הגדלת מנחת הבונים אושרה כמעט באופן מלא

תחקיר זמן ישראל רשות הכיבוי כבר אישרה שאין צורך בהארכת מסלול התעופה ליד חוף הבונים והמועצה האזורית ביקשה לבטלו – אבל בגלל חלמאות וכניעה ליזם פרטי ולרכבת ישראל, שדה התעופה הפרטי והענק יוקם בכל זאת, למגינת ליבם של התושבים ● "ראש המועצה ניסה לעשות 'פליק־פלאק' ועל החובבנות הזאת הציבור ישלם את המחיר" ● המועצה האזורית: "ראש המועצה הביא למתווה השומר על האינטרסים הציבוריים"

מבט מהאוויר על אזור מנחת הבונים (צילום: עמוד הפייסבק "צניחה חופשית פרדייב")
עמוד הפייסבק "צניחה חופשית פרדייב"
מבט מהאוויר על אזור מנחת הבונים

המועצה האזורית חוף הכרמל – שבעבר שילבה זרועות עם יזם פרטי להקמת שדה תעופה בהליך בעייתי ועל בסיס נתונים וצרכים מסולפים, ואז חזרה בה וביקשה לבטל את התוכנית – כשלה להעביר את התוכניות החדשות שרצתה, ונמל התעופה ליד חוף הבונים יקום בכל זאת במלואו, לפחות זמנית, עם מסלול ענק באורך של כ־1,860 מטר.

זאת, כפי שכבר נחשף בשורת תחקירים בזמן ישראל, אף שעל פניו אין בכלל צורך ציבורי במסלול ארוך שכזה והוא נושא בחובו פגיעה מיותרת בסביבה ובתושבים. להחלטה הזאת, שהתקבלה לאחרונה במליאת המועצה בהליך חפוז, תתווסף התחייבות שחלקו הצפוני של המסלול, כ־300 מטרים, יפורק בעתיד, אחרי סיום הליך פרויקט החִשמול של רכבת ישראל באיזור.

במטה המאבק נגד שדה התעופה מאשימים את המועצה בחלמאות ובכניעה לאיומי התביעה שהגישו רכבת ישראל והיזם. "אם יוקם המסלול במלואו כפי שמסתמן כעת מהחלטת המליאה, אני לא מאמין שיהרסו אותו בעתיד", אומר לזמן ישראל חבר המליאה אלחנן שוורץ.

שוורץ, שמתמודד בימים אלה על ראשות המועצה ומוביל בשנתיים האחרונות את התנגדות התושבים להקמת שדה התעופה, הודר מחלק מהדיונים האחרונים סביב פיאסקו שדה התעופה. לטענתו, מדובר בניסיון להחניק את הקולות המתנגדים לתוכנית.

השלט החדש לכיוון מנחת הבונים עם הסמל המכווין ל"שדה תעופה"
שלט לכיוון מנחת הבונים עם הסמל המכווין ל"שדה תעופה"

"בגלל המחסור בשטחי תעופה אחרי סגירת שדה דב והסגירה הצפויה של הנמל בהרצליה, תמיד יבוא הגורם הממשלתי שילביש על המסלול הזה צרכים חדשים – וועדות התכנון יזרמו איתו"

"אחרי שיסיימו להקים את המסלול עם כל התשתיות, יוקם בחוף הכרמל נמל תעופה לכל דבר וקשה לי לראות שיהרסו חלקים ממנו בדיעבד", אומר שוורץ.

"בגלל המחסור בשטחי תעופה אחרי סגירת שדה דב והסגירה הצפויה של הנמל בהרצליה, תמיד יבוא הגורם הממשלתי – בין אם משרד הביטחון או רשות התעופה האזרחית – שילביש על המסלול הזה צרכים חדשים – וועדות התכנון יזרמו איתו. אנחנו עדים לכניעה מוחלטת של המועצה לאיומי רכבת ישראל והיזם ולעבודת מטה מאוד מרושלת, שהביאה לתוצאות לא טובות עד היום".

ראש המועצה האזורית חוף הכרמל אסיף איזק דווקא מתפאר בהחלטה בפרסומי המועצה, ובתגובה שניתנה לזמן ישראל מבהיר כי מדובר בהישג: "ראש המועצה הוביל הסכמה רחבה על מתווה אשר מגן על האינטרסים הציבוריים בחוף הכרמל […] ומקצר את אורך המסלול שאושר ב־2017", מסר.

בתגובתה מבהירה המועצה כי פירוק 300 המטרים הצפוניים של המנחת "תובטח על־ידי המועצה בעזרת מתן הוראות מפורשות (כולל פירוק והזזת המסלול הזמני) בהיתרי הבנייה עצמם" (התגובה המלאה בהמשך).

רכבת עוברת ליד מנחת הבונים (צילום: גלבוע צילום אווירי וקרקעי, צילום מסך)
רכבת עוברת ליד מנחת הבונים (צילום: גלבוע צילום אווירי וקרקעי, צילום מסך)

תסבוכת מיותרת בין הרשויות

המימרה המפורסמת "אבן שטיפש אחד זורק לבאר, גם אלף חכמים לא יצליחו להוציא אותה", מקבלת משנה תוקף בפרשת מנחת הבונים. ה"פליק־פלאקים" סביב נמל התעופה הפרטי ההולך ומתנפח של חברת "פרדייב" נמשכים כבר שנים – ומהווים משל מרתק ומוזר לאופן העקום שבו מתקבלות החלטות בישראל על הקמת תשתיות ענק ועל חוסר היכולת של הרשויות ליישב בין אינטרס ציבורי לבין אינטרסים פרטיים, או אפילו לבדוק עובדות פשוטות.

ב־2017 (ושוב ב־2019) חברה המועצה האזורית ליזם פרטי כדי להרחיב פי 2.5 באורכו (ופי חמישה בממדיו) מנחת זעיר ששימש לצניחה חופשית, בעיקר בסופי השבוע.

היזם הפרטי, דן מוקדי, מקורב ותורם של ראשי המועצה, הנוכחי והקודם, הצליח לשכנע את רשויות המדינה השונות לתמוך בהארכת מסלול הפרטי או להימנע מהתנגדות לו, על בסיס ההנחה שהמנחת החדש יתרום למלחמה בשרפות הכרמל. המועצה הצביעה כמיקשה אחת אחרי דיון קצרצר, ורשויות התכנון זרמו.

אולם, כפי שנחשף בזמן ישראל לפני כשנה, טייסת הכיבוי כלל לא הייתה בתמונה; המנחת לא אמור לשמש לצורכי כיבוי – לא בשגרה ולא בחירום – וכיבוי החירום בצפון מכוסה על־ידי שדות התעופה במגידו וברמת דוד.

מטוס כיבוי מסוג "אייר טרקטור" מסייע בכיבוי שרפה במושב אבן ספיר, 4 ביוני 2019 (צילום: Noam Revkin Fenton/Flash90)
אילוסטרציה: מטוס כיבוי מסוג "אייר טרקטור", 4 ביוני 2019 (צילום: Noam Revkin Fenton/Flash90)

מאז חשיפת זמן ישראל, חזרו והבהירו כל גורמי הכיבוי הרשמיים – גם בדיוני המועצה האזורית וגם בדיוני ועדת התכנון האזורית – כי הארכת המסלול אינה נדרשת לצורכי כיבוי

במילים אחרות: מליאת המועצה וועדות התכנון קיבלו החלטה על בסיס מידע כוזב, או לכל היותר מטעה. מאז חשיפת זמן ישראל, חזרו והבהירו כל גורמי הכיבוי הרשמיים – גם בדיוני המועצה האזורית וגם בדיוני ועדת התכנון האזורית – כי הארכת המסלול אינה נדרשת לצורכי כיבוי וכי אין בכוונתם או בתוכניותיהם לעשות שימוש, בחירום או בשגרה, במנחת הפרטי.

בנובמבר האחרון החליט ראש המועצה אסיף איזק לבצע תפנית של 180 מעלות בעמדתו והכריז על כוונת המועצה לבטל את התוכנית להקמת השדה העצום שהעבירה ביחד עם היזם, ולהעביר תוכנית בניין עיר חדשה (תב"ע), שתחזור למסלול צנוע של 900 מטרים בלבד, בדומה לאורכו היום.

ההחלטה הזאת התקבלה בעקבות חוות דעת שהגיש למועצה נציב כבאות ראשי. לפיה, אכן אין צורך בשדה המוגדל למטרות הכיבוי. בכך, למעשה, הכירו המועצה והעומד בראשה כי התוכנית שקודמה על ידיהם במשך שנים היתה מיותרת, פגעה שלא לצורך בסביבה וחשפה את תושבי האזור למפגעים של רעש שלא לצורך. לו הבדיקה הזאת הייתה מתבצעת בזמן אמת, יתכן שכל הסאגה הייתה נחסכת.

אך היזם, ובעיקר רכבת ישראל, לא אהבו את ההחלטה. רכבת ישראל ממתינה להזזת המנחת הקיים כעת ממקומו הנוכחי כדי להתקדם בפרויקט החשמול. לפיכך, הסכימה בעבר, ואף חתמה עם היזם על הסכם, למימון וביצוע מלא של העתקת המנחת צפונה. עכשיו, לנוכח החלטת המועצה להתנגד להקמת המקטע הצפוני, נותרה הרכבת ללא היתרי הבנייה והתריעה מפני עיכוב ביצוע החשמול.

עבודות רכבת ישראל במנחת הבונים (צילום: גלבוע צילום אווירי וקרקעי, צילום מסך)
עבודות רכבת ישראל במנחת הבונים (צילום: גלבוע צילום אווירי וקרקעי, צילום מסך)

לא פחות משלושה מכתבי איום נשלחו מרכבת ישראל אל המועצה ונגד העומדים בראשה, שם טענו כי יתבעו מהם את נזקי עיכוב פרויקט החשמול בבית המשפט

בשלב הזה זרמו בחודשים האחרונים האיומים המשפטיים. לא פחות משלושה מכתבי איום נשלחו מרכבת ישראל אל המועצה ונגד העומדים בראשה, שם טענו כי יתבעו מהם את נזקי עיכוב החשמול בבית המשפט.

משרד הבטחון: יש "צרכים מבצעיים"

לדיון המחודש בהגשת תוכנית בניין עיר (תב"ע) חדשה לקיצור המסלול בוועדת התכנון בחודש שעבר הגיעה המועצה האזורית קרחת מכאן ומכאן – לא מוכנה עם תוכנית חליפית, כשמולה מאוגדים הרשויות השונות, אליהן הצטרף גם משרד הביטחון בחוות דעת מעורפלת.

לפי משרד הביטחון, "התוכנית המאפשרת את הארכת המסלול תאפשר שימוש במטוסים גדולים יותר ובכך יתאפשר לצה"ל לקיים פעילות שתדמה בצורה טובה יותר את הפעילות המבצעית, ותגביר את מוכנותו למשימותיו השונות".

חוות הדעת לא כללה פירוט כלשהו של ה"צרכים המבצעיים", ולא התייחסה לאירוניה – צה"ל הגדול זקוק להגדלת מנחת של אדם פרטי לחלוטין כדי להכשיר בעתיד יחידות מבצעיות? בעבר אישר היזם כי הוא במגעים לעיסקאות עם תעשיות ביטחוניות, ללא פירוט.

אסיף איזק בקמפיין הבחירות שפרסם בפייסבוק לראשות מועצת חוף הכרמל, 2018 (צילום: מתוך סרטון הקמפיין של אסיף איזק)
אסיף איזק בקמפיין הבחירות שפרסם בפייסבוק לראשות מועצת חוף הכרמל, 2018 (צילום: מתוך סרטון הקמפיין של אסיף איזק)

מול משרד הביטחון ומול רכבת ישראל שתהתה (בצדק) מה פשר השינוי החד בעמדתה של המועצה – ניצבה המועצה לא מוכנה. היא אומנם הצטיידה בחוות דעת של חנן ליס, לשעבר סגן ראש מנהל התעופה האזרחית, שהיה שותף לדיונים בזמן אמת בין הרכבת למנחת הבונים, ושהבהיר כי אין כל צורך במנחת של יותר מ־1,180 מטרים כדי לאפשר למטוסי הכיבוי לפעול מתוכו.

אלא שחוות הדעת הזאת הפכה לתיאורטית מהרגע שהובהר כי המנחת לא אמור כלל לשמש לצורכי כיבוי, וכי כל ההצהרות בעניין נעשו ללא בדיקה ועל בסיס נתונים מסולפים.

בעקבות הדיון בוועדת התכנון – ומול האופציה לגנוז באופן מלא את ביטול הארכת המנחת – נאלץ ראש המועצה לשלוף הצעת פשרה, לפיה יתקיים "שולחן עגול" בין הרשויות

למרבה האירוניה הבלתי נגמרת בסיפור הזה – כשליס הביע הסתייגות בזמן אמת מהמנחת ותיאר את ההיסטוריה המעוותת של הארכתו, הוא בכלל זכה באיום בתביעת השתקה מצד היזם, אותו יזם שהמועצה שותפה לו בהקמת שדה התעופה. עכשיו, כשנוח, מתקשטת המועצה בחוות דעתו.

בעקבות הדיון בוועדת התכנון – ומול האופציה לגנוז באופן מלא את ביטול הארכת המנחת – נאלץ ראש המועצה לשלוף הצעת פשרה, לפיה יתקיים "שולחן עגול" בין הרשויות, וכך נולדה הפשרה: יוקם כעת מנחת באורך 1,860 מטרים, מתוכם יוותרו 1,540 מטרים לאחר הריסה. כ־350 מטרים מתוכם יוגדרו כ"רצועת חירום".

דן מוקדי וראש מועצה אזורית חוף הכרמל, כרמל סלע ז"ל (צילום: מתוך הפייסבוק של כרמל סלע ז"ל)
דן מוקדי לצד ראש מועצה אזורית חוף הכרמל לשעבר כרמל סלע (צילום: מתוך עמוד הפייסבוק של כרמל סלע ז"ל)

ומה לגבי התשתיות הגדולות? מתקני הדלק? שטחי המעבר? החניונים? הכול יוקם כמתוכנן. המועצה והעומד בראשה מודים בתגובתם הרשמית כי נדחקו עם הגב אל הקיר בדיוני הוועדה המחוזית. "הוועדה המחוזית (הייתה) כפסע מלהחליט על דחיית בקשת המועצה, והותרת האורך המאושר למנחת על 1,800 מטר.

"לפיכך, על מנת להימנע מהחלטה כזו של הוועדה, ולצורך שמירה על האינטרס העיקרי של תושבות ותושבי חוף הכרמל – והוא מניעת הקמת שדה תעופה בחוף הכרמל – יזם ראש המועצה אסיף איזק ישיבת 'שולחן עגול' של כלל הגורמים הרלוונטיים, כדי לנסות ולהגיע להסכמות שייקחו בחשבון את כלל הצרכים, החששות והרצונות של הצדדים כולם".

המועצה גורסת כי בהצעת הפשרה שהתקבלה היא מנעה הקמת שדה תעופה בחוף הכרמל. אלא שכותרת הבקשה החדשה להיתרי הבנייה נקרא "נמל תעופה", שחור על גבי לבן

ועכשיו לטרמינולוגיה המתעתעת: המועצה גורסת כי בהצעת הפשרה שהתקבלה היא מנעה הקמת שדה תעופה בחוף הכרמל. אלא שכותרת הבקשה החדשה להיתרי הבנייה נקרא "נמל תעופה", שחור על גבי לבן. ומשום מה, צורכי הכיבוי – שכבר נדחו על־ידי כולם – עושים קאמבק בהודעת המועצה, שמצהירה כי המתווה החדש "יאפשר מתן מענה מיטבי לאירועי שרפה בכרמל".

"אם המועצה הייתה מתכוננת כראוי לקראת הדיונים בוועדת התכנון האזורית, היא הייתה יכולה לפתוח בתהליך הידברות מול היזם כבר בעת קבלת ההחלטה לבטל את הארכת המסלול", אומר שוורץ. "אפשר היה לבוא עם הסכמות. במקום זה הגיעו עם מעט מאוד מידע וחומר רלוונטי – ומול חוות דעת קצרצרה ואפופת סודיות של משרד הביטחון והלוחמנות של הרכבת לא היה להם סיכוי.

עבודות רכבת ישראל במנחת הבונים (צילום: גלבוע צילום אווירי וקרקעי, צילום מסך)
עבודות רכבת ישראל במנחת הבונים (צילום: גלבוע צילום אווירי וקרקעי, צילום מסך)

"ראש המועצה ניסה לעשות 'פליק־פלאק' וחשב שזה יצליח לו, אבל בסוף הם הגיעו לוועדת התכנון האזורית בצורה מאוד חובבנית. המועצה מנסה לשווק את זה כהישג גדול, אבל לא ברור לי מה ההישג. בפועל חזרנו אחורה לשדה תעופה".

"הסכמות שייקחו בחשבון את כלל הצרכים"

מהמועצה האזורית חוף הכרמל נמסר בתגובה: "לאחר עבודת מטה יסודית של למעלה משנה, החליטה המליאה, בהמלצת 'צוות המנחת', על פנייה לוועדה המחוזית לתכנון ובנייה כדי לפעול לביטול הארכת המנחת והשארתו באורכו הנוכחי.

"בישיבת הוועדה המחוזית נכחו נבחרי הציבור מחוף הכרמל וכן תושבות ותושבים, שהשמיעו את דבריהם בפני הוועדה. חוות הדעת של המועצה נכתבה והוצגה על־ידי חנן ליס, לשעבר בכיר ברשות התעופה האזרחית, שקבע כי אורך המסלול הנדרש במנחת הבונים בשביל לספק פתרון מיטבי לאירועים עתידיים של שריפה בכרמל הינו 1,184 מטרים.

"בישיבה הוצגה גם עמדת משרד הביטחון וכלל הגורמים הנוספים שהשתתפו בישיבה (משרד התחבורה, רשות התעופה האזרחית ועוד) – והוועדה המחוזית הייתה כפסע מלהחליט על דחיית בקשת המועצה, והותרת האורך המאושר למנחת על 1,800 מטרים.

ראש מועצה אזורית חוף הכרמל אסיף איזק (צילום: דוברות מועצה אזורית חוף הכרמל)
ראש מועצה אזורית חוף הכרמל אסיף איזק (צילום: דוברות מועצה אזורית חוף הכרמל)

"כדי להימנע מהחלטה כזו של הוועדה, ולצורך שמירה על האינטרס העיקרי של תושבות ותושבי חוף הכרמל – והוא מניעת הקמת שדה תעופה בחוף הכרמל – יזם ראש המועצה אסיף איזק ישיבת 'שולחן עגול' של כלל הגורמים הרלוונטיים, כדי לנסות ולהגיע להסכמות שייקחו בחשבון את כלל הצרכים, החששות והרצונות של הצדדים כולם.

"הערובה לקיום בפועל של הכתוב תובטח על־ידי המועצה הן על־ידי מתן הוראות מפורשות (כולל פירוק והזזת המסלול הזמני) בהיתרי הבנייה עצמם והן על־ידי שמירת השימושים והתכליות בתב"ע החדשה"

"קודם לישיבת השולחן העגול כינס ראש המועצה ישיבה של 'צוות מנחת הבונים' – שמינתה המליאה – כדי להסכים על העקרונות והדגשים מצד המועצה למשא ומתן. הצוות אישר את הדברים ברוב קולות (תשעה מול אחד), ולאחר מכן אישרה אותם גם הנהלת המועצה (חברי/ות מליאה נוספים).

"בישיבת השולחן העגול השתתפו כלל הגופים הרלוונטיים (משרד הביטחון, רת"א, כב"א, רמ"י, רכבת ישראל, חברת פרדייב והמועצה), וראש המועצה הוביל הסכמה רחבה על מתווה אשר מגן על האינטרסים הציבוריים בחוף הכרמל: גם מקצר את אורך המסלול שאושר ב־2017, כך שיאפשר מתן מענה מיטבי לאירועי שרפה בכרמל, גם מקצה את יתרת הקרקע למועצה, כך שלא תתאפשר הארכה עתידית של המסלול, וגם כולל השבת אדמות חקלאיות לקיבוץ נווה ים.

"הערובה לקיום בפועל של הכתוב במתווה המוסכם, תובטח על־ידי המועצה הן על־ידי מתן הוראות מפורשות (כולל פירוק והזזת המסלול הזמני) בהיתרי הבנייה עצמם, וכן על־ידי שמירת השימושים והתכליות בתב"ע החדשה שתתוכנן, כך שכל עבירה על השימושים המצויינים תהווה עבירה על חוק התכנון והבנייה, שהינה עבירה פלילית".

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
משרד התחבורה מתנהג כמו יזם נדל"ן ובפעל הוא חיסל את שדה דב ובעתיד את השדה בהרצליה. הבעיה, אין שדה לתעופה הקלה במרכז הארץ. רוב הציבור חושב שתעופה קלה זה תחביב של כל מיני עשירים או משוגעים... המשך קריאה

משרד התחבורה מתנהג כמו יזם נדל"ן ובפעל הוא חיסל את שדה דב ובעתיד את השדה בהרצליה. הבעיה, אין שדה לתעופה הקלה במרכז הארץ.
רוב הציבור חושב שתעופה קלה זה תחביב של כל מיני עשירים או משוגעים לטיסה.
אבל התעופה הקלה משמשת למגוון צרכים במשק הישראלי. רק הנושא של טיסות צילום ומיפוי בעזרת התוצרים שלהם מצדיק הפעלת שדה כזה. אז במקום שמשרד התחבורה ימצא פתרון, כוחות השוק עושים זאת בצורה שהיא בטח פחות טובה.

עוד 1,724 מילים ו-1 תגובות
סגירה