ראש הממשלה בנימין נתניהו מגיע לישיבת הממשלה, 27 בנובמבר 2023 (צילום: חיים גולדברג/פלאש90)
חיים גולדברג/פלאש90
ראש הממשלה בנימין נתניהו מגיע לישיבת הממשלה, 27 בנובמבר 2023

תוכנית ההישרדות של בנימין נתניהו

אין בעולם המערבי ראש מדינה שהיה נשאר לשבת על כסאו אחרי אסון לאומי בסדר גודל של שבעה באוקטובר שקרה גם ואולי בעיקר באשמתו ● אבל נתניהו לא מוותר ולא מתפטר. להיפך ● תכנית ההישרדות שלו הולכת על ארבע דרכים שיובילו אותו, לשיטתו, בבוא היום לניצחון: האשמת הצבא, הפחדת הבוחרים, חיזוק הקואליציה סביבו - וקרדיט על ההישגים ● פרשנות

אין מדינה בעולם החופשי שבה ראש הממשלה היה נשאר לשבת על כסאו אחרי אסון לאומי מחריד בסדר הגודל של שבעה באוקטובר. ראשי מדינות חזקים מארצות הברית, דרך אירופה ועד יפן התפטרו מתפקידיהם אחרי מלחמת העולם השנייה ולאורך השנים בגלל מחדלים וטעויות שנראים לפעמים מגוחכים מול המציאות המחרידה היום בישראל.

ודווקא כאן, ראש הממשלה בנימין נתניהו מבקש להמשיך ולהוביל את המדינה, כאילו שאפשר לדלג מעל המלחמה שבאה עלינו גם ואולי בעיקר באשמתו, והיא תלווה אותנו ביגון שנים קדימה.

אבל נתניהו לא מוותר ולא מתפטר. להיפך. תכנית ההישרדות שלו הולכת על ארבע דרכים שיובילו אותו, לשיטתו, בבוא היום לניצחון. לפעמים התוכנית הזו נחשפת מדי, ואז נתניהו מתנער ממנה. כך קרה כאשר צייץ בסוף אוקטובר, בשעת לילה מאוחרת, אמירות נגד ראש אמ"ן אהרן חליוה וראש שב"כ רונן בר, אבל התנער ומחק את הציוץ עקב הביקורת  הציבורית והפוליטית. "טעיתי, מתנצל", כתב אז נתניהו.

לפעמים התוכנית הזו נחשפת מדי, ואז נתניהו מתנער ממנה. כך קרה כאשר צייץ בסוף אוקטובר, בשעת לילה מאוחרת, אמירות נגד אמ"ן ושב"כ, אבל התנער ומחק את הציוץ עקב הביקורת  הציבורית והפוליטית

הצבא אשם

הדרך הראשונה, אם כן, היא להרחיק את נתניהו מהמחדל ולהפיל את הכול על האחרים, בעיקר על הצבא. הטענה הבסיסית היא שנתניהו לא נכשל, אלא הוכשל בידי קואליציה של קצינים בכירים שמובילים את צה"ל ובעיקר את המודיעין.

לטובת העניין מפמפמים אנשי נתניהו ללא הרף את פרשת היחסים הקשה שהתקיימה בין נתניהו וראשי הצבא בימי הרפורמה המשפטית, ומנסים לרמוז כי הקשר שנרקם נגד ראש הממשלה בימי הסרבנות של קיץ 2023 נמשך גם בשבעה באוקטובר.

ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון יואב גלנט, הרמטכ"ל הרצי הלוי והמזכיר הצבאי של ראש הממשלה אבי גיל בהערכת מצב בקריה בתל אביב, 9 באוקטובר 2023 (צילום: עמוס בן גרשום / לע"מ)
ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון יואב גלנט, הרמטכ"ל הרצי הלוי והמזכיר הצבאי של ראש הממשלה אבי גיל בהערכת מצב בקריה בתל אביב, 9 באוקטובר 2023 (צילום: עמוס בן גרשום / לע"מ)

בראש בנק המטרות של תומכי נתניהו עומד מן הסתם ראש אמ"ן אהרן חליוה. הוא גם האיש שקל לחבוט בו: הוא גם פישל בעצמו וגם הכשיל לכאורה את ראש הממשלה. אין שיחה עם ביביסט שאינה נוגעת למחדל של המודיעין ואין קבוצת ווטסאפ של נאמני ראש הממשלה שלא טוחנת עד דק את כל התחקירים שכבר עולים בעיתונות המקומית והבינלאומית על האחריות הישירה של חליוה לטבח בעוטף עזה.

בראש בנק המטרות של תומכי נתניהו עומד מן הסתם ראש אמ"ן אהרן חליוה. הוא גם האיש שקל לחבוט בו: הוא גם פישל בעצמו וגם הכשיל לכאורה את ראש הממשלה

במאבקים כאלה, לחיים ולמוות הפוליטי, המכות יורדות גם מתחת לחגורה. יש מי שמתנכל לבני המשפחה של חליוה. יש מי שמדביקים את חליוה לאהוד ברק ודן מרגלית, שהגן על ברק בפרשת הרפז. מרגלית תוקף את נתניהו לאורך שנים, בעיקר בפייסבוק. חלויה היה נשוי לבתו של מרגלית. עד לשם מרחיקה הקונספירציה.

כל שיחה של תצפיתנית, כל דוח של נגד/ת ב-8200 וכל עדות של קצין זוטר ובכיר במודיעין משחקת היום לטובתו של נתניהו. כאשר הרמטכ"ל הרצי הלוי, ראש שב"כ בר וחליוה עצמו לוקחים על עצמם את האחריות, נתניהו ואנשיו יוכלו לומר בבוא היום כי "ראיתם, הם הודו באשמה. זה לא קשור אליי". בעצם, מירי רגב אמרה את הדברים באופן מפורש בראיון בערוץ 14 בתחילת המלחמה.

וברור כי בכל שיחה כזו יהיה מי שיציין את העובדה שנתניהו לא מינה את הלוי ובר לתפקידיהם, כך שהם לא חייבים לו דבר.

כיפת ברזל חרדית-דתית-לאומית

שלשום (יום שני) אישרה הממשלה העברה של מיליארדי שקלים לתקציבים קואליציוניים ברורים. זוהי הדרך השנייה שבה הולך נתניהו: כיפת ברזל חרדית-דתית-לאומית שתגן עליו גם בימים שבהם יצאו לרחובות מיליון איש שיתבעו ממנו ללכת.

ראש הממשלה בנימין נתניהו והשר בצלאל סמוטריץ', 18 במאי 2023 (צילום: Arie Leib Abrams/Flash90)
ראש הממשלה בנימין נתניהו והשר בצלאל סמוטריץ', 18 במאי 2023 (צילום: Arie Leib Abrams/Flash90)

הקואליציה הזו שמרה על נתניהו ונשארה לצדו מאז הפך לראש הממשלה ב-2009, וגם כאשר פנה לה עורף. היום הוא יעשה את הכול כדי לרצות אותה, ובכל מחיר.

הקואליציה הזו שמרה על נתניהו ונשארה לצדו מאז הפך לראש הממשלה ב-2009, וגם כאשר פנה לה עורף. היום הוא יעשה את הכול כדי לרצות אותה, ובכל מחיר

מי שהגיע לישיבות שקדמו לאישור על תקציב המלחמה הבין שאין הרבה מה לעשות מול נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ', שהתעקשו להביא לאישור הממשלה העברת מאות מיליונים, שהם בעצם כספים קואליציוניים שבאו לשרת מטרות חרדיות ודתיות.

כך נרשמו העברות לטובת שיפור תנאי המורים והמורות החרדיים, מרכזי חוסן ביהודה ושומרון, או לגרעינים תורניים בערים מעורבות. השאלה הגדולה האם אלה היעדים הנחוצים והתכופים של המלחמה?

בני גנץ ואנשי המחנה הממלכתי הצביעו נגד התקציב הזה. יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד קרא להם לעזוב את הממשלה, אבל דווקא העימות הזה מועיל לנתניהו ומחזק את החישוק שקושר אותו עם שותפיו מול ההתנגדות הליברלית.

ראשי המתנחלים ביהודה ושומרון ופוליטיקאים חרדים מודים היום כי מעולם לא נשפכו עליהם תקציבים כמו בקדנציה הזו, ועוד היד נטויה כפי שראינו שלשום. כוחות הצבא הגדולים שמוזרמים ליו"ש מעניקים למתנחלים ביטחון שלא חשו בו לפני ה-7 באוקטובר. יש עדיין תביעות מנתניהו, אבל הן נוגעות בעיקר לחיזוק השמירה על התנחלויות בודדות, בקרבת כפרים ערביים גדולים.

יוסי דגן, שלמה נאמן וישראל גנץ במסיבת עיתונאים במאהל המחאה שהקימו מול משרד ראש הממשלה, 22 באוגוסט 2023 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יוסי דגן, שלמה נאמן וישראל גנץ במסיבת עיתונאים במאהל המחאה שהקימו מול משרד ראש הממשלה, 22 באוגוסט 2023 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

רק נתניהו יכול

לנתניהו יש בקואליציה הזו 64 מנדטים. זהות האינטרסים בין הליכוד, ש"ס, יהדות התורה, הציונות הדתית ועוצמה יהודית ברורה. הדרך השלישית של נתניהו לחזק עוד יותר את החיבור הזה קשורה גם בעתיד המדיני שצפוי כאן אחרי המלחמה.

כאן מתחיל קמפיין חדש של נתניהו ליום שאחרי, שבו הוא ינסה לשכנע את שותפיו הקואליציוניים ואת בוחרי ומתפקדי הליכוד שרק הוא יהיה האיש שיציל את המדינה, וימנע הקמת מדינה פלסטינית.

כאן מתחיל קמפיין חדש של נתניהו ליום שאחרי, שבו הוא ינסה לשכנע את שותפיו הקואליציוניים ואת בוחרי ומתפקדי הליכוד שרק הוא יהיה האיש שיציל את המדינה, וימנע הקמת מדינה פלסטינית

נתניהו גמגם בעניין הזה בתחילת הדרך, ומקורביו דיברו בפירוש על הצורך להעביר את עזה לידי הרשות הפלסטינית, אחרי מיטוט חמאס.

בהמשך, אולי בהשפעת הלחץ מימין וסקרים שעשה, פסל נתניהו את האפשרות הזו והחריף את ההתבטאויות שלו נגד הרשות, ובעצם קשר את מטרותיה עם אלה של חמאס. בתנאים האלה, כך הודיע, הוא לא יעביר את השליטה בעזה למי שמשבחים את מחבלי הנוח'בה ומעבירים קצבה חודשית לטרוריסטים.

נתניהו מזמן אליו בימים אלה חברי כנסת מהליכוד לשיחות שכנוע ומוטיבציה. חברת כנסת אחת יצאה השבוע מהפגישה הזו עם המונולוג הבא:

"אנחנו לא המצאנו את חמאס. הוא היה קיים כאן כבר משנות ה-80. יש ראשי ממשלה וארבעה שרי ביטחון שאימצו את הגישה של טיפוח חמאס, יחד עם שב"כ והמוסד. זה לא רק אנחנו. חמאס התחיל להתאמן לפני שנה. לפיד היה אז ראש הממשלה וגנץ שר הביטחון".

יחיא סנוואר מתקבל על ידי אסמעיל הנייה, אז ראש ממשלת עזה, עם שחרורו מהכלא בישראל והגעתו לעזה, במסגרת העסקה לשחרור גלעד שליט משבי חמאס, 18 באוקטובר 2011 (צילום: AP Photo/Adel Hana)
יחיא סנוואר מתקבל על ידי אסמעיל הנייה, אז ראש ממשלת עזה, עם שחרורו מהכלא בישראל והגעתו לעזה, במסגרת העסקה לשחרור גלעד שליט משבי חמאס, 18 באוקטובר 2011 (צילום: AP Photo/Adel Hana)

נתניהו, בשיחה עם חברת הכנסת ממפלגתו התייחס בזלזול לדיבורים על הדחתו בהצבעת אי-אמון קונסטרוקטיבית, באמצעות חברי כנסת בליכוד. "ניסו לעשות לי את זה גם בעבר. שינו את החוק שמחייב שליש סיעה כדי לפרוש. תמיד זה עולה ויורד. עכשיו יש מלחמה. הכול שטויות", אמר ראש הממשלה.

אגב, בציונות הדתית ובעוצמה יהודית יש רבים שמגחכים על ההבטחה המחודשת של נתניהו לשמור על ארץ ישראל בעתיד. סגן ראש עיריית ירושלים אריה קינג, איש עוצמה יהודית,  צייץ אתמול כך:

"מי שמסר את חברון, יריחו, אבו דיס, גוש קטיף, צפון השומרון וצפון הרצועה; מי שהתחבק עם ערפאת; מי ששחרר 1,3000 מחבלים ביניהם יחיא סנוואר, מי שלא פינה את חאן אל אחמר – גם לא ימוטט את חמאס".

צריך להזכיר, בנוסף, כי בינואר 2020 נתניהו הוביל יחד עם הנשיא לשעבר דונלד טראמפ את הקמתה של מדינה פלסטינית במסגרת דיל המאה. נתניהו כינה אז את המדינה הזו "ישות ריבונית מוגבלת", אבל תכנן להעביר לה שכונות ערביות משטחה המוניציפלי של ירושלים, ובעצם לחלק את עיר הבירה. בעקבות הלחץ של ראשי המתנחלים הוא נסוג מהעסקה, למרות שתכנן לספח לישראל גם חלקים ביהודה ושומרון.

צריך להזכיר כי בינואר 2020 נתניהו הוביל יחד עם הנשיא טראמפ את הקמתה של מדינה פלסטינית במסגרת דיל המאה. נתניהו כינה אז את המדינה הזו "ישות ריבונית מוגבלת"

ההכרזה על תוכנית המאה בבית הלבן עם הנשיא דונלד טראמפ וראש הממשלה בנימין נתניהו, 28 בינואר 2020 (צילום: צילום מסך, וואלה!)
ההכרזה על תוכנית המאה בבית הלבן עם הנשיא דונלד טראמפ וראש הממשלה בנימין נתניהו, 28 בינואר 2020 (צילום: צילום מסך, וואלה!)

להצלחה יש אבא אחד

הדרך הרביעית של נתניהו לשרוד היא לרשום ההישגים במלחמה – בעיקר את שחרור החטופים. נתניהו לא רצה את עסקת החטופים שהוביל בני גנץ בתחילת הדרך. הוא ניסה לבלום את התוכנית יחד עם שר הביטחון יואב גלנט ותמך בה בסוף, בניגוד לדעתם של חלקים גדולים בימין, כאשר הבין כי מדובר בקונצנזוס ענק בציבור לטובת המהלך.

היום הוא שותף להתרגשות הגדולה בעם אחרי כל כך הרבה ימי צער, ולשכתו מעבירה את תמונות המפגשים הראשונים בין החטופים ובני משפחותיהם.

אנשי נתניהו מייחסים חשיבות רבה להצבעה של השרים סמוטריץ' ואורית סטרוק בעד העסקה. "הם היום השכפ"צ שלנו. אנשים בימין אומרים שאם הם הצביעו בעד, הם ידעו למה", אומר גורם המקורב לראש הממשלה.

אנשי נתניהו מייחסים חשיבות רבה להצבעה של השרים סמוטריץ' ואורית סטרוק בעד העסקה. "הם היום השכפ"צ שלנו. אנשים בימין אומרים שאם הם הצביעו בעד, הם ידעו למה", אומר גורם המקורב לראש הממשלה

מעניין מה יקרה אם בסופו של דבר נגיע לעסקה לשחרור כל החטופים תמורת כל האסירים הביטחוניים וההפוגה תימשך. סמוטריץ צייץ אתמול בנחרצות נגד כל אפשרות כזו.

נתניהו, מצדו, מבטיח לכולם להמשיך את המלחמה ולא לעצור. אם זה יקרה, אנחנו הולכים למלחמת התשה ממושכת מול חמאס, מה שיעניק לנתניהו עוד זמן בשלטון דווקא אחרי המחדל הנורא בתולדות המדינה.

כוחות צה"ל ברצועת עזה, 24 בנובמבר 2023 (צילום: דובר צה"ל)
כוחות צה"ל ברצועת עזה, 24 בנובמבר 2023 (צילום: דובר צה"ל)

רעידת אדמה בדרגה 10

ועם כל זאת, צריך לזכור שאנחנו עמוק במציאות חדשה. מה שהיה כאן לפני 7 באוקטובר לא דומה למה שיקרה כאן אחרי. האירוע הנדיר בעוצמתו ובחומרתו יגרור גם תגובות ציבוריות חסרות תקדים.

תוכנית ההישרדות של נתניהו לא מתאימה לרעידת אדמה בדרגה 10 בסולם ריכטר, שבה אנחנו סופרים אלפי הרוגים ופצועים, אזרחים וחיילים, ומשלמים ביוקר רב על מאות השבויים שנפלו בשבי.

תוכנית ההישרדות של נתניהו לא מתאימה לרעידת אדמה בדרגה 10 בסולם ריכטר, שבה אנחנו סופרים אלפי הרוגים ופצועים, ומשלמים ביוקר רב על מאות השבויים שנפלו בשבי

המלחמה עוד לא הסתיימה ואין לדעת מה עוד יקרה בדרום ובצפון. אחרי כל מה שעברנו, ייתכן שהמשבר הביטחוני הגדול עוד לפנינו.

שום תוכנית מבית היוצר של נתניהו לא תצליח להתמודד עם הזעם הציבורי, גם בימין ובליכוד, שעדיין לא התפרץ בתוקף הנסיבות. אני חוזר שוב על עמדתי: נתניהו לא יוביל את הליכוד או את המדינה אחרי הבחירות הבאות.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
5
קודם כל כתבה מצוינת. יש להוסיף לתוכנית 4 השלבים שמפורטת בכתבה, מספר סעיפים נוספים: 1. כל עוד כל החטופים לא וחזרו ארצה, המלחמה ב HOLD, זה אומר, המשך הזרמת משאיות סיוע לחמאס כולל דלקים. ... המשך קריאה

קודם כל כתבה מצוינת.
יש להוסיף לתוכנית 4 השלבים שמפורטת בכתבה, מספר סעיפים נוספים:

1. כל עוד כל החטופים לא וחזרו ארצה, המלחמה ב HOLD, זה אומר, המשך הזרמת משאיות סיוע לחמאס כולל דלקים. זה מקנה המון זמן לחמאס להתארגן מחדש ולחזק את שורות המחבלים. הם בשטח שלהם שמכירים מצוין, בעיקר מתחת לאדמה. ככל שהזמן חולף והמלחמה נעצרת, זה זמן שפועל נגד ישראל.

2. נתניהו בונה על חזרה ל"שגרה", כמה שמילה כזו נשמעת תלושה מהמציאות העכשווית. אך בסופו של דבר זה יקרה. כל מי שכיום תומך בסילוקו, בעיקר מתוך המצביעים שלו, בסוף, ברגע האמת, צפוי לחזור להאמין בו ולהתנגד לסילוקו.

השאלה הגדולה הינה האם הציונות הדתית ועצמה יהודית, ימשיכו לתמוך בנתניהו גם כשהקרבות בעזה אינן מתחדשות ובאיזה עוצמה.

זהו, "ההיסטוריונים" יצאו מהמחילות? שותים בשקיקה ומהדהדים את מה שמוקא ממכונת העל. אז ככה: 1. במתקפה היפנית נהרגו כ 2500 חיילים (בעיקר ימאים). יחסית לאוכלוסיה בישראל זה מספר שווה לכ 90 אב... המשך קריאה

זהו, "ההיסטוריונים" יצאו מהמחילות? שותים בשקיקה ומהדהדים את מה שמוקא ממכונת העל.
אז ככה:
1. במתקפה היפנית נהרגו כ 2500 חיילים (בעיקר ימאים). יחסית לאוכלוסיה בישראל זה מספר שווה לכ 90 אבידות. אצלנו ב- 7/10 נהרגו 1400 ונחטפו כ 250.
2. בפרל הארבור כולם היו חיילים, אצלנו רובם אזרחים שלווים שהמדינה, כלומר המדינאים והצבא, כשלו כישלון חחרוץ בהגנה על האזרחים.
3. יפן לא היתה במצב לחימה מול ארה"ב בשנים שקדמו למתקפת הפתע. אצלנו אנחנו במנב מלחמה מול החמאס קרוב ל 20 שנה.
4. מול יפן לא היתה קונספציה שטופחה (וכשלה), אצלנו היתה והיה מישהו שדאג לטפח ולשמר אותה.
5. יפן התקיפה את ארה"ב בהפתעה ולא במסגרת לחימה שהקדימה לאירוע.
6. העילה למתקפה: אמברגו נפט שהטילה ארה"ב על יפן.

ברור שאין להשוות את אירוע פרל הארבור למה שהתרחש ב"שבת השחורה" בעוטף עזה ואין להקיש מכך ש "אם לרוזוולט מותר אז גם לביבי מותר".

מיכה למרות הכתבה המגמתית ולמרות שלא רוצים להשוות , מה שקרה בנמל הפנינים , גרוע ממה שקרה לנו , והנשיא רוזוולט נבחר לקדנציה שלישית. העובדה היא שמעל חמישים אחוז מהיהודים , מעדיפים את נתניה... המשך קריאה

מיכה
למרות הכתבה המגמתית ולמרות שלא רוצים להשוות , מה שקרה בנמל הפנינים , גרוע ממה שקרה לנו , והנשיא רוזוולט נבחר לקדנציה שלישית.
העובדה היא שמעל חמישים אחוז מהיהודים , מעדיפים את נתניהו .

עוד 1,447 מילים ו-5 תגובות
סגירה