פלסטינים רצים לעבר חבילות סיוע ומזון שארצות הברית הצניחה לאורך רצועת עזה, 2 במרץ 2024 (צילום: AFP, מונטז')
AFP, מונטז'

צה"ל משווע לפתרון למצוקת העזתים, אבל נתניהו מתמהמה

אחרי התנפלות ההמונים בצפון רצועת עזה על משאיות המזון שהסתיימה ביותר ממאה הרוגים, איש לא הופתע כשארה"ב לקחה את העניינים לידיים והצניחה אתמול 66 טון מזון לאורך כל הרצועה ● במקביל, שעון רמדאן מתקתק ובמערכת הביטחון יש כמעט תמימות דעים שהאינטרס של סנוואר הוא לחימה תוך כדי החג כדי להעצים את העניין הפלסטיני ● פרשנות

1

ישראל קיבלה אתמול (שבת) כרטיס צהוב מארצות הברית, כשחיל האוויר האמריקאי החל בשעות הערב המוקדמות להצניח 66 טון מזון לכל אורך רצועת עזה.

זה לא ממש הפתיע את מקבלי ההחלטות בירושלים, אחרי הדברים הברורים של הנשיא ג'ו ביידן שלשום, בעקבות התנפלות ההמונים בצפון הרצועה על משאיות המזון שהוכנסו מכרם שלום. האירוע הסתיים ביותר ממאה הרוגים, וירי של חיילי צה"ל לעבר עשרות מהם, אשר לפי הצבא התקרבו לכוח שאבטח את השיירה.

העובדה שיותר ויותר מדינות מצניחות סיוע לרצועת עזה רק מחדדת את העובדה שצה"ל משווע לפתרון – מישהו שייקח ממנו את האחריות האזרחית – ובעניין הזה הדרג המדיני עדיין מתמהמה.

העובדה שיותר ויותר מדינות מצניחות סיוע לרצועת עזה רק מחדדת את העובדה שצה"ל משווע לפתרון – מישהו שייקח ממנו את האחריות האזרחית – ובעניין הזה הדרג המדיני עדיין מתמהמה

גורם ישראלי הודה בסוף השבוע שרוב הסיוע ההומניטרי, ובמיוחד המזון, הגיע בשבועות האחרונים בעיקר לדרום רצועת עזה – לצפון נכנסו רק ארבע שיירות וזה לא מספיק. זו הסיבה להתנפלות אלפי העזתים על המשאיות ביום חמישי. האוכלוסייה בצפון הרצועה רעבה, וזה לחלוטין לא משרת את האינטרס הישראלי.

מטוס של חיל האוויר האמריקאי מצניח חבילות מזון ברצועת עזה, 2 במרץ 2024 (צילום: Christopher HUBENTHAL / US Department of Defense / AFP)
מטוס של חיל האוויר האמריקאי מצניח חבילות מזון ברצועת עזה, 2 במרץ 2024 (צילום: Christopher HUBENTHAL / US Department of Defense / AFP)

בשיחה אמש עם גורם ביטחוני, הוא הלך אפילו רחוק יותר וכינה את המצב בחלקים שונים ברצועה "סומליה" – רוצה לומר, כאוס שבו החזק, ובמקרה של עזה החמוש, שורד.  "במצב הדברים הנוכחי בכל יום שעובר, המצב בשטח מתדרדר וזה יקשה עוד יותר על הגורם האזרחי שייכנס בסופו של דבר לתמונה", אומר הגורם לזמן ישראל.

לא בכדי אמר אמש דובר צה"ל תא"ל דניאל הגרי במסיבת עיתונאים כי הוא מברך על המעורבות האמריקאית. כל מצנח עם אספקה הוא פחות שיירה לבדוק ולאבטח, וסיכוי גדול יותר שהאספקה תגיע לתושבים ולא לחמושים.

לא בכדי אמר אמש דובר צה"ל כי הוא מברך על המעורבות האמריקאית. כל מצנח עם אספקה הוא פחות שיירה לבדוק ולאבטח, וסיכוי גדול יותר שהאספקה תגיע לתושבים ולא לחמושים

בינתיים, ראש הממשלה בנימין נתניהו ממשיך לדבוק בקו שלו, או ליתר דיוק בקו שלא. הפקידות הוותיקה של הרשות הפלסטינית בעזה היא לא כתובת, חמולות הן לא כתובת, ופתרון בינלאומי כרגע לא ישים. בשורה התחתונה, אין באמת פתרון – וזה מתחיל לגלוש לתחום המסוכן לישראל צבאית ומדינית.

2

ובינתיים שעון רמדאן מתקתק. החג יתחיל בעוד שבוע בדיוק וישראל עדיין לא אמרה במפורש מה המדיניות שלה. גורם בכיר בהנהגת החברה הערבית אמר בסוף השבוע שהפרסום של דנה ויס בחדשות 12 בשבוע שעבר – על הפקעת סמכות ההחלטה בעניין הר הבית ברמדאן מהשר איתמר בן גביר – הרגיע במשהו את הרוחות בחברה הערבית.

כוחות הביטחון מתקינים מצלמות אבטחה בהר הבית, 25 בפברואר 2024 (צילום: חיים גולדברג/פלאש90)
כוחות הביטחון מתקינים מצלמות אבטחה בהר הבית, 25 בפברואר 2024 (צילום: חיים גולדברג/פלאש90)

אתמול נערכה בכפר קנא הפגנה נגד המלחמה, שקיבלה את אישור המשטרה ועברה בשקט מופתי, למרות שבמהלכה הונפו דגלי פלסטין. מעניין יהיה לראות איזה שימוש יעשה בזה השר לביטחון לאומי בשבוע הקרוב, שבו אמורה ישראל להחליט על קווי מדיניות כללים בענייו הר הבית.

בשיחה עם זמן ישראל בסוף השבוע סיפק אחד משרי הקבינט תיאור ציורי להתנהלות של בן גביר: "הוא קופץ ראש לבריכה ריקה, ומצפה שישימו לו שם טרמפולינה. הוא לא מצליח וגם לא רוצה להבין את ההשלכות המדיניות והביטחוניות של פיצוץ בהר הבית. ההצהרות שלו בתום ישיבות קבינט תלושות מההחלטות שמתקבלות, והוא לא מבין שיש להן פוטנציאל השפעה מסוכן מאד על הסביבה".

"בן גביר קופץ ראש לבריכה ריקה, ומצפה שישימו לו שם טרמפולינה. הוא לא מצליח וגם לא רוצה להבין את ההשלכות המדיניות והביטחוניות של פיצוץ בהר הבית"

אין ספק שראש הממשלה רואה את הדברים הללו גם כן. אולי אמירה פומבית שלו תסייע להרגיע עוד קצת את האווירה לקראת החג הנפיץ הזה. בינתיים, כמו ביום שאחרי, גם זה מתמהמה.

3

השבוע הקרוב יבהיר עד כמה חמאס מעוניין להגיע להפסקת אש ולבצע שלב ראשון בעסקה לשחרור חטופים לקראת רמדאן. במערכת הביטחון יש כמעט תמימות דעים על כך שהאינטרס של יחיא סנוואר הוא לחימה תוך כדי החג בכדי להעצים את העניין הפלסטיני ולמקד את תשומת הלב העולמית ברצועת עזה.

חיילי צה"ל ברצועת עזה, פברואר 2024 (צילום: דובר צה"ל)
חיילי צה"ל ברצועת עזה, פברואר 2024 (צילום: דובר צה"ל)

אם אכן תימשך הלחימה, ישראל תהיה נתונה ללחץ מתגבר של כלל המתווכות שידרשו ממנה ריסון. תמונות של התפרעויות בהר הבית, עם פריצות שוטרים למסגד אל-אקצא, הן מתכון לכעס ומחאה בעולם המוסלמי, במיוחד במצרים וירדן. עד תחילת רמדאן, הלחץ בעולם המוסלמי יהיה בעיקר על חמאס, וספק אם זה יצלח.

כך או כך, בישראל יהיו צריכים להיות רגישים הרבה יותר מבכל שנה לנעשה בהר הבית – "עד כדי שיקול דעת מחמיר מתי ואיך לפרוץ אל ההר והמסגד במקרה של התפרעויות", אומר לזמן ישראל גורם ישראלי שעוסק בכך.

בישראל יהיו צריכים להיות רגישים הרבה יותר מבכל שנה לנעשה בהר הבית – "עד כדי שיקול דעת מחמיר מתי ואיך לפרוץ אל ההר והמסגד במקרה של התפרעויות", אומר לזמן ישראל גורם ישראלי שעוסק בכך

בדברים האלה יש בהחלט רמז למדיניות שמנסה לכפות בן גביר, ומכאן גם הרצון למדר אותו בקבלת ההחלטות. כאן, שוב, נתניהו יהיה חייב לגלות אחריות ומנהיגות וליישר קו עם קבינט המלחמה.

לא פחות מעניינת היא השאלה איך תנהג המשטרה והאם המפכ"ל קובי שבתאי יתייצב לצד השר שלו או לצד הקבינט. "ראינו בשנים עברו, שניתן להכניס הרבה יותר מתפללים להר בהשוואה להמלצה הנוכחית של המשטרה", אומר לזמן ישראל שר בקבינט, "ולכן חייבים לשאוף לזה גם הפעם, גם אם בן גביר רוצה אחרת, בוודאי בעיתוי כל כך רגיש".

עוד 780 מילים
סגירה