה כי בקרוב הממשלה תצטרך לקבל החלטה בעניינה של בהרב־מיארה. כלומר, איים לפטר אותה. בוושינגטון נאם שר האוצר סמוטריץ' באנגלית רצוצה. אף גורם ממשל לא נועד איתו במהלך שהותו בעיר. גם בקרב הארגונים היהודיים לא נרשמה התלהבות לפגוש את השר שקרא זמן קצר לפני כן "למחוק את חוווארה".

ב־13 במרץ הכנסת הצביעה בקריאה ראשונה על חוק הנבצרות, חוק שימנע הכרזה על נבצרות ראש ממשלה אלא מטעמים של בריאות ורק ברוב של 75% משרי הממשלה.

ב־14 במרץ הכנסת הצביעה בקריאה ראשונה על פסקת ההתגברות, חקיקה שתאפשר לכנסת לבטל פסיקות של בג"ץ ברוב של 61 ח"כים. עוד אושר בכנסת לבטל את חוק ההתנתקות, מה שיאפשר למתנחלים לשהות בחומש ובעוד שלושה יישובים לשעבר בצפון השומרון, אך לא להקים יישובים חדשים.

מפגין נגד המהפכה המשפטית מחזיק קריקטורה של יאיר נתניהו בוכה בתל אביב, 1 באפריל 2023 (צילום: AP Photo/Tsafrir Abayov)
מפגין נגד המהפכה המשפטית מחזיק קריקטורה של יאיר נתניהו בוכה בתל אביב, 1 באפריל 2023 (צילום: AP Photo/Tsafrir Abayov)

ב־15 במרץ, ממלא מקום שר הבריאות ח"כ יואב בן צור ספג קריאות גנאי כשניסה להופיע בפני כינוס רפואי. הוא תהה "איפה הרופאים החרדים" בפני 400 איש – והם צעקו לעברו "איפה לימודי הליבה?"

לנוכח כישלון הביקור של סמוטריץ' בוושינגטון ובהיעדר פגישות – הוא החליט לבטל את נסיעתו ולחזור לארץ. הסיבה הרשמית שלשכתו סיפקה: הוא חזר כדי לפקח מקרוב על מאמצי המשא והמתן בנוגע ל"רפורמת המשילות".

באותו הערב הציג הנשיא הרצוג את המתווה שלו למהפכה המשפטית. "מתווה העם" התקבל בברכה יחסית על־ידי האופוזיציה ונדחה על הסף על־ידי הקואליציה

עוד באותו הערב הציג הנשיא הרצוג את המתווה שלו למהפכה המשפטית. "מתווה העם" התקבל בברכה יחסית על־ידי האופוזיציה ונדחה על הסף על־ידי הקואליציה, משום שלטענתם הוא "מנציח את המצב הקיים".

החרפת ההתנגדות

16 במרץ הוגדר כ"יום החרפת ההתנגדות" להפיכה המשטרית. הבוקר נפתח על־ידי אנשי מחאת "אחים לנשק", שהקימו לשכת גיוס דמה בלב העיר בני ברק וקראו לתושבי העיר לקבל אחריות על הצבא אחרי שאנשי המילואים יפסיקו להתנדב.

מוחים מקימים
מוחים מקימים "לשכת גיוס" מול עיריית בני ברק במסגרת "יום החרפת המאבק", 16 במרץ 2023 (צילום: אמנון חורש)

ח"כ דוד ביטן קרא לחבריו מהליכוד לעצור את החקיקה ולקיים הידברות עם האופוזיציה. במקביל, מפגינים רבים חסמו כבישים ברחבי הארץ כולל את כביש החוף, צומת עזריאלי, כביש איילון, צומת הכפר הירוק ועוד.

כנס בחירות של השר ניר ברקת בכפר סבא הוקף על־ידי מאות מפגינים – וברקת התקשה לצאת מהמקום. ראש הממשלה נתניהו שהה באותו היום בברלין והתקבל על־ידי מפגינים בכל מקום שהגיע.

בשבת, 18 במרץ, עשרות מפגינים הגיעו לאזור בית הכנסת במושב כפר אוריה, שם שהה בן גביר עם משפחתו בצימר במהלך השבת. במקום התפתחה קטטה בין חלק מתושבי המקום למפגינים (חלקם היו מתושבי המקום).

במוצאי שבת התקיימו הפגנות המוניות בכל רחבי הארץ. המפגינים חסמו את נתיבי איילון.  ביום ראשון, 19 במרץ, קרא נתניהו לרמטכ"ל לטפל בסרבנות ולמפכ"ל למנוע חסימות כבישים.

ישראלים מפגינים נגד המהפכה המשפטית מול שגרירות ארה"ב בתל אביב, 30 במרץ 2023 (צילום: Erik Marmor/Flash90)
ישראלים מפגינים נגד המהפכה המשפטית מול שגרירות ארה"ב בתל אביב, 30 במרץ 2023 (צילום: Erik Marmor/Flash90)

עוד באותו היום הודיעה קבוצה נוספת של טייסים כי תפסיק להתנדב לטיסות כשירות. במקביל, תהליך החקיקה נמשך בכנסת. מפגינים רבים הגיעו לאירוע הרמת כוסית של הליכוד ברעננה בנוכחות חברי הכנסת בועז ביסמוטו גלית דיסטל־אטבריאן.

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן התקשר לנתניהו ושוחח עמו על ההפיכה המשטרית. בסיום השיחה הבית הלבן שלח לעיתונאים תמצית הכוללת את הבקשה להגיע להסכמים רחבים

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן התקשר לנתניהו ושוחח עמו על ההפיכה המשטרית. בסיום השיחה הבית הלבן שלח לעיתונאים תמצית הכוללת את הבקשה להגיע להסכמים רחבים בנושא שינויים חוקתיים.

ב־20 במרץ הגיע שר האוצר סמוטריץ' לביקור חד־יומי בפריז כדי להשתתף בכנס לזכר פעיל ציוני. הממשל הצרפתי הודיע שיתעלם מנוכחותו וכי אף אחד לא יפגוש אותו. בנאומו בעברית אמר סמוטריץ': "אין כזה דבר עם פלסטיני" וקרא לארמון האליזה ולבית הלבן להפנים זאת.

את דבריו הוא נשא מאחורי פודיום שהציג איור של ארץ ישראל השלמה הכולל את הממלכה האשמית. התמונה ותוכן הדברים עוררו זעם בירדן וגונו בעולם, בין היתר, על־ידי איחוד האמירויות, ערב הסעודית, מצרים ועוד.

ח"כ שמחה רוטמן הציג בוועדת החוקה שינויים בחוק בחירת שופטים. לפיהם, הקואליציה תוכל לבחור את שני השופטים הראשונים שלה ובהמשך הקדנציה האופוזיציה תוכל לבחור שני שופטים.

יו
יו"ר ועדת החוקה ח"כ שמחה רוטמן, 26 במרץ 2023 (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)

באותו היום גלנט הבהיר לנתניהו שהוא יתקשה להמשיך בתפקידו אם הקואליציה תמשיך לקדם את חוקי ההפיכה המשטרית. הוא התריע מפני התרחבות הסרבנות בצה"ל

על המתווה המחודש נמתחה ביקורת מכל עבר ואף על פי כן רוטמן הציג את החוק בגרסתו החדשה בוועדה והניע את הכנתו לקראת קריאה שנייה ושלישית. באותו היום גלנט הבהיר לנתניהו שהוא יתקשה להמשיך בתפקידו אם הקואליציה תמשיך לקדם את חוקי ההפיכה המשטרית. הוא התריע מפני התרחבות הסרבנות בצה"ל ואמר שזה מסכן את ביטחון המדינה.

ביום שלישי, 21 במרץ, נזפה ועדת האתיקה של הכנסת נזיפה חמורה בח"כ טלי גוטליב, אחרי שזו האשימה את נשיאת העליון אסתר חיות באחריות לפיגוע בירושלים שבו נרצחו שני ילדים ובחור צעיר. כמו כן, נשללה ממנה זכות הדיבור במליאה למשך שלושה ימים.

עוד באותו היום ח"כ דוד אמסלם איים על המפכ"ל ואמר שהוא יהיה בעתיד תחת חקירה בשל התנהלותו. הכנסת הצביעה בקריאה שנייה ושלישית על ביטול חוק ההתנתקות בצפון השומרון, דבר שגרר גינויים ותדהמה הן בוושינגטון והן במקומות אחרים.

הדבר נעשה באמצעות הצעת חוק פרטית מבלי שהקבינט המדיני־ביטחוני דן בהשלכות של החקיקה. ח"כ לימור סון הר־מלך קראה להקים יישובים מחדש בצפון השומרון. השרה אורית סטרוק אמרה בריאיון שהשלב הבא הוא חזרה לעזה, גם במחיר של חיי אדם. נתניהו נאלץ לפרסם הבהרה שלא יוקמו יישובים חדשים בצפון השומרון.

הפגנת ימין בעד המהפכה המשפטית בירושלים,27 במרץ 2023 (צילום: Erik Marmor/Flash90)
הפגנת הימין בעד המהפכה המשפטית בירושלים, 27 במרץ 2023 (צילום: Erik Marmor/Flash90)

ח"כ לימור סון הר־מלך קראה להקים יישובים מחדש בצפון השומרון. השרה אורית סטרוק אמרה בריאיון שהשלב הבא הוא חזרה לעזה, גם במחיר של חיי אדם

בשעות אחר־הצוהריים כינסו ראשי מחאת "אחים לנשק" מסיבת עיתונאים ואמרו שאם חוקי ההפיכה המשטרית יאושרו – ומספיק שאחד מהם יעבור – הם ורבבות אחרים יפסיקו להתנדב למילואים.

באותו הלילה החוק שיאסור על הוצאת נתניהו לנבצרות אושר בקריאה שנייה ושלישית. ב־22 במרץ זומן שגריר ישראל בארה"ב מייק הרצוג לשיחת נזיפה על־ידי ברברה ליף במחלקת המדינה בוושינגטון בשל החוק לביטול ההתנתקות.

מאות אנשים הגיעו להפגין מחוץ לכנס בהשתתפות השרים יצחק גולדקנופף ומירי רגב בתל אביב. מפגינים בתוך האולם התפרצו לדבריו של גולדקנופף והוא נאלץ לרדת מהבמה. עשרות מפגינים חסמו את דרכו של השר מיקי זוהר לאירוע קולנועי בכפר סבא.

23 במרץ הוכרז כ"יום שיתוק כללי". בשעות הבוקר התייצבו מאות מפגינים מול ביתו של ח"כ אריה דרעי בירושלים. צעירים חרדים פתחו בריקודים בסמוך להפגנה. עובדי רפאל הפגינו בצפון הארץ ובמקביל הוגשה עתירה לבג"ץ נגד חוק הנבצרות.

מפגינות נגד המהפכה המשפטית בתל אביב, 27 במרץ 2023 (צילום: Gili Yaari /Flash90)
מפגינות נגד המהפכה המשפטית בתל אביב, 27 במרץ 2023 (צילום: Gili Yaari /Flash90)

מפגינים הקיפו את השר אבי דיכטר ביציאה מכנס באיירפורט סיטי. מפגינה אחת נעצרה לאחר שניסתה להטיח דגל לעברו של דיכטר (שלא נפגע). השרה רגב קראה להעמיד לדין טייסים שהודיעו שיפסיקו להתנדב למילואים.

בצפון הארץ המשטרה עצרה את אחת ממובילות ההפגנות ד"ר שקמה ברסלר־שוורצמן. במהלך היום חסמו מפגינים כבישים ברחבי הארץ, כולל את נתיבי איילון. בשעות הערב החלה צעדת הפגנה בלב העיר בני ברק. על המפגינים נורו זיקוקים אך במקביל תושבי העיר עשו מאמץ כדי לקבל אותם בכיבוד ובשירים.

בשעות הערב החלה צעדת הפגנה בלב העיר בני ברק. על המפגינים נורו זיקוקים אך במקביל תושבי העיר עשו מאמץ כדי לקבל אותם בכיבוד ובשירים

הרב גרשון אדלשטין, מנהיג הציבור הליטאי, קרא לנאמניו שלא לתקוף את המפגינים. בשעות אחר־הצוהריים פורסם כי שר הביטחון יישא הצהרה ויקרא לעצור את החקיקה.

נתניהו זימן את גלנט לפגישה ושכנע אותו להמתין עם הצהרתו כ־48 שעות – ותחת זאת לשמוע את נאומו בשעה 20:00. ב־20:15 התייצב נתניהו בפני המצלמות והודיע כי אחרי שעבר חוק הנבצרות הוא "נכנס לאירוע". לשיטתו, היועצת המשפטית לא יכולה להכריז עליו יותר כנבצר.

ראש הממשלה בנימין נתניהו בהצהרה לאומה, 23 במרץ 2023 (צילום: לע"מ)
ראש הממשלה בנימין נתניהו בהצהרה לאומה, 23 במרץ 2023 (צילום: לע"מ)

בהודעתו הוא ציין שהחקיקה תימשך בשבוע הבא, עם שובו מלונדון – וכי הוא נחוש להעביר את הרפורמה, למרות ההפגנות. דבריו של נתניהו עוררו תגובות זועמות בקרב ארגוני המחאה.

בשעות הערב הגיע ח"כ רוטמן לרמת השרון לפגישה עם מנכ"לי חברות הייטק. אלפי תושבים זרמו למקום תוך שהם מונעים מרוטמן לצאת מהפגישה. המשטרה הזרימה למקום כוחות רבים כדי לפנות דרך ליציאת רוטמן.

ד"ר שקמה ברסלר־שוורצמן בהפגנה נגד המהפכה המשפטית ליד הכנסת, 27 במרץ 2023 (צילום: Gili Yaari/Flash90)
ד"ר שקמה ברסלר־שוורצמן בהפגנה נגד המהפכה המשפטית ליד הכנסת, 27 במרץ 2023 (צילום: Gili Yaari/Flash90)

ב־25 במרץ נחת נתניהו בלונדון ויצא ישר משדה התעופה לפגישה עם ראש ממשלת בריטניה. במקום חיכו לו מאות מפגינים. הוא התקבל בדאונינג 10 בקרירות רבה, ללא שטיח אדום וללא הצהרות משותפות. במהלך השיחה  ננזף נתניהו על ההפיכה המשטרית.

עוד באותו היום הודיעה היועצת המשפטית לממשלה כי אף שנתניהו רואה את עצמו כמי ש"נכנס לאירוע" – הוא עדיין מנוע מלעשות כן, בלי קשר לחוק הנבצרות

עוד באותו היום הודיעה היועצת המשפטית לממשלה כי אף שנתניהו רואה את עצמו כמי ש"נכנס לאירוע" – הוא עדיין מנוע מלעשות כן, בלי קשר לחוק הנבצרות. היא הורתה לו להפסיק לעסוק בהפיכה בהיותו נאשם בפלילים העומד לדין.  "הצהרתך אמש מהווה הפרה של הסכם ניגוד העניינים שהנך חתום עליו – ולפיכך אינה חוקית", היא כתבה במכתב פומבי.

בנו של ראש הממשלה, יאיר נתניהו, טען בטוויטר שמחלקת המדינה בוושינגטון מעורבת במימון המחאה נגד נתניהו. במקביל, במהלך תדרוך עיתונאים בלונדון, חזר נתניהו על האמירה הזו והקפיץ (שוב) את האמריקאים.

ביום שבת התקיימה הפגנה גדולה מול ביתו של שר הביטחון גלנט במושב עמיקם. אולם, במוצאי שבת התייצב גלנט להצהרה פומבית ואמר שלנוכח הסכנות הביטחוניות והחשש מפני התפרקות הצבא – הוא קורא לעצור את החקיקה עד להשגת הידברות. דבריו עוררו זעם בחוגי הימין. השר בן גביר קרא לנתניהו להעביר אותו מתפקידו באופן מיידי.

המחאה נגד המהפכה המשפטית בתל אביב, 1 באפריל 2023 (צילום: AP Photo/Ohad Zwigenberg)
המחאה נגד המהפכה המשפטית בתל אביב, 1 באפריל 2023 (צילום: AP Photo/Ohad Zwigenberg)

במוצאי שבת התקיימו הפגנות ענק בכל רחבי הארץ. במקביל, בלונדון, הפגינו ישראלים ויהודים מול בית המלון שבו שהה נתניהו. ביום ראשון, 26 במרץ, התקיימה הפגנה נגד בן גביר בקרית ארבע. במקביל נמשכו הדיונים וההצבעות בוועדת החוק  על הגרסה העדכנית של החוק לשינוי הרכב הוועדה למינוי שופטים. רוטמן לא אפשר לנציגי האופוזיציה לשאת דברים בפתח הדיון.

ברחבי הארץ התקיימו הפגנות שונות. אלפים התכנסו מול ביתה של השרה גילה גמליאל. מפגינים חסמו את נתיבי איילון והזמר שלמה ארצי הודיע שהוא מוותר על פרס ישראל. ביום ראשון, בשעה 21:00, הודיע נתניהו על פיטורי שר הביטחון כיוון שקרא לעצור את חקיקת ההפיכה המשטרית.

ישראלים חוסמים כבישים בהפגנה נגד המהפכה המשפטית בתל אביב, 27 במרץ 2023 (צילום: AP Photo/Oded Balilty)
ישראלים חוסמים כבישים בהפגנה נגד המהפכה המשפטית בתל אביב, 27 במרץ 2023 (צילום: AP Photo/Oded Balilty)

ביום ראשון, בשעה 21:00, הודיע נתניהו על פיטורי שר הביטחון כיוון שקרא לעצור את חקיקת ההפיכה המשטרית. ההודעה הוציאה המוני מפגינים באופן ספונטני לרחובות

ההודעה על פיטורי השר הוציאה המוני מפגינים באופן ספונטני לרחובות – ובעיקר ליזור קפלן ואיילון בתל אביב. על פי ההערכות, רק בתל אביב הפגינו באותו לילה כ־120 אלף איש. עשרות אלפים נוספים הפגינו ברחבי כל המדינה.

נתיבי איילון נותרו חסומים לשני הכיוונים עד לשעה 05:00 לפנות בוקר. יו"ר ועדת חוץ וביטחון יולי אדלשטיין הודיע שיכנס את הוועדה לדיון עם שר הביטחון לנוכח החששות שהוא הביע בנאומו במוצאי השבת.

השביתה, המחאה בעד ההפיכה ו"ההשהיה"

ביום שני, 27 במרץ, הודיעה יו"ר ההסתדרות וראשי ארגוני המעסיקים במשק על השבתה כוללת של המדינה, לרבות שדה התעופה, מוסדות אקדמיים, קניונים ובתי מלון. נתניהו אמור היה לנאום ולהודיע על עצירת החקיקה עד לאחר הפסח, אך הודעתו התעכבה עד לשעות הערב. בעקבות כך, שדה התעופה נותר סגור במשך כל שעות היום.

בתאגיד השידור כאן פורסם כי נתניהו ורעייתו קיימו משא ומתן עם יו"ר ההסתדרות ארנון בר־דוד ורעייתו. מאחורי הקלעים נאמר שההשבתה נעשתה בתיאום עם נתניהו כדי לתת לו סולם לעצירת החקיקה.

יו"ר ההסתדרות ארנון בר־דוד מכריז על שביתה כללית מיידית בעקבות המהפכה המשפטית, 27 במרץ 2023 (צילום: Avshalom Sassoni/Flash90)
יו"ר ההסתדרות ארנון בר־דוד מכריז על שביתה כללית בעקבות המהפכה המשפטית, 27 במרץ 2023 (צילום: Avshalom Sassoni/Flash90)

בתאגיד השידור כאן פורסם כי נתניהו ורעייתו קיימו משא ומתן עם יו"ר ההסתדרות ארנון בר־דוד ורעייתו. מאחורי הקלעים נאמר שההשבתה נעשתה בתיאום עם נתניהו

הנשיא הרצוג קרא (שוב) לעצירת החקיקה. פרקליטו של נתניהו עו"ד בעז בן־צור הודיע שאם חוקי ההפיכה המשטרית יעברו הוא לא יוכל להמשיך ולייצג את ראש הממשלה בתיק 4000.

גם ח"כ אריה דרעי הצטרף לקולות שביקשו מנתניהו לעצור את החקיקה. בן גביר איים שיתפטר מהממשלה אם החקיקה תיעצר והגיע לשיחות אצל נתניהו. במסגרת השיחות הוא הצליח לסחוט מנתניהו את הקמת המשמר הלאומי, שיהיה כפוף אליו ישירות.

בוועדת החוקה המשיכו להצביע על הסתייגויות ולהכין את החקיקה לקריאה שנייה ושלישית. מול הכנסת התכנסה הפגנה גדולה עם יותר מ־100 אלף איש. בשעות הערב כונסה הפגנת ימין ראשונה לתמיכה בהפיכה המשטרית. לפי ההערכות, הגיעו לצומת בסמוך לחניון הלאום בירושלים כ־30 אלף איש.

בשעה 20:00 הודיע נתניהו כי החליט לעכב את ההצבעות עד לכנס הקיץ של הכנסת שיחל ב־1 במאי. הוא לא ציין שהחקיקה תיגנז והציע לחזור למשא ומתן בבית הנשיא. 

הפגנת הימין בעד המהפכה המשפטית בתל אביב, 30 במרץ 023 (צילום: Erik Marmor/Flash90)
הפגנת הימין בעד המהפכה המשפטית. תל אביב, 30 במרץ 2023 (צילום: Erik Marmor/Flash90)

בשעות הערב כונסה הפגנת ימין ראשונה לתמיכה בהפיכה המשטרית. לפי ההערכות, הגיעו לצומת בסמוך לחניון הלאום בירושלים כ־30 אלף איש. בשעה 20:00 הודיע נתניהו כי החליט להשהות את ההצבעות

למוחרת, 28 במרץ, התפרסם כי שר המשפטים הבטיח לתומכים שהחקיקה תושלם בכנס הקיץ וכי עד אז בכוונתו ובכוונת הליכוד לגייס כמה שיותר תומכים לעצרות תמיכה ברחבי המדינה.

ביום חמישי, 30 במרץ, כמה ימים לפני תום כנס החורף של הכנסת, התקיימה הפגנת תמיכה בהפיכה המשטרית בתל אביב. עשרות־אלפים הגיעו לכיכר הבימה ולאחר מכן צעדו לחסום את איילון.

במוצאי שבת, 1 באפריל, התקיימו הפגנות נגד ההפיכה המשטרית ברחבי הארץ. לאזור קפלן בתל אביב הגיעו כ־165 אלף מפגינים. לפי הערכות, כ־120 אלף מפגינים נוספים קיימו עצרות ענק בכל רחבי המדינה – כ־40 אלף איש הפגינו בחיפה, 40 אלף איש בכפר סבא וכ־20 אלף איש בירושלים.

מפגינים מתחבקים במחאה נגד המהפכה המשפטית בתל אביב, 16 במרץ 2023 (צילום: AP Photo/Ohad Zwigenberg)
מפגינים מתחבקים במחאה נגד המהפכה המשפטית בתל אביב, 16 במרץ 2023 (צילום: AP Photo/Ohad Zwigenberg)

במוצאי שבת, 1 באפריל, התקיימו הפגנות נגד ההפיכה המשטרית ברחבי הארץ. לאזור קפלן בתל אביב הגיעו כ־165 אלף מפגינים. לפי הערכות, כ־120 אלף מפגינים נוספים קיימו עצרות ענק בכל רחבי המדינה

עוד 3,357 מילים
סגירה