תמונה מהבוקר שאחרי הפיצוץ שארע לכאורה בבית חולים אל-אהלי: מבני בתי החולים לא נפגעו, השרפה ארעה במגרש החנייה (צילום: מטלגרם, שימוש לפי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים)
מטלגרם, שימוש לפי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים

דובר צה"ל הגיע מוכן לתדריך על הפיצוץ בבית החולים בעזה, אך המבחן הגדול עוד לפניו

תא"ל דניאל הגרי שידר אמינות כשבא להוכיח שהפצצת בית החולים בעזה הייתה באשמת רקטות הג'יהאד האסלאמי, אבל בתקשורת העולמית ממשיכים למסגר את האירוע כ"מלחמת גרסאות" ● ישראל כנראה תצא מהאירוע בסופו של דבר - העדויות לטובתה ● אבל הסיכון ל"נזק אגבי" בפעילות צה"ל בעזה הוא עצום, והאתגר של דו"צ יהיה קשה הרבה יותר אם צה"ל כן יעשה טעות כזו ● פרשנות

זה לא היה עוד תדרוך מהסוג שהפך לשגרה בשבועיים האחרונים. דובר צה"ל התייצב אתמול בבוקר מול הכתבים הזרים והמקומיים כדי להזים את "השקר של חמאס" ולנקות את ישראל מאחריות לפיצוץ בבית החולים אל-אהלי בעיר עזה.

תת אלוף דניאל הגרי תלה את האשמה לפיצוץ במטח רקטות שירה הג'יהאד האסלאמי לקראת השעה 19:00 שלשום. באנגלית טובה דיה, הגרי כיוון את ההוכחות לאוזני התקשורת הבינלאומית תוך שהוא נעזר באמצעים ויזואליים מודפסים על לוח בסגנון קאפה.

פעם נשלף פוסטר של אינפרא-אדום, ולאחר מכן תצלומים רגילים. בלי סרטון, מצגת או אנימציה מתוחכמת. גרפיקה פשוטה, לא משהו שבדובר צה"ל הזיעו עליו יותר מדי.

פעם נשלף פוסטר של אינפרא-אדום, ולאחר מכן תצלומים רגילים. בלי סרטון, מצגת או אנימציה מתוחכמת. גרפיקה פשוטה, לא משהו שבדובר צה"ל הזיעו עליו יותר מדי

אולד סקול, בסגנון תדריך לחיילים בכיתה בבסיס, וגם הזכיר את ראש הממשלה בנימין נתניהו וחיבתו לפוסטרים הפשוטים האלה. בניגוד להופעות המהוקצעות של הפרזנטור הגדול ביותר שיצא מישראל, הפעם המציג אינו שחקן או מומחה למחוות גוף, ואולי בשל כך עובר כאמין יחסית.

הגרי עושה גיא פלג

בתמצית, דובר צה"ל טען שניתוח אווירי של הפגיעה הראה שהיא לא הייתה ישירה בבית החולים אלא מחוץ לו במגרש החנייה, עם סימני שריפה, בעוד שאם הפגיעה הייתה מהפצצה אווירית, היינו רואים מכתש ונזק למבנים בבית החולים. במלים אחרות, טען עוד, זה פגיעה האופיינית לשיגור כושל של רקטות.

"אין נזק למבנים, הקירות עומדים בעינם, אין מכתשים, וזה מצביע על כך שלא פצצה מהאוויר פגעה במגרש החנייה", אמר.

הוא תקף את כלי התקשורת בעולם "שמייד דיווחו על הטענות הלא מאומתות של חמאס", וציין שאי אפשר לדעת מה קרה במהירות שבה הם טענו שידעו כי האשמה על צה"ל. "בניגוד אליהם, צה"ל פתח בחקירה בפיקוח הדרגים הגבוהים ביותר, הצלבנו ובדקנו שוב ושוב כדי לאמת שהפיצוץ נוצר מפצצה של הג'יהאד האיסלאמי. אימתנו שלא הייתה אש צה"ל שפגעה בבית החולים".

לאחר מכן נשלף נשק יום הדין: הקלטת שיחה בין פעיל חמאס ותושב הרצועה שמודים ביניהם בשיגור הכושל ומזכירים את בית החולים. הגרי עשה גיא פלג והקריא את תמליל השיחה – הלוואי שזה היה מצחיק, נוכח החיים הרבים שנקטלו באירוע, גם אם לוקחים בערבון מוגבל את הכרזות העזתים על מאות נפגעים.

לאחר מכן נשלף נשק יום הדין: תמלול שיחה בין פעיל חמאס ותושב הרצועה שמודים בשיגור הכושל ומזכירים את בית החולים. הגרי עשה גיא פלג – הלוואי שזה היה מצחיק

ניסיון העבר

ובהקשר אחר, אפשר רק לתלוש שערות: הייתכן שיחידות ההאזנה הצה"ליות יירטו שיחות מהסוג הזה, כאלה שהתריעו בזמן על מתקפת הפתע שעומדת לפרוץ? אם ישנן, הן יישלפו בכוח על ידי ועדת חקירה ממלכתית או ייקברו בהארד-דיסק הצה"לי לשנים מפאת חיסיון מקורות מודיעיניים או תירוץ אחר.

אחרי התמלול, דובר צה"ל שלף עוד פלקט אחד עם הרבה נקודות אדומות כדי להראות את פיזור השיגורים הכושלים ברצועה, וזהו. לסיכום, הגרי קבל על כך ש"חלק מהכותרות [בתקשורת העולמית] עדיין באוויר ולא תוקנו. זה מראה כיצד האשמות כוזבות מתפשטות ומעלות את המתיחות באזור".

אפשר להבין את הזעם: למבקרי ישראל בעולם לקח זמן – חלקם עדיין לא הפנימו – את משמעות ההרג של אזרחים לא חמושים ב-7 באוקטובר, אבל מהר מאוד נחפזו למסקנות באשר ל"טבח" של צה"ל, כביכול, בבית החולים. אפשר להבין את חוסר האמון המצטבר, וניסיון העבר מלמד שצה"ל כבר הפציץ בית חולים בעזה בטענה שפעילי טרור פעלו ממנו.

למבקרי ישראל בעולם לקח זמן – חלקם עדיין לא הפנימו – את משמעות ההרג של אזרחים לא חמושים בשביעי באוקטובר, אבל מהר מאוד נחפזו למסקנות באשר ל"טבח" של צה"ל

דובר צה"ל תת-אלוף דניאל הגרי בתדרוך לתקשורת. 18 באוקטובר 2023 (צילום: דובר צה"ל)
דובר צה"ל תת-אלוף דניאל הגרי בתדרוך לתקשורת. 18 באוקטובר 2023 (צילום: דובר צה"ל)

"מלחמת הגרסאות" עדיין באוויר

בתשובה לתהייה של אחד הכתבים הזרים, כיצד ניתן לסמוך על דובר צה"ל לאחר המקרה של הריגת שירין אבו-עאקלה, אז לקח לצבא חודשים להודות שכנראה מקור הירי הוא כנראה בטעות של לוחם, הגרי ענה כי הפעם ההשתהות בתגובה, שלקחה שעות ספורות, נבעה מהרצון לבדוק את הדברים ביסודיות ולהיות אמין.

מאוחר יותר גם צילומים בזמן אמת שנקלטו ממצלמת חדשות 12 גיבו את הטענה שהפיצוץ נבע משיגור רקטה מעזה.

כשעה ומשהו לאחר התדריך של דובר צה"ל, גם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן הכריז כי לפי מה שהראו לו במשרד ההגנה האמריקאי, לא ישראל אשמה בפיצוץ.

גם שר החוץ הבריטי ג'יימס קלברלי פרסם הודעה שממליצה להמתין בהסקת המסקנות (השגויות) בפעם הבאה. המינוף של ההוכחות שסיפק צה"ל הוא באחריות אנשי משרד החוץ, שאמורים להרים טלפונים לעורכים וכתבים רלוונטיים בעולם.

המינוף של ההוכחות שסיפק צה"ל הוא באחריות אנשי משרד החוץ, שאמורים להרים טלפונים לעורכים וכתבים רלוונטיים בעולם

האתגר הגדול עוד לפניו

נכון לעכשיו, הכותרות בתקשורת העולמית ממשיכות למסגר את האירוע בשפה סבילה, לא חד-משמעית, במעין רשומון של מלחמת גרסאות. עם זאת, נראה כי הפרשה הזו לא תגרור ספקולציות ותחקירים של האשמות הדדיות במשך שנים.

אולם ברור שהסיכון לנזק אגבי – המינוח הארור הזה – בפעולת צה"ל הוא עצום. ואם חלילה יתממש הסיכון, הגרי עוד יידרש לאתגר גדול יותר מאשר ההפצצה האווירית שלא הייתה על בית החולים. כל האמינות והעזרים הויזואלים שבעולם לא יעזרו.

הסיכון לנזק אגבי – המינוח הארור הזה – בפעולת צה"ל עצום. אם חלילה יתממש הסיכון, הגרי יידרש לאתגר גדול יותר מאשר ההפצצה האווירית שלא הייתה על בית החולים

אם וכאשר, אפשר לקוות שהוא לא יבחר בניסוח המרתיח בסגנון "להביע צער על הנזק לבלתי מעורבים". שימצא משהו אחר. יש זמן להכין אותו מראש.

עוד 790 מילים
סגירה