מצעד צבאי של חמאס בעזה, 19 ביולי 2023 (צילום: MAHMUD HAMS / AFP)
MAHMUD HAMS / AFP

קרן נדל"ן טורקית וגופים איראנים מממנים את חמאס

ארה"ב הטילה סנקציות על בכירי קרן "טרנד GYO" הטורקית בעקבות מתקפת הפתע של חמאס על ישראל ● במקביל, ארה"ב הטילה סנקציות נוספות על אישים, חברות וארגונים הממוקמים באיראן ומסייעים במימון ארגון הטרור ● בתוך כך, סגן שר האוצר האמריקאי דורש מבריטניה ומאירופה לסייע בהרחבת העיצומים

משרד האוצר האמריקאי פרסם לפני כמה ימים סט נוסף של סנקציות על גופים ואישים העוסקים במימון ארגון הטרור חמאס. המידע החדש מלמד על הרחבת הסנקציות לפעילויות מימון הממוקמות באיראן ו/או בטורקיה.

הבנק של ארגון הטרור חמאס – "הבנק האסלאמי הלאומי", סניף עזה – הוכרז כגוף תומך טרור כבר לפני 13 שנים, שנה אחת אחרי שנפתח. אף שהיה לכאורה מנותק מרשת הבנקאות של הרשות הפלסטינית ומרשתות הבנקאות של ארה"ב, הוא נתמך לאורך השנים על־ידי ארגון הטרור – וככל הנראה איראן – וגייס הון עצמי של 20 מיליון דולרים.

בעת הקמתו, הסניף הצפוני של הבנק ישב ברחוב אל־ירמוכ פינת אל־וונדא בשכונת היוקרה רימאל. אבל אף שהיה על הכוונת של משרד האוצר האמריקאי במשך 13 שנה, הוא המשיך להוות צינור כספים משמעותי מאיראן לתוך עזה.

כך, למשל, קרן השהידים של איראן – גוף שסווג כקשור למימון טרור ב־2007 – מספק מיליוני דולרים למשפחות הטרוריסטים בעזה. איך זה נעשה? "עמותת צדקה" בשם אל־אנסר הנמצאת בעזה מקבלת את הכסף מקרן השאהידים ומעבירה אותו למשפחות הטרוריסטים בעזה.

דף הבית של "הבנק האסלאמי הלאומי"
דף הבית של "הבנק האסלאמי הלאומי" (צילום: הבנק האסלאמי הלאומי, צילום מסך)

בהודעת משרד האוצר האמריקאי נאמר, "אל אנסר טענו שמדובר בסיוע כספי מאיראן לעם הפלסטיני, אבל הכספים משמשים כאמצעי לגיוס טרוריסטים". הכסף מועבר לטרוריסטים בעזה באמצעות סניפי "הבנק האסלאמי הלאומי" – אותו בנק שכבר לפני 13 שנה הוכרז כגוף תומך טרור.

איש חמאס העומד בראש אל־אנסר הוא נאסר אל־שייח עלי, ולפי הודעת משרד האוצר האמריקאי זה האיש שהודיע לטרוריסטים ולבני משפחותיהם על ההטבות הכספיות שהם יקבלו מקרן השהידים של איראן. הוא חוליית הקשר הפומבית בין הקרן האיראנית ובין "עמותת הצדקה" היושבת בעזה.

משמעות הסנקציות היא שכל הנכסים הפיננסיים של אל־אנסר, אל־שייח עלי וקאדומי ייחסמו מעתה והלאה. כאמור, למרות ההכרזות הללו, האישים הללו ממשיכים לפעול וייתכן שאף להזרים את הכסף

אדם נוסף שהוטל עליו סט הסנקציות החדשות הוא חאלד קאדומי, אזרח ירדני במקור שחי כיום בטהרן ומשמש כנציג חמאס בבירה האיראנית. למעשה, הוא איש הקשר בין ארגון הטרור ובין המשטר בטהרן.

משמעות הסנקציות היא שכל הנכסים הפיננסיים של אל־אנסר, אל־שייח עלי וקאדומי ייחסמו מעתה והלאה. כאמור, למרות ההכרזות הללו, האישים הללו ממשיכים לפעול וייתכן שאף להזרים את הכסף.

מצעד צבאי של חמאס בעזה, 19 ביולי 2023 (צילום: Mahmud HAMS / AFP)
מצעד צבאי של חמאס בעזה, 19 ביולי 2023 (צילום: Mahmud HAMS / AFP)

אדם נוסף שהוטלו עליו סנקציות הוא עלי אחמד פייזולאהי – מפקד בריגדת סאברין תכאוור, הכוחות המיוחדים האיראנים. גוף הקומנדו הזה, חלק ממשמרות המהפכה, הוצב בסוריה ועסק בהכשרה ובאימון של אנשי חמאס וחזבאללה.

חברות טורקיות מסייעות לארגון הטרור חמאס

בשכונת קאיתהנה (Kağıthane) באיסטנבול שוכנת חברת Trend GYO – חברת שסווגה כבר במאי 2022 על־ידי משרד האוצר האמריקאי כחברה תומכת טרור. מדובר בחברת השקעות גלובלית עם נכסים מניבים בתחום הנדל"ן (והכנסות נוספות) בשווי כולל של 500 מיליון דולרים.

משרדי החברה הראשיים יושבים בבניין השייך לאיש העסקים הטורקי העשיר עדנאן פולאט. בזמן שהוא עצמו לא מקושר לתמיכה בחמאס, חברת "טרנד" שוכנת בבניין שלו. פולאט הוא בעליה של קבוצת הכדורגל גלאטסראיי

החברה מוחזקת על־ידי שלושה בעלי מניות הנמצאים בטורקיה: אלאדין סנגיולר, גולאש ייגידוגלו וארווה מאנגוש. משרד האוצר האמריקאי חשף בעבר שב־2018 אנשי חמאס החזיקו בבעלות של 75% מהון חברת "טרנד".

משרדי החברה הראשיים יושבים בבניין השייך לאיש העסקים הטורקי העשיר עדנאן פולאט. בזמן שהוא עצמו לא מקושר לתמיכה בחמאס, חברת "טרנד" שוכנת בבניין שלו. פולאט הוא בעליה של קבוצת הכדורגל גלאטסראיי (בה שיחקו בעבר גם שחקנים ישראלים).

הפגנות תמיכה בחמאס באיסטנבול, טורקיה, ב-15 באוקטובר 2023 (צילום: YASIN AKGUL / AFP)
הפגנות תמיכה בחמאס באיסטנבול, טורקיה, 15 באוקטובר 2023 (צילום: YASIN AKGUL / AFP)

כאמור, "טרנד" סווגה כחברה מממנת טרור כבר ב־2022 והתוספת מהימים האחרונים היא שמותיהם של בעלי המניות בחברה. אחרי ההודעה המקורית על כך ש"טרנד" היא חברה מממנת טרור, המשיכה החברה הזו בפעילות פיננסית בבורסה של טורקיה כאילו לא קרה דבר.

בדוח של גוף המחקר Middle East Forum מפברואר 2023 נסקרה החברה וצוין שעל אף הסנקציות האמריקאיות, החברה דיווחה לבורסה של איסטנבול על רווח של 57.9 מיליון לירות טורקיות בסוף אותה שנה (שני מיליון דולרים).

בכל השנים הללו ואף שחברת "טרנד" כבר הוכרזה כחברה מממנת טרור, ארדואן לא עשה דבר כדי לחסום את פעילות התמיכה הכספית  בחמאס. כאמור, מדובר בחברה ציבורית הנסחרת בבורסה של איסטנבול

החל מיולי 2021 החל הנשיא רג'פ טאיפ ארדואן לחזר אחרי ההנהגה הישראלית בניסיון לשפר את היחסים בין המדינות. הוא התחיל בטלפון לנשיא יצחק הרצוג כדי לברך אותו על היבחרו והמשיך בשליחת שר החוץ שלו להיפגש עם שר החוץ (דאז) יאיר לפיד.

בסופו של דבר הוא אף נפגש עם ראש הממשלה בנימין נתניהו בעצרת האו"ם בספטמבר 2023, שבועיים לפני מתקפת הטרור האכזרית על מדינת ישראל. בכל השנים הללו ואף שחברת "טרנד" כבר הוכרזה כחברה מממנת טרור, ארדואן לא עשה דבר כדי לחסום את פעילות התמיכה הכספית  בחמאס. כאמור, מדובר בחברה ציבורית הנסחרת בבורסה של איסטנבול.

המשמעות של הכנסת בעלי המניות לרשימת הסנקציות היא הטלת מגבלות אישיות עליהם, על סחר עימם, והקפאת כל הנכסים שלהם הנמצאים בארה"ב. כפי שזה נראה, הקשיים בהטלת הסנקציות מטעם האמריקאים מוכיחים שיכולת ההשפעה שלהן מוגבלת.

בשל הסיבה הזו נפגש אתמול סגן שר האוצר האמריקאי וולי אדיימו עם מקביליו בבריטניה ובבריסל כדי להרחיב את הסנקציות. הבעיה של הישראלים ושל האמריקאים היא שעל אף הטלת הסנקציות והמרדף אחר מקורות המימון, הרווחים, שמות בעלי המניות (המתחלפים), חמאס, איראן והחברות הנמצאות בטורקיה – הם מוצאים בקלות יחסית דרכים לעקוף את ההגבלות.

עוד 758 מילים
סגירה