"בגלל ההתעמרות אני מטופלת אצל פסיכיאטר"

פרסום ראשון שוב התעמרות קשה ברכבת ישראל: השופטת שמונתה כבודקת חיצונית בעקבות חשיפות זמן ישראל קובעת כי מנהלת מחלקה סבלה מ"סביבת עבודה עוינת" מצד מנהליה, שהפגינו "התנהלות לא ראויה" ● "לעובדת לא היה כל סיכוי, ולו הקלוש ביותר", כותבת השופטת בדוח הסיכום של הבדיקה ● המתלוננת: "יש מעליי עננה שחורה. נפגעתי תדמיתית ונפשית" ● רכבת ישראל: "בשל צנעת הפרט לא נוכל להתייחס"

אילוסטרציה: רכבת ישראל (צילום: Hadas Parush/Flash90)
Hadas Parush/Flash90
אילוסטרציה: רכבת ישראל

שוב התעמרות ברכבת ישראל: תלונה קשה על התעמרות מתמשכת נגד מנהלת מחלקה צעירה מצד מנהלים בכירים ברכבת ישראל נבדקה לאחרונה על־ידי השופטת החיצונית דינה אפרתי, שמונתה לטפל בנגע ההתעמרות בחברה הממשלתית בעקבות חשיפות זמן ישראל.

השופטת אפרתי בדקה את התלונה שהוגשה נגד שני מנהלים בכירים בחטיבת המטענים – יורי מורוזוב, סמנכ"ל חטיבת המטענים; וצפריר בן שטרית, מ"מ מנהל אגף שינוע מטענים – ומצאה כי היא מוצדקת. לפי הממצאים, העובדת סבלה מ"סביבת עבודה עוינת", שמנעה ממנה לבצע את תפקידה.

השופטת אפרתי אף כללה שורה של המלצות מעשיות להנהלה שנועדו להקטין את הפגיעה המתמשכת בעובדת, להקל עליה מקצועית בעתיד ולסייע לה בהתמודדות עם ההשלכות הנפשיות של ההתעמרות. כמו כן, השופטת ממליצה לפעול משמעתית נגד המנהלים בהתאם לנהלים הפנימיים של הרכבת, כדי למנוע הישנות מקרים דומים בעתיד.

השופטת אפרתי מונתה בעקבות שרשרת תחקירים של זמן ישראל, שחשפו תרבות מתמשכת של התעמרות והשפלה באגף משאבי אנוש של החברה מצד סמנכ"לית משאבי אנוש ורד פרוינד, שבינתיים נאלצה להתפטר מתפקידה.

רכבת ישראל. אילוסטרציה (צילום: iStock)
רכבת ישראל. אילוסטרציה (צילום: iStock)

"במשך שנה שלמה הוקטנתי, הושפלתי ברבים בשיחות שבעל־פה ובכתב, נבדקתי בדקדקנות יתרה באופן קבוע ושיטתי בכל תחום, אישי ומקצועי", כתבה בתלונתה

עשרות עובדים התלוננו אז על יחס משפיל, צעקות, פגיעה בכבודם ובמעמדם ועוד. דוח חיצוני שנכתב בנושא אף טויח ונגנז. אולם, חשיפת זמן ישראל חייבה את ההנהלה ואת רשות החברות להיפרד מפרוינד ולמנות שופטת לתפקיד בודקת חיצונית ובלתי תלויה של תלונות עתידיות.

תלונת המתלוננת (השם המלא שמור במערכת), שמשמשת כמנהלת מחלקה באגף המטענים של החברה, הוגשה נגד מורוזוב ובן שטרית בדצמבר האחרון בתום כשנה של מאבק, שהחל עם מינויה לתפקיד בו זכתה במכרז. בתלונה שטחה המנהלת שורה של אירועים שנועדו לפגוע בה, במעמדה, בתנאי עבודתה, בשמה הטוב, ביחסיה עם שאר העובדים וביציבותה הנפשית.

"במשך שנה שלמה הוקטנתי, הושפלתי ברבים בשיחות שבעל־פה ובכתב, נבדקתי בדקדקנות יתרה באופן קבוע ושיטתי בכל תחום, אישי ומקצועי", כתבה בתלונתה. "הוכפשתי בתוך החטיבה ומחוצה לה, מול קולגות שלי בתחום. כבודי נפגע, המקצועיות שלי נרמסה בפני כל עובדי החטיבה בתפעול ובמטה".

המנהלת, שקודמה, כאמור, שנה קודם לכן לתפקיד מנהלת מחלקה אחרי שזכתה במכרז פנימי, טוענת כי המקור להתנהגות הפוגענית מצד מנהליה היה חוסר שביעות רצונם מזכייתה בקידום, על אף שזכתה בו כדין. "מאז כניסתי לתפקיד אני חווה העסקה פוגענית שאין כמותה, משל עשו לי טובה שאני בתפקיד אליו נבחרתי באמצעות מכרז בו עברתי את כל שלבי הקבלה".

רכבת ישראל. אילוסטרציה (צילום: הדס פרוש/פלאש 90)
רכבת ישראל. אילוסטרציה (צילום: הדס פרוש/פלאש 90)

"מאז כניסתי לתפקיד אני חווה העסקה פוגענית שאין כמותה, משל עשו לי טובה שאני בתפקיד אליו נבחרתי באמצעות מכרז בו עברתי את כל שלבי הקבלה"

העובדת מתארת כמה אירועי התנכלות מכוונת, לטענתה, ביניהם: עיכוב במינוי הקבע; פגיעה פתאומית בציוני התפקוד, שהפכו מציונים גבוהים של 9–10 לבינוניים; שיחת בירור על נוהלי לקיחת רכב למשימת שטח שהפכה, לטענתה, למעין משפט שדה; מידור מישיבות הנהלה, קבוצות וטסאפ מקצועיות ואף מאירועים חברתיים כמו "הרמת כוסית"; איסור נסיעה למתחמים שונים, צעד שלטענתה מנע ממנה לבצע את תפקידה כראוי; ואף ניסיונות להחרימה.

העובדת טוענת כי בחודשים האחרונים היא הפכה דה פקטו לחסרת מעש, תפקידה רוקן מתוכן והיא נותרה ללא סמכות וללא אחריות. כתוצאה מכך, היא חוותה מצבים קשים של פגיעה נפשית. "מאז שרוקנו אותי מהתפקיד וסגרו לי הרשאות אני הספקתי לעבור התקף חרדה במקום העבודה", טענה באוזני חבריה.

"אני מטופלת אצל פסיכיאטר בגלל כל המשבר הזה ונוטלת כדורי הרגעה על בסיס קבוע. מעובדת מצטיינת, חרוצה ומחוזרת הפכתי לעובדת שמוטלת מעליה 'עננה שחורה'. מזה ארבעה חודשים אני מגיעה מדי בוקר למשרד ולא עושה כלום עד לסיום יום העבודה. הביטחון העצמי שלי נפגע, נפגעתי תדמיתית, מקצועית, נפשית וחברתית".

העובדת התלוננה בתוך הרכבת במשך תקופה ארוכה בפני הממונים עליה, לפני שפנתה בתלונה רשמית אל השופטת אפרתי. לטענתה, היא זכתה בתגובות מזלזלות בלבד.

אילוסטרציה: רכבת ישראל (צילום: Hadas Parush/Flash90)
אילוסטרציה: רכבת ישראל (צילום: Hadas Parush/Flash90)

"מזה ארבעה חודשים אני מגיעה מדי בוקר למשרד ולא עושה כלום עד לסיום יום העבודה. הביטחון העצמי שלי נפגע, נפגעתי תדמיתית, מקצועית, נפשית וחברתית"

השופטת: "לא היה לה כל סיכוי"

הסיכום וההמלצות של הבודקת החיצונית הועברו אל העובדת ואל מנכ"ל החברה מיכה מייקסנר. במסמך זה מבקרת השופטת בחריפות את שני המנהלים המדוברים וקובעת באופן נחרץ כי העובדת הייתה נתונה במערכת מתעמרת:

לאחר שבחנתי את העדויות והראיות שהובאו בפניי, תוך בחינת טענותיה של המתלוננת כמכלול וראיית התמונה השלמה, הגעתי למסקנה כי בסביבת העבודה שבה נדרשה לפעול ולהוכיח את עצמה, במהלך תקופת הניסיון, לא היה לה כל סיכוי, ולו הקלוש ביותר, לממש את פרי זכייתה במכרז בהגינות, בתום לב ובאופן כן ואמיתי.

השופטת בדימוס דינה אפרתי (צילום: אתר הרשות השופטת)
השופטת בדימוס דינה אפרתי (צילום: אתר הרשות השופטת)

עוד מוצאת השופטת כי סביבת העבודה שבה הייתה נתונה המתלוננת חשפה אותה "באופן מתמשך חוזר ונשנה לניטור, בקרה ודקדקנות יתר, הטלת האשמות בלתי מבוססות והעצמת אירועים".

השופטת קובעת כי מדובר ב"סביבת עבודה עוינת שיש בה לפגוע ביכולותו של העובד לבצע את תפקידו ולהצליח בעבודה. סביבת עבודה עוינת זו נגרמה בשל התנהלותם הלא ראויה של (המנהלים) מורוזוב ובן שטרית" (ההדגשות במקור, א"ה).

השופטת לא מסתפקת במסקנות הקשות ומפרטת את הפעולות שההנהלה מחויבת לבצע כדי לשפר את מצב העובדת, שהייתה נתונה להתעמרות – ולפצות אותה על הזמן שחלף:

מומלץ כי הרכבת תעשה מאמץ לתיקון הפגיעה באופן שתינתן למתלוננת האפשרות להשתלב בתפקיד, ברמת המשרה והדרגה וכן יתאפשר לה לגשת למכרזים ללא המגבלה של 'ותק של שנתיים לפחות בתפקיד הנוכחי'.

עוד ממליצה השופטת כי למתלוננת, שכאמור סובלת לטענתה מפגיעה נפשית מתמשכת, "תינתן מעטפת תומכת בהקשר הרפואי/נפשי". בנוגע לשני המנהלים נשואי התלונה, מורה השופטת להנהלת הרכבת לנקוט "בצעדים המתחייבים נגד מי מהגורמים המעורבים (מורוזוב ובן שטרית) […] על פי האמור בנוהל התעמרות בעבודה (של החברה)".

נוהל זה, שפורסם אף הוא בעקבות חשיפות זמן ישראל על התעמרות מתמשכת בחברה, ממליץ על "רישום הערה בתיק האישי של מי מהגורמים המעורבים", וכן על "פתיחה בהליכים משמעתיים" כנגד המתעמר במקרים שבהם "היה ונמצא כי התקיימה התעמרות". כמו כן ממליץ הנוהל "במקרים חריגים (על) הרחקת הנילון מהמתלונן".

מנכ"ל רכבת ישראל מיכה מייקסנר (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
מנכ"ל רכבת ישראל מיכה מייקסנר (צילום: יונתן זינדל, פלאש90)

פנינו לתגובת רכבת ישראל ולתגובת שני המנהלים. מרכבת ישראל נמסר: "מזה למעלה משנה, כל תלונה של עובד או עובדת ברכבת ישראל בנוגע לחשש להתעמרות נבדקת על־ידי השופטת (בדימוס) דינה אפרתי, ובהתאם למסקנותיה מטופלת על־ידי הנהלת החברה. בשל צנעת הפרט, אין בכוונת החברה להתייחס לנושאים פרטניים הנוגעים לעובדיה בתקשורת".

"מזה למעלה משנה כל תלונה של עובד או עובדת ברכבת ישראל בנוגע לחשש להתעמרות נבדקת על־ידי השופטת (בדימוס) דינה אפרתי, ובהתאם למסקנותיה מטופלת ע"י ההנהלה"

עוד 932 מילים
סגירה