המחאה נגד ההפיכה המשטרית בתל אביב, 15 ביולי 2023 (צילום: AP Photo/Ariel Schalit)
AP Photo/Ariel Schalit

המחאה נגד ההפיכה מתגלגלת למלחמה על השלטון המקומי

ארגוני המחאה נגד ההפיכה מעוניינים לתרגם את ההצלחה בבחירות ללשכת עורכי הדין גם לבחירות לרשויות המקומיות ● שתי יוזמות חדשות מציעות להקים ברית חדשה, שתגן על הערכים החילוניים ותקדם מועמדים שיקדמו חוזה חברתי־חוקתי חדש ● המטרה היא לבנות תשתית ארגונית לטווח ארוך ולהכניס כמה שיותר נציגים ליברליים למועצות השונות ● פרשנות

השבוע, באלפי קבוצות מחאה נגד ההפיכה המשטרית, הועברה ההודעה הבאה:

"שימו ❤️ זה חשוב!!! הירשמו עכשיו לתפקיד מזכיר.ת קלפי. הקדימו בהפתעה את הדדליין להגשת מועמדות לתפקיד מזכיר.ה קלפי לבחירות המוניציפאליות: הוא היה אמור להיות עד 24/8 ושרירותית – לא ברור איך – הקדימו ל־8/8, יום שלישי הקרוב! לינק להירשם".

ארגוני המחאה דוחפים תומכים ופעילים להירשם לתפקיד מזכירי הקלפיות. מזכירי הקלפי אמונים על הניהול התקין של עבודת ועדת הקלפי ביום בחירות. בבחירות הכלליות, מפלגות רבות שולחות את אנשיהן להירשם לתפקידים הללו כדי שיהיה להן פיקוח נוסף בקלפיות ברחבי הארץ.

החשש מפני שינוי המועדים, כפי שנאמר בהודעה לעיל, הובהר במהרה. כששר הפנים משה ארבל הבין שנעשה שינוי שלא באישורו – הוא הזיז בחזרה את תאריך הרישום האחרון ל־24 באוגוסט. מההודעה לעיל, אפשר להבין שהריצה להירשם לתפקידי מזכירי קלפי היא רק הפרומו.

הצלחה בבחירות והשפעה פוליטית משיגים בעבודה אפורה ומרוכזת. ארגוני המחאה מתכוונים לרכז את כוחם בבחירות המקומיות ובתכנון ההפגנות הארציות, ימי השיבוש והפעלת לחצים שונים על השלטון המרכזי בישראל.

כנס חירום של צוותי רפואה נגד המהפכה המשפטית, 25 ביולי 2023 (צילום: Avshalom Sassoni/Flash90)
כנס חירום של צוותי רפואה נגד המהפכה המשפטית, 25 ביולי 2023 (צילום: Avshalom Sassoni/Flash90)

הלקח מקמפיין בכר נגד נווה

האירועים סביב הבחירות ללשכת עורכי הדין המחישו לפעילים את המשמעות של הכוח המאורגן, המסונכרן וחדור המטרה. אם בעבר שיעור ההשתתפות בבחירות ללשכה עמד על כ־28%, בבחירות שנערכו ב־20 ביוני 2023, הצביעו יותר מ־40%.

ברור שהכוח המניע במערכה ההיא היה זהות המועמד המזוהה עם הקואליציה – אפי נווה, עבריין מורשע. כך, במקום שהבחירות ייסובו על תקציבי כנס הלשכה לוועידה השנתית באילת או ועדות הבוררויות והאתיקה של הלשכה (למשל) – הפכו אותן למשאל על מהות המשטר הדמוקרטי.

לאור המודל הנ"ל, הבחירות לרשויות המקומיות, שיתקיימו ב־31 באוקטובר 2023, לא יהיו על מספר מגרשי המשחקים החדשים בעיר, המחסור במורים בתיכונים ו/או הטיפול בשמירת הסדר והניקיון – אלא על שמירת הערכים המשותפים לציבור הליברלי: מרחב ציבורי משותף ללא הפרדה, התנגדות לתכני אבי מעוז בבתי הספר, תחבורה ציבורית בשבת ועמידה על זכויות לקהילת הלהט"בק ונשים.

כבר בראשית ינואר 2023, עוד לפני שהופנם היקף ההפיכה המשטרית שהניח יריב לוין, הקואליציה התקוטטה עם ראשי ערים ועם הציבור הליברלי. ח"כ משה גפני איים במשיכת תקציבים; ח"כ אבי מעוז ניסה לצנזר תכנים; ו־170 ראשי רשויות יצאו בפומבי נגד השלטון המרכזי. מאז האירועים התגלגלו בעוצמות גדולות – והציבור הליברלי בישראל הפך למאורגן ולממוקד יותר.

תור להצבעה ללשכת עורכי הדין, 20 ביוני 2023 (צילום: לשכת עורכי הדין)
תור להצבעה ללשכת עורכי הדין, 20 ביוני 2023 (צילום: לשכת עורכי הדין)

קמפיין הרשויות המקומיות מורכב בהרבה מאשר התמודדות ממוקדת על ראשות לשכה של גוף מקצועי. קהל הבוחרים עצום, הנושאים מגוונים – והפריסה מקשה על ניהול הקמפיין

אולם, קמפיין הרשויות המקומיות מורכב בהרבה מאשר התמודדות ממוקדת על ראשות לשכה של גוף מקצועי. קהל הבוחרים עצום, הנושאים מגוונים – והפריסה הארצית מקשה על ניהול הקמפיין. בשלב הזה מובילים את המהלך שני רעיונות מרכזיים – האחד, ברית ערים ליברליות; השני, חוזה חדש להרצת מועמדים.

ברית ערים ליברליות

על מיזם ברית ערים ליברליות אחראים שני מרצים מאוניברסיטת רייכמן – ד"ר יובל קרניאל וד"ר נעם מנלה. הרעיון הוא ליצור קבוצה של ערים המאמינות בערכים ליברליים, שישמרו על הציבור המקומי מגחמות השלטון הדתי־שמרני.

קרניאל ומנלה לא מתכוונים להציג מועמדים מועדפים לבחירות ברשויות המקומיות אלא מעוניינים שראשי ערים ו/או מועמדים יתמכו באמנה שהם חיברו.

האמנה כוללת מחויבות ציבורית בתחומים רבים: שמירה על אורח חיים חופשי, ללא הבדלי דת, גזע, מין, מגדר או נטייה מינית; שמירה על שוויון מגדרי מלא; איסור קיום אירועים בהפרדה מגדרית; היעדר כפייה דתית, לרבות התחייבות לשירותים מקומיים כמו קבורה חילונית ונישואים חילוניים; התחייבות לחינוך הומניסטי ברוח מגילת העצמאות; תחבורה ציבורית בשבת ועוד.

ד"ר יובל קרניאל (צילום: מיכאל פרנקו)
ד"ר יובל קרניאל (צילום: מיכאל פרנקו)

האמנה כוללת מחויבות ציבורית בתחומים רבים: שמירה על אורח חיים חופשי; שמירה על שוויון מגדרי מלא; איסור קיום אירועים בהפרדה מגדרית; היעדר כפייה דתית; תחבורה ציבורית בשבת ועוד

קרניאל ומנלה ערכו מיפוי עירוני בהסתמך על תוצאות מערכת הבחירות לכנסת ה־25 וסיווגו את הרשויות הנוטות לצד הליברלי ואת אלה הנוטות לצד המסורתי־דתי בשיעור של 70% תמיכה ומעלה. לדבריהם, יש עשרות רשויות המזוהות עם הצד הליברלי – ערים כמו תל אביב, גבעתיים, הוד השרון, להבים, עומר, חיפה, טבעון, מודיעין, ראשון לציון, הרצליה, רעננה כפר סבא ועוד.

מנגד הם זיהו קבוצה של ערים החצויות בין ליברלים לשמרניים כמו נתניה, באר שבע, פתח תקווה ורחובות. הערים הללו לא יכללו בברית הערים הליברליות בשלב זה. באשר לערים שבהן קיים צביון מובהק של מעל ל־70% הנוטה לשמרנות ו/או חרדיות – ברור שהן יוכלו להקים בריתות מקבילות, כרצונן.

במה תבוא לידי ביטוי הברית בין הערים הליברליות?
"אנחנו שואפים לכך שהערים בברית יזדהו ככאלה ויעבדו כדי להבטיח אורח חיים חופשי עבור התושבים שלהן, בכל תחומי החיים. האתגר שלנו הוא לממש זאת כבר במערכת הבחירות הנוכחית ולפעול באופן דומה לפעולת הבחירות לראשות לשכת עורכי הדין. כלומר, לקרוא לאנשים להצביע על פי אורח החיים הליברלי – ולא לפי הצרכים המידיים המקומיים".

מה תעשו במידה שראש עיר או מועמד יזדהה במהלך הקמפיין כמי שחתום על האמנה שלכם אך לאחר הבחירות יקים קואליציה עם ש"ס, יהדות התורה ו/או עם גורמים שמרניים כמו הליכוד? 
"ראשית, ראשי ערים ומועמדים יהיו חייבים להזדהות עם האמנה שלנו.

מפגין מטעם "אחים לנשק" מנסה לשוחח עם חרדי באזור לשכת הגיוס בירושלים, 17 ביולי 2023 (צילום: Chaim Goldberg/Flash90)
מפגין מטעם "אחים לנשק" מנסה לשוחח עם חרדי באזור לשכת הגיוס בירושלים, 17 ביולי 2023 (צילום: Chaim Goldberg/Flash90)

"כמובן שיתכנו מתחזים, אבל אנחנו נתאמץ להחתים את מי שרציני – ובאמצעות שיח ציבורי להעלות את שיעור ההצבעה. כך אנחנו מצפים שיהיה יותר קשב לנושאים הליברליים"

"אם התכנים של האמנה לא יתאימו להם, כמו נושא התחבורה הציבורית בשבת או הכרה בזכויות להט"ב – הם לא יחתמו על כך ומן הסתם הציבור יידע מראש את העמדות שלהם בנושא הזה.

"כלומר, באמנה שלנו יש עקרונות שהם לא מובנים מאליהם ולא פשוטים עבור חלק מהם. שנית, כמובן שיתכנו מתחזים, אבל אנחנו נתאמץ להחתים את מי שרציני – ובאמצעות שיח ציבורי להעלות את שיעור ההצבעה.

"בבחירות המקומיות שיעור ההצבעה נמוך יחסית, אבל באמצעות מעורבות והעלאת שיעור ההצבעה אנחנו מצפים שיהיה יותר קשב לנושאים הליברליים, בערים המזוהות ככאלה".

מה יקרה עם התושבים הליברליים הגרים בערים שאינן כאלה?
"אנחנו לא נפקיר אותם, אלא נציע גם להם שירותים באמצעות ברית הערים הליברליות. השירותים שיוצעו להם יהיו מסוג של חתונות אזרחיות, שירותים לציבור להט"ב וגם קבורה חילונית, שירותי תרבות וספורט".

ארכיון: הפגנה נגד כפייה דתית בין בני ברק לרמת גן, 27 בינואר 2018 (צילום: Tomer Neuberg/Flash90)
ארכיון: הפגנה נגד כפייה דתית בין בני ברק לרמת גן, 27 בינואר 2018 (צילום: Tomer Neuberg/Flash90)

"הציבור הליברלי יהיה חייב לדרוש את שינויי החקיקה האלה, כיוון שהתקופה האחרונה היוותה קריאת השכמה והבנה שאנחנו חייבים חומת מגן על אורח החיים הליברלי"

אתם מדברים על חיזוק סמכויות מקומיות, מיסוי עצמאי, רשת חינוך עצמאית – אלה דברים המחייבים חקיקה בכנסת והקואליציה הנוכחית לא תסכים לכך.
"אני מקווה שתקום בעתיד ממשלת שינוי 2.0 שתרפא את כל המעשים של הממשלה הנוכחית.

"ואז, הציבור הליברלי יהיה חייב לדרוש את שינויי החקיקה האלה, כיוון שהתקופה האחרונה היוותה קריאת השכמה והבנה שאנחנו חייבים חומת מגן על אורח החיים הליברלי.

"זה כולל ביזור סמכויות. אנחנו לא מאלה שקוראים להיפרדות, אלא הגברת התפקיד של הרשויות המקומיות בחיינו. בדיוק כפי שיש לציבור באלעד, בבני ברק ובעמנואל זכויות על תכני הלימוד, תחבורה ציבורית זולה ואף אוטובוס לא נכנס אליהם בשבת – כך אנחנו רוצים תחבורה ציבורית בשבת, תרבות בשבת, עסקים בשבת וזכויות לקבוע את החינוך של ילדינו".

באזורים חרדיים מתחזקים "מערכת מס" אוטונומית שהיא וולונטרית. אנשים תורמים הרבה לגמ"חים וראשי הציבור מחלקים את הכסף למי שנזקק. אתם רוצים מערכת מס נוספת על המערכת המדינתית?
"הכוונה היא להקים לברית הערים הליברליות סנאט שיחבר את האג'נדות המשותפות לכל הערים הליברליות, ובין השאר גם נוכל לגבות דמי חבר כדי לממן את הנושאים החשובים לנו, כגון תכנים בלימודים והשקעה בחזרה בציבור.

הפגנה נגד המהפכה המשפטית בתל אביב, 26 במרץ 2023 (צילום: Tomer Neuberg/Flash90)
הפגנה נגד המהפכה המשפטית בתל אביב, 26 במרץ 2023 (צילום: Tomer Neuberg/Flash90)

"הכוונה היא להקים לברית הערים הליברליות סנאט שיחבר את האג'נדות המשותפות לכל הערים הליברליות, ובין השאר גם נוכל לגבות דמי חבר כדי לממן את הנושאים החשובים לנו"

"אנחנו לא נתנער מן המיסוי וכספי העברה לאזרחים אחרים במדינת ישראל – אבל נבנה חומת מגן לערכים שלנו".

חוזה חדש

ההתארגנות המקבילה היא "חוזה חדש" – ארגון גג עבור הרשויות המקומיות המקודם כיום על־ידי ארגוני המחאה, ובראשם "אחים לנשק". סא"ל במילואים יפעת ברנשטיין ותומר מינץ, שניהם חברים ב"אחים לנשק", מובילים את ההתארגנות. השניים סירבו להתראיין "בשלב הזה".

במהלך חודש יולי, בנאום של ברנשטיין בהפגנה בקרית אונו, היא התייחסה לחלק מהעקרונות של "חוזה חדש". בקרב הפעילים גם הופצה מצגת עם העקרונות הכלליים בנוגע לההתמודדות לרשויות המקומיות באוקטובר 2023.

בימים האחרונים הקבוצות השונות מפיצות לינק תחת השם "ליברל" ובו טופס הרשמה לפעילות בזירה המקומית, לרבות המוכנות לארח חוגי בית, להיות פעיל שטח, לגייס חברים אחרים, להתנדב במטה הטלפוני.

בימים האחרונים הקבוצות השונות מפיצות לינק תחת השם "ליברל" ובו טופס הרשמה לפעילות בזירה המקומית, לרבות המוכנות לארח חוגי בית, להיות פעיל שטח, לגייס חברים אחרים, להתנדב במטה

בשונה מ"ברית ערים ליברליות", ב"חוזה חדש" עובדים על צוותים מקומיים, מתמודדים ופעילות תאי שטח בבחירות הקרובות. לפי המצגת של "חוזה חדש", הבחירות "הן הזדמנות פז לתרגם את האנרגיות של המחאה לכוח פוליטי ליברלי".

מטה המאבק של ארגוני המחאה הרבה לנאום ולדבר בחודשים האחרונים על הדרישה לקביעת חוזה חברתי־חוקתי בין אזרחי המדינה למדינה, עם דגש על אנשי המילואים שחשו שהמדינה הפרה את ההתחייבות כלפי מי שנותנים את זמנם בהתנדבות למילואים ומסכנים את חייהם.

היעד של אנשי המחאה הוא לבחור כמה שיותר חברי מועצה ברחבי הארץ, שישמשו תשתית פוליטית וארגונית לשנים הבאות. במצגת מצוין שהעקרונות של המתמודדים המקומיים יהיו לדאוג לאורח חיים התואם למרקם הקהילתי: "לא נאפשר הכתבה מבחוץ או השתלטות על המרחב הציבורי בחינוך, בתרבות, בתחבורה או בעסקים".

כמו כן, מדובר על חלוקה הוגנת של משאבים כמו "הזכות לסבסוד בחינוך ובתרבות שאינה לחרדים ולחרד"לים בלבד. נדאג לזכותם של החילונים בכל המשאבים". עוד הם מציינים שהשאיפה היא שחברי המועצה ינהלו את היישובים. "נילחם בעד מינימום התערבות ממשלתית בניהול היישובים".

טופס הצטרפות לפעילות "חוזה חדש"
טופס הצטרפות לפעילות "חוזה חדש"

"חוזה חדש" יציידו את המועמדים מטעמם בקווי יסוד התואמים את האג'נדה של ארגוני המחאה, ובהתאם להצלחה בבחירות הם יפעלו באופן מתואם לשינויים מקומיים

דרכי הפעולה, לפי המצגת, הם לאתר את האנשים המוכנים להתחייב לפעילות בזירה המקומית. "חוזה חדש" יציידו את המועמדים מטעמם בקווי יסוד התואמים את האג'נדה של ארגוני המחאה, ובהתאם להצלחה בבחירות המקומיות הם יפעלו באופן מתואם לשינויים מקומיים.

במקביל הם מציינים כי תוקם תנועה ארצית שתשרת את הפעילות המקומית. בבחירות עצמן יוקם מטה ארצי שיפעיל קמפיין ארצי וילווה את התאים המקומיים באסטרטגיה, ייעוץ פוליטי, פרסום, ייעוץ משפטי ועוד. המתמודדים המקומיים יקבלו מנטורים והכוונה.

המהלך של ארגוני המחאה מיועד להכניס כמה שיותר אנשים למועצות, תחת הארגון של "חוזה חדש". מהמצגת שלהם, שהיא מעין הצהרת כוונות ברור עולה שהם חותרים לשיתופי פעולה שונים בערים רבות, שהרי יש סיעות קיימות ופעילים שעובדים דרך יש עתיד, המחנה הממלכתי, מרצ וארגונים מקומיים.

המטרה היא לבנות תשתית ארגונית לטווח ארוך. לסיכום, מדובר במהלך חדש שבו ארגוני מחאה נכנסים למערכות בחירות מקומיות, כדרך לצמוח מלמטה למעלה.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
עוד 1,541 מילים ו-1 תגובות
סגירה