חיילים ברצועת עזה עם שלט "גוש קטיף חזרנו", אוקטובר 2023 (צילום: עמוד הפייסבוק "הביתה - חוזרים לחבל עזה")
עמוד הפייסבוק "הביתה - חוזרים לחבל עזה"
חיילים ברצועת עזה עם שלט "גוש קטיף חזרנו", אוקטובר 2023

לשחות במים של עזה

קמפיין החזרה לחופי ויישובי גוש קטיף בעזה התעצם השבוע – בתוך צה"ל ומחוצה לו ● למרות פקודות מטכ"ל האוסרות על חיילים מעורבות פוליטית, הצבא מגיב באופן רפה ● בדיקת זמן ישראל מעלה שגם אין נהלים המסדירים את תכני ההופעות של האומנים והרבנים, המרביצים בפני החיילים את תורת הכיבוש מחדש של הרצועה, כמו חנן בן ארי, נרקיס או הרב עמיחי פרידמן ● התוצאה: נרמול של שיח המנוגד למדיניות ולמטרות המבצע – ונזק בינלאומי

אחרי שהלהיב והסעיר את לב החיילים עם קריאות "חוזרים לגוש קטיף" ו"מקימים את חוף נובה על חופי עזה" – קריאה שאינה רק שנויה במחלוקת פוליטית אלא יכולה גם להתנגש עם מטרות המלחמה בעזה ופקודות הקרב – עבר הזמר הפופולרי חנן בן ארי לשיר לא פחות קונטרוברסלי: "זכרני נא", הכולל את השורה הרעילה "אנקמה, נקם אחת משתי עיני, נקם אחת משתי עיני מפלישתים".

כשפרצה סערה ברשת בעקבות סרטון שדלף מהאירוע, התלהמו מעריציו של בן ארי ושלחו מטחי קללות ואיחולי מוות בלתי פוסקים נגד כל מי שיצא נגדו, עד שהזמר עצמו נאלץ לבקש מהם להירגע. שבוע אחר כך הופיעה הזמרת נרקיס בפני חיילים וקראה באוזניהם "לגמור את עזה".

חייל בפעילות צה"ל ברצועת עזה, 8 בנובמבר 2023 (צילום: דובר צה"ל)
חייל בפעילות צה"ל ברצועת עזה, 8 בנובמבר 2023 (צילום: דובר צה"ל)

הצבא נותר בדרך כלל מחוץ לאירועים הללו, נבוך וחסר תשובות, ללא מענה לשאלה מה יקרה בהופעה הבאה של בן ארי או נרקיס, ומה היה קורה לו, נניח, מני ממטרה היה מבצע את מופע הקסמים הדוחה שלו בפני חיילי שריון בשטחי הכינוס, במקום בפני חוגגים בחתונה בבית שמש.

בדובר צה"ל היו נחרצים יותר בהודעה המגנה את ההופעה הרעילה של הרב עמיחי פרידמן בפני חיילי הנח"ל. "התנהלות הקצין העולה מהתיעוד אינה עומדת בקנה אחד עם ערכי ופקודות הצבא", אמרה ההודעה על הקצין שהכריז בהתלהבות משיחית בפני החיילים היוצאים ללחימה על "החודש הכי משמח בחיים", בניכוי ההרוגים, ונשבע לחזור לעזה וללבנון כי "כל הארץ שלנו!"

"הקצין זומן לבירור אצל מפקדיו והוא יטופל בהתאם. צה"ל לא יאפשר שיח פסול מסוג זה בין שורותיו – בשגרה או בלחימה", לשון ההודעה. אך נכון לעכשיו פרידמן לא הושעה ולא נשפט על אף היותו סרן משרת בקבע, שמחויב לפקודות הצבא. ומההודעה הזו – ומהתקריות עם בן ארי ונרקיס – קשה להבין כיצד יכול הצבא לאסור שיח פסול כזה בין חייליו, ואיך בכלל ידע עליו מבעוד מועד.

הוראות מטכ"ל אכן כוללות הנחיות מובהקות – ברמת רזולוציה גבוהה – לגבי המותר והאסור לחיילים ולקצינים, ובכלל זה איסור מוחלט על פעילות פוליטית, נטילת חלק במחאות במדים, עיסוק מפלגתי או מדיני, פעילות החותרת תחת המדינה או הצבא, התבטאות פומבית בנושאים מדיניים ללא אישור דרגים גבוהים ועוד.

ההוראות האלה לא הפריעו לעשרות חיילים לקחת בשבוע האחרון חלק בשורה של מיצגים ואירועים המדרבנים את המדינה לכבוש את הרצועה ולהקים מחדש את יישובי גוש קטיף

ההוראות האלה לא הפריעו לעשרות חיילים לקחת בשבוע האחרון חלק בשורה של מיצגים ואירועים המדרבנים את המדינה לכבוש את הרצועה ולהקים מחדש את יישובי גוש קטיף. זאת על אף שיעדים אלה אינם מופיעים במטרות המבצע כפי ששורטט בידי הדרג המדיני, ועל אף שבניגוד למלחמה עם חמאס, הבנייה מחדש של גוש קטיף היא סוגיה פוליטית, מהסוג שחיילים לא אמורים לעסוק בה.

החל מהלילה שבין 27 באוקטובר ל־28 באוקטובר – שבמהלכו נכנסו טנקים ישראלים וחטיבות גבעתי וגולני לתוך הרצועה – זרם שטף של תמונות המתעדות חיילים עם דגלי ישראל בתוך עזה, על גבי חלק מהבתים, כאקט של כיבוש מוצבים של האויב (בדומה למלחמת ששת הימים), או ניצבים במסדר בצורת האות חי"ת סביב דגל ישראל ושרים את שירת התקווה.

חלק מהחיילים פרסו דגלים על טנקים ואפילו צירפו כרזות זיכרון לחבריהם שנפלו בקרבות בנגב המערבי החל מ־7 באוקטובר – פעילות מקובלת של הנצחה וגאוות יחידה. אך חלק אחר הרחיקו לכת, וצילמו את עצמם נוטעים עץ "לתקומת ישראל" תוך אזכור שמו של רוצח משפחת דוואבשה, עמירם בן אוליאל ופעיל הימין אריאל דנינו, השוהה במעצר מנהלי בעקבות חשד לפעולות אלימות נגד פלסטינים.

"נטענו פה את העץ לתקומת עם ישראל, בעזרת השם ישוחררו כל אסירי ציון, אריאל דנינו ועמירם בן אוליאל. אנחנו לא שוכחים אתכם. אתם חלק מהמאבק הזה. לא נשכח אף אחד מאחור. כולם יגיעו עד הסוף. עם ישראל חי".

סרטון חמור אף יותר מראה את חיילי חטיבת בנימין רוקדים לקריאות "שיישרף לכם הכפר" ונאצות ל"שמאלנים". גם כאן, תגובת צה"ל המדודה כמעט זהה: "התנהלות החיילים אינה עולה בקנה אחד עם פקודות צה"ל וערכיו

תגובת הצבא לסרטון החריג נראית חלבית משהו: "התנהלות ודברי החייל העולים מהתיעוד אינם עומדים בקנה אחד עם פקודות וערכי צה"ל, המצופים מחיילים בעת מילוי תפקידם".

סרטון חמור אף יותר מראה את חיילי חטיבת בנימין רוקדים לקריאות "שיישרף לכם הכפר" ונאצות ל"שמאלנים". גם כאן, תגובת צה"ל המדודה כמעט זהה: "התנהלות החיילים אינה עולה בקנה אחד עם פקודות צה"ל וערכיו. האירוע יתוחקר ויטופל משמעתית בהתאם".

זה לא שבצבא לא יודעים להעניש את מי שעובר על פקודות מטכ"ל. רק בשבוע שעבר הודח משירות במילואים הטייס אלוף־משנה ארז נוף, אחרי שהתבטא בחריפות נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו בהודעת וואטסאפ פרטית.

מפקד חיל האוויר הגיב במקרה הזה במהירות ובחריפות, על אף שהדברים לא נאמרו בפומבי. בראיונות לתקשורת טען נוף כי האירוע מוכיח שגורמים רשמיים מנטרים הודעות וואטסאפ של פעילי המחאה. תגובת הצבא לאירוע הייתה מובהקת ועוצמתית לאין ערוך מאלה של החיילים שערגו לחזור לגוש קטיף ושיבחו את בן אוליאל.

"צה"ל ימשיך להקפיד על הפרדה מוחלטת בין הצבא לשיח הפוליטי בשגרה, ועל אחת וכמה בזמן לחימה", נאמר בה. איפה הנחרצות הזאת להסיק מסקנות במקרה של הרב פרידמן?

"צה"ל ימשיך להקפיד על הפרדה מוחלטת בין הצבא לשיח הפוליטי בשגרה, ועל אחת וכמה בזמן לחימה", נאמר בה. איפה הנחרצות הזאת להסיק מסקנות במקרה של הרב פרידמן או החיילים שצועקים "שיישרף לכם הכפר"?

כולה שלנו – מהפרת עד אל־עריש

את סרטון המחווה לבן אוליאל, שבו חייל צה"ל לא רק עובר על פקודות הצבא אלא גם, תוך כדי לחימה, מגלה הזדהות עם גורמים עבריינים שביצעו רצח, חשף העיתונאי והפעיל למען השיבה להר הבית ארנון סגל, שכתב: "זה במקום שבו עמד ויעמוד היישוב דוגית. איזה הבדל תהומי בין ההנהגה אובדת הדרך של הצבא והמדינה ובין החיילים בשטח".

חיילים ברצועת עזה עם שלט "גוש קטיף חזרנו", אוקטובר 2023 (צילום: עמוד הפייסבוק "הביתה - חוזרים לחבל עזה")
חיילים ברצועת עזה עם שלט "גוש קטיף חזרנו", אוקטובר 2023 (צילום: עמוד הפייסבוק "הביתה – חוזרים לחבל עזה")

ואכן, ההתנהלות המשיחית הזאת של חיילים בשטח תואמת לפעולות של גורמים פוליטיים באזרחות. סגל, אחיו של העיתונאי עמית סגל ובנו של העיתונאי חגי סגל – שהורשע בעבירות של גרימת חבלה חמורה וחברות בארגון טרור – מיהר למתג בימים האחרונים את החזרה לגוש קטיף בצבעי הכתום שאפיינו את המאבק נגד פינויו לפני שני עשורים ושירטט את מפות הכיבוש והיישוב מחדש.

דניאלה וייס, מראשוני מנהיגות גוש אמונים, לא מסתפקת במפה של סגל והצהירה בראיון לערוץ 14 שלא רק עזה שלנו אלא כל הארץ התנ"כית המובטחת, מהפרת בצפון ועד אל־עריש שבמצרים.

וייס אמנם דיברה בעיקר מהרהורי ליבה, אבל על פי כתבת ערוץ 14 שיראל ללום, המחשבות שלה ושל סגל כבר מתרגמים בשטח לפעולה – ובעוד שבועיים כבר יתקיים כנס של גרעיני היאחזויות במטרה לפעול ליישוב עזה

וייס אמנם דיברה בעיקר מהרהורי ליבה, אבל על פי כתבת ערוץ 14 שיראל ללום, המחשבות שלה ושל סגל כבר מתרגמים בשטח לפעולה – ובעוד שבועיים כבר יתקיים כנס של גרעיני היאחזויות במטרה לפעול ליישוב עזה.

בפועל, ממשלת ישראל מבהירה לעולם שמדיניותה תואמת את הדינים הבינלאומיים. ואכן, ההפצצות בעזה נעשות רק אחרי שורת התרעות בפני האוכלוסייה האזרחית, מסדרון הפינוי דרומה ממשיך להיפתח, סיוע הומניטרי נכנס כמעט מהיום הראשון, ואף גדל, וראשי צה"ל מבהירים שמטרות המבצע אינן כיבוש מחודש של הרצועה, אלא מיטוט שלטון חמאס.

אך במקביל, הדלק לשיח הרעיל אודות כיבוש והשטחת עזה, פגיעה באזרחיה והקמה מחודשת של יישובי גוש קטיף, מגיע גם משרי הממשלה, אפילו מהבכירים שבהם.

לעמיחי אליהו, שהתפייט השבוע על התמונות בהם "מפוצצים ומשטחים הכול, פשוט תענוג לעיניים", ו"הושעה" לרגע מהממשלה בגלל אמירה לפיה הטלת פצצת אטום על עזה היא אופציה ריאלית, הצטרף השר יואב קיש, הנחשב למתון ומקורב יותר לנתניהו. קיש הצהיר בריאיון לגלי צה"ל כי אנו יכולים בהחלט "להחזיר התיישבות (בעזה) ולשנות את הקווים. אין סטטוס קוו ושום דבר לא קדוש".

פרסומן של אמירות כאלה לצד צילומים של חיילים מתלהמים ברחבי העולם עלול לייצר קשיים במשפט הבינלאומי כלפי ישראל, ובכך לסכן גם את בכירי הצבא

הדיבור בשני קולות אלה – מחד צבא מתון ומדוד שמשרת אך ורק מטרות של הגנה על אזרחי וגבולות ישראל ושחרור החטופים, ומאידך נציגי ממשלה מחרחרת ריב ומדון התומכת בשאיפות התרחבות וניצול המצב לכיבוש מלא של הרצועה – גורם לנזק ופילוג גם בתוך הצבא וגם מחוץ לגבולות מדינת ישראל.

פרסומן של אמירות כאלה לצד צילומים של חיילים מתלהמים ברחבי העולם עלול לייצר קשיים במשפט הבינלאומי כלפי ישראל, ובכך לסכן גם את בכירי הצבא. ככל שגורמים בינלאומיים ישתכנעו שהכניסה המוצדקת לעזה לשם חיסול ארגון טרור המאיים על קיומה של ישראל הופכת לחיזוק פרויקט הרחבת המדינה – הלגיטימציה להמשך הלחימה והשגת היעדים תפחת.

איפה ראש הממשלה בסיפור הזה? כרגיל, יושב על הגדר וממאן לקחת צד מובהק. הוא אומנם "השעה" את השר אליהו, אך לא פיטר אותו, והוא ממשיך להשתתף בהצבעות הממשלה. בתדרוך לעיתונאים שקיים בראשית השבוע, נתניהו נשאל על־ידי אחד מהם לגבי המשך השליטה בעזה.

בחדר הייתה הסכמה כללית שישראל תצטרך לממש שם שלטון צבאי כלשהו במשך תקופה ארוכה כדי למנוע התקפות טרור על אזרחי ישראל. אך כאשר נתניהו נשאל אם הוא שולל לחלוטין התיישבות ישראלית בחבל עזה, הוא החמיץ פנים. זאת שאלה שהוא פשוט לא מוכן לענות עליה.

בחדר הייתה הסכמה כללית שישראל תצטרך לממש שם שלטון צבאי. אך כאשר נתניהו נשאל אם הוא שולל לחלוטין התיישבות ישראלית בחבל עזה, הוא החמיץ פנים. זאת שאלה שהוא פשוט לא מוכן לענות עליה

אחד הנוכחים אמר לו: "לא שמענו את התשובה שלך, כן או לא?" אך נתניהו רק הניד את ראשו מצד לצד, מבלי לענות תשובה שאפשר לשמוע אותה בבירור. אולי כדי שלא יוקלט פוגע בבייס הימני.

האומנים "מתודרכים", לא ברור על בסיס מה

כאמור, פקודות מטכ"ל לגבי פעילות פוליטית של חיילים ברורות ומובהקות. פחות ברורות הן ההוראות ההפוכות: מה קורה כאשר אזרח מופיע בפני חיילים? איך דואגים שאומן, מרצה, סופר או רב לא ינצלו לרעה במה בתולית של חיילים חדורי מורל, הצמאים לתרבות ולהפוגה, כדי להרביץ בהם תורה פוליטית, אמרות מסיתות ומפלגות, או סתם לקידום אג'נדה פוליטית?

חיילים ברצועת עזה חולמים על התיישבות יהודית בעזה, אוקטובר 2023 (צילום: מתוך עמוד הפייסבוק "ישראל שלי")
חיילים ברצועה חולמים על התיישבות יהודית בעזה, אוקטובר 2023 (צילום: מתוך עמוד הפייסבוק "ישראל שלי")

בפקודות מטכ"ל מופיעות גם הנחיות לגבי הזמנה, תיאום, מימון, תזמון ותכנון של פעילויות תרבותיות חיצוניות בפני חיילים, לרבות הופעת אומנים, צוותי הוואי ובידור, חוגים ופעילויות פנאי אחרות. אך פקודות אלה מדברות פחות על התוכן ויותר על הפרוצדורה: הליכי המימון, הרכבי ועדות התרבות שתייעץ, גובה הדרגים המאשרים, הליכי אישור של מפקד היחידה, וסיוע של קציני חינוך בהדרכה.

הנחיות אלה גם, מן הסתם, אינן תקפות בשעת מלחמה כאשר רוצים לאפשר לאומן שמתנדב להגיע מעכשיו לעכשיו ולשמח את החיילים. אף אחד לא מצפה לכנס את "ועדת התרבות היחידתית" על חמשת חבריה, כולל קצינים, ולעבור שרשרת פיקוד שלמה של אישורים לצורך הופעה שיכולה ואף צריכה להתקיים באותו היום, בפני חיילים שלמוחרת עשויים לצאת לקרב.

אין כל דרך לבקש מאומן להיזהר בדברי הקישור שלו בין השירים, במיוחד לא אם הוא מגיע מטוב ליבו ובהתנדבות. לפיכך "תדרוך" כזה, בהעדר הנחיות, הוא סתם מכבסת מילים

על אחת כמה וכמה כאשר האומן מתנדב מרצונו הטוב. מתשובות דובר צה"ל לכתבה זו ניכרת מבוכה מסוימת סביב האפשרות של ניצול מופעים אומנותיים, ערבי שיח והרצאות אורח למטרות פוליטיות מובהקות או סמויות.

מחד, מבהירים בצבא כי פעילות פוליטית אסורה באופן מובהק, וכי קציני החינוך "מתדרכים" את האומנים המגיעים להופיע בפני החיילים. איך מתדרכים? בצה"ל מודים שאין באמת נוהל המורה לאומנים או לסוכניהם להעביר רשימת שירים או תכנים שאמורה לקשט את האירוע.

כך נחזור לעזה: התוכנית המלאה להשמדת האויב, לשחרור חבל עזה ולהקמת ערים יהודיות שם. בגיליון עולם קטן שיתפרסם בסוף השבוע וכן באתר עולם קטן – https://olam-katan.co.il/archives/11458

Posted by ‎ארנון סגל‎ on Wednesday, October 11, 2023

יותר מכך: אין כל דרך לבקש מאומן להיזהר בדברי הקישור שלו בין השירים, במיוחד לא אם הוא מגיע מטוב ליבו ובהתנדבות. לפיכך "תדרוך" כזה, בהעדר הנחיות, הוא סתם מכבסת מילים.

הפוטנציאל הנפיץ נשאר נחלת האמון באומן עצמו, ובתבונתו לדעת לתעל את הערב למקומות שלא יסבכו את הצבא ואת המפקדים באירועים מביכים בעידן שבו הכול מצולם ומועלה לרשת. הבעיה היא שעבור אומנים רבים, מה שנראה בעיני הצבא כבעייתי, מתסיס, פוליטי או מעורר מחלוקת – הוא עניין שבשגרה ולא דרמה גדולה.

"לצאת מהשטחים" או "לחזור לעזה" יכולה להיות עמדה מקובלת באזרחות, שבצבא תקרע את לכידות היחידה. עובדה שכאשר הוטחה ביקורת בבן ארי הוא הגיב עליה בביטול

"לצאת מהשטחים" או "לחזור לעזה" יכולה להיות עמדה מקובלת באזרחות, שבצבא תקרע את לכידות היחידה. עובדה שכאשר הוטחה ביקורת בבן ארי הוא הגיב עליה בביטול. מבחינתו: חזרה לגוש קטיף היא ברורה מאליה, בוודאי אחרי טבח שכזה.

ומה באשר לרבנים? כאן הפוטנציאל הנפיץ גדול אף יותר. בדובר צה"ל אמרו כי מי ש"מתדרך" רבנים לפני הופעות הם הרבנות הצבאית. גם כאן אין נוהל ברור, וממילא הרבנות הצבאית (בניגוד לחיל החינוך) לא נשמעת כמו הכתובת הטבעית להסביר לרבנים על הניואנסים של מסרים פוליטיים נפיצים. אם כבר, יש לשער שהיא דנה עימם בנושאים הלכתיים.

אם הצבא ימשיך לגמגם, ימשיכו לנצל את זה

צה"ל הוא צבא העם, ובשנים האחרונות הרבה מהתופעות החברתיות שמטרידות את החברה האזרחית חודרות לבסיסים. חיילים מספרים על פקודות מבצע שכוללות פסוקים מן התנ"ך, ובהם כאלה שמדברים על נקמה משיחית נגד האויב, במקום על הגנה על הבית והישובים.

במקביל תקריות על רקע כשרות או הפרדה בין מינים נשמעות יותר מבעבר; וההצלחה של בן גביר בקרב חיילים בבחירות האחרונות קיבלה ביטוי גם בתקריות שבה חייל תקף פעילי שמאל.

נראה שבצה"ל לא הפנימו את הבעיה ולא רואים קו מחבר בין שלל המופעים הללו: בין חיילים שמריעים ל"שיישרף להם הכפר" לבין כאלה שרוקדים את שובנו לחוף נובה

על הרקע הזה, הרגישות למסרים פוליטיים מתחדדת. נראה שבצה"ל לא הפנימו את הבעיה ולא רואים קו מחבר בין שלל המופעים הללו: בין חיילים שמריעים ל"שיישרף להם הכפר" לבין כאלה שרוקדים את שובנו לחוף נובה; בין פנטזיות על אל־עריש, לבין שבועה ציונית על מקומות שטיהרנו ממחבלים.

בצה"ל רוצים לקוות שתקריות כמו אלה עם בן ארי – ועוד יותר מכך עם פרידמן – לא יחזרו על עצמן, ומבהירים שההפרדה מפוליטיקה במדים מחייבת כתמיד. אולם, בתגובות הצבא הרפות ניכרת הימנעות תמידית מהצורך להתעמת עם נציגי הימין החרד"לי בקרב קצונת השטח, אלה שאוהבים לצטט פסוקים על נקמה נגד עמלק.

חיילי צה"ל ברצועת עזה, 8 בנובמבר 2023 (צילום: דובר צה"ל)
חיילי צה"ל ברצועת עזה, 8 בנובמבר 2023 (צילום: דובר צה"ל)

כבר עכשיו ברור לגמרי שלא יסרבו להופעות עתידיות של בן ארי, ולא יוכלו לנחש מראש אלו רבנים יפציעו עם מסרים שיכולים להתפרש כמשיחיים. וניכר שאם חיילים ממשיכים להפיץ סרטונים ותמונות שלהם "כובשים" את המולדת העזתית ותוקעים בתוכה דגלים, כנראה המסר לא מועבר מספיק טוב, או שההבטחות לחידוד הנהלים הן מהפה לחוץ.

הדרך היחידה למנוע עיסוק בסוגיות פוליטיות בקרב חיילי צה"ל היא באמצעות משמעת. כל חייל יודע שאם ייתפס מעשן ג'וינט או גונב ציוד הוא יישפט וילך לכלא. הצבא חייב להשלים נהלים בנקודות החסרות.

הצבא חייב להשלים נהלים בנקודות החסרות. נכון שיהיה קשה למנוע כל מחלוקת, אבל לפחות יהיה מסמך ראוי שאפשר להסתמך עליו כשהיא מתעוררת. ואז גם אף אחד לא יוכל להגיד "לא ידעתי"

למשל, מה הם נושאים רגישים פוליטית בהופעות, אילו סוגיות רצוי להימנע משיח אודותם, מהם מחלוקות שמומלץ למרצים מבחוץ לעקוף אותם מלכתחילה ועוד. נכון שיהיה קשה למנוע כל מחלוקת, אבל לפחות יהיה מסמך ראוי שאפשר להסתמך עליו כשהיא מתעוררת. ואז גם אף אחד לא יוכל להגיד "לא ידעתי".

מדובר צה"ל נמסר בתגובה בנוגע לדברי עמיחי פרידמן: "התנהגותו של הקצין אינה עולה בקנה אחד עם פקודות צה"ל וערכיו. הקצין הושעה מתפקידו והמשך הטיפול בעניינו יידון בימים הקרובים. צה"ל מצפה מחייליו לפעול בצורה ממלכתית ולהימנע מהכנסת שיח פוליטי לשורותיו. כל מקרה בו יש חריגה מפקודות וערכי צה"ל, נבדק ומטופל לגופו".

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
12
כל הכבוד לחיילים הגיבורים, שמחרפים את נפשם כדי לתקן את העוול ההיסטורי שאת תוצאותיו הרות האסון אנו משלמים היום. ולך כותב המאמר מוטב לשתוק, או לחילופין להועיל במשהו ולהחליף את החיילים הגי... המשך קריאה

כל הכבוד לחיילים הגיבורים, שמחרפים את נפשם כדי לתקן את העוול ההיסטורי שאת תוצאותיו הרות האסון אנו משלמים היום.
ולך כותב המאמר מוטב לשתוק, או לחילופין להועיל במשהו ולהחליף את החיילים הגיבורים שלנו בקרב, במקום לשבת במקומך ולגבב עליהם שטויות ורעל.

חברים, לא יעזור לכם. רוב העם הוא ימני, רוב העם מאמין בארץ ישראל השלמה. לא יעזור לכם לעדות דה לגיטימציה לימין. אתם מיעוט פוליטי השולט בתקשורת ובשיח הציבורי המנסה לכפות את עמדותיו על הרוב... המשך קריאה

חברים, לא יעזור לכם. רוב העם הוא ימני, רוב העם מאמין בארץ ישראל השלמה. לא יעזור לכם לעדות דה לגיטימציה לימין. אתם מיעוט פוליטי השולט בתקשורת ובשיח הציבורי המנסה לכפות את עמדותיו על הרוב. לא הצלחתם ולא תצליחו. עם ישראל חי! ארץ ישראל שלנו! וכולנו מצפים לביאת המשיח. תתרגלו!

ממש מדהים. פתאום מוחים על שיח 'רעיל' בצבא. לא פחות. השורה התנ"כית דורשת הנקמה גם היא רעילה, אחרי טבח ברמה תנ"כית, חסר מעצורים ועכבות. השיח הקודם, רווי הקונספציה, זה שכבל את ידי לוחמינו ... המשך קריאה

ממש מדהים. פתאום מוחים על שיח 'רעיל' בצבא. לא פחות. השורה התנ"כית דורשת הנקמה גם היא רעילה, אחרי טבח ברמה תנ"כית, חסר מעצורים ועכבות. השיח הקודם, רווי הקונספציה, זה שכבל את ידי לוחמינו ועלה לנו בדם יקר, יקר מדי!! – איננו 'רעיל'. הוא אפילו ראוי, 'ממלכתי'.
אז כן, ראוי שיתקיים בצבא שיח ממלכתי, מותאם. אבל חיילים 'מורעלים' הם אלו שהובילו תמיד לניצחון. חיילים מושתקים הם אלו שעמדו דומם מול ירי אבנים והתגרויות מוטרפות.
כתבה רעילה.

הינה אני רושם את זה בשבת , אני יותר מבעד לחזור לכושר קטיף זה החלום ! זאת הנקמה המתוקה ! רק ככה יכאב להם , הרי לא משנה מה יגמר במלחמה הם כמו המצרים יקראו לזה נצחון אוקטובר (לא משנה בנוב... המשך קריאה

הינה אני רושם את זה בשבת , אני יותר מבעד לחזור לכושר קטיף זה החלום !
זאת הנקמה המתוקה !
רק ככה יכאב להם , הרי לא משנה מה יגמר במלחמה הם כמו המצרים יקראו לזה נצחון אוקטובר (לא משנה בנובמבר הם הובסו ) רק כאשר נשב להם בעין נחזיר את גוש קטיף הם יבינו ויכאב להם , אני לא מתבייש להגיד שאני רוצה נקמה וזאת הנקמה שאני מכיר …
כמו כן המטרה של הגירוש הייתה לתת להם סיבה להיות טובים ו18 שנה אחרי יצאו עלינו השטניים לכן הגירוש נכשל .
מבין ללבכם שהעולם צועק עכשיו אבל די אנחנו שינינו מחשבה עד ה7.10 ההחלטות וצורת המחשבה היו שלכם ומאז זה העם (גם ביבי הולך אחרי ) הדיבור של מדינת ישראל יהיה שונה , לא כולם יואהבו כמו שלא כולם אהבו את הרפיסות שננהגה עכשיו זה יהיה שונה .

א. כשהתקיימו הפגנות נגד הרפורמה המשפטית, חיילים הלכו להפגנות במדים, ולא אמרתם כלום. ב. נקמה היא ביטוי של הצדק הטבעי והפשוט שאומר שלא ייתכן שהרוע שראינו אצל מחבלי החמאס והאזרחים שבאו אח... המשך קריאה

א. כשהתקיימו הפגנות נגד הרפורמה המשפטית, חיילים הלכו להפגנות במדים, ולא אמרתם כלום.

ב. נקמה היא ביטוי של הצדק הטבעי והפשוט שאומר שלא ייתכן שהרוע שראינו אצל מחבלי החמאס והאזרחים שבאו אחריו לבזוז את היישובים ימשיך להתקיים. זה למה סמל הצדק בעולם המערבי הוא דווקא אלת הנקמה, נמסיס ולא אלת הצדק, יוסטיציאה.

ג. ההתנתקות קרעה את אלפי תושבים גוש קטיף מבתיהן במטרה להשיג שלום, ונכשלה נחרצות (צוק איתן, עופרת יצוקה, שומר החומות, מגן וחץ, חגורה שחורה ועוד "מבצעים" ו"סבבים"), אולי נחזיר לתושבי גוש קטיף את מה שהמדינה גזלה מהם שלא כדין?

ד. אם במשפט בינלאומי עסקינן, הרשות הפלסטינית קמה מכוחם של הסכמי אוסלו, בהם היא התחייבה להכיר בריבונותה של מדינת ישראל ולהפסיק להילחם נגדה, שני דברים שיאסר עראפת וממשיך דרכו, אבו מאזן, מעולם לא חלמו לעשות. אתר "מבט לתקשורת הפלסטינית" וערוץ היוטיוב שלו מלאים בהוכחות לטענה שלי. כך שאין לה זכות משפטית להתקיים, בטח ובטח שלא לדרוש את רצועת עזה ממדינת ישראל. מה גם שרצועת עזה היא חבל מולדת כמו אזור המרכז, הצפון והנגב, בנוסף להיסטוריה יהודית עשירה שיש בה (התפילה בבית הכנסת העתיק בעזה שפורסמה השבוע מצלצלת מוכר?), כך שלוותר עליה זה כישלון במלחמה.

ה. עורך הדין אביגדור פלדמן, מנכ"ל ארגון "בצלם" טוען כבר במשך שנים שעמירם בן אוליאל חף מפשע ושההליכים שבוצעו נגדו הם עוול, והוא לא "משיחיסט הזוי" שאוויר הגבעות שיבש את שכלו.

ו. האויב לא מחשיב את חיי אנשיו לכלום, כך שמחבלים מתים לא נחשבים מבחינתו להפסד. האויב מחשיב אדמה לבעלת ערך גבוה מזה של חיי אדם, ורק לקיחת האדמה תגרום לו להבין שהוא הפסיד.

אם אני לא טועה הדרג המדיני לא הגדיר באופן מדוייק את המצב הסופי אליו שואף ברצועה. וזה נורמלי לגמרי שאדם שמקריב את חייו בלחימה יאחל שהפעם לא יהיה זה עוד סבב עם איזה שם יפה אלא זה יביא תוצ... המשך קריאה

אם אני לא טועה הדרג המדיני לא הגדיר באופן מדוייק את המצב הסופי אליו שואף ברצועה. וזה נורמלי לגמרי שאדם שמקריב את חייו בלחימה יאחל שהפעם לא יהיה זה עוד סבב עם איזה שם יפה אלא זה יביא תוצאה ממשית ותיקון לטעות הנוראית של התנתקות שכמה מכותבי הכתבה הבזויה הזאת טרם הפנימו!

האסון המשיחי הוא השמאל הישראלי ההזוי שהביא את אוסלו. כל השאר זה העם הבריא והשפוי. שארץ ישראל בשבילו לא מילה גסה. כולל עזה. לא כולל הזדהות עם מעשי רצח. עם ישראל וצבאו. לא בשמאל. עם ישראל... המשך קריאה

האסון המשיחי הוא השמאל הישראלי ההזוי שהביא את אוסלו. כל השאר זה העם הבריא והשפוי. שארץ ישראל בשבילו לא מילה גסה. כולל עזה. לא כולל הזדהות עם מעשי רצח. עם ישראל וצבאו. לא בשמאל. עם ישראל שפוי ובריא.

עוד 2,240 מילים ו-12 תגובות
סגירה