בחירות לרשויות מקומיות (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יונתן זינדל/פלאש90

בקיבוץ, בכפר, בקרת – זהו זה!

הבחירות המוניציפליות הן פחות או יותר הדבר האחרון שמעניין כעת את הציבור בישראל ● אחרי שרשרת דחיות, ובאמצע מתיחות ביטחונית בכל החזיתות – חזית הביוב, הארנונה והחינוך תופסות את הספסל האחורי ● ובכל זאת, הינה שישה מרוצים עם קצת אקשן ופוטנציאל להפתעות: מחיפה דרך רחובות, מעתלית ועד אשקלון

הבחירות המוניציפליות בישראל הן אחד המופעים הדמוקרטיים היציבים ביותר כאן. בניגוד לבחירות לכנסת, שיכולות להיערך אפילו פעמיים בשנה, במועדים שונים ומשונים ובהתאם לאינטריגות פוליטיות, הבחירות לראשות העירייה והמועצות מתקיימות אחת לחמש שנים, בדרך כלל כמו שעון.

כל מועמד נבחר יודע שאם לא יקרה משהו חריג (ועדה קרואה של משרד הפנים, או חלילה כתב אישום על שחיתות) יש לו מחצית העשור להיות הראיס הבלתי מעורער, הגביר הרשמי של העיירה.

אולם, דחיית הבחירות בחמישה חודשים בעקבות המלחמה יצרה אפקט מערפל חושים: התושבים נרדמו וחדלו להתעסק בביוב, ארנונה, פיתוח העסקים העירוניים או ערך הנדל"ן. גם אלה שעדיין מאד אכפת להם, התעוררו רק בשלושת השבועות האחרונים.

ביישובים רבים אפשר לפגוש אזרחים שלא ידעו עד הימים האחרונים מתי יש בחירות, איך מצביעים, מי המועמדים שמוכרים מרכולתם, ולמה בכלל צריך את כל זה עכשיו.

קלפיות במחסנים עבור הבחירות לראשות עיריית ירושלים, 22 בפברואר 2024 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
קלפיות במחסנים עבור הבחירות לראשות עיריית ירושלים, 22 בפברואר 2024 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

אחוזי ההצבעה בבחירות הקודמות עמדו על 59.5% – נמוך מאחוזי ההצבעה לכנסת, אבל גבוה יחסית לבחירות מקומיות. לא נהיה בהלם אם השנה הנתון הזה ירד, אולי באופן דרמטי.

מותר לקונן גם על המחיר הזה שמשלמים בגלל המלחמה. ביום־יום קשה לחשוב על מישהו שמשפיע יותר על חיינו כאן מאשר ראש העירייה שלנו. הארנונה שאנחנו משלמים, החינוך שילדינו מקבלים, טיפוח הסביבה, ריבוי ואופי העסקים, שירותי הדת, מקומות החניה, צביון היישוב, מחירי הנדל"ן ועוד מלא נושאים – כולם מושפעים במישרין או בעקיפין מהחלטות שמתקבלות ברמה המקומית.

בחסות המלחמה בעזה, בערים רבות מחר לא יהיה אפילו קרב. ל־14 המועצות בעוטף ובצפון, שהבחירות אליהן נדחו לפחות עד נובמבר הבא, מצטרפות עשר עיריות בהן ראש או ראשת העירייה רצים על מגרש ריק

ראש או ראשת עירייה חזקים יכולים לאגום תקציבים ממשרדי ממשלה ומתורמים בסכומים שאפשר רק לדמיין ולפתח את היישוב שלהם לבוננזה. ראשי עירייה חלשים (או מושחתים) יכולים לדרדר יישוב ושכונות לרמות של "סלאמס". בניגוד לרמת המדינה, התוצאות ניכרות בקלות בשטח וטביעות האצבע ברורות.

בחסות המלחמה בעזה, בערים רבות מחר לא יהיה אפילו קרב. ל־14 המועצות בעוטף ובצפון, שהבחירות אליהן נדחו לפחות עד נובמבר הבא, מצטרפות עשר עיריות בהן ראש או ראשת העירייה רצים על מגרש ריק, בלי אף מועמד מולם.

כרזות מועמדים לבחירות המקומיות בירושלים, פברואר 2024, אילוסטרציה (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)
אילוסטרציה: כרזות מועמדים לבחירות המקומיות בירושלים, פברואר 2024 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

ברשויות אחרות יש מתמודדים על הנייר שלא יצליחו לשרוט את ראש הרשות המכהן, במיוחד אם זה דגמן חמישה חודשים שריף הסוגר פרצות ועובד צמוד עם פיקוד העורף.

במצב הזה, הסיכוי לקדם אג'נדות, שעד אוקטובר עמדו במרכז השיח, כמו השפעת ההפיכה המשטרית על החיים העירוניים, הפרדת דת ומדינה, ניקיון ציבורי ושקיפות או חינוך איכותי – מצטמק משמעותית.

הסיכוי לקדם אג'נדות, שעד אוקטובר עמדו במרכז השיח, כמו השפעת ההפיכה המשטרית על החיים העירוניים, הפרדת דת ומדינה, ניקיון ציבורי ושקיפות או חינוך איכותי – מצטמק משמעותית

הינה כמה מרוצים שבכל זאת שווה לשים עליהם עין, ושאולי יספקו מחר מעט דרמה למרוץ האדיש הזה.

חיפה: משחקי הכס והאוינק

לא פחות מ־11 מועמדים עומדים בתור להחליף את עינת קליש רותם, ראשת עיריית חיפה, שקטפה בבחירות הקודמות את השלטון מיונה יהב בסערה עם יותר מ־60% תמיכה.

חמש שנים – פלוס כמה אלפי חזירים, שרשרת סאגות מביכות ותקוות שהתנפצו – אחרי, חיפה נמצאת כעת בפני אפשרות ריאלית של החזרת עטרה ליושנה וקליש רותם (שלמרות הכול לא מוותרת) עשויה מוחרתיים להשיב את הכתר לאותו יהב שהדיחה אחרי 15 שנות שלטון, ואשר לפתע נראה שוב לתושבים רבים כאופציה הרבה יותר נורמלית.

ראש עיריית חיפה לשעבר יונה יהב, בבחירות המוניציפליות ב-30 באוקטובר 2018 (צילום: Meir Vaknin/Flash90)
ראש עיריית חיפה לשעבר יונה יהב, בבחירות המוניציפליות ב־2018 (צילום: מאיר וקנין/פלאש90)

מול יהב, שיכנס ביוני הקרוב אל העשור התשיעי של חייו, מתייצב דוד עציוני, מועמד צעיר בהרבה, שמקווה לגרור את העיר לסיבוב שני בזכות שברירי האחוזים של המועמדים האחרים; לצד ניצב בדימוס יעקב בורובסקי; חברת המועצה שרית גולן שטיינברג (שעשתה בית ספר במליאה לקליש רותם במהלך הקדנציה); יו"ר סיעת הירוקים אביהו האן; חבר המועצה היוצאת צביקה ברבי; קליש רותם; ומועמדים נוספים עם תמיכה שכמעט לא קיימת על הנייר.

כך חיפה שוב נסחפת אל קמפיין מלא דרמות ורווי השמצות, עתיר בממון אינטרסנטי עם לא מעט טרלול ואפילו תלונות במשטרה.

ויש גם בוטים, איומים, ושפע של הבטחות למגר את מכת החזירים, להילחם במזהמים הכרוניים ולחזק לאחת הערים התוססות בישראל את הקסם הדו־קיומי

במהלך החודשים האחרונים התחדש קמפיין ההכפשות הגילני נגד יהב, שכלל הפצת תמונות שלו בכיסא גלגלים והדלפה של גיליון רפואי מזויף שלו, בניסיון לשתול בתודעת הציבור שמדובר באדם שאינו כשיר מבחינה בריאותית.

ויש גם בוטים, איומים, ושפע של הבטחות למגר את מכת החזירים, להילחם במזהמים הכרוניים ולחזק לאחת הערים התוססות בישראל את הקסם הדו־קיומי והסן פרנסיסקואי המפורסם שלה.

שלט בחירות של דוד עציוני על בניין בחיפה
שלט בחירות של דוד עציוני על בניין בחיפה

כפי שחשפנו לפני כשבועיים, עלות הקמפיינים מגיעה למיליונים, וברשימות התורמים בעלי זיקה לאנשי נדל"ן ויזמים בעיר ומחוצה לה מוביל עציוני, שתמונות הענק שלו מתנוססות על בניינים ובצמתים מרכזיים כבר מאפריל האחרון.

ליהב חסרים על פי הסקרים בין 5% ל־8% כדי לדלג על משוכת הסיבוב השני ולבצע קאמבק נדיר יחסית בנוף השלטון המקומי. אם תיגרר בירת הצפון לסיבוב שני, צפו למרוץ אכזרי במיוחד.

כפי שחשפנו לפני כשבועיים, עלות הקמפיינים מגיעה למיליונים, וברשימות התורמים בעלי זיקה לאנשי נדל"ן ויזמים בעיר ומחוצה לה מוביל עציוני, שתמונות הענק שלו מתנוססות על בניינים ובצמתים מרכזיים

רחובות: כשמדע ודת מתנגשים זה בזה

עיר המדע מסיימת קדנציה שלישית עם רחמים מלול, ראש העירייה המבקש קדנציה רביעית. לפני המלחמה נראה היה שצפוי קמפיין המתבסס לפחות בחלקו על הקשרים בין דת, פוליטיקה וצביון.

בחמש השנים האחרונות התנהלה בשכונות העיר שרשרת מאבקים מרים סביב הקצאות של שטחים ציבוריים למוסדות דת. המשותף לכולם היא טענת התושבים כי ראש העירייה החרדי ואנשיו מטים חסד להקמת בתי כנסת על חשבון מבני ציבור אחרים לרווחת הציבור, החסרים לטענתם.

ראש עיריית רחובות, רחמים מלול (צילום: הדס פרוש/פלאש90)
ראש עיריית רחובות רחמים מלול (צילום: הדס פרוש/פלאש90)

מול מלול (78), שהיה בעברו חבר כנסת מטעם ש"ס ואיש ליכוד, טוענים לכתר הליברלי שלושה מועמדים, שעלולים לפצל ביניהם את ההצבעה: ממלא מקום ראש העירייה זוהר בלום, יו"ר האופוזיציה מתן דיל, וסגן ראש העירייה יניב מרקוביץ'.

ניסיונות איחוד שנעשו לפני המלחמה כשלו, ומלול מאמין שתנופת הבנייה וההתרחבות שאפיינה את כהונתו (במהלכה גדלה אוכלוסיית העיר ביותר מ־50%) יאפילו על הטענות הקשות של תושבים רבים.

חשיפת זמן ישראל, לפיה עיריית רחובות מנהלת את ההקצאות הציבוריות באופן מופקר, ללא מעקב או אמות מידה ראויות, לצד פרשת הפארק של האחים כספי, מחדדת לטענת מתחרי מלול את הצורך בהתחדשות

רחובות מכונה עיר המדע והתרבות, בעיקר בזכות מכון ויצמן למדע והפקולטה לחקלאות. בעברה היא נחשבה לאחת מבירות החקלאות בישראל, עם שפע של פרדסים, מהם לא נשאר כמעט דבר. גם התיוג "והתרבות" לא בהכרח מבוסס מציאות.

האוכלוסייה צעירה יחסית, וזו מבקשת להחליף את הפוליטיקה המקומית הרוויה בשלטון מקומי מיושן ובלא מעט פרשיות שחיתות.

המחאה נגד המהפכה המשפטית, רחובות. 30 בספטמבר 2023 (צילום: מחאת קפלן)
המחאה נגד המהפכה המשפטית, רחובות. 30 בספטמבר 2023 (צילום: מחאת קפלן)

חשיפת זמן ישראל מהחודש האחרון, לפיה עיריית רחובות מנהלת את ההקצאות הציבוריות באופן מופקר, ללא מעקב או אמות מידה ראויות, לצד פרשת הפארק של האחים כספי, מחדדת לטענת מתחרי מלול את הצורך לרענן את השורות ולנקות את האורוות אחרי שלוש קדנציות.

נותר לראות איך נראה הלהט של הציבור החילוני (שגם יצא באלפיו להפגין נגד ההפיכה המשטרית) אחרי חמישה חודשי מלחמה.

אשקלון: הלמות תופי מלחמה

העיר הדרומית ביותר בקו החוף, רק שמונה קילומטרים מהגבול עם עזה, ספגה את מטח הטילים הקשה ביותר בשבעה באוקטובר, והיות שהמועצות המפונות בקו הצפוני ובעוטף עזה, כולל שדרות, יצטרכו להמתין עם הבחירות לפחות עד נובמבר הבא, אשקלון הופכת להיות אחד היישובים היחידים שבהם הביטחון והמיגון הוא נושא מרכזי בקמפיין.

למרות התואר "העיר המטווחת ביותר בארץ", ואף שהייתה זכאית לפיצויים בחודשים הראשונים למלחמה, רשויות המדינה מדלגות על אשקלון בסיבובי הפיצויים האחרונים, ויריביו של גלאם מטילים את האחריות גם עליו

תומר גלאם, שהחליף את ראש העירייה הקודם איתמר שמעוני ב־2017 (לאחר שזה נאלץ לעזוב עקב הגשת כתב אישום ואחר כך גם נכנס לכלא), נבחר בדוחק ב־2018. ביולי האחרון נטען כי קרבתו לליכוד סייעה לו בגיוס מאות מיליוני שקלים לעיר, שאמורים היו לחזק אותו לקראת הבחירות באוקטובר.

בינתיים נפתחה המלחמה, ובימים האחרונים התחדש הדיון הכואב על פיצויים לאשקלונים. למרות התואר הלא מחמיא "העיר המטווחת ביותר בארץ", ואף שהייתה זכאית לפיצויים בחודשים הראשונים למלחמה, רשויות המדינה מדלגות על אשקלון בסיבובי הפיצויים האחרונים, ויריביו של גלאם – בראשם איתי סהר ותמר קידר – מטילים את האחריות לכך גם עליו.

ראש עיריית אשקלון תומר גלאם בוועדת החינוך של הכנסת, 3 בינואר 2024
ראש עיריית אשקלון תומר גלאם בוועדת החינוך של הכנסת, 3 בינואר 2024 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

סהר, חבר מועצה, עו"ד ואיש עסקים בעיר שהקים חמ"ל אזרחי בתחילת המלחמה, מאשים את גלאם בקמפיין הכפשה והשחרה כנגדו. השיח ביישוב התלהט על רקע ויכוח קודם בין השניים על מיגון דירות בעיר.

סהר הציג לפני כמה שנים תוכנית עם פיילוט למיגון העיר, שאף זכתה בתמיכה מצד גורמים באוצר, אך לטענתו גלאם הכשיל אותה, מה שתפס רבות מהדירות בעיר ללא מוכנות ויכולת ספיגה בשבעה באוקטובר.

לגלאם יש יתרון: הוא זכה בתחילת הדרך לתמיכה ממפלגת השלטון וחתם על הסכמים עם החרדים. נותר לראות אם האתגרים הביטחוניים יסייעו לו או יהפכו לו לרועץ

לגלאם יש יתרון מובנה: הוא זכה בתחילת הדרך לתמיכה ממפלגת השלטון (שגם העמידה לרשותו תקציב של 2.5 מיליון שקלים) וחתם על הסכמים עם החרדים. נותר לראות אם האתגרים הביטחוניים יסייעו לו או יהפכו לו לרועץ.

"יש בקבוקים ריקים בזכרון – וכולם שותים הכול!"

עיר היקבים, מושבת הברון הקרויה על שמו של יעקב רוטשילד, הייתה ערוכה לקרב עקוב מיין לפני המלחמה. אלי אבוטבול, ראש המועצה שהתפטר מתפקידו בעקבות פרשת שחיתות ב־2016, חזר רכוב על סוסו, נישא על כנפי סגירת התיק. עתיר כריזמה, הוא הכריז מלחמה נגד ראש המועצה המכהן זיו דשא.

אלי אבוטבול, לשעבר ראש המועצה האזורית זכרון יעקב (צילום: מתוך עמוד הפייסבוק של המצולם)
אלי אבוטבול, לשעבר ראש המועצה האזורית זכרון יעקב (צילום: מתוך עמוד הפייסבוק של המצולם)

לא עבר זמן רב ובקבוצות הפייסבוק המקומיות פרץ שאון גדול בין שני המחנות, והמושבה נהייתה כמרקחה. קשה למצוא שתי דמויות שונות באופיין מראש המועצה המכהן וזה שמבקש לחזור לתפקידו. דשא עדין, מתרחק ממלחמות, והיה רוצה לקבל נקודות על סמך אמינות ויציבות, לא בהכרח על סמך כריזמה או יכולות ורבליות.

אבוטבול לעומתו מושך אש, אשף רטורי, ונדמה כמי שחובב מלחמות פוליטיות. הוא גם לא מתרחק מהשמצות אישיות נגד יריביו. יש לו יכולת לייצר אמפתיה אצל שומעיו, ולתת לתושב תחושה שהוא באמת בעדו. את הפער בין שתי הדמויות אפשר לראות בנקל בסרטונים המופצים לציבור התושבים בשבועות האחרונים.

שורה של פרויקטים אותם קידם אבוטבול ב־15 שנותיו כראש עיר – חלקם טופלו בסדרת תחקירים בזמן ישראל – מעידים לדעת יריביו על ניגודי העניינים שלו ועל אתיקה בעייתית לכל הפחות

שורה של פרויקטים אותם קידם אבוטבול ב־15 שנותיו כראש עיר – חלקם טופלו בסדרת תחקירים בזמן ישראל – מעידים לדעת יריביו על ניגודי העניינים שלו ועל אתיקה בעייתית לכל הפחות. הם מזהירים כי שובו לשלטון תחזיר לזכרון יעקב תרבות של קידום אינטרסים, מקח וממכר, קשרי הון שלטון וערבוב בין האישי לציבורי.

התחקירים שלנו חשפו, בין השאר, כיצד סייע אבוטבול לקידום פרויקט עבור העמותה שמנהלת את הקהילה החרדית – פרויקט שקודם על ידי העמותה בחוסר תום לב, תוך הערמה לכאורה על הרשויות.

ראש מועצת זכרון יעקב זיו דשא (צילום: מתוך עמוד הפייסבוק של המצולם)
ראש מועצת זכרון יעקב זיו דשא (צילום: מתוך עמוד הפייסבוק של המצולם)

אחר כך גם הופיע אבוטבול מטעמה של אותה העמותה כעורך דין פרטי ואף קידם העברת קרקע אחרת לאותה העמותה, תוך ויתור לכאורה על זכויות המועצה (והציבור). אותה קרקע נרכשה בסופו של יום במחיר מופחת על ידי הרב רפי מנת, העומד בראשה (ומקורבו של אבוטבול).

תומכי דשא משוכנעים שבחירתו המחודשת של אבוטבול גם תתניע מחדש הטבות מפליגות עבור הציבור החרדי, לרבות פיתוחה של שכונת "דורות החדשה", שנעצרה בשנים האחרונות, בין השאר על רקע הטענות לאי סדרים.

בחודשים שלפני המלחמה גם יריביו של אבוטבול יודו שהוא התחזק בשטח. הוא גרם לפיצול כוחות אצל ראש המועצה דשא, הצליח להדביק לו תווית של הססן, והסקרים שפורסמו הראו על שיפור במעמדו

תומכיו של אבוטבול דוחים בבוז את הטענות למעורבותו בשחיתות ומצביעים עליו כבולדוזר, שמחפשים אותו בפינה. הם טוענים כי כמו התיק שנסגר ב־2019 (שעניינו היה בין היתר חשד לאיום על אנשי עסקים), כך גם כל הפרשות הנוגעות לשכונות החרדיות לעולם לא יגיעו לבירור פלילי.

בחודשים שלפני המלחמה גם יריביו של אבוטבול יודו שהוא התחזק בשטח. הוא גרם לפיצול כוחות אצל ראש המועצה דשא, הצליח להדביק לו תווית של הססן, והסקרים שפורסמו הראו על שיפור במעמדו. הסרטונים שלו יעילים ומציגים את ראש המועצה דשא כמי שמתכנן שכונות ללא התחשבות בצרכי התושבים. תומכיו אקטיביים ברשתות החברתיות ומגנים עליו בחירוף נפש.

מגדל המים שבמרכז זכרון יעקב (צילום: Lior Mizrahi/Flash90)
מגדל המים שבמרכז זכרון יעקב (צילום: Lior Mizrahi/Flash90)

עכשיו נותר לראות אם פעילות המועצה בראשותו של זיו בחודשי המלחמה, שכללה קליטה של 1,600 מפונים ברחבי העיר, מפצה ומחזקת אותו מול אותם תושבים שמעדיפים ניקיון ציבורי על פני כריזמה.

אשדוד: אינפלציה של מועמדים

לא רק בחיפה כולם רוצים להיות ראש עירייה – גם באשדוד. חמישה מועמדים לראשות העירייה (שבעה עד לאחרונה) ו־15 רשימות למועצה מתמודדים הפעם, במה שנראה כמו שיא של כל הזמנים בעיר החוף הדרומית.

כצלנסון התחזק בשבוע האחרון בתמיכתו של איש התקשורת ומקורבו של אריה דרעי ברק סרי, שהסיר את מועמדותו אחרי קמפיין ממושך וראוותני

חלק מהסקרים מצביעים על מרוץ צמוד בין ראש העירייה המכהן יחיאל לסרי למועמד שמעון כצנלסון ולמועמדת עו"ד הלן גלבר, מה שמצביע כמעט בוודאות על סיכוי גבוה לסיבוב שני.

סקרים אחרים דווקא מראים את לסרי פותח פער ומתקרב לעבר ה־40%. בבחירות הקודמות, למרות מספר מועמדים שהתחרו מולו, הצליח לסרי "להינצל" מהסיבוב השני בקושי, עם 41% תמיכה.

ראש עיריית אשדוד יחיאל לסרי מצביע בבחירות המקומיות ב־2018 (צילום: פלאש90)
ראש עיריית אשדוד יחיאל לסרי מצביע בבחירות המקומיות ב־2018 (צילום: פלאש90)

עם זאת, את כל הסקרים האלה צריך לקחת בעירבון מוגבל כי פעמים רבות הם מוטים בהתאם למי שמזמין אותם. כצלנסון, למשל, התחזק בשבוע האחרון בתמיכתו של איש התקשורת ומקורבו של אריה דרעי ברק סרי, שהסיר את מועמדותו אחרי קמפיין ממושך וראוותני.

סרי, שנתמך מאחורי הקלעים על ידי מנהיג ש"ס, היקשה עד כה על ראש העירייה לסרי לקבל את תמיכת המפלגה. כעת הוא מצהיר שיחליף את כצנלסון ברוטציה באמצע הקדנציה, וינהל את העיר בפועל. בינתיים יו"ר תנועת ש"ס בעיר אבי אמסלם פרש גם הוא כנראה במסגרת המהלכים הבלתי נגמרים של דרעי.

מי שמקווה להתחזק מהמאבק הזה היא המועמדת השלישית, הלן גלבר, שיכולה גם להפתיע בתור האישה היחידה במרוץ עם רזומה של פעולות מחאה בשם ציבור בוחריה

יש מי שאומר שהחרדים יהיו אלה שיכריעו את הבחירות. לסרי פעל רבות להשיג את התמיכה של אגודת ישראל – והצליח. הקצאות ובנייה של בתי כנסת ומוסדות דת במרכזים חילוניים מפלגים את המועצה ואת התושבים בעיר. מי שמקווה להתחזק מהמאבק הזה היא המועמדת השלישית, הלן גלבר, שיכולה גם להפתיע בתור האישה היחידה במרוץ עם רזומה של פעולות מחאה בשם ציבור בוחריה.

גלבר הצביעה כחברת מועצה נגד חלק מההקצאות של בתי הכנסת והכוללים עבור החרדים בשכונות בהן התרשמה שלא היה בכך צורך אמיתי, ויצאה נגד הדרת נשים בעיר, העדר ייצוג לנשים, פערי שכר ואפליה במקומות עבודה.

יש כאלה שיש להם טייקונים ועסקנים. לי? יש רק אתכם!ממשיכים לצבוע את אשדוד עם הצוות והמתנדבים הכי חזקים ונהדרים בעיר! אוהבת אתכם ❤️ ב-31.10 אנחנו ננצח – כי אין לנו עוד אשדוד!

Posted by ‎הלן גלבר – Helen Gelber‎ on Monday, June 19, 2023

עתלית וחוף הכרמל: הבונים לטיס ולמועצה

על רקע סאגת הקמת שדה התעופה הפרטי סמוך לחוף הבונים, שנחשפה בזמן ישראל, קוממה תושבים, ואף הגיעה לדיון קולני בכנסת, ילכו תושבי המועצה האזורית חוף הכרמל לבחור בין ראש המועצה אסיף איזק לחבר המליאה אלחנן שוורץ.

שוורץ הנהיג את האופוזיציה הקולנית לאיזק סביב סוגיית המנחת, שמקפלת בתוכה בעיות סביבתיות, חוקיות וכלכליות, ומריחה ממנהל לא תקין לאורך כל הדרך. על רקע הדי המלחמה, נותר לראות אם לתושבים עדיין מפריע שיזם פרטי עושה בשטחים הציבוריים כרצונו, בחסות המועצה שלהם.

בשנים האחרונות מקדמת המועצה היפרדות מעתלית, שתושביו מהווים כיום שליש מאוכלוסיית חוף הכרמל, כך שתוקם מועצה נפרדת. רוב תושבי עתלית מתנגדים

לא רק המנחת מטריד את מנוחתם של התושבים באחד האזורים היפים של חופי הארץ. בשנים האחרונות מקדמת המועצה היפרדות מעתלית, שתושביו מהווים כיום שליש מאוכלוסיית חוף הכרמל, כך שתוקם מועצה נפרדת עם מנגנון נפרד. רוב תושבי עתלית מתנגדים. זאת סוגיה שמייצרת מחלוקת בת שנים. ראש המועצה איזק תומך בהפרדה, שוורץ מתנגד בתוקף.

כמו כן, חוות תזקיקי נפט עם חצי מיליון קוב של בנזין, סולר ודלק סילוני מתוכננת לעבור למחצבת עין אילה בשטחי המועצה, במסגרת תמ"א 75 (תוכנית מתאר ארצית שתכליתה תכנון מחודש של מפרץ חיפה) – גם התושבים וגם המועצה מתנגדים. ויש גם סוגיות של שקיפות, שיתוף ציבור, יחס המועצה ליזמים ועוד.

אסיף איזק בקמפיין הבחירות שפרסם בפייסבוק לראשות מועצת חוף הכרמל, 2018 (צילום: מתוך סרטון הקמפיין של אסיף איזק)
אסיף איזק בקמפיין הבחירות שפרסם בפייסבוק לראשות מועצת חוף הכרמל, 2018 (צילום: מתוך סרטון הקמפיין של אסיף איזק)

סקרים שנערכו לפני המלחמה הראו שאיזק צועד בבטחה אל הניצחון ואל קדנציה שנייה, אך אלה עלולים להטעות. אחוזי ההצבעה אמורים להיות נמוכים הפעם ברוב שטחי המועצה (לרבות קיסריה, שבה איזק חזק במיוחד), מלבד בעתלית, שם ייתכן שכוחו של שוורץ גדול יותר, על רקע התנגדותו לפיצול. לכן ההערכה היא שהמרוץ יכול להיות יותר צמוד מכפי שהעריכו מלכתחילה.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
רוצים לדעת אם יש לכם זכות הצבעה? 1. התקשרו למוקד שעובד עבור משרד הפנים. תגלו שיש תקלה- אחרי שתזינו מספר ת״ז ותאריך המערכת תגיד שהזנתם משהו לא נכון. רק אם תגלו שהמנעות מהזנת נתונים תבי... המשך קריאה

רוצים לדעת אם יש לכם זכות הצבעה?
1. התקשרו למוקד שעובד עבור משרד הפנים.
תגלו שיש תקלה- אחרי שתזינו מספר ת"ז ותאריך המערכת תגיד שהזנתם משהו לא נכון.
רק אם תגלו שהמנעות מהזנת נתונים תביא אתכם למוקדנים, יגידו לכם שיש תקלה…
2. עכשיו תנסו לבדוק למה אם אתם מעל גיל 17 וזכאים להצביע לפי החוק משרד הפנים לא עדכן את פנקסי הבוחרים מאוקטובר ואתם לא זכאים לממש את זכותכם הדמוקרטית.
3. לא מרוצים? המוקדנית מחברה חיצונית תמליץ לכם לפנות ל… משרד הפנים.
האם יש למישהו אינטרס או שכל אלו תקלות תמימות?
שיאשרו שיש

עוד 2,350 מילים ו-1 תגובות
סגירה